این روزها در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات تولید محصولات قابل رقابت با بازار جهانی کار چندان آسانی نیست و به نظر بسیاری از فعالان بازار این امر غیر ممکن است که تولید داخلی بتواند در رقابت با محصولات خارجی پیروز میدان باشد.
منبع : پایگاه خبری شهر الکترونیک
این روزها در بازار فناوری اطلاعات و ارتباطات تولید محصولات قابل رقابت با بازار جهانی کار چندان آسانی نیست و به نظر بسیاری از فعالان بازار این امر غیر ممکن است که تولید داخلی بتواند در رقابت با محصولات خارجی پیروز میدان باشد. البته بسیاری از تولیدکنندگان، عدم حمایت دولت و کاهش سرمایهگذاری در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات را از جمله مشکلات پیش روی خود میدانند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،در همین باره و در خصوص تولید اولین تبلت ایرانی به نام dimo، با احمد علی پور، رئیس هیات مدیره گروه شرکتهای فراسو و از جمله شرکتهای تولید کننده سختافزار کامپیوتر در کشور، گفتوگویی انجام شده است که میخوانید.
همان طور که در جریان هستید، اواخر خرداد ماه سال جاری خبری در خصوص تولید اولین تبلت ایرانی انعکاس یافت. خبری که تعجب اکثر فعالان حوزه آیتی را به همراه داشت؛ چرا که بسیاری تبلت ایرانی را یک محصول مونتاژ شده معرفی کردند. شما به عنوان یک تولید کننده سخت افزار در کشور، آیا تولید تبلت در کشور را امکانپذیر میدانید؟
تبیین و توجیه امکانپذیر بودن تولید یک محصول در یک کشور در نظام جدید اقتصاد جهانی بیش از آنکه متکی بر تواناییهای فنی و تولیدی آن کشور و یا ناحیه جغرافیایی باشد، بر مبنای صرفه و صلاح نسبی، سیاستهای کلی و جایگاهی که مدیران اقتصادی آن سرزمین برای خود در اقتصاد جهانی تعریف کردهاند، صورت میگیرد. متاسفانه در کشور ما نگاه جهانی به اقتصاد و تعریف درستی از این جایگاه و تعیین صرفه و صلاح بلند مدت اقتصادی وجود ندارد و ریشه بسیاری از مشکلات، ناباوریها، فرصت طلبیها و به طور کلی فضای مبهم اقتصادی را در همین نکته میتوان جستجو کرد. این ابهام به نوعی سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی کشور را در تشخیص درست محل سرمایه گذاری دچار مشکل کرده و نیز متولیان امور را، نهایتا جامعه در تمیز دادن ادعاهای درست و نادرست تولیدی به نوعی ناموفق است.
از نظر بنده توان تولیدی بسیاری از کالاهای دارای فناوریهای بالا در کشور وجود دارد. اما به چه قیمتی و با چه امکان رقابتی در مقایسه با سایر تولیدکنندگان جهانی؟ جواب این سوال در دستان متولیان اقتصادی کشور و سیاستهای عمومی است که در پی آن اتخاذ میکنند.
آیا با توجه به وجود تولید تبلتهایی با تکنولوژی بالا در بازار داخلی، ضرورتی برای تولید تبلت در کشور وجود دارد؟
قطعا ضرورت تولید یا عدم تولید یک محصول، بسته به وجود یا عدم وجود واردات آن و وفور محصولات و تنوع کالاهای وارداتی نیست. در بسیاری از موارد تولید موفق سخت افزار در همین حوزه فناوری اطلاعات هنگامی آغاز شد که بازار مملو از تولیدات خارجی بود. اما تولید با کیفیت تولیدکنندگان، آن عرصه را برای ادامه حضور کالاهای خارجی سخت کرده است. هر چند مایل نیستم پیش قضاوتی در رابطه با احتمال موفقیت هموطن محترمی که اقدام به سرمایه گذاری تولیدی در این باب کرده، داشته باشم.
با توجه به این که شما نیز در بخش تولید سخت افزار کامپیوتری فعالیت دارید، به نظرتان چه مشکلاتی بر سر تولید چنین محصولی در بازار ایران وجود دارد؟
با تکیه به تجربه شخصی خود احتمال موفقیت آن را با توجه به تغییرات سریع تکنولوژیکی این حوزه، وجود رقبای بسیار به نام و عدم امکان صادرات در فضای فعلی اقتصاد سیاسی کشور، عملا بسیارضعیف میدانم و تنها امیدوارم جامعه مصرفکننده و همکاران صنفی همچون مواردی در گذشته، بهای سنگینی برای تجربه اندوزی ایشان پرداخت نکنند.
آیا از نظر شما مونتاژ یک محصولمیتواند نام یک تولید ملی را به خود بگیرد؟ چرا که استدلال مدیر عامل تبلت ایرانی دی مو، این است که حتی شرکتهایی مانند اپل، گوگل و... تمام قطعات تبلت خود را در داخل کشور تولید نمیکنند و بسیاری از قطعات محصولات خود را از کشورهای دیگر وارد میکنند؟
از نظر اینجانب هر اقدام اقتصادی که منجر به ایجاد ارزش افزوده نسبی در داخل کشور شود و دولت سهم مالیاتی از این ارزش افزوده داشته باشد، تولید ملی است. اگر منظور شما از تولید ملی متفاوت و آن چیزی است که لابد باید به آن خیلی افتخار کرد و حساب ویژه ای در سیاستگذاری اقتصادی کشور برای آن باز کرد و آن اقدام خاص و در انحصار تنها کشور ماست و ۱۰۰ درصد ارزش افزوده آن فقط به داخل کشور رسیده و تولید آن در کشور ما دارای مزیت نسبی بالاتری نسبت به سایر نقاط دنیاست، لااقل بنده در تمام این دو دهه فعالیت، امکان چنین تولیدی را در حوزه صنفی خودمان یعنی سخت افزار، شناسایی نکردهام و تا آنجایی که اطلاع دارم چنین برداشت مقدسی از تولید سالهاست که در دنیا منسوخ شده است و کسی به دنبال آن نیست.
بسیاری از فعالان بازار معتقدند که هدف تولید کننده این تبلت آن است که تعرفه واردات محصولات دیجیتالی از جمله تبلت افزایش پیدا کند که این تصمیم باعث از بین رفتن نظم در بازار و هرج مرج خواهد شد. نظر شما در این زمینه چیست؟
به نظرم به جای پیش داوری در این مورد بهتر است تشکلهای صنفی تخصصی این حوزه نظارت کافی به عمل آورند تا کسی بدون اثبات توانایی تولیدی خود و امکان عملی جلب سهم بازار قابل توجه از یک محصول در کشور، چنین درخواستی را به مسئولان و متولیان امر انتقال ندهد. همچنین اگر هم به هر نیتی سهوا یا خدای نکرده فرصت طلبانه مبادرت به چنین تقاضایی کردند، با انتقال به موقع نظر کارشناسانه، مسئولان مربوطه را از هرگونه غفلت یا انحراف باز دارند.
ما در هیات مدیره سندیکای تولید کنندگان در این رابطه حساسیت ویژهای داریم و از مدتها قبل از آن شرکت محترم درخواست کردهایم امکان بازدید از مجموعه را فراهم آورده و تقاضاهای حمایتی احتمالی خود را با سندیکا هماهنگ کند. خوشبختانه مسئولین محترم دولتی نیز از مدتی قبل همه درخواستهای از این دست را با سندیکا و مجمع عالی واردات مورد مشورت قرار میدهند و بدون شک در مدیریت جدید سندیکا، تولید، دارای تعریف ویژهای است و تولید کنندگان واقعی کشور هر گونه فرصتطلبی احتمالی در این رابطه را تهدید امنیت سایر تولید کنندگان و مانع سرمایه گذاری تولیدی جدید در آینده میدانند و با آن مقابله خواهند کرد. همچنین کمیسیون آیتی مجمع واردات نیز با وزن کارشناسی بسیار ویژهای که در صنف پیدا کرده است قطعا متضمن امنیت حوزه فعالیت بازار سخت افزار خواهد بود.
به عنوان یک فعال حوزه آیتی پیشبینی شما از تولید این محصول در کشور چیست؟
ترجیح میدهم به جای پیشبینی آینده، برای این فعال اقتصادی عزیز کشور آرزوی بهروزی و موفقیت در چهارچوب فعالیتی سالم، صادقانه، شفاف، به دور از هیاهو و غوغاسالاری و نیز کاملا منطبق و هماهنگ شده با مصالح مشروع سایر همکاران صنفی خود داشته باشم.
قطعا موفقیت ایشان به نفع همه ماست. امیدوارم فضای فعلی بی اعتمادی و نبود اعتماد به نفس تولید داخل در جامعه،که عمدتا به علت برخی سوء استفادهها و البته بعضا تصمیمات غلط درگذشته بوجود آمده است،در این مقطع که به علت تحریمها بیش از هر زمانی کشور نیاز به تولید داخل و جبران تحریمهای جهانی دارد،با تلاش مضاعف تولیدکنندگان و نیز متولیان و مسئولین امر، جای خود را به اعتماد متقابل مصرف کنندگان وسرمایه گذاران تولیدی کشور و نیز رسانههای عمومی دهد.