به گفته مدیرعامل شرکت پویهگام، اگر شرکتهای ایرانی بهدنبال همکاری مشترک با غولهای جهانی هستند باید پنج نکته در نظر داشتهباشند که توجه به فرهنگ سازمانی و تاریخچه شرکت خارجی ازجمله آنهاست.
به گزارش روابط عمومی شرکت پویهگام، مهندس آنی خاچیکیان، مدیرعامل شرکت پویهگام با اشاره به اینکه باز شدن بازارهای داخلی و ورود آرامآرام غولهای جهانی به بازار ایران احتمال تشدید رقابت شرکتهای ایرانی را با این شرکتها ایجادمیکند، اظهار داشت: این شرکتهای برخوردار از برندهای قدرتمند، حیات شرکتهای محلی را بهدلیل دارا بودن منابع بسیار، تکیه بر تکنولوژیهای تراز اول، مدیریت و بازاریابی جهانی به خطر میاندازند، اما کشورهایی مانند فیلیپین، مکزیک، هند و روسیه مدلهای خوبی برای مطالعه روشهای مقابله و همچنین همکاری در این زمینه هستند. بعضی از این شرکتها با تبدیل این تهدیدات به فرصت، برندهای جهانی شدند. یکی از معروفترین این نمونهها شرکت باجاج (شرکت مادر تولیدکننده موتورسیکلتهای پولسار، پالس و ... در ایران) است. زمانیکه هند در سال ۱۹۸۰ بازارهای خود را باز کرد این شرکت با اتخاذ استراتژی مقاومت توانست با هوندا، یکی از غولهای موتورسیکلتسازی دنیا و دارای تجربیات موفق مشابه همان منطقه، وارد رقابت شود و در سال ۱۹۹۸ هوندا را از بازار اسکوترهای هند خارج کند.
وی با توجه به مدل ایران و وجود حمایتهای دولتی برای کسبوکارهای داخلی، گفت: اگر شرکتهای ایرانی بهدنبال همکاری مشترک با غولهای جهانی هستند باید پنج نکته در نظر داشتهباشند. نخست اینکه، استقلال خود را حفظ کنند. برای شرکتهایی که بهصورت خانوادگی اداره میشوند شاید اینکه مدیریت شرکتشان را از دست بدهند دردناکترین اتفاق باشد. برای اینکه کنترل امور را داشتهباشید با بررسی بازار نقاطی که در آن کمترین تنوع محصول و یا ضعف دانش و یا مدیریتی دارید با شرکای خارجی وارد مذاکرهشوید و آنها را موظفکنید تا فقط در همان بازار رقابت کنند. هیچگاه بهدلیل اینکه سبد محصولات گسترده و قوی دارند به تمام بخشهای بازار وارد نکنید. در بعضی از مدلها با اعمال فشار بر روی شرکتهای خارجی میتوان آنها را مجبور کرد که از یک برند جدید محلی استفادهکنند تا از ضریب نفوذ کمتری برخوردار شوند و شما نیز کنترل بازار را از دست ندهید و بتوانید آن را مدیریت کنید.
خاچیکیان نکته دوم را اشتیاق به همکاری دانست و چنین گفت: شاید یکی از سادهترین روشها برای اندازهگیری اولویت ورود شرکتهای خارجی به بازار ایران سرعت پاسخگویی آنها به ایمیلها و یا تماسهای شماست. نشانه دوم استخدام مشاوران خارجی مخصوص بازار ایران است. اگر مشاورانی ایرانی استخدامکردهاند بدانید که احتمال ورودشان به بازار ایران زیاد است. در غیر این صورت بهدنبال بازارهای جذابتری نیز میروند.
مدیرعامل شرکت پویهگام، ادامه داد: موضوع حائز اهمیت دیگر در این روند، فرهنگ سازمانی است. فرهنگ سازمانی و بلوغ شرکت ایرانی و خارجی که قصد همکاری دارند باید شبیه یکدیگر باشد. قرار نیست تنها تیمهای مذاکرهکننده با یکدیگر همکاری داشتهباشند و رفتهرفته بخش بزرگی از این سازمانها با یکدیگر وارد تعامل میشوند و ممکن است از لحاظ ارتباطی دچار مشکل شود. تاریخچه موضوع دیگری است که باید مدنظر قرار گیرد. به تاریخچه شرکت خارجی نگاه کنید. اگر میخواهید از شانس موفقیت همکاری میان دو شرکت آگاه شوید کافی است به سابقه شرکت خارجی را بررسی کنید. اگر قبلاً چنین همکاری داشتهاست احتمال موفقیت شما نیز زیاد است، اما اگر چنین همکاری نداشتهاست به احتمال زیاد شما نیز اولین همکار آنها نخواهیدبود؛ بهطور مثال شرکتهای خودروسازی بسیاری برای حضور در ایران صف کشیدند، اما پژو و رنو گوی رقابت را از بقیه ربودند و راه را برای شرکای خارجی بیشتر به بازار ایران بستند زیرا سالهاست که در بازارهای خاورمیانه و شمال آفریقا چنین همکاریهایی داشتند و با کولهباری از تجربه پای میز مذاکره نشستند.
خاچیکیان با اشاره به ضرورت بررسی اهمیت اینکه مشارکت چه منفعتی برای هر دو کسب و کار دارد، افزود: بازار ۸۰ میلیونی و عمدتاً شهرنشین جذاب ایران که فشار جهانیشدن در آن کم است میتواند پرتابی به بازارهای در حال توسعه و کمترتوسعهیافته در آسیای میانه و خاورمیانه باشد. زیرساختهای موجود و نیروی انسانی توانمند محیطی مطلوب همانند هند را را برای سرمایهگذاران خارجی فراهم کردهاست که شرکتهای ایرانی به نسبت خارجیها به آن کمتر بها میدهند، اما شرکتهای خارجی در مواردی که شرایط را مناسب دیدند بهراحتی و با کمترین بها از این موقعیت ویژه استفاده کردند. غولهای جهانی با ایجاد برندی محلی و مناسب بازار منطقه و یا با توانمندتر کردن شعبه خود در کشور مذکور، آن را به بازاری مناسب برای محصولات خود تبدیلکردهاند، دقیقاً همانند کاری که سوزوکی و رنو در هند و فیات و رنو در حال انجام آن در ترکیه هستند. این سایتهای تولیدی، هابهای خاورمیانه و شمال آفریقا شرکتهای مذکور هستند.
لازم به ذکر است وبسایت شرکت پویهگام به نشانی pooyeco.net جهت آگاهیبخشی درباره تازهترین راهکارهای امنیتی در دسترس علاقهمندان قراردارد.