حسن عسکرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری
دستورالعمل انحصار آفرین در به‌کارگیری نرم‌افزار آنتی‌ویروس پادویش
فرصت‌ها، تهدیدها، نقاط قوت و ضعف
کد مطلب: 13747
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۴
 
حسن عسکرزاده: هر حاکمیتی علاقه‌مند به توسعه و استفاده از ابزارهای بومی برای تشخیص و مقابله با تهدیدات بیرونی است و از نگاه حاکمیت، کمک به توسعه بهترین محصول تولید داخل که از نظر ایشان پادویش است.
دستورالعمل انحصار آفرین در به‌کارگیری نرم‌افزار آنتی‌ویروس پادویش
 
 
Share/Save/Bookmark
حسن عسکرزاده: هر حاکمیتی علاقه‌مند به توسعه و استفاده از ابزارهای بومی برای تشخیص و مقابله با تهدیدات بیرونی است و از نگاه حاکمیت، کمک به توسعه بهترین محصول تولید داخل که از نظر ایشان پادویش است.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، در روزهای اخیر بحث داغی میان دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان بازار آنتی‌ویروس به استناد مصاحبه وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات و ابلاغ دستورالعمل الزام‌گونه سازمان فناوری اطلاعات در به‌کارگیری نرم‌افزار پادویش در شرکت‌های دولتی بالا گرفته‌است.

عده‌ای که اغلب تصمیم‌ساز این دستورالعمل بوده و از منظر حاکمیت به موضوع نگاه می‌کنند با هدف کاهش تهدیدهای جهانی علیه کشور و حمایت از کسب‌وکار دانش‌بنیان از آن دفاع کرده و بعضی از متخصصان از همین منظر و با استدلال فنی اجرای این دستورالعمل را تهدید‌زا عنوان می‌کنند. هر حاکمیتی علاقه‌مند به توسعه و استفاده از ابزارهای بومی برای تشخیص و مقابله با تهدیدات بیرونی است و از نگاه حاکمیت، کمک به توسعه بهترین محصول تولید داخل که از نظر ایشان پادویش است و کسی تاکنون خلاف آن را ادعا نکرده می‌تواند در رسیدن به این هدف سرعت بخشد.

متخصصان فنی هم می‌گویند کشف حفره‌های امنیتی یک محصول برای دشمنان چندان سخت نیست و در صورت حمله یا نفوذ دشمن از این حفره‌ها، میزان تهدید و آسیب‌پذیری دوچندان خواهدشد.

برخی از توزیع‌کنندگان محصولات و برندهای خارجی که سالهاست در نبود سامانه‌های بومی، خلاء ارائه ابزارهای امن‌سازی محیط رایانه‌ای کاربران را با عرضه و پشتیبانی این محصولات از طریق ایجاد شبکه مویرگی خود پرکرده‌اند. نگران کسب‌وکار خود و شبکه توزیع و فروشی هستند که ممکن است این سیاست کلان دولت به آن آسیب جدی وارد کنند. بعضی از متخصصان توسعه کسب‌وکار، ابراز می‌دارند که رشد بازار هر شرکت می‌باید بر اساس بلوغ ذاتی آن باشد و ایجاد بازار بزرگ در زمان کوتاه ممکن است هم به بازار و هم به ارائه‌دهنده محصول انحصاری شده و درنهایت به اعتبار دولت ضربه بزند. تولیدکننده پادویش نیز هرچند خود را در انتخاب این تصمیم دخیل نمی‌داند اما معتقد است، رویکرد اتخاذشده در دولت در سایر کشورهای بزرگ نیز دارای سابقه است.

این‌جانب به‌عنوان عضو هیئت علمی دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری که مسئولیت ارزش‌گذاری محصول پادویش را به عهده داشته و متفاوت از منظر بسیاری از دوستان با ابزارها، روش‌ها و رویکردهای تولید و پشتیبانی این محصول آشنا هستم و به‌عنوان فرد مستقلی که ذی‌نفع بازار آنتی‌ویروس نیستم، پیشنهاد می‌کنم تصمیم اخیر دولت با روش علمی‌تری مورد ارزیابی قرار گیرد تا بتوان همه زوایای آن را که از دید همه ذی‌نفعان، مشابه دیده نمی‌شود به‌خوبی دیده و به‌جای انتقاد یا تایید صفر و یکی این تصمیم، ذی‌نفعان و به‌خصوص دولت را از آثار مثبت و منفی نسبی این تصمیم آگاه کرد و درعین‌حال با تبیین نقاط قوت و ضعف و فرصت‌ها و تهدیدها برای کاهش هرچه بیشتر تهدیدها، با توسعه و بهره‌برداری بیشتر از فرصت‌ها و پوشش هرچه بیشتر نقاط ضعف بر اساس توانمندی حاصل از نقاط قوت، راهکاری به دولت و همه ذی‌نفعان پیشنهاد کنیم.

به نظرمی‌رسد نمایندگانی از سازمان پدافند غیرعامل و سازمان فناوری اطلاعات می‌توانند سهم خوبی از نگاه حاکمیت را به این جلسه هم‌اندیشی منتقل کنند. حضور دو یا سه شرکت که بیشترین سهم بازار را از توزیع محصولات خارجی مطرح دارند به تشخیص سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و همچنین شرکت امن‌افزار و دو نماینده از دو شرکت بزرگ بهره‌بردار که حداقل یک سال از پادویش استفاده کرده و یکی از آنها از آن راضی و دیگری ناراضی است و در صورت وجود افراد خبره‌ مستقل با محوریت مطبوعات تخصصی یا سازمان نظام صنفی می‌توانند این جلسه هم‌اندیشی را تشکیل داده و ضمن اطلاع‌رسانی به آحاد ذی‌نفع در جامعه، اثرات مثبت این تصمیم دولت را هم‌زمان با گوشزد کردن اثرات منفی، بیش‌از پیش کرده و دولت را در جهت جبران و تعدیل آثار منفی یاری کنند.