در همایش «محتوا؛ اقدامات و دستاوردها» مطرح شد
حرکت به سمت ایجاد سود برای همه اجزای اکوسیستم تولید محتوا
اختصاصی افتانا
کد مطلب: 12226
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۰۴
 
وزیر ارتباطات تاکید کرد: کوشش ما بر کمک به فعالان حوزه تولید محتواست و اگر فعالان این زمینه بتوانند از کسب‌وکار خود درآمد مطلوب کسب کنند فضای دیگری در آینده ایجاد می‌شود که در آن همه اجزای این اکوسیستم سود خواهند‌برد.
حرکت به سمت ایجاد سود برای همه اجزای اکوسیستم تولید محتوا
 
 
Share/Save/Bookmark

وزیر ارتباطات تاکید کرد: کوشش ما بر کمک به فعالان حوزه تولید محتواست و اگر فعالان این زمینه بتوانند از کسب‌وکار خود درآمد مطلوب کسب کنند فضای دیگری در آینده ایجاد می‌شود که در آن همه اجزای این اکوسیستم سود خواهند‌برد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، همایش «محتوا؛ اقدامات و دستاوردها» ساعت ۱۴ روز دو‌شنبه، ۲۰ دی‌ماه ۹۵ به همت سازمان فناوری اطلاعات در سالن همایش‌های شهید قندی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

کوشش دولت در کمک به فعالان حوزه تولید محتوا
دکتر محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سخنانی با اشاره به اینکه این رویداد با هدف شنیدن دغدغه‌های فعالان حوزه تولید محتوا به‌منظور بررسی و تعامل بیشتر صورت گرفته‌است، اظهار کرد: ما تاکنون به‌دلیل مسائلی که در بخش‌های دیگر ICT به‌ویژه زیرساخت مطرح بود کمتر فرصت پرداختن به این حوزه را یافتیم. البته اگر این فعالیت‌های زیرساختی شکل نمی‌گرفت و شبکه و پهنای باند را گسترش نمی‌دادیم، شاید امروز خیلی حرفی برای گفتن با یکدیگر نداشتیم. اکنون زمان آن است که سخنان شما را بشنویم و چگونگی یاری رساندن به این حوزه را بررسی کنیم. 

وی ادامه داد: در مورد مسائل مبتلا به این مقوله بخش‌هایی هستند که وزارت ارتباطات در رفع و رسیدگی به آ‌نها می‌تواند ایفای نقش کند و بخش‌هایی نیز به وزارتخانه و ارگان‌های دیگر مرتبط است که در این موارد مانند آنچه که مربوط به بانک مرکزی و وزارت کار بوده است، گفت‌وگوهایی داشتیم اما درنهایت باید کسی در همان مجموعه‌ها باشد که مسئله شما را درک کند و بتوانید به او مراجعه کنید. همچنین در مورد قوانین و مقررات موجود نیز باید بازنگری‌هایی صورت گیرد چراکه نمی‌توان قوانین دنیای حقیقی را به دنیای مجازی تسری داد. 

واعظی تاکید کرد: کوشش ما به جد، کمک به فعالان حوزه تولید محتواست و اعتقاد ما بر این است که اگر فعالان این زمینه به آینده امیدوار باشند و بتوانند از کسب‌وکار خود درآمد مطلوب کسب کنند فضای دیگری در آینده ایجاد می‌شود که در آن همگی سود خواهند برد. ما در تلاش برای حل یک معادله چندمجهولی هسیم که در آن همه اعضای موجود در این اکوسیستم بتوانند به سود مناسب دست یابند و فضایی برای سود بردن همه دست‌اندرکاران و عناصر مؤثر در این حوزه ایجاد شود.

افزایش سهم محتوای فارسی در اینترنت جهانی
مهندس جهانگرد، رئیس سازمان فناوری اطلاعات، با اشاره به تلاش‌های وزارت ارتباطات در فراهم‌سازی زیرساخت‌های مناسب ICT کشور، گفت: طی فعالیت‌های سه‌سال گذشته در این وزارتخانه، کوشش در بخش توسعه شبکه، دسترسی و زیرساخت‌های ارتباطی بود که برای آن حجم زیادی از فعالیت‌ها در قالب شبکه ملی اطلاعات شکل گرفت و نتایج آن مشهود است. به‌نظر می‌رسد که گام بلندی در حوزه دسترسی ارتباطات و اطلاعات برای مردم فراهم شده‌باشد. 

وی ادامه داد: بخش دیگری از فعالیت‌های ما به توسعه کاربرد این فناوری‌ها در زندگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جامعه اختصاص دارد که امیدواریم تا دهه فجر مجموعه‌ای از آنها را به‌صورت عمومی اعلان کنیم. دسته دیگر فعالیت‌ها نیز به این موضوع برمی‌گردد که در فضای مجازی چه سهمی را به خود اختصاص داده‌ایم، مرز امنیت ملی و فرهنگی ما کجاست و سهم ما از محتوای فارسی در این فضا چقدر است؟! آیا ما یک درصد از سهم فضای جهانی اینترنت را گرفته‌ایم؟! برای رفع نیازهای مردم لازم است که چه کسانی بیایند و محتوای خود را به‌صورت دیجیتال ارائه دهند تا سهولت دسترسی و انجام فعالیت‌های جامعه با کمترین هزینه‌ها و در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت گیرد؟! در مسیر تولید محتوای فارسی با چه موانع و چالش‌هایی مواجه‌هستیم؟! همه اینها موضوعاتی است که ما را بر آن داشت تا امروز در قالب نشستی با جمعی از فعالان حوزه تولید محتوا، پیشنهاد و صحبت‌های آنها را بشنویم.

