به روایت مرکز ملی فضای مجازی
ایرانی‌ها هر روز تلگرام خود را چک می‌کنند
کد مطلب: 13486
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
 
طبق آمار مرکز ملی فضای مجازی مربوط به سه‌ماه‌ شهریور، مهر و آبان حدود ۹۰ درصد افراد روزانه حساب کاربری خود را در تلگرام چک می‌کنند.
ایرانی‌ها هر روز تلگرام خود را چک می‌کنند
 
 
Share/Save/Bookmark
طبق آمار مرکز ملی فضای مجازی مربوط به سه‌ماه‌ شهریور، مهر و آبان حدود ۹۰ درصد افراد روزانه حساب کاربری خود را در تلگرام چک می‌کنند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، وزارت راه و شهرسازی اخیرا یک ربات تلگرامی با نام سفر۹۶ (safar۹۶_bot@) برای ثبت انتقادها و پیشنهادهای مسافران از خدمات حمل‌ونقل و انتقال آن به مسئولان مربوطه راه‌اندازی کرد. البته پیش از این نیز اکثر شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی استفاده از این پیام‌رسان را برای اطلاع‌رسانی و ارتباط با مخاطبان خود آغاز کرده‌بودند. هرچند این پیام‌رسان روسی در عرصه‌ رقابت بین‌المللی موقعیت خوبی نداشت و تعداد کاربران آن معادل ۸/ ۴درصد تعداد کاربران فیس‌بوک به‌عنوان محبوب‌ترین شبکه اجتماعی جهانی است، اما به‌راحتی توانست در مدت زمان کوتاهی، محبوب‌ترین اپلیکیشن ارتباطی در میان کاربران ایرانی شود و حتی در این میان بدون رقیب سرسخت خارجی یا داخلی، فضای ارتباطی ایران را در دست بگیرد. به‌طوری‌که به گفته مدیرعامل سابق شرکت زیرساخت، ۲۵ درصد محتوای خارجی مصرفی کاربران اینترنت در ایران مربوط به تلگرام است. البته به نظر می‌رسد اقبال تلگرام همچنان در ایران بلند است و با وجود تمام اختلاف‌نظرهایی که درخصوص ادامه فعالیت تلگرام در ایران یا انتقال سرورهای آن به ایران وجود دارد به‌گفته دبیر شورای عالی فضای مجازی، فعلا مسدود کردن پیام‌رسان‌های خارجی در دستور کار این شورا نیست.

تلگرام این روزها نه فقط یکی از مهم‌ترین ابزارهای ارتباطی در میان کاربران ایرانی است، بلکه به یکی از ابزارهای اطلاع‌رسانی، راه‌اندازی کسب‌وکار، بازاریابی کالا و خدمات و تبلیغات کسب‌وکارها تبدیل شده‌است. قابلیت‌های تلگرام برای ایجاد کانال‌ فرصتی برای کاربران شده تا آنها بتوانند در فضای مجازی فارغ از بوروکراسی‌های اداری مربوط به راه‌اندازی سایت‌های خرید‌وفروش کالاها و خدمات و حتی بدون هزینه اولیه برای راه‌اندازی، بتوانند کسب‌وکار خود را آغاز کنند.

مرکز ملی فضای مجازی حدود سه ماه است که اقدام به رصد و انتشار آمار فعالیت کاربران ایرانی در شبکه اجتماعی تلگرام کرده‌است. این اطلاعات درباره انتشار روزانه مطلب، تعداد کانال‌ها، کانال‌های به‌روز شده، تعداد کل مطالب در طول یک روز، متوسط تعداد مطلب بر کانال، تعداد کل بازدیدها و متوسط بازدید هر مطلب است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی این مرکز تا پایان آبان‌ماه بالغ بر ۶۷۸هزار و ۲۵۷کانال فارسی در این شبکه به ثبت رسیده‌بود که از این میان، ۲۵۴هزار و ۲۹۸ کانال معادل ۳۷درصد آن به‌روز شده‌اند. این اطلاعات حاکی از روند صعودی تعداد کانال‌های فارسی ایجاد‌شده در تلگرام در بازه زمانی سه‌ماه شهریور تا آبان بود و اینکه در این مدت ۱۰۳هزار و ۳۴۲ کانال راه‌اندازی شده‌است. به عبارت دیگر، روزانه به‌طور متوسط یک‌هزار و ۱۳۶ کانال جدید ایجاد شده‌است، البته با این فرض که در این مدت هیچ کانال فارسی از فضای تلگرام حذف نشده‌باشد در آن صورت آمار روزانه کانال‌های اضافه شده، بیش از این خواهد‌بود. در یک نظرسنجی که از سه‌هزار و ۷۰۷ نفر بین ۱۸ تا ۶۵ سال درباره رفتارشناسی افراد در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های پرطرفدار بین ایرانیان انجام شده‌بود، نشان می‌داد این افراد عمدتا برای معاشرت با اقوام و آشنایان، تفریح و سرگرمی و ارتباط کاری وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه تلگرام صرف می‌کنند. همچنین کمتر از پنج درصد آنها برای آگاهی یافتن از کالا و خدمات جدید یا معرفی محصولات و تبلیغات سراغ تلگرام می‌روند و این در حالی بوده‌است که نزدیک به نیمی از آنها پیام‌رسان تلگرام را به‌عنوان منبع موثق اطلاعات و اخبار قبول ندارند. با این‌حال، بارها مشاهده شده‌است که اخبار و پیام‌های منتشر شده در تلگرام فضای خبری را تحت الشعاع قرار داده‌است.

مطالب ارائه شده
آمار مرکز ملی فضای مجازی نشان می‌دهد که تعداد مطالب منتشر شده از سوی این کانال‌ها در سه‌ماه اخیر روزانه دومیلیون و ۸۸۷هزار مطلب بوده‌است، البته این رقم در شهریورماه بارها از سه‌میلیون مطلب تجاوز کرد. با این حال، آمار حاکی از آن است که کانا‌ل‌ها به‌طور میانگین در شهریورماه روزانه حدود سه‌میلیون و ۱۲۳هزار، در مهرماه روزانه دو میلیون و ۸۵۷هزار و در آبان‌ماه دو میلیون و ۶۸۲هزار مطلب منتشر کرده‌اند.

بر اساس آمار، روند انتشار مطالب در تلگرام معمولا از ساعت ۲۱ شتاب می‌گیرد و در ساعت‌ ۲۲ به اوج می‌رسد. البته کمترین میزان انتشار مطلب در ساعت چهار بامداد است. این در حالی است که نظرسنجی مذکور نشان می‌دهد بیشترین مراجعه افراد در طول شبانه‌روز بین ساعت‌های ۱۹ تا ۲۲ است.

بازدیدها
به گفته آمار مرکز ملی فضای مجازی، هر مطلبی که در سه ماه اخیر توسط کانال‌ها منتشر شده‌است، روزانه به‌طور متوسط ۷۸۲ بار مورد بازدید کاربران قرار گرفته‌است. این در حالی است که متوسط بازدید روزانه مطالب منتشر شده در شهریورماه ۷۲۰، در مهرماه ۷۴۱ و در آبان‌ماه ۸۸۴ بار است. همچنین تعداد بازدیدهای روزانه به‌طور متوسط در بازه زمانی شهریور تا آبان‌ماه بیش از ۲/ ۲میلیارد بود که این بازدیدها در شهریورماه بیش از دو میلیارد، در مهرماه بیش از ۹/ ۱میلیارد و در آبان‌ماه ۷/ ۲میلیارد بار است.

آمار به نقل از نظرسنجی مذکور گویای این امر است که ۹۰ درصد افراد روزانه حساب کاربری خود را در تلگرام چک می‌کنند، این در حالی است که حدود ۳۰درصد این افراد همیشه آنلاین و از آن دست افراد مسئولیت‌پذیر هستند و به‌محض دریافت پیام، آن را پاسخ می‌دهند. البته زنان نسبت به مردان بیشتر به این پیام‌رسان سر می‌زنند. اکثر آنها در هربار مراجعه حدود یک تا ۲۰دقیقه زمان برای چک کردن پیام در تلگرام صرف می‌کنند و به شکل قابل‌توجهی در برخی از این افراد زمان صرف‌شده به یک ساعت نیز می‌رسد.
مرجع : روزنامه دنیای اقتصاد