بررسیها نشان میدهد که اپلیکیشنهای ویدئوکنفرانس گوگلمیت، مایکروسافتتیمز و وبکس (WebEx) بیشتر از آن چیزی که بهنظر میرسد، اطلاعات کاربران را جمعآوری میکنند.
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
بررسیها نشان میدهد که اپلیکیشنهای ویدئوکنفرانس گوگلمیت، مایکروسافتتیمز و وبکس (WebEx) بیشتر از آن چیزی که بهنظر میرسد، اطلاعات کاربران را جمعآوری میکنند.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، مرکز تحقیقاتی Consumer Reports بعد از بررسی سیاستهای حریم خصوصی مربوط به اپلیکیشنهای ویدئوکنفرانس گوگلمیت، مایکروسافتتیمز و وبکس (WebEx) به این نتیجه رسید که احتمالا این اپلیکیشنها بیشتر از آن چیزی که بهنظر میرسد، اطلاعات کاربران را جمعآوری میکنند.
درواقع، استفاده از این اپلیکیشنها که در میان کاربران در این روزها و بهدلیل شیوع کرونا و خانهنشینی افزایش یافتهاست، چندان هم امن نیست. با این حال، کاربران با اعلام موافقت خود درخصوص سیاستهای حریم خصوصی این اپلیکیشنها، این اجازه را به شرکتهایی همچون گوگل، مایکروسافت و... میدهند تا به بخش زیادی از اطلاعات شخصیشان دسترسی داشتهباشند. طبق اطلاعات این گزارش، هر سه شرکت نامبرده، این اجازه را خود میدهند تا اطلاعاتی از قبیل تاریخچه تماسهای تصویری، مدت زمان برقراری تماس، افراد شرکتکننده در ویدئوکنفرانسها و آدرس IP افراد را گردآوری کنند.
با توجه به گسترش استفاده از اپلیکیشنهای ویدئوکنفرانس در طی ماههای اخیر، اقدامات و بررسیهای زیادی درخصوص امنیت اطلاعات و حفاظت از اطلاعات شخصی کاربران این ابزارها صورت گرفت. نتایج حاکی از آن بود که نه فقط نگرانیها پیرامون اپلیکیشن زوم و پدیده Zoombombing وجود دارد، بلکه شرکتهایی همچون گوگل، مایکروسافت و سیسکو نیز در این زمینه قابل اعتماد نیستند و اطلاعات کاربران خود را جمعآوری میکنند. متاسفانه هیچکدام از شرکتهای نامبرده، جزئیاتی را درخصوص نوع اطلاعاتی که از کاربران گردآوری میکنند و یا نحوه استفاده از آنها ارائه ندادهاند.
در گزارش Consumer Reports آمدهاست که این احتمال وجود دارد، اطلاعات گردآوری شده با آنچه بیشتر توسط این شرکتها توسط سایر سرویسها گردآوری شده، ادغام شده و برای هر کاربر یک پروفایل شخصی که حاوی انواع اطلاعات است، تشکیل شدهباشد.
در واکنش به گزارش Consumer Reports، هر سه شرکت اعلام کردند که فقط در صورت درخواست کاربر مبنیبر ضبط ویدئوکنفرانسها، تماسها ضبط و یا متن گفتوگوها پیاده میشوند و از این اطلاعات بهطور مستقیم برای تبلیغات استفادهنمیشود.