جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
جالب است ۰

کارهایی که استارتاپ‎ها برای کنترل کرونا انجام می‌دهند

از پخش فیلم رایگان تا تامین زیرساخت‎های آموزش آنلاین
در همان روزهای ابتدایی که بحث شیوع ویروس کرونا در کشور جدی شد، استارتاپ‎ها از دورکاری کارکنان‌شان خبر دادند و در راستای کنترل کرونا برنامه‌هایی ارائه کردند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
در همان روزهای ابتدایی که بحث شیوع ویروس کرونا در کشور جدی شد، استارتاپ‎ها از دورکاری کارکنان‌شان خبر دادند و در راستای کنترل کرونا برنامه‌هایی ارائه کردند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، نخستین روزهای اسفندماه بود که وزارت بهداشت رسما اعلام کرد ویروس کرونا در ایران نیز شیوع پیدا کرده‌است. بیماری‌ که نه‌فقط سلامتی شهروندان را تهدید می‌کند، بلکه منجر به تعطیلی مدارس، دانشگاه‎ها و اماکن عمومی شده‌است. این تهدید تا جایی پیش رفت که قرنطینه شدن در خانه‎ها به یکی از راهکارهای اساسی برای مقابله، کنترل و پیشگیری این بیماری جدید بدل شد. اما این چالش در شرکت‎هایی که نمی‎توانند فعالیت خود را تعطیل کنند به قوت خود باقی است. در این میان، استارتاپ‌ها که عمدتا مدل کسب‎وکار آنها بر پایه دیجیتال بوده توانستند از گزینه دورکاری استفاده کنند و در اجرای این سیاست پیشگام باشند. به هر حال، مزیت بودن در تکنولوژی به بسیاری از آنها این امکان را داده که بدون تعطیلی، فعالیت‌شان را با کارکنانی که دورکاری می‌کنند انجام دهند. به این ترتیب، در همان روزهای ابتدایی که بحث شیوع ویروس کرونا در کشور جدی شد، استارتاپ‎ها ازجمله آپارات، کافه‎بازار و فرادرس از دورکاری کارکنان‌شان خبر دادند.

این تنها اقدام استارتاپ‌های ایرانی برای کمک به کنترل ویروس کرونا نبود. برای مثال، مسیریاب بلد اقدام به نمایش اطلاعات مراکز درمانی که خدمات مربوط به ویروس کرونا را ارائه می‌دهند، کرده‌است. این اطلاعات شامل بیمارستان‌های ریفرال (بیمارستان با قابلیت تخلیه اضطراری)، مراکز تست و داروخانه‌ها روی نقشه بلد، همراه با جزییات شماره تماس، ساعت کاری و... است. این مسیریاب در این زمینه اطلاعات ۲۰۱ بیمارستان و مرکز درمانی را نشان می‌دهد. دسترسی به این امکانات علاوه‌بر اپلیکیشن بلد از طریق نسخه وب این مسیریاب هم امکان‌پذیر است. همچنین استارتاپ‎های ارائه‌دهنده سرویس‎های VOD یا تلویزیون‎های اینترنتی مانند فیلیمو، آیو، نماوا و تیوا با ایجاد دسترسی رایگان به این خدمات، تحمل روزهای سخت قرنطینه را برای خانواده‎ها و به‌ویژه کودکان راحت‎تر کرده‌اند. به هر حال، این روزها که امکان دسترسی به تفریحاتی مانند سینما و تئاتر و تفریحاتی از این دست فراهم نبوده، این خدمات می‎تواند جایگزین خوبی باشد.

به‌طوری‌که به گزارش فیلیمو، یکی از استارتاپ‌های ارائه‌دهنده سرویس‎های VOD، رشد ۷۴ درصدی تماشا نسبت به بازه ۱۰ روزه مشابه قبل از شروع این طرح نشان می‌دهد که تماشای فیلم یکی از مهم‌ترین اقدامات مردم برای ایجاد سرگرمی در روزهای قرنطینه است. البته هنگام استفاده رایگان از این پلت‌فرم‌ها، باید ثبت‌نام اولیه و بدون هزینه را انجام داده و پس از وارد شدن به پلتفرم‌ها از محتوای رایگان درون آنها بهره جویید. همچنین حجم اینترنت مصرفی شما در اکثر این سرویس‌ها در صورت استفاده‌نکردن از VPN نیم‌بها محاسبه خواهدشد.

