بیش از ۹۰ درصد مدیران و کارمندان بانکی نگران رقابت غیربانکی هستند
بانک‌ها به‌طور فزاينده‌اي با رقابت بيرون از صنعت بانکداري روبه‌رو هستند
کد مطلب: 10972
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۰
 
نظرسنجي از ۱۲۰ مدير بانکي و کارشناس خبره در همايش رشد موسسه «بنک دايرکتور (مدير بانکي)» در یکم مي نشان داد که بسياري‌شان احساس مي‌کردند که وقتي کار به ابداع در زمينه فناوري مي‌رسد، موسسه‌هايشان اقلاً در رقابت با همتايان خود در اين صنعت هستند و تنها ۱۷ درصد گفتند که بانک‌شان در اين زمينه عقب افتاده است.
بانک‌ها به‌طور فزاينده‌اي با رقابت بيرون از صنعت بانکداري روبه‌رو هستند
 
 
Share/Save/Bookmark

نظرسنجي از ۱۲۰ مدير بانکي و کارشناس خبره در همايش رشد موسسه «بنک دايرکتور (مدير بانکي)» در یکم مي نشان داد که بسياري‌شان احساس مي‌کردند که وقتي کار به ابداع در زمينه فناوري مي‌رسد، موسسه‌هايشان اقلاً در رقابت با همتايان خود در اين صنعت هستند و تنها ۱۷ درصد گفتند که بانک‌شان در اين زمينه عقب افتاده است

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، فيس‌بوک اکنون يک انتقال‌دهنده رسمي پول محسوب مي‌شود که به اين غول رسانه اجتماعي امکان پرداخت دستمزد به توسعه‌دهندگان نرم‌افزاري در ازاي محصولات مجازي آنها را مي‌دهد. 

شرکت سهامي عظيم خرده‌فروشي فروشگاه‌هاي وال مارت با همکاري شرکت امريکن اکسپرس در اواخر سال ۲۰۱۲ پروژه «بلوبِرد» را معرفي کردند که بدين ترتيب کاربران قادر به انتقال مستقيم حقوق خود، انجام پرداخت‌هاي مبتني بر چک، بيرون کشيدن پول نقد از خودپردازها و نوشتن چک مي‌شوند. مشتريان همچنين به بانکداري موبايلي که شامل امکاناتي همچون پرداخت از راه دور چک‌ها و پرداخت‌هاي بين افراد است، دسترسي دارند.
 
از آگوست ۲۰۱۳، مطابق گفته‌هاي سارا مک کيني، مدير ارتباطات وال مارت، يک‌ميليون مشتري از بلوبرد استفاده کرده است. باشگاه‌هاي «سم» وال مارت نيز از طريق يک شرکت غيربانکي وام‌دهنده مديريت مشاغل کوچک به چنين مشاغلي وام ارائه مي‌دهد. «پي پل» که در مالکيت شرکت «اي بي» است نيز وارد کار پرداخت‌هاي بين فردي شده است. 

نظرسنجي از ۱۲۰ مدير بانکي و کارشناس خبره در همايش رشد موسسه «بنک دايرکتور (مدير بانکي)» در یکم مي نشان داد که بسياري‌شان احساس مي‌کردند که وقتي کار به ابداع در زمينه فناوري مي‌رسد، موسسه‌هايشان اقلاً در رقابت با همتايان خود در اين صنعت هستند و تنها ۱۷ درصد گفتند که بانک‌شان در اين زمينه عقب افتاده است. به هر حال، اکثريت قابل توجه، با ۹۱ درصد، نگراني‌هايي را در مورد ورود شرکت‌هاي غير از بانک‌ها به خدمات مالي ابراز کردند. 

بانکدارهاي محلي در نگراني‌شان درباره رقابت با اين پديده‌هاي نوظهور تنها نيستند. دقيقاً چند روز پس از نظرسنجي اول ماه مي، جيمي ديمون، مديرعامل شرکت «جي پي مورگان چيس و شرکا» به مخاطبانش در همايش عربستان «يوروماني» در رياض گفت که گوگل و فيس‌بوک را به‌شکل ويژه به‌عنوان رقباي بالقوه اين غول بانکداري مي‌بيند. هردويشان خدماتي همچون پرداخت بين فردي را ارائه مي‌دهند که مي‌توانند منابع درآمدي بانک‌ها را از بين ببرند، اما قانون‌گذاران مي‌توانند نقشي در کاهش توانايي رقابت اين نوآوران داشته باشد. او گفت: «بدون شک گوگل مي‌خواهد که به بانکي رسمي تبديل شود». 