مسائل حقوقی و مالی پیش روی فعالان تولید محتوا
در این همایش تعدادی از فعالان حوزه تولید محتوا به معرفی ایده‌ها و کسب‌وکارهای خود، دغدغه‌ها و نگرانی‌ها و چالش‌های خود را با مسئولان حوزه ICT کشور مطرح کردند. موضوعاتی همچون تخصیص اعتبارات و حمایت مادی و معنوی، تصویب قوانین حق‌السهم مناسب جهت صیانت از محتوا و مسائل مربوط به کپی‌رایت، عدم حضور فعال یک مرجع قانونی در این اکوسیستم، توجه ناکافی به توسعه بازار با تقویت شتاب‌دهنده‌ها، عدم امکان اطلاع‌رسانی و تبلیغات از بسترهای فراگیر موجود و پایین بودن سرعت اطلاع‌رسانی برای ورود به بازار، وجود وب‌سایت‌های غیرقانونی، هزینه‌های انتقال داخلی که قیمت تمام‌شده محتوای دیجیتال را افزایش می‌دهد و باعث استقبال کمتر مشتریان نهایی می‌شود؛ بخش‌هایی از نگرانی‌هایی بود که افراد حاضر در پنل‌های این رویداد به آنها اشاره کردند. 

نبود یا ناکافی بودن قوانین شفاف در مورد خطوط قرمز در تولید محتوا، زیرساخت و اشتراک‌گذاری، حوزه مسئولیت کاربران، قوانین حریم خصوصی، قوانین تسهیل‌گر ایجاد تکنولوژی‌های توزیع محتوا ازجمله مسائل حقوقی بودند که فعالان حاضر در جلسه، رفع آنها را زمینه‌ای برای تحقق تولید ۱۰ برابری محتوای فارسی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمردند. 

در زمینه سرمایه‌گذاری نیز ضرورت امنیت و تضمین کسب درآمد مطرح شد که در غیر این‌صورت ریسک سرمایه‌گذاری کاهش خواهد‌یافت، جلوگیری از ایجاد انحصار شکل‌گرفته توسط اپراتورها، حمایت از استارتاپ‌ها و نیز حمایت از تولید در این فضا و اجازه تولید آثار در خود این کسب‌وکارها همانند آنچه در نت‌فلیکس و HBO روی می‌دهد، موضوعات دیگری بودند که از آنها سخن به‌میان آمد. همچنین بر نقش مهم دولت با اعمال سیاست‌های حمایتی جهت سرمایه‌گذاری امن و ورود سرمایه‌گذاران و حمایت از بنگاه‌های اقتصادی متوسط که به ثبات بازار کمک می‌کند، تاکید شد. 

تشویق و تقویت سرمایه‌گذاری‌های Crowd Founding و فرهنگ‌سازی در این زمینه، ضرورت تولید محتوای باکیفیت و متناسب با فرهنگ بومی و دینی کشور، فرهنگ‌سازی برای اینکه تولیدکننده محتوا و مصرف‌کننده آن، هر دو، ورود از بازار سنتی به بازار مدرن شکل گرفته در این حوزه را بپذیرند.
ضرورت توجه به ارائه محتوای الکترونیکی متناسب با استانداردهایی که دسترسی و کاربرد آن را برای قشر کم‌توان جامعه نیز میسر سازد موضوع دیگری بود که در این جمع بر آن تاکید شد و نیز ضرورت تقویت زیرساحت‌های سخت‌افزاری در کنار فرهنگ‌سازی و آشنایی مردم و سازمان‌ها با موضوع تولید محتوای بومی و ضرورت استفاده از ظرفیت‌های اجتماعی با جمع‌سپاری تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی که در کاهش بسیاری از هزینه‌های مالی و زمانی تاثیرگذار خواهد‌بود. 

موضوع دیگری که مطرح شد مقاومت برخی سازمان‌ها در ارائه اطلاعات و داده‌های جامع موجود در اختیار به تولیدکنندگان محتوا در جهت تکمیل پروژه‌های کسب‌وکاری آنها بود. امری که گویا با تدوین مقررات و برنامه‌ریزی‌های لازم در شرف شکل‌گیری و تقویت است و مشارکت سازمان‌ها و فرهنگ‌سازی را در این زمینه می‌طلبد. 

وجود برخی مشکلات در شیوه‌های پرداخت خرد که یاری بانک مرکزی را می‌طلبد و وزارت ارتباطات در حال مذاکره برای رفع موانع موجود در این زمینه با بانک مرکزی است، موضوع دیگری بود که به‌عنوان چالش پیش روی حوزه تولید محتوا مطرح شد و نیز مقوله بسترهای ناکافی توزیع محتوا که به‌دلیل برخی محدودیت‌های قابل درک در شبکه‌های توزیع بر آن عارض است. 

در پنل نهایی این همایش نیز که با حضور دکتر علی‌اصغر عمیدیان، رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، دکتر محمد خوانساری، رئیس مرکز تحقیقات مخابرات ایران و پژوهشگاه ارتباطات، مهندس محمدجواد آذری جهرمی، مدیرعامل شرکت زیرساخت، مهندس برات قنبری، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات و دکتر مرتضی براری، معاون امور مجلس و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به جمع‌بندی گفته‌های فعالان حوزه تولید محتوا در چهار پنل این رویداد پرداخته‌شد و از آنجایی که فرصت، اندک و مسائل مطرح شده، بسیار گسترده بودند قرار بر این شد که در جلسات متعدد داخلی بررسی‌های لازم پیرامون دغدغه‌ها و پیشنهادات مطرح‌شده صورت گیرد.