بر اساس تصمیم ستاد پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا، مدارس و دانشگاه‌های بسیاری از استان‌های کشور تعطیل شد و با طولانی شدن زمان تعطیلی تصمیم بر این شد که آموزش تعطیل نشود و از طریق شیوه‌های نوین ارتباطی امر آموزش ادامه پیدا کند. با این حال، برگزاری مجازی کلاس‌های درس نیاز به زیرساخت‌هایی برای ارتباط بین مدرس و دانش‌آموز یا دانشجو دارد که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای فراهم کردن این زیرساخت‌ها اقدام کرد.

در این راستا؛ امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات از رایزنی‌های لازم برای استفاده رایگان از شبکه توزیع محتوای «ابرآروان» تا زمان تعدیل شرایط فعلی شیوع ویروس و تعطیلی مراکز آموزشی خبر داد. همچنین تا آخر سال ۱۳۹۸ در پویش آموزش بدون توقف که توسط آی سمینار برگزار می‌شود با کد تخفیف iran درخواست‌کنندگان می‌توانند دوره‌ها، کلاس‌ها و سمینارهای رایگان و آنلاین برگزار کنند. درحال‌حاضر، یکی از راه‎های پیشگیری همان‌طور که اشاره شد ماندن در خانه است. اما همین تصمیم کافی بود تا بسیاری از کسب‎وکارهای کوچک و خانگی که به فروش پایان سال امیدوار بودند، این بازار را از دست بدهند.

استارتاپ تخفیفان برای کمک به این کسب‎وکارها درصدد راه‎اندازی پلتفرمی در مدل کسب‎وکار خود است تا آنها را به کاربرانش معرفی کند. در این راستا، نازنین دانشور، مدیرعامل تخفیفان، گفت: این پلتفرم برای معرفی کالا و خدمات کسب‎وکارهای کوچک طراحی شده‌است به‌طوری که محصولات آنها به کاربران محلی معرفی شده تا کاربران مجبور نباشند برای تهیه کالای موردنظر مسافت طولانی را طی کنند. از طرفی این خدمات و کالاها با تخفیف ارائه شده و با حداقل هزینه به دست کاربران می‌رسد. به هر حال این کسب‎وکارها با حضور شرکت‌های بزرگ در حوزه تجارت آنلاین شانس بالایی برای دیده شدن ندارند. در واقع، این شرایط فرصتی برای کسب‎‎وکارهای کوچک است تا در پلت‌فرمی متفاوت در بازار رقابت کنند. استارت‎آپ تپسی بسته ‌اى از اقلام بهداشتى شامل ژل ضدعفونى، دستکش و پروتکل بهداشتى راننده و مسافر براى جلوگیرى از شیوع ویروس کرونا تهیه و بین سفیران تپسى در تهران توزیع کرده‌است.

اقدامات اطلاع‎رسانى و آموزشى به سفیران و مسافران تپسى از کانال‌هاى مختلف اطلاع‎رسانى ازجمله پیامک، پیام‎هاى داخل اپلیکیشن و شبکه‎هاى اجتماعى آغاز شده‌است. همچنین با آغاز شیوع کرونا در کشور، کمبود و گرانی اقلام بهداشتی و ضدعفونی‌کننده به یکی از چالش‌های شهروندان تبدیل شده و بسیاری از گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه از دسترسی به این اقلام محروم شده‌اند. شاتل موبایل به منظور تامین اقلام بهداشتی برای خانواده‌های آسیب‌دیده از پروژه جدید خیریه مهربانه حمایت می‌کند. مهربانه نخستین پلتفرم تامین سرمایه جمعی (کرادفاندینگ) با هدف جمع‌آوری مبالغ مورد نیاز برای موسسات خیریه رسمی است. مهربانه طی چهار سال فعالیت خود، بیش از ۲۱۰ پروژه موفق، همکاری با ۷۴ موسسه خیریه، فعالیت در ۲۰ استان و جمع‌آوری بیش از یک‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان کمک به‌صورت کرادفاندینگ را در کارنامه خود دارد.
کد مطلب : 16444
https://aftana.ir/vdci55az.t1aq52bcct.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی