همزمان با روز جهانی رسانه های اجتماعی رونمایی می شود
کتاب «رسانه های اجتماعی ابعاد و ظرفیت ها»
کد مطلب: 1795
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۰۶
 
کتاب پيش‌رو، در زمره‌ی یکی از نخستین کتاب‌های حوزه‌ی علوم ارتباطات اجتماعی است که با موضوع «رسانه‌های اجتماعی» در کشور منتشر می‌شود
کتاب «رسانه های اجتماعی ابعاد و ظرفیت ها»
 
 
Share/Save/Bookmark
کتاب «رسانه های اجتماعی ابعاد و ظرفیت ها» به کوشش جمعی از نویسندگان که از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شده است، در همایش روز رسانه های اجتماعی رونمایی می شود. 

به گزارش دبیرخانه این همایش، این کتاب به اهتمام حسین بصیریان جهرمی و با مقدمه دکتر حسینعلی افخمی، عضو هئیت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی منتشر شده است که ۱۰ تیرماه جاری همزمان با روز جهانی رسانه های اجتماعی رونمایی می شود. 

در پشت جلد این کتاب آمده است، «رسانه‌هاي اجتماعي» به یکی از گونه‌های پرمخاطب و جذابِ رسانه در سال‌های اخیر تبدیل شده‌اند. استقبال فزاینده و پرشتاب کاربران از این رسانه‌ها حتی در میان کاربران ایرانی نیز -به رغم محدودیت‌های موجود در فضای مجازی- غیر قابل انکار است. این رسانه‌ها، هويت فردي، کنش جمعي، شیوه‌های تولید، عادت مصرف، و روش برگزیدن فرهنگ رسانه‌ای مجازی را در مقایسه با آنچه در دنياي واقعي است، دگرگون کرده‌اند. می‌توان گفت که حتی نمايش خياباني جنبش‌هاي اجتماعي معاصر در کشورهاي عربی و جوامع پيشرفته صنعتي نیز، به نحوی متأثر از پادقدرت نهفته در این رسانه‌هاست. 

کتاب پيش‌رو، در زمره‌ی یکی از نخستین کتاب‌های حوزه‌ی علوم ارتباطات اجتماعی است که با موضوع «رسانه‌های اجتماعی» در کشور منتشر می‌شود. این اثر، ماحصل تلاش بنیادی جمعی از اندیشمندان و پژوهشگران «شبکه‌های اجتماعی مجازی» است که با هدف آشنا ساختن خوانندگان فارسي زبان با نقش، اهميت و کارکرد رسانه‌هاي اجتماعي، مجموعه‌اي از مقالات مرتبط با اين موضوع را در خود جاي داده است.
 
کوشش‌هایی از این دست مي‌تواند گامي مؤثر در بسط ادبيات نظري رسانه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي جديد به‌شمار آید که از اين حيث قابل تقدير است. هرچند درک آثار مطلوب يا کژکارکردهاي رسانه‌هاي اجتماعي که پرسش مشترک و مورد علاقه کاربران، کارگزاران و پژوهشگران اين حوزه است، مطالعات بومي، منطقه‌اي، تطبيقي و جداگانه‌اي را طلب مي‌کند و بايد به آن نيز در جاي خود اهتمام ورزيد. 

گفتنی است، نخستین همایش روز رسانه های اجتماعی ۱۰ تیرماه جاری در پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی برگزار می شود.