معرفي برترين سازمان‌هاي اخلاق‌مدار سال ۲۰۱۵
کد مطلب: 10997
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۰
 
شرکت‌ها و سازمان‌هايي که براي رعايت معيارهاي اخلاقي تلاش مي‌کنند در صدر انتخاب مصرف‌کنندگان قرار دارند.
معرفي برترين سازمان‌هاي اخلاق‌مدار سال ۲۰۱۵
 
 
Share/Save/Bookmark

شرکت‌ها و سازمان‌هايي که براي رعايت معيارهاي اخلاقي تلاش مي‌کنند در صدر انتخاب مصرف‌کنندگان قرار دارند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، اگر بخواهيد به‌عنوان يک مشتري يا ارباب رجوع شاخصه و معياري مهم براي رتبه‌دهي به سازماني انتخاب کنيد به چه گزينه‌اي رأي مي‌دهيد؟ کيفيت محصول نحوه ارائه خدمات، قيمت کالا و خدمت، ارتباط با مشتري يا اخلاق‌مداري در سازمان؟ بدون شک کيفيت و قيمت محصول و خدمت دريافتي براي مشتريان از اهميت بسزايي برخوردار است؛ اما آنچه پيش از اين موارد به چشم مصرف‌کننده مي‌آيد ارتباط و سلامت سازماني است. به همين علت، شرکت‌ها و سازمان‌هايي که براي رعايت معيارهاي اخلاقي تلاش مي‌کنند در صدر انتخاب مصرف‌کنندگان قرار دارند. اخلاق سازماني به حدي در ارتقاي سطح کيفي و جايگاه بنگاه‌هاي کسب‌وکار نقش دارد که ۱۰ سال پيـــش مجمــوعـه‌اي بــــا عنــــوان Ethisphere Institute و با هدف تعريف و سنجش استانداردهاي اخلاقي در سازمان‌ها، ارتقاي سطح اجرايي اين استانداردها و بهبود روابط درون سازماني به‌ويژه ارتباط ميان کارمندان و سرمايه‌گذاران تأسيس شد.
 
مؤسسه Ethisphere ، در راستاي دست‌يابي به اهداف در نظر گرفته شده و تشويق هرچه بيشتر سازمان‌ها براي رعايت و اعمال استانداردهاي اخلاقي با همکاري وب‌سايت Forbs برترين‌هاي اين حوزه را انتخاب مي‌کند. تصميمي که نزديک به ۹ سال از عمر آن مي‌گذرد و طي اين سال‌ها نزديک به ۱۳۲ مجموعه در فهرست برترين سازمان‌هاي اخلاقي جاي گرفته‌اند؛ البته نقطه تمايز اين فهرست با نمونه‌هاي مشابه در نظر نگرفتن رتبه‌بندي خاص در اعلام نام برترين‌ها است، تمايزي که از همان فلسفه اخلاق‌مداري در سازمان‌ها سرچشمه مي‌گيرد. به‌دنبال اجرايي کردن همين طرح، هفته گذشته نام برترين‌هاي اين حوزه اعلام و منتشر شد، اين انتخاب به برگزيدگان فرصت معرفي خود به‌عنوان مجموعه‌اي اخلاق‌مدار که در اجراي حداکثري استانداردهاي اخلاقي موفق عمل کرده است مي‌دهد.
 
براي جاي گرفتن در اين فهرست، بيش از ۷۰۰ شرکت فرم درخواست پر کرده‌اند و پرسش‌نامه‌اي با بيش از ۱۴۰ سؤال مرتبط با اصول اخلاقي، برنامه‌هاي مجموعه براي انطباق با اين اصول، مسئوليت‎پذيري، سياست‌هاي محيطي، مشارکت اجتماعي، فرهنگ و مشوق‌هاي سازماني براي رعايت اين اصول از جانب کارمندان پاسخ گفتند. علاوه بر اينها، بخشي از پرسش‌ها حوزه راهبري شرکتي، نظارت، مراقبه و سوابق قانوني مجموعه‌ها را پوشش مي‌دهد. تمامي اين اطلاعات بر مبناي گزارش‌هاي شخصي ارائه شده توسط خود سازمان‌ها جمع‌آوري شدند؛ با اين حال ۲۰ نفر از کارکنان مجموعه Ethisphere وظيفه تصديق اين اطلاعات، بررسي صحت اسناد ارائه شده، مصاحبه با مديران اجرايي و بهره‌گيري از منابع اطلاعاتي موثقي همچون: Westlaw، SEC filings، Thomson و Reuter را به عهده داشتند. توجه به اين نکته ضروري است که شرکت‌هايي اتهام قانوني مهم در سابقه‌شان ديده مي‌شود يا در زمينه يا در زمينه تجارت الکل، تنباکو و سلاح گرم فعاليت مي‌کنند حتي در ميان گزينه‌هاي مورد بررسي هم جايي ندارند.
 