احتمالاً گوگل و فيس‌بوک به‌دنبال آينده‌اي همچون بانک‌هاي رسمي براي خود نيستند، اما در عوض با بانک‌ها همکاري خواهند کرد. «کيشابنک»

احتمالاً گوگل و فيس‌بوک به‌دنبال آينده‌اي همچون بانک‌هاي رسمي براي خود نيستند، اما در عوض با بانک‌ها همکاري خواهند کرد.
(CaixaBank) در ۵ مي از مشارکتي با فيس بوک پرده برداشت که به مشتريان بانک اجازه مي‌دهد که موجودي حساب و تراکنش‌هاي خود را از طريق پروفايل فيس‌بوک خود يا صفحه بانک در فيس‌بوک ببينند. کاربران همچنين مي‌توانند کمک‌هاي اندکي تا سقف ۱۵ يورو (حدود ۲۰ دلار) براي امور خيريه به مؤسسات خيريه مرتبط با بانک بکنند. کيشابنک مي‌خواهد که پرداخت‌هاي بين فردي از طريق فيس‌بوک را در آينده نزديک ارائه کند. 

نيمي از شرکت‌کنندگان در نظرسنجي همايش رشد بيان داشتند که آنها مشکلي با همکاري با مؤسسات فناوري مالي ندارند. شرکت خدمات مالي «ويلمينگتون»، وابسته به شرکت سهامي «بنکورپ» مستقر در ايالت دلوير، با سرمايه تخميني ۴.۷ ميليارد دلار به شرکايي همچون «پي پل» و «سيمپل»- اخيراً توسط BBVA خريداري شده است- که تحت برند اين شرکت خدماتي را به فروش مي‌رسانند، خدمات بانکداري اختصاصي ارائه مي‌دهد. 

بيل روپ، مديرعامل و رئيس بانک و شرکت سرمايه‌گذاري «آلپاين»، با سرمايه تخميني ۱.۱ ميليارد دلار که مرکز آن در روکفورد ايلينوي واقع است، فکر مي‌کند که صنعت بانکداري مي‌تواند شاهد رشدي در چنين همکاري‌هايي باشد. او مي‌گويد: «شما آگاهي بر شيوه‌هاي گوناگون ارتباط با مشتري را خواهيد ديد و فکر مي‌کنم که اين صنعت براي سهيم شدن در منافع آن بايد به مشارکت و همکاري با همديگر روي خوش نشان دهد... که اين در عين حال به مشتري سود بيشتري مي‌رساند.» 

قوانين اغلب به‌عنوان محدودکننده توانايي نوآوري بانک‌ها در نظر گرفته مي‌شوند، اما شرکت‌کنندگان بيشتري در همايش رشد سرمايه‌گذاري بر روي فناوري با ۴۲ درصد يا رابطه فروش محور با ۳۱ درصد را موانع بزرگ‌تري در برابر نوآوري مي‌دانستند. 

اندکي بيشتر از يک چهارم مخاطبان قوانين را مقصر پايين بودن نوآوري در صنعت بانکداري مي‌دانستند. قانون دقيقاً بخشي از زندگي بانکدار است، چنان‌که روپ مي‌گويد: «مناسب‌ترين افراد ممکن را استخدام کنيد، اما مطمئن شويد مطابق با قوانين عمل مي‌کنيد، هرچند کار ما خدمت‌رساني به مشتريان است.» 

به‌علاوه نظرسنجي نشان داد که يک سوم شرکت‌کنندگان اقلاً با يک نفر که در زمينه فناوري تخصص دارد در هيئت‌هاي مديره بانک حاضر مي‌شوند و حدود نيمي‌شان گفتند که در هيئت مديره‌شان هيچ کارشناسي در زمينه فناوري وجود ندارد اما به يکي نياز دارد. 

در حالي که بانک‌هاي محلي براي راهکارهاي مبتني بر فناوري مواجهه با مشتري بر پردازنده‌هاي مرکزي همچون بانکداري موبايلي و اينترنتي تکيه مي‌کنند، فروشنده مي‌تواند موجب توانايي موسسه‌اي در نوآوري يا جلوگيري از آن شود و فناوري مناسب را معين و بر روي آن سرمايه‌گذاري کند درحالي‌که مديريت کارآمد موسسه مي‌تواند هنوز کار متعادل‌کننده چالش‌برانگيزي براي بانک‌هاي محلي باشد. 

جيم مارشال، مديرعامل و رئيس بانک «بلوهاربور» که مرکز آن در مورسويل کاروليناي شمالي است و براي انتقال رويه‌اي امروزي به بانکداري تمامي حروف کوچک را در اسم خود استفاده مي‌کند، مي‌گويد: «من براي سنجيدن تمامي اين محصولات و خدمات موجود در جامعه تلاش کرده‌ام. بله، من دوست داشته‌ام که تمام اينها را داشته باشم اما در برابر اين آرزو بايد هزينه‌اي پرداخت و هزينه ما ميان حدوداً ۱۴۰ ميليون دلار و دو شعبه پخش شده است. اين يکي از چالش‌هاي بانکي کوچک است.»
مرجع: ماهنامه دیده‌بان فناوری- شماره ششم