کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شفافيت فعاليت‌هاي بانکي با بانکداري اجتماعي

11 دی 1395 ساعت 17:00

مديرعامل بانک انصار گفت: بانکداري اجتماعي رويکردي نوظهور در بانکداري خُرد است که فرايندهاي قرض‌دهي و روابط بين قرض‌دهندگان و مؤسسات مالي را شفاف مي‌کند.


مديرعامل بانک انصار گفت: بانکداري اجتماعي رويکردي نوظهور در بانکداري خُرد است که فرايندهاي قرض‌دهي و روابط بين قرض‌دهندگان و مؤسسات مالي را شفاف مي‌کند. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، آيت‌الله ابراهيمي، مديرعامل بانک انصار در آستانه ششمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت گفت: بيش از ۸۰ درصد کاربران اينترنت در دنيا از شبکه‌هاي اجتماعي مجازي براي امور روزمره خود استفاده مي‌کنند، بنابراين جاي تعجب نخواهد‌بود که بخش عمده‌اي از اين کاربران، فعاليت‌ها و امور بانکي خود را از طريق رسانه‌هاي اجتماعي مجازي انجام دهند. اين شفافيت بدان معني است که آن قرض‌دهي و وام‌دهي که قرار بود در يک بانک اتفاق بيفتد با کمک ابزارهايي مانند وام‌هاي نفر‌به‌نفر يا طرحي که همه براي يک موضوع و به قصد خاصي پول جمع کنند مي‌تواند از طريق شبکه‌هاي اجتماعي گسترش يابد. 

وي با اشاره به اينکه بانکداري اجتماعي توصيفي از خدمات بانکي و اقتصادي است که به‌دنبال کسب سهم مثبت از پتانسيل همه انسان‌ها براي توسعه حال و آينده است، ادامه داد: در بانکداري اجتماعي تمرکز بر ارضاي نيازهاي موجود در اقتصاد واقعي جامعه و به‌طور هم‌زمان در نظر گرفتن پايداري اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و زيست‌محيطي است. 

مديرعامل بانک انصار درباره کاربرد شبکه‌هاي اجتماعي در بانک‌ها، توضيح داد: تبليغات محصولات بانکي، جذب مشتريان جديد، ايجاد و گسترش شبکه‌اي از مشتريان، ارسال پيامک‌هاي حساب‌ها و ساير انواع پيامک‌ها به مشتريان از اين طريق، طراحي محصولات جديد بر اساس سلايق افراد حاضر در شبکه‌هاي اجتماعي، کاهش هزينه‌هاي رفت‌و‌آمد مشتريان، کاهش هزينه‌هاي بانکي در اين عرصه قابل ذکر هستند. مهم‌تر از اين موارد يک بانکدار اجتماعي دائما سطح تعاملات جامعه را براي يافتن فرصت‌هاي تحول‌ساز پويش مي‌کند تا بتواند با سرمايه‌گذاري به‌موقع و ريسک‌پذيري حساب‌شده با کمک محاسبات رايانه‌اي و مفاهيمي مانند داده‌هاي عظيم ضمن کسب سود، توسعه پايدار اقتصاد واقعي را رقم بزند و سرمايه‌گذاري در استارتاپ‌ها نمونه بارز اين رويکرد است. با مراجعه به داده‌کاوي از حجم انبوه تبادلات پيام در شبکه‌هاي اجتماعي، نيازي به ايجاد رويه‌هاي نظرسنجي نيست. 

ابراهيمي، مزيت‌هاي بانکداري مبتني‌بر شبکه اجتماعي را در دو بُعد مشتريان و بانک عنوان‌کرد و افزود: از نظر مشتريان مي‌توان به مواردي از‌جمله درخواست خدمات با استفاده از ابزارهاي شبکه‌هاي اجتماعي به‌صورت غيرحضوري، بررسي خدمات ارائه‌شده توسط بانک‌هاي مختلف، اعلام مشکلات و پيگيري رفع آ‌نها به‌صورت غيرحضوري و ارتباط مشتريان به‌صورت دو‌به‌دو با يکديگر اشاره کرد. 

وي درباره مزيت‌هاي اين نوع بانکداري از نظر بعد بانکي،گفت: اين نوع بانکداري داراي مزيت‌هاي فراواني براي بانک است که عبارت‌اند از ارائه تبليغات محصولات به مشتريان، تحليل و اخذ نظرات مشتريان درخصوص خدمات ارائه‌شده، گسترش مسئوليت اجتماعي با استفاده از شبکه‌هاي اجتماعي و بانکداري سبز، گسترش بانکداري اسلامي با استفاده از تسهيلات فرد‌به‌فرد، تعامل با شبکه اجتماعي ساير ارگان‌ها جهت بومي‌سازي خدمات بانکي براي هريک از مشتريان بانکي، قابليت رتبه‌بندي مشتريان در شبکه‌ اجتماعي و استفاده ساير بانک‌ها از اين رتبه‌بندي است، اما استفاده از داده‌هاي مرتبط با مشتريان و فضاي کسب‌وکار جهت پيش‌بيني اقدامات آتي، شناخت تغييرات جامعه و نيازهاي جديد و کسب و استفاده از فرصت سرمايه‌گذاري در حوزه خدمات ابري و مجازي به جامعه و داده‌کاوي و کشف الگوي نيازمندي مشتريان يک بانکدار اجتماعي را مشغول خواهد‌کرد. 

يادآور مي‌شود، ششمين همايش بانکداري الکترونيک و نظام‌هاي پرداخت، ۱۳ و ۱۴ دي‌ماه ۹۵ توسط پژوهشکده پولي‌و‌بانکي در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد تهران برگزار مي‌شود.


کد مطلب: 12176

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/news/12176/شفافيت-فعاليت-هاي-بانکي-بانکداري-اجتماعي

افتانا
  https://www.aftana.ir