نظر
۱
 
ابرکی‌ها از عدم حمایت مسئولان ایرانی گله می‌کنند
پيام‌رسان‌هاي بومي حمايت نمي‌شوند
کد مطلب: 11012
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
 
«ابرک»، پیام‌رسان ایرانی که این روزها در رقابت با بیسفون پر سر و صدا، آرام و قدم به قدم در حال پیدا کردن جای پا در بین میلیون‌ها کاربر ایرانی است.
پيام‌رسان‌هاي بومي حمايت نمي‌شوند
 
 
Share/Save/Bookmark

«ابرک»، پیام‌رسان ایرانی که این روزها در رقابت با بیسفون پر سر و صدا، آرام و قدم به قدم در حال پیدا کردن جای پا در بین میلیون‌ها کاربر ایرانی است. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، ابرک هم یک شبکه اجتماعی است و هم یک اپلیکیشن پیام‌رسان. یعنی مخاطب هم می‌تواند در تایم لاین عمومی‌اش پست‌هایش را با دیگران به اشتراک بگذارد و هم در بخش پیام‌رسانی به چت خصوصی با دوستان و آشنایان به‌صورت گروهی یا تکی بپردازد؛ که از این نظر می‌توان گفت شباهت‌هایی به اپلیکیشن لاین دارد. این اپلیکیشن توسط ۳ دانشجو در قالبی شبیه به استارتاپ‌ها راه‌اندازی شده و توسط آنها اداره می‌شود. سعید راستی، وحید موحدی و امید علیزاده سازندگان این اپلیکیشن ایرانی هستند. امید علیزاده به نمایندگی از این تیم گفتگویی با ما داشته است که در ادامه می‌خوانید.

توضيحي مختصر در مورد اين پيام‌رسان به خوانندگان ما مي‌دهيد؟
ابرک يک برنامه پيام‌رسان موبايلي است که مي‌توان عملکرد آن را ترکيبي از اينستاگرام و تلگرام دانست. ايده اوليه ابرک حدود دو سال و نيم پيش شکل گرفت درست موقعي که اينترنت موبايل به‌تازگي در کشور ما راه افتاده بود و ارسال پيامک بسيار رايج بود؛ بنابراين سعي کرديم اپليکيشني را تهيه کنيم که مردم بتوانند گنجينه‌اي از پيامک‌ها را داشته باشند اما به دليل مشکلات مالي مدتي فعاليت نکرديم و دوباره يک سال و نيم پيش با يک تيم قوي‌تر کار را شروع کرديم و به اينجا رسيديم. 

براي فعال‌سازي ابرک کاربر مثل تمام نمونه‌هاي مشابه بايد از طريق شماره تلفن و دريافت کد پيامکي اقدام کند اما اگر تمايلي به استفاده از پيام‌رسان نداشت مي‌تواند صرفاً به‌صورت مهمان وارد اپ شود و در تايم لاين عمومي اپ فعاليت کند. درخصوص شبکه اجتماعي ابرک؛ جايي که پس از ثبت پروفايل مي‌توانيد در مورد موضوعات مختلف استتوس بگذاريد؛ لايک کنيد، نظر بنويسيد، موارد جالب را مستقيماً به اشتراک گذاشته و دوستان جديد بيابيد. تايم لاين ابرک يک تايم لاين عمومي است، بدين معني که همگان مي‌توانند پست‌هاي شما را در آن ببينند.
لابه‌لاي پست‌هاي کاربران موارد بسيار جالبي پيدا مي‌شوند که مي‌توانيد آنها را در اپليکيشن‌هاي ديگر به اشتراک گذاشته و حتي در قسمت بايگاني ابرک ذخيره کنيد؛ قابليتي منحصربه‌فرد که در کمتر نمونه مشابه خارجي ديده‌ايم.

تعداد کاربران فعلي ابرک چقدر است؟
ابرک يک سال پيش در لايک آيت منتشر شده بود که حدود ۱۲۵ هزار کاربر عضو گرفت اما از ۳ ماه پيش که به کافه بازار آمد تعداد کاربران تا به امروز نزديک به ۴۲۰ هزار رسيده است.

در حال حاضر تلگرام سهم بسيار بالايي از بازار ايران را در بين پيام‌رسان‌ها دارد. براي رقابت با اين نرم‌افزارها چه برنامه‌اي داريد؟ اصلاً از نظر تيم سازنده ابرک، قابليت رقابت با تلگرام و واتس‌اپ در ايران وجود دارد؟
در اين مورد دو رويکرد وجود دارد، يکي اينکه اصلاً رقابت با اين اپليکيشن‌ها

درخصوص شبکه اجتماعي ابرک؛ جايي که پس از ثبت پروفايل مي‌توانيد در مورد موضوعات مختلف استتوس بگذاريد؛ لايک کنيد، نظر بنويسيد، موارد جالب را مستقيماً به اشتراک گذاشته و دوستان جديد بيابيد.
جزو اهداف ما است يا نه؟ و دوم اينکه اين رقابت از چه جنس و در چه حوزه‌اي است. 

