جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
جالب است ۰
توضیحات پلیس فتا درباره چالش «مومو»

سلب آرامش «مومو» از کودکان در فضای مجازی

مومو؛ عروسک بی‌آزاری که یک تبهکار سایبری شد
معاون اجتماعی و ارتباطات پلیس فتا اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده، چند نفر در رابطه با چالش مومو در استان هرمزگان دستگیر شده‌اند و هدف‌شان را بازی و سرگرمی و تشویش اذهان عمومی اعلام کرده‌اند.
منبع : تابناک
معاون اجتماعی و ارتباطات پلیس فتا اعلام کرد: با پیگیری‌های انجام شده، چند نفر در رابطه با چالش مومو در استان هرمزگان دستگیر شده‌اند و هدف‌شان را بازی و سرگرمی و تشویش اذهان عمومی اعلام کرده‌اند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، چند روز قبل خبری در رسانه‌ها منتشر شد که به نگرانی بیشتر خانواده‌ها دامن زد. پسر ۱۱ ساله‌ خوزستانی به دلیل گرفتار شدن در چالش مومو جانش را از دست داد. برخی خبرگزاری‌ها گفته بودند این دانش‌آموز تحت تاثیر این بازی اقدام به خودکشی کرده و برخی دیگر حمله قلبی از شدت اضطراب را دلیل فوت این کودک عنوان کرده بودند. سرهنگ رامین پاشایی، معاون اجتماعی و ارتباطات پلیس فتا نیز در این باره گفت: «خبر فوت دانش آموز ۱۱ ساله اهوازی به دلیل چالش مومو به هیچ عنوان تایید نشده است.»

معاون اجتماعی و ارتباطات پلیس فتا بیشتر این افراد را ساکن جنوب وجنوب غربی کشور معرفی می‌کند و تاکید می‌کند: «با پیگیری‌های انجام شده، در حال حاضر چند نفر در استان هرمزگان دستگیر شده‌اند. و هدفشان از این رفتارها را بازی و سرگرمی و تشویش اذهان عمومی اعلام کردند.»

او در ادامه گفت: جای نگرانی در خصوص هک شدن برای خانواده‌ها وجود ندارد و اگر با مشکلی مواجه شدند، می‌توانند مراتب را از طریق سایت رسمی پلیس فتا اعلام کنند. امن‌ترین بستر آموزش، استفاده از اپلیکیشن شاد است و اگر عده‌ای از واتس‌اپ استفاده می‌کنند حتما تنظیمات امنیتی‌شان را به گونه‌ای قرار دهند که هرکسی نتواند با آنها تماس بگیرد و تنها مخاطبان اجازه تماس داشته باشند. اگر دسترسی افراد غریبه را به حساب کاربری خودتان بندید، جای هیچ نگرانی نیست.»

مومو نام یک مجسمه اثر یک هنرمند ژاپنی است که هرچند شاید از نگاه بعضی زیبا نباشد اما کاملا بی‌خطر است. چالش مومو هرچند که در ایران به تازگی بین کاربران اینترنت مطرح شده اما چند سالی است که در سراسر جهان نگرانی‌های مشابهی را برای والدین ایجاد کرده است. گزارش‌هایی درباره اینکه تصویر مومو ناگهان روی صفحه موبایل کودکان ظاهر شده و آنها را تشویق می‌کند که به خود آسیب بزنند در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ در آمریکای لاتین٬ آمریکای شمالی٬ فرانسه٬ اسپانیا٬ آلمان٬ و بریتانیا منتشر شده‌بود.

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش  نیز در خصوص چالش مومو و سایر چالش‌هایی که در آموزش مجازی ممکن است دانش‌آموزان را تهدید کند، گفت: با توجه به اینکه دانش‌آموزان اکنون در فضای مجازی حضور دارند، ما باید بخشی از تمرکزمان را متوجه آسیب‌های فضای مجازی کنیم، در همین راستا نیز آموزش و پرورش برای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی اقدامات خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: چالش مومو یکی از موضوعات بسیار کوچک فضای مجازی است. فضاهای شبهه افکنی، مسائل اخلاقی، شایعه‌پراکنی، دروغ‌پردازی ورود دانش آموزان به فضاهای مختلف، اعتیاد دانش‌آموزان به اینترنت و.... همه اینها ازجمله آسیب‌های فضای مجازی است.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طبیعی است که باید نسبت به این مسئله واکنش نشان بدهیم، به نظر من مهم‌ترین اقدام عملیاتی آموزش و پرورش در راستای مبارزه با پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در فضای‌مجازی راه‌اندازی شبکه امن شاد است. باید فکر کنیم ‌که اگر شاد نبود، چه اتفاقی می‌افتاد و امروز آنها در چه فضایی سیر می‌کردند.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در خصوص ابلاغ یک بسته سیاستی جهت جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی گفت: طبیعتا اگر خواسته باشیم، مهم‌ترین اقدام آموزش و پرورش را در راستای پیشگیری از آسیب‌های فضای مجازی برشماریم، راه‌اندازی فضای امن، مطمئن و کاملا کنترل شده شاد است که دانش‌آموزان به‌راحتی می‌توانند در این فضا درس بخوانند، اما این کافی نیست، لذا ما در آموزش و پرورش و حوزه پرورشی یک بسته سیاستی را در این حوزه طراحی کرده‌ایم که در حال ابلاغ است.

کاظمی ادامه داد: در اپلیکیشن شاد و فضای مجازی بسته‌های متنوعی از فعالیت‌های جذاب مجازی در مقابل دانش آموزان قرار دادیم که طبیعتاً دانش‌آموزان با ورود به این فضاها می‌توانند در مسیرهای خوبی قرار بگیرند. وقتی دانش آموز صفحه شخصی خودش را در اپلیکیشن شاد باز می‌کند با صفحه پرورشی و فرهنگی و با یک مجموعه بسیار زیاد و جذاب از فعالیت‌های فرهنگی هنری مثل بازی‌های رایانه‌ای مواجه می‌شود.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام برای جلوگیری از آسیب‌های فضای مجازی آگاه‌سازی دانش‌آموزان و ایجاد سواد رسانه‌ای است، گفت: در کنار همه اینها آن بسته سیاستی بسیار مهم است که نگاه راهبردی آموزش و پرورش را به حوزه آسیب‌های فضای مجازی نشان می‌دهد، لذا ما با یک برنامه‌‌ریزی دقیق به چند حوزه ورود پیدا کردیم و آنها را دنبال می‌کنیم. مهمترین برنامه آگاه‌سازی و توانمندسازی دانش آموزان در حوزه فضای مجازی و سواد رسانه‌ای است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: کار به این صورت است که روشی را در پیش بگیریم تا دانش آموزان از آسیب‌های فضای مجازی اطلاعات داشته باشند و آگاهی لازم را کسب کنند و بدانند چگونه وارد این فضا شوند. نوع توانمندسازی دانش آموزان در حوزه سواد رسانه‌ای و فضای مجازی اولین و مهم‌ترین اقدام است که ما آن را برنامه‌ریزی کرده‌ایم و در بخش‌هایی هم در حال اجرا است.

وی اضافه کرد: یک بخش هم به نقش والدین بر می‌گردد. نقش والدین در کنار دانش‌آموزان به عنوان همیار معلم یک نقش بی‌نظیر بوده که شاید اولین بار است پیش می‌آید. والدین در کنار دانش آموزان آموزش و پرورش را همراهی می‌کنند، از همین رو باید سواد رسانه‌ای و فضای مجازی آنها هم بالا برود تا بتوانند نظارت، هدایت، اطلاع‌رسانی را به خوبی انجام دهند، زیرا در تعامل نزدیکی با بچه‌ها هستند. ضمن اینکه از نظر زیرساختی و سخت‌افزاری به نظر می‌رسد باید نرم‌افزارهای نظارتی طراحی شوند تا محدودیت زمانی و فضایی یعنی در فضایی که دانش‌آموز حضور دارد، ایجاد شود تا والدین کاملا بتوانند رصد و نظارت کنند. البته نظارت باید کاملاً مهربانانه، دوستان و اقناعی باشد تا موثر واقع شود، زیرا نظارت‌های دستوری هیچ فایده‌ای ندارد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش افزود: نکته بعدی بحث محتوا است، طبیعتا اگر محتواها در فضای مجازی برای دانش آموزان قابل قبول باشد، باعث می‌شود دانش آموز مسیر درستی را برود‌. آموزش و پرورش هم به این مسئله ورود کرده است و محتوای خوبی را تولید کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: ما در حال انجام اقدامات سلبی هستیم که این اقدامات یک مقدار زمان‌بر است. به عنوان مثال یکی از این اقدامات سلبی ایجاد اینترنت پاک است یعنی فضایی درست شود تا زمانی که دانش‌آموز وارد اینترنت می‌شود و در آن فضا سیر می‌کند در فضای مطمئنی قرار بگیرد. شاید در آینده به سمت و سوی یک سیم کارت اختصاصی برای دانش آموزان هم برویم تا خانواده‌ها مطمئن باشند دانش‌آموزان با این سیم‌کارت‌ها در فضای پاک و امنی هستند.

کاظمی درباره اقدامات ایجابی توضیح داد: اما اقدامات ایجابی هم خیلی مهم است که بحث توانمندسازی دانش آموزان، مهارت‌های سواد رسانه‌ای و فضای مجازی دانش آموزان، اولیا و معلمان و حتی همکاران را در پی داشته باشد. یکسری اقدامات تبلیغی ترویجی هم ما باید انجام بدهیم، اما ما به تنهایی نمی‌توانیم این کار را کنیم و قطعا رسانه‌ها می‌توانند بالا‌ترین نقش را در ارتقاء سواد رسانه‌ای و مدیریت آن به عهده داشته باشند.

وی تصریح کرد: البته صدا و سیما این هشدارها را اطلاع‌رسانی می‌کند. به نظر می‌رسد باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و گستره بیشتر این اتفاق بیفتد تا دانش آموزان نسبت به خطرات فضای مجازی حساس شوند. مطمئن باشید اگر خانواده‌ها و دانش‌آموزان اطلاعات کافی داشته باشند خودشان وارد این محیط نخواهند شد. به هر حال ما در ابتدای راه هستیم و اقدامات و طرح‌های زیادی را برنامه ریزی کرده‌ایم که اجرایی کردن آنها قطعاً نیاز به زمان دارد تا محقق شود.
کد مطلب : 17139
https://aftana.ir/vdcao6n6.49n0e15kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی