خریدهای اینترنتی و فروشگاههای مجازی با پیشرفت فزاینده امکانات دیجیتال روزبهروز شیوع بیشتری پیدا میکنند، اما کمتر کاربری بهطور جدی به حفاظت از پول خود در فضای مجازی فکر میکند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، تحقیقات تاییدشده توسط لابراتوار کسپرسکی نشان میدهد که اکثر کاربران (۸۱ درصد) به اینترنت برای انجام امور مالی خود تکیه میکنند و تقریبا نیمی از آنها (۴۴ درصد) برای رسیدگی به کارهای مالیبه فروشگاههای آنلاین بسنده میکنند، اما تنها ۶۰ درصد از کاربران برای نصب راهحلهای امنیتی روی دستگاههای خود اقدام کردهاند و ۴۰ درصد باقیمانده هدف بالقوه حملات مجرمان سایبری هستند.
افراد بهطور متوسط در هر معامله جعلی حدود ۴۷۶ دلار را از دست میدهند. این فقط یک مقدار متوسط است و در این میان از هر 10 کاربر، یک کاربر حدود ۵,۰۰۰ دلار را از دست میدهد. از دست دادن مبالغ هنگفت، نتیجه کلاهبرداریهای آنلاین، سرقت هویت، سوءاستفاده بدافزارها و دیگر روشهای کلاهبرداریهای آنلاین است که در سراسر جهان روبهفزونی است.
آیا انتظار بازگشت پول بهسرقترفته، واقعبینانه است؟
بر اساس تحقیقات انجامشده توسط لابراتوار کسپرسکی، تقریبا نیمی از افراد اطمینان دارند که بانک، پول بهسرقترفته توسط مجرمان سایبری را به آنها میپردازد یا آن را به حسابشان بازمیگرداند، اما واقعیت تلخ این است که بیش از ۵۲ درصد قربانیان سرقتهای اینترنتی، کل پول خود یا حداقل بخشی از آن را از دست میدهند. متاسفانه، به نظر میرسد بانکها تمایلی به بازگشت پولهای بهسرقترفته و پذیرش مسئولیت آن ندارند.
Vyacheslav Zakorzhevsky، یک تحلیلگر ارشد در لابراتوار کسپرسکی میگوید: «اصلا فکر نکنید که میتوانید پولهای بهسرقترفته توسط مجرمان را بازگردانید. بهترین راه برای در امان نگهداشتن پولهای داخل حسابتان در وهله اول، جلوگیری از به سرقت رفتن آن است و در مرحله دوم، استفاده از راهکارهای امنیتی مربوط به جلوگیری از سرقت اینترنتی است.
در صورت سرقت پول، چه کار کنیم؟
هنگامی که شما عملیات بانکی را انجام میدهید، بانک، بهعنوان یک واسطه بین فرستنده که شما هستید و گیرنده قرار میگیرد. بانک، تنها واسطه است و نمیتوان از آن انتظار داشت پول بهسرقترفته را بهطور خودکار بازگرداند (در واقع نمیتوان انتظار داشت، تاوان اشتباهی را که شما از روی سادگی مرتکب آن شدهاید بانک بپردازد)، اما آیا شما موفق به برگرداندن پولها در معامله فریبانگیز خواهیدشد؟ این خوششانسی به جزییات معامله بستگی دارد.
اگر پول شما به سرقت رفته باشد، اولینکاری که فورا باید انجام دهید، گزارش این حادثه به بانک است. اگر ظرف ۲۴ ساعت به این سرقت رسیدگی شود، امکان بازگردانی معامله بانکی برای شما وجود خواهد داشت.
نیاز است که این موضوع را فورا به بانک اطلاع دهید و آن را اثبات کنید. باید به بانک توضیحدهید که چه زمان و چرا این اتفاق برای شما رخ دادهاست. در ادامه باید موضوع را با پلیس جرایم سایبری و مقامات دیگری که میتوانند در پیگیری این حادثه به شما کمک کنند، در میان بگذارید.
ممکن است شانس بیاورید. در بعضی موارد، پول اختصاص دادهشده برای یک تراکنش ابتدا در حالت انتظار قرار میگیرد و سپس با اندکی فاصله زمانی منتقل میشود. در این موارد شانس بیشتری برای بازگردانی پولهای از دسترفته خود خواهید داشت. در چنین مواردی حتی ثانیهها هم ممکن است ارزشمند باشند. وقت را تلف نکنید و فورا به بانک واسطه اطلاع دهید.
چگونه از کارت اعتباری خود محافظت کنیم؟
• بههیچوجه رمز عبور، CVV و رمز دوم خود را به شخص دیگری نگویید.
• از عابربانکهای مشکوک و کارتخوانهای اشخاصی که به آنها اعتماد ندارید استفادهنکنید. در چنین موقعیتهایی بهتر است از پول نقد استفاده کنید.
• کارت اعتبای خود را به دست افراد دیگر ندهید. هنگامی که در یک فروشگاه هستید و کارت خود را برای پرداخت به صندوقدار میدهید از او غافل نشوید.
• اساماسبانک خود را فعال کنید و در صورت غیرفعال شدن آن، سریعا به بانک مراجعه کنید. از این طریق، بهسرعت متوجه تراکنشهای مشکوک مجرمان سایبری خواهیدشد و در واکنش به آنها اقداماتی فوری در نظر خواهیدگرفت.
• بلافاصله بعد از اینکه متوجه هرگونه فعالیت مشکوکی شدید، کارت اعتباری خود را مسدود کنید.
• علاوهبر رعایت تمام موارد بالا، یک راهکار امنیتی قوی روی تمام دستگاههای هوشمند متصل به اینترنت خود (تلفن همراه، کامپیوتر شخصی، تبلت، لپتاپ و...) نصب کنید. برای مثال، اینترنت سکیوریتی کسپرسکی و توتال سکیوریتی کسپرسکی دارای ویژگی به نام Safe Money هستند.این قابلیت باعث میشود همه پرداختها در یک وبسایت معتبر و با اتصالی امن انجام شود و از ارتباط با سایتهای فیشینگ جلوگیری به عمل آید.
مرجع: کسپرسکی آنلاین