اگر بنا داشته باشيم که رقابتي وجود نداشته باشد اين هم امکان‌پذير هست چراکه اين بازار يعني بازار شبکه‌هاي اجتماعي و پيام‌رسان يک بازار بزرگ است که هرکس مي‌تواند قسمتي از آن را در اختيار بگيرد. يعني اگر ابرک نتواند به اندازه تلگرام رشد کند ايرادي ندارد و مي‌تواند سهم خودش را از اين بازار بزرگ داشته باشد اما هدف ما مسلماً اين نيست. ما هم مي‌خواهيم بالاترين تعداد کاربر را در ايران داشته باشيم و هم در کيفيت با بقيه اپليکيشن‌ها رقابت کنيم؛ چراکه علاوه بر تعداد کاربر و مسائل مالي که رقابت در آنها مي‌تواند مهم باشد، اين دغدغه را هم داريم که ديتا از ايران خارج مي‌شود و چرا ما نبايد بتوانيم چنین چيزي را در ايران توليد کنيم و جلوي خروج ديتا را از کشور بگيريم و سوالاتي اين‌چنيني که سبب مي‌شود بخواهيم در آينده با اپليکيشن‌هايي نظير تلگرام و واتس‌اپ رقابت کنيم.
 
همچنين براي اين کار سعي کرده‌ايم مطالعه بسياري بر روي پيام‌رسان‌هاي موجود و نياز مخاطب داشته باشيم و از سوي ديگر با دانش روز در پي ايجاد اپليکيشني باشيم که بتواند سهم خوبي در اين بازار بزرگ داشته باشد.

خب بحث بومي‌سازي پيام‌رسان‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي علاوه بر اهدافي که در بالا به آن اشاره کرديد مي‌تواند چه هدفي را دنبال کند؟
همان‌طور که در بالا هم اشاره شد علاوه بر مشکلاتي از قبيل خروج ديتا و ... نيازهايي احساس مي‌شود که شايد فقط يک پيامرسان و اپليکيشن بومي و ايراني توانايي پاسخ به آن نيازها را داشته باشد. اگر بخواهم شفاف‌تر عنوان کنم به‌عنوان مثال نرم‌افزار لاين در کشورهاي ژاپن و کره را در نظر بگيريد. کاربردهايي که اين نرم‌افزار در اين کشورها دارد متفاوت است با کاربردي که در کشوري مثل ايران دارد؛ چراکه اپليکيشن لاين در اين کشورها يک اپليکيشن بومي است و به‌طور حتم توانسته سرويس‌هاي بيشتري علاوه بر پيام‌رسان به آن اضافه کند. به‌عنوان مثال در اين کشورها مردم از طريق لاين مي‌توانند سرويسي مثل تاکسیران خودمان را در اختيار داشته باشند يعني از طريق آن سرويس، تاکسي طلب کنند يا اپليکيشن ويچت در چين فروشگاه ديجيتالي دارد؛ چيزي شبيه به ديجي‌کالاي خودمان که مي‌توانند از طريق آن خريد کنند؛ يا مثلاً امروزه بحث انتقال پول از طريق اين نرم‌افزارهاي پيام‌رسان مطرح است. 

يعني اين اپليکيشن‌ها در کشورهاي مبدأ و کشورهايي که سرور دارند مي‌توانند علاوه بر انتقال پيام، سرويس‌هاي ديگري را در اختيار کاربر قرار دهند و هدف ما اين است که به چنین جايي برسيم. يعني سرويس‌هايي که فقط در ايران مي‌تواند شکل بگيرد. يعني برخي سرويس‌ها را فقط يک اپليکيشن ايراني مي‌تواند در اختيار يک کاربر ايراني در داخل کشور قرار دهد و ابرک مي‌خواهد و مي‌تواند اين اپليکيشن باشد.

آيا تا به امروز اقدامي از طرف شخص يا نهادي براي سرمايه‌گذاري در ابرک انجام شده است؟
فعلاً بحث‌هاي مالي ابرک شخصي و صرفاً توسط تيم سازنده آن پيگيري مي‌شود و هيچ سرمايه‌گذاري از طرف شخص يا نهادي انجام نشده است.

خب با اين حساب تا به امروز ابرک هيچ آورده مالي براي اين تيم نداشته است. چه برنامه‌اي براي کسب در آمد از ابرک داريد؟
ابرک در حال حاضر دنبال يک سرمايهگذار است و هدف اصلي آن در حال حاضر گسترش تعداد کاربر و حضور آن در بين مخاطبان ايراني است و فعلاً اين نگاه را داريم که شرايط فعلي را بيشتر حالت سرمايه‌گذاري از طرف تيم ابرک مي‌بينيم تا درآمدزايي براي سازندگان و همکاران آن و اين راه طي مي‌شود تا به سطحي برسيم که با تعداد بالاي کاربر برنامه‌اي و يا مارکتينگ پلني براي آن در نظر بگيريم. 

به‌عنوان مثال براي ابرک سرويس‌هايي پيش‌بيني شده است که بتواند در جذب کاربر مؤثر باشد. قرار است با همکاري يکي
در حال حاضر فقط بيسفون است که مي‌توانيم در بين اپليکيشن‌هاي ايراني از رقابت با آن در بازار ايران سخن بگوييم.
از بازي‌سازهاي مطرح ايراني يک استوري در ابرک طرح‌ريزي شود که بازي‌هاي ايراني را معرفي کند و در اختيار کاربران قرار دهد و کاربر بتواند با دانلود اين بازي از طريق ابرک به‌صورت گيم سنتر با دوستان خود رقابت کنند و از اين طريق يک راه دسترسي به بازديدها و آمار اين بازي در ابرک داشته باشند و اين هيجان و رقابت بازي را افزايش مي‌دهد. خب در اين مواقع پيشتيباني خيلي مهم است و يک اپليکيشن ايراني توانايي پشتيباني در داخل کشور را بيشتر از ساير اپليکيشن‌ها دارد. 

اينها همه مي‌توانند راه‌هاي در آمد باشند اما مسئله اصلي در حال حاضر افزايش تعداد کاربر است. هرچند اينها بايد هم‌زمان اتفاق بيفتد يعني کاربر تفاوت و نيازي را احساس کند و براي رفع آن نياز و به‌خاطر تفاوت اين اپليکيشن با ساير اپليکيشن‌ها به سراغش بيايد و جذب شود. به‌عنوان مثال يکي از ويژگي‌هاي تمايز ابرک با بقيه در اين است که در اين پيام‌رسان شما اين امکان را داريد که حتي در گروه‌ها هم بتوانيد تعيين کنيد پيام چه کساني در گروه براي شما نمايش داده شود و پيام چه کساني نمايش داده نشود که اين حتي در ورژن خارجي پيام‌رسان‌ها هم وجود ندارد. يعني جذب و نحوه حفظ مخاطب بسيار مهم است.

ابرک در رقابت با اپليکشين هاي ايراني چه جايگاهي دارد؟
در حال حاضر فقط بيسفون است که مي‌توانيم در بين اپليکيشن‌هاي ايراني از رقابت با آن در بازار ايران سخن بگوييم. بايد اذعان کرد به لحاظ تعداد کاربر بيسفون وضعيت بهتري دارد چراکه هم قبل‌تر از ما شروع به کار کرده است و هم سرمايه‌گذاري خوبي بر روي آن صورت گرفته است.
 
از لحاظ تعداد کاربر فکر مي‌کنم بيسفون دو برابر ابرک، کاربر دارد اما به لحاظ فني مي‌توانيم ادعا کنيم حداقل هم سطح هستيم و شايد در برخي موارد ابرک را بسيار توانمندتر هم مي‌بينيم. مشکل اصلي بازاريابي و مشکلات مالي است.

با توجه به اينکه همواره بحث فيلترينگ تلگرام مطرح بوده و تقويت پيام‌رسان‌هاي ايراني جزو سياست‌هاي مهم در اين حوزه عنوان شده آيا تا به امروز حمايتي از اين تيم صورت گرفته است يا نه؟
متاسفانه فقط يک بار تماس گرفته شد و جلسه‌اي برگزار شد حول اين موضوعات که ما چه مي‌خواهيم و چه داريم و چه کارهايي مي‌توانيم انجام دهيم که آن هم به‌خاطر برخي مسائل لغو شد. به‌طورکلي مي‌توانم بگويم تا به امروز هيچ حمايتي از اين اپليکيشن صورت نگرفته است.

يکي از بحث‌هاي بسيار مهم در اين مورد بحث امنيت شبکه‌هاي پيام‌رسان است، با چه تضميني پيام‌رساني مثل ابرک مي‌تواند اين اطمينان را به کاربران خود بدهد که امنيت اطلاعاتي کاربران در اين اپليکيشن لحاظ شده و براي سازندگان در اولويت بوده است؟
تمام سعي‌مان را کرده‌ايم که استانداردهاي لازم را رعايت کنيم. در حال حاضر نمي‌توانيم ادعا کنيم که جزو امن‌ترين‌ها هستيم؛ اما برنامه‌ريزي کرده‌ايم بعد از چندين آپديت و چندين ماه ديگر ما هم بتوانيم مردم را به چلنج امنيت بالاي ابرک دعوت کنيم. فعلاً ابرک نزديک به دو ماه است که آپديتي دريافت نکرده چراکه در حال بازسازي بوده و تيم مربوطه مي‌خواسته امنيت آن را بالا ببرد.

نکته آخر؟
خبر خوب به ابرکي‌ها که يکي از سرويس‌هاي ديگري که قرار است اضافه شود به اين اپليکيشن «هم‌صدا» يا «هم‌آهنگ» يا چيزي شبيه به اينها است که در چت‌هاي خصوصي و گروهي افراد مي‌توانند همان صدا يا آهنگي را با هم پخش و به‌صورت هم‌زمان آن را گوش کنند. 

مرجع: ماهنامه دیده‌بان فناوری- شماره ششم

 


 
caktus
۱۳۹۶-۰۴-۰۱ ۱۱:۳۴:۱۸
حیف چقد دیر باهاش اشنا شدم
چرا نمیشه ثبت نام کرد بنظر من اگه راه بیفته رو دست همه نرام افزارهای مشابه رو میزنه