تمرکز Ethisphere در انتخاب اسامي اين فهرست بر چگونگي اعمال ضوابط اخلاقي درون سازماني، چگونگي ادغام اين استانداردها با ساختارهاي سازماني، شيوه مديريت و برقراري ارتباط قرار دارد. برخي نمونه سؤال‌هاي مطرح شده در اين پرسش‌نامه عبارت‌اند از: «آيا سازمان شما مسئوليتي براي نظارت و مراقبه بخش مديريت ريسک درون‌سازماني، پايبندي به تعهدات يا ساير اختيارات راهبردي تعريف کرده است؟»، « مسئول مديريت ريسک هر چند وقت يک‌بار به صورت رسمي با اعضاي هيئت مديره يا ساير اعضاي صاحب قدرت در سازمان ارتباط برقرار مي‌کند؟». 

در پرسش‌نامه سال ۲۰۱۵ مجموعه Ethisphere سهم سؤالات ساختارهاي راهبري در سازمان‌ها ۱۵ درصد افزايش داد و تعداد سؤالات آن از ۹ به ۳۰ عدد رسيد؛ روند انتخاب اعضاي هيئت مديره و اينکه چه کساني حق برگزاري جلسه با مديران مستقلي که حضور مستقيم در سازمان ندارند از سؤالات مطرح شده در اين بخش بوده‌اند. از همين رو، آنچه که در اين انتخاب مد نظر Ethisphere قرار نمي‌گيرد، پيمايش از مشتري‌ها و عموم مردم است؛ اين مجموعه در طي سال‌ها همواره اذعان داشته که هدف خود را بر چگونگي مديريت امورات داخلي شرکت‌ها گذاشته است. چگونگي مديريت کاهش ريسک هم‌راستا با حصول اطمينان از وجود اعتماد سازماني، برقراري فرهنگ اخلاقي در سازمان و مطلع شدن مکانيسم حل مشکل مهم‌ترين موارد بررسي شده در اين انتخاب هستند. 

طبيعي است که Ethisphere براي انتخاب اين فهرست قوانين سفت و سختي را در نظر مي‌گيرد و نگاهي موشکافانه به سابقه شرکت‌ها دارد. از همين روي، مجموعه‌هايي که رشوه‌گيري يا نشت اطلاعات را در کارنامه کاري خود دارند از دايره انتخاب حذف مي‌شوند. با اين حال، اگر يک شرکت بتواند نشان دهد که در سياست‌ها و راهکارهاي انطباقي خود پيشرفت داشته است و مديرعامل اجرايي مجموعه نکات حياتي در اين خصوص را يادآور شود و ديگر مديران سطح بالا يا اعضاي هيئت مديره نيز فعاليت‌هاي انجام شده در اين حيطه را رصد کنند، احتمال اينکه مديران و کارمندان به تقلب، رفتارهاي خلاف تعهدات مجموعه يا مشارکت در رشوه‌گيري روي بياورند کاهش پيدا مي‌کند. بنابراين، اگر امنيت حتي به‌صورت نظري در اولويت کاري شرکت‌ها باشد احتمال به دام انداختن هکرها پيش از آن که منجر به آسيبي جبران‌ناپذير بشوند افزايش پيدا مي‌يابد. فرآيند ثبت‌نام در انتخاب برترين سازمان‌هاي اخلاقي تا همين امسال به‌صورت رايگان انجام مي‌گرفت؛ اما از آنجايي که روند ارزيابي در Ethisphere از پيچيدگي خاصي برخوردار است و نيازمند صرف زمان و هزينه قابل توجهي است هزينه‌اي براي شرکت در اين رقابت مقرر شد.
 
بر اين اساس، بازه هزينه تعيين شده توسط اين مجموعه از ۵۰۰ دلار براي مؤسسات غيرانتفاعي تا هزار و ۵۰۰ دلار براي شرکت‌هاي بزرگ متغير بوده است. علاوه بر اين، برندگاني که خواهان درج نشان «اخلاقي‌ترين سازمان جهان» هستند بسته به ساختار و بزرگي شرکت بايد هزينه‌اي بين ۵ تا ۱۰ هزار دلار پرداخت مي‌کردند.لازم به ذکر است که براي شرکت در کنفرانس مرتبط با اين رويداد سازمان‌ها بايد مبلغي جداگانه پرداخت مي‌کردند. 

دريافت هزينه‌هاي اين‌چنيني از سوي Ethisphere بارها مورد انتقاد کارشناسان و صاحبان کسب‌وکار قرار گرفته است. در مقابل مديران Ethisphere بر اين نکته تأکيد مي‌کنند که هزينه‌هاي دريافتي از شرکت‌کنندگان منبعي براي تأمين درآمد اين مجموعه نيستند و دريافت هزينه نبايد به عنوان عاملي تأثيرگذار در انتخاب برترين‌هاي اين بخش تلقي شود. 

علي‌رغم تمامي تلاش‌هايي که در Ethisphere براي انتخاب حقيقي اخلاق‌مدارترين سازمان‌ها انجام مي‌شود، فهرست ارائه شده از جانب اين مجموعه عاري از ضعف و کمبود نيست. بدون ترديد، هستند شرکت‌هايي که در آنها استانداردهاي اخلاقي با سطح بالايي اجرا مي‌شود اما در فهرست منتشر شده اسمي از آنها برده نشده است. 

فهرست اسامی شرکت‌ها اخلاق‌مدار سال 2015 در فایل ضمیمه بالای همین مطلب قابل دریافت است.

مرجع: ماهنامه دیده‌بان فناوری شماره ششم