پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 25 Apr 2024
جالب است ۰
کسب‌وکارهایی که تصمیم می‌گیرند یک chatbot را به‌عنوان بخشی از استراتژی خدمات مشتری خود به کار ببندند می‌توانند بهترین امنیت را تضمین کنند.
منبع : سایبربان
کسب‌وکارهایی که تصمیم می‌گیرند یک chatbot را به‌عنوان بخشی از استراتژی خدمات مشتری خود به کار ببندند می‌توانند بهترین امنیت را تضمین کنند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، کسب‌وکارها با پیشرفت‌های اخیر در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین‌ها، چت‌روم را به‌عنوان یک روش کارآمد برای تعامل با مشتریان و همچنین با صرفه‌جویی در وقت و پول با خودکارسازی توابع خاص در اختیار دارند. در دنیای تجاری که در آن خدمات مشتری به‌ویژه ارتباطات به‌موقع و مرتبط، مهم‌ترین عامل موفقیت است؛ chatbots می‌تواند در جلوگیری از به هدر رفتن زمان مهم باشد.

اساساً گسترش سایر رسانه‌های انسانی (تلفن، اینترنت) و chatbots مشتریان را قادر می‌کند تا با ارائه‌دهندگان خدمات خود از طریق یک پیام‌رسان ربات ارتباط برقرار کنند. امروزه ربات‌ها به فراتر از فرمت ساده پرسش و پاسخ اصلی، پیشرفته‌تر شده‌اند که می‌توانند خرید شما را سفارش دهند، به شما گزارشی از آب‌وهوا بدهند، برای شما یک تاکسی سفارش دهند یا حتی به شما مشاوره شخصی بدهند.

چت‌بات‌ها از نرم‌افزاری استفاده می‌کند که هوش مصنوعی (AI) را برای پردازش زبان از تعاملات بین انسان‌ها و دستیاران مجازی استفاده می‌کند. دلیل جذابیت ساده است: افراد رسانه‌های پیام‌رسان را به‌صورت بصری، طبیعی‌تر و راحت‌تر می‌یابند. درواقع گارتنر پیش‌بینی می‌کند که تنها یک‌سوم از تعاملات خدمات مشتری تا پایان سال جاری نیاز به تعامل با انسانی خواهد داشت.

پنج چیز که باید در مورد چت‌بات‌ها بدانید
استفاده از چت‌بات‌های هوشمند به‌طور فزاینده‌ای در حال افزایش است که با داشتن قابلیت‌های اضافی ازجمله توانایی پردازش معاملات مالی است در این میان اگر شما با استفاده از مسنجر فیس‌بوک یا واتس‌اپ با دوستان خود ارتباط برقرار می‌کنید پس‌ از آن برای پرداخت و یا بررسی حساب کاربری خود با صرفه‌جویی در نوشتن یک پیام در مقابل باز کردن یک برنامه بانکداری اینترنتی جدید حساس خواهیدشد. این فرایند با استفاده از چت‌بات‌ها در‌حال‌حاضر در آمریکا مانند مسنجر فیس‌بوک Uber مشاهده‌ شده‌است که در اواخر ۲۰۱۶ یک‌ راه‌حل مناسب برای پرداخت‌های کاربران اضافه کرد. چت‌بات‌ها مرز جدید و هیجان‌انگیز برای کسب‌وکار هستند، اما مانند هر رسانه جدید به‌ویژه در مورد معاملات مالی، مصرف‌کنندگان و شرکت‌های تجاری حق‌ دارند از نگرانی‌های امنیتی اطمینان داشته‌باشند. بااین‌حال تا زمانی که اصول اساسی امنیت (فرایند، مردم و فناوری) به‌درستی اعمال شوند chatbots می‌تواند بخشی جدایی‌ناپذیر از استراتژی مشتری‌محور سازمان باشد.

فرایند
چت‌بات‌ها اطلاعات را از کاربران جمع‌آوری و ذخیره می‌کنند و از طریق یادگیری ماشین از این داده‌ها برای آموزش خود برای پاسخ دادن به پرسش‌های دقیق‌تر استفاده می‌کنند. کجا این اطلاعات ذخیره می‌شود، چه چیزی برای آن استفاده می‌شود و چه کسی می‌تواند به آن دسترسی پیدا کند، سوالاتی است که باید موردتوجه قرار گیرد. سازمان‌ها قبل از اجرای یک chatbot باید قوانین و فرایندهای مربوط به ذخیره‌سازی داده‌ها را ایجاد کنند و شفافیت در اطراف این موارد برای مشتریان کاربر این ربات، ضروری است.

مردم
هر رسانه جدید، زمان زیادی را به جمع‌آوری اطلاعات برای یادگیری می‌گذارد که به‌طور بالقوه خطرات جدیدی را شامل می‌شود، مانند روش‌های جدید حملات مهندسی اجتماعی. همان‌طور که Chatbots در تقلید از انسان‌ها بهتر می‌شود، این فناوری توسط هکرها در کلاهبرداری‌های فیشینگ و سایر حملات مهندسی اجتماعی مورداستفاده قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال، اگر مهاجمان دسترسی به یک برنامه Chatbot داشته‌باشند، می‌تواند ربات را تقلید و تاکتیک‌های مهندسی اجتماعی را برای برقراری ارتباط با کاربران به‌منظور جلب نظر آنها بر روی لینک‌های مخرب یا انتقال اطلاعات حساس استفاده کنند. این اغلب اولین مرحله از حملات سایبری است که به مهاجمان امکان نفوذ به محیط دفاع و ایجاد پایگاه عملیاتی در داخل شبکه می‌دهد.

فناوری
Chatbots را می‌توان با استفاده از بسیاری از روش‌های امنیتی مشابه به کار برده برای سایر فناوری‌های موبایل محافظت کرد. 2FA، تجزیه‌وتحلیل رفتاری، بیومتریک و AI فقط برخی از فناوری‌های جدیدتر مربوط به  مسائل احراز هویت و رمزگذاری هستند که برای امنیت chatbot اهمیت دارند. با chatbots مکانیزم‌های جدیدی برای شناسایی کاربر وجود دارد.

اقدامات امنیتی اضافی مانند احراز هویت دو عامل که در آن برای تأیید هویت کاربر، دو کانال جداگانه موردنیاز است یا احراز هویت بیومتریک که نیاز به کاربر برای تأیید هویت خود را با استفاده از نشانگر فیزیکی منحصربه‌فرد مانند اثر انگشت یا اسکن شبکیه می‌تواند ارائه دهد؛ یک‌ لایه اضافی برای تأیید هویت کاربر. برای امنیت بیشتر، ارتباطات چت‌بات‌ها نیز باید رمزگذاری شود. این به‌ویژه در صنایع بسیار نظارتی مانند مراقبت‌های بهداشتی و مالی که اطلاعات بسیار حساس دارند، مهم است.

چت‌بات‌ نشان‌دهنده یک فناوری جدید مهیج است که پتانسیل زیادی برای فروش، بازاریابی و خدمات مشتری ارائه می‌دهد. هنگام استقرار یک نرم‌افزار، سازمان‌ها باید با استفاده از اصول امنیتی مشابه با رسانه‌های موجود در هر سه حوزه فرایند، افراد و فناوری به هرگونه خطرات امنیتی توجه کنند.
کد مطلب : 13051
https://aftana.ir/vdcjvyev.uqetizsffu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی