«راهبرد ملی صادرات ایران » بر اساس فرایندها، روششناسی و کمکهای فنی «مرکز بینالمللی تجارت» در چارچوب
برنامه این مرکز با عنوان «راهبرد توسعه تجارت» تدوین شده است.
راهبرد ملی صادرات به کوشش کارشناسان مرکز بینالمللی تجارت با همکاری سازمان توسعه تجارت ایران، سازمان ملی استاندارد ایران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و فعالان اقتصادی و صادرکنند گان و کارآفرینان مرتبط برای سالهای ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۴ تدوین شد.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، این «راهبرد ملی صادرات ایران » بر اساس فرایندها، روششناسی و کمکهای فنی «مرکز بینالمللی تجارت» در چارچوب برنامه این مرکز با عنوان «راهبرد توسعه تجارت» تدوین شده است.
«مرکز بینالمللی تجارت» کارگزاری مشترک سازمان جهانی تجارت و سازمان ملل متحد است. بخش «تحقیقات و راهبردهای صادراتی» مرکز، به عنوان جزئی از مأموریت مرکز برای ارتقای توسعه پایدار از طریق افزایش فرصتهای تجاری، مجموعهای از راهحلهای راهبردی مربوط به تجارت را برای به حداکثر رساندن آثار توسعهای تجارت ارائه میدهد. راهبردها و رهنگاشتهای مورد حمایت مرکز بینالمللی تجارت درباره توسعه تجارت به سوی اهداف تجاری یک کشور یا منطقه معطوف است و میتواند با اهداف عالی اقتصادی، اهداف توسعهای خاص یا بخشهای ویژه هماهنگ شود و بدین طریق سیاستگذاران را قا در میساز د که سطح مشارکت مطلوب خود را برگزینند. البته نظرات بیان شده در این سند بیانگر نظر رسمی مرکز بینالمللی تجارت نیست.
خروجیهای طرح تدوین راهبرد ملی صادرات ایران عبارتاند از اسناد تأیید شده، منسجم و جامع درباره راهبرد صادرات همراه با یک برنامه عمل مفصل پنجساله با یک چارچوب مدیریت اجرا. این اسناد عبارتاند از:
1. سند اصلی راهبرد ملی صادرات که حاوی راهبردهای پشتیبانی تجاری با پشتیبانی اساسی از زنجیرههای ارزش و توسعه بخشهای اولویتدار است؛
2. اسناد جداگانهای برای راهبردهای بخشهای اولویتدار که با یافتههای سند اصلی راهبرد ملی صادرات و اهداف راهبردی کلی آن هماهنگ است.
در فایل پیوستی بالای همین مطلب میتوانید متن کامل راهبرد ملی صادرات را دریافت کنید.