پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 25 Apr 2024
جالب است ۰
گفتگو با سینا بقایی مدیر عامل شرکت ایدکو:

نشت داده ها هنوز جدی گرفته نشده است

شرکت ایدکو که نخستین عضو خانواده ارائه کنندگان محصولات کسپرسکی در ایران است، ساختاری خانوادگی دارد. بقایی پدر که از نسل اولین اراده کنندگان ماشین های اداری در ایران است تا بقایی پسر که کسب و کار قدیمی را ظاهری مدرن بخشیده. فروش کامپیوتر و در ادامه آن راه اندازی شبکه، نخستین فعالیت ها بوده، تا زمانی که یکی از مشتریان به دنبال آنتی ویروس اوریجینال، بقایی ها را به سمت ارائه این محصولات سوق می دهد.
شرکت ایدکو که نخستین عضو خانواده ارائه کنندگان محصولات کسپرسکی در ایران است، ساختاری خانوادگی دارد. بقایی پدر که از نسل اولین اراده کنندگان ماشین های اداری در ایران است تا بقایی پسر که کسب و کار قدیمی را ظاهری مدرن بخشیده. فروش کامپیوتر و در ادامه آن راه اندازی شبکه، نخستین فعالیت ها بوده، تا زمانی که یکی از مشتریان به دنبال آنتی ویروس اوریجینال، بقایی ها را به سمت ارائه این محصولات سوق می دهد.
 
بازاری ایجاد می شود که بوی رونق از آن به مشام نمی رسیده، ولی هم اکنون ایدکو در آن به عنوان نماینده پلاتینیوم راهکارهای کسپرسکی معرفی شده است. سینا بقایی با خنده و خوشرویی از فعالیت های جدید و افق های تازه می گوید. تاکید می کند که نشت داده ها که در دنیا خیلی سروصدا به پا کرده، هنوز در ایران جدی گرفته نمی شود. با ما خواننده این گفتگو باشید.

اجازه بدهید بحث را با فعالیت جدید شرکت روی موضوع نشت داده ها آغاز کنیم. آیا همکاری با شرکت اینفوواچ در راستای احساس نیاز به تمرکز روی موضوع نشت داده ها بوده است؟ یعنی تقاضای بازار شما را به این سمت هدایت کرده است؟
نشت اطلاعات از جمله مباحثی است که در سال های جاری با رشد تقاضای بسیاری در عرصه بین المللی روبرو بوده است. این روند در عرصه جهانی بعد از انتشار اطلاعات محرمانه آمریکا توسط سایت ویکی لیکس و پس از آن رابرت اسنودن با شدت بیشتری مورد توجه دولت ها و سازمان های مختلف دولتی و خصوصی قرارگرفت. متاسفانه در ایران هم ما از نشت اطلاعات مصون نبوده ایم و سازمان ها و مراکز مختلف با مشکلات عدیده ای در این زمینه روبرو بوده اند که مثال های عینی در این زمینه بسیار است و حتما همه موضوع افشای سه میلیون کارت بانکی را به خاطر داریم. 

در عین حال باید به این نکته هم اشاره بکنم که ایدکو هم از این مشکل مستثنی نبوده و سرقت اطلاعاتی که توسط یکی از پرسنل سابق خودمان انجام شد ما را در این طرح یعنی عرضه محصولی که بتواند ایمنی و حفاظت مناسبی را از مجموعه داده های سازمان ها یعنی ارزشمندترین سرمایه های سازمانی تامین کند مصمم تر کرد.

چرا اینفوواچ را انتخاب کردید و آیا همکاری نزدیکی که با شرکت کسپرسکی دارد، در این امر دخیل بوده است؟
اینفوواچ یکی از معدود شرکت هایی است که در سطح بسیار پیشرفته ای در زمینه ارائه راهکارهای جلوگیری از نشت اطلاعات در دنیا فعالیت می کند. در عین حالیکه باید ذکر کنم اکثر قریب به اتفاق چنین راهکارهایی همگی از طرف شرکت های آمریکایی در حال حاضر ارائه می شود و عملا فرصت انتخاب بین برند های صاحب نام که امکان کار کردن در ایران را داشته باشند بسیار محدود است. از طرف دیگر شرکت اینفوواچ مجموعه ای است که در ابتدا به صورت یک پروژه در دل شرکت کسپرسکی تعریف شده و پس از چند سال با توجه به رشد تقاضا و توسعه محصول، از شرکت کسپرسکی جدا شده است و در حال حاضر کاملا به صورت مستقل از شرکت کسپرسکی در حال فعالیت است.
البته با توجه به پیشینه مناسب همکاری ایدکو و کسپرسکی، بدون تردید ما از این حسن همکاری به جهت توسعه ارتباطات و عرضه محصولات اینفوواچ به ایران نیز استفاده کردیم.

فکر می کنید که چنین راهکارهایی که قاعدتا ارزان قیمت هم نیست، در بین سازمان های ایرانی مقبولیت خواهد یافت؟
زمانی که ما فعالیت خودمان را جهت عرضه محصولات آنتی ویروس کسپرسکی در بازار ایران شروع کردیم دقیقا همین سوال را از خودمان می پرسیدیم، بازاری که عادت به پرداخت هزینه برای محصولات IT ندارد آیا حاضر است برای خرید آنتی ویروس اوریجینال که فاصله قیمتی بسیار زیادی با محصول قفل شکسته و رایگان دارد پرداخت کند؟ که در حال حاضر بدون تردید بسیاری از سازمان های دولتی و خصوصی و افراد نسبت به اهمیت وجود آنتی ویروس اوریجینال در ساختار شبکه سازمانی و حتی استفاده شخصی تردیدی ندارند. در واقع حجم حملات روزمره و خطراتی که در فضای مجازی وجود دارد راهی جز انتخاب یک آنتی ویروس اصلی که بتواند امنیت ابتدایی شبکه و سیستم فرد را به همراه بیاورد نیست. در زمینه جلوگیری از نشت اطلاعات نیز داستان دقیقا مشابه است، یعنی شاید سازمان ها دولتی و خصوصی به این امنیت داخلی سازمان تاکنون اهمیت چندانی نمی دادند ولی بدون تردید با رشد تهدیدات داخلی نیاز به محصولی که امنیت داخلی مجموعه را فراهم کند نیز گریز ناپذیر خواهد بود.

شرکت ایدکو تاکنون محصول محور بوده و اکنون به سمت راهکارمحور شدن پیش می رود. فکر می کنید که این تغییر استراتژی از جانب مشتریان شما چگونه تعبیر خواهد شد؟ و شما را در شمایل جدید چگونه ارزیابی خواهند کرد؟
ایدکو در سال های اخیر موفق شده سرمایه مهمی را جمع آوری کند که آن هم چیزی به جز اعتماد خانواده مشتریان و تیم بسیار حرفه ای و توانمند همکاران نبوده است. همانطور که شعار سازمانی ما وفاداری به تعهداتمان است، تا به حال سعی کرده ایم که با نهایت توان، بهترین و حرفه ای ترین خدماتی که خانواده مشتریان ما لایق آن هستند را در طی این سال ها عرضه کنیم. این بزرگ ترین موفقیت ایدکو بوده است، و همواره از سمت خانواده مشتریان مان با این سوال روبرو بودیم که ایدکو دیگر چه خدماتی را عرضه می کند و این اعتماد ما را بر آن داشت که برای توسعه فعالیت ایدکو تلاش کنیم. در عین حالیکه از نظر ما تمرکز ایدکو در عرضه محصولات و خدمات یکی از دلایل موفقیت ایدکو در بازار بوده است. تلاش می کنیم که همچنان این تمرکز را حفظ کنیم و به همین جهت ایدکو خدمات خود را نهایتا تا ارائه راهکارهای امنیتی به سازمان های دولتی و خصوصی محدود خواهد کرد. امیدوارم که خانواده مشتریان ایدکو نیز از گسترش فعالیت های ما استقبال کنند.

برگردیم به حوزه اصلی کار شما یعنی ارائه محصولات کسپرسکی. کسپرسکی همچنان حضور قدرتمندی در بازار ایران دارد. هرچند که دو سال است غرفه ای با نام کسپرسکی در نمایشگاه الکامپ وجود ندارد. شما روند بازار را چگونه ارزیابی می کنید و جایگاه ایدکو را کجا می بینید؟
فکر کنم اندکی باید سوال شما را تغییر بدهم. در رابطه با الکامپ باید ذکر کنم که شرکت ایدکو در الکامپ ۹۲ غرفه کسپرسکی را برپا کرد و استقبالی که از سمت بازدید کنندگان داشتیم فوق العاده و بسیار دلگرم کننده بود. بازار آنتی ویروس های اصلی در کشورمان همچنان رو به رشد است و حضور و فعالیت برندهای دیگر در بازار ایران نشان می دهد که هم بازار بزرگ است و هم جای رشد دارد و هم سهم برند کسپرسکی از بازار بسیار بزرگ است. ایدکو در حال حاضر به عنوان توزیع کننده آنلاین محصولات کسپرسکی در ایران و منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا فعالیت می کند و در عین حال در عرضه محصولات شرکتی در بالاترین سطح نمایندگی کسپرسکی یعنی سطح پلاتینیوم فعالیت می کند.

در مورد فروش آنلاین کسپرسکی و نفوذ آن در بازار، ما استنباط می کنیم که به قدر کافی توسعه نیافته است. شما هم با این موضوع موافقید؟
بحث فروش آنلاین مسلما جای توسعه بسیاری دارد. از فرهنگ سازی و وجود زیر ساخت ها تا تغییر ذائقه مشتری نسبت به خرید آنلاین تا خرید فروشگاهی. توسعه فروش محصولات کسپرسکی بصورت آنلاین در سال های گذشته رشد بسیار مناسبی را داشته و ما به اهداف مورد نظر در معرفی عرضه محصولات اوریجینال کسپرسکی در سایت آی آر کسپرسکی دات کام (www.irkaspersky.com) دست یافته ایم. و درحال حاضر تمام برنامه ریزی های ما در بازار آنلاین با هدف توسعه شبکه نمایندگی های آنلاین محصولات کسپرسکی می باشد. البته فارسی سازی محصولات توسط ایدکو با همراهی کسپرسکی و عرضه آنها در سه سال اخیر در رشد بازار فروش آنلاین بسیار موثر بوده است.

برندهای بزرگی در بازار آنتی ویروس ایران فعالیت می کنند که هیچکدام به اندازه کسپرسکی توفیق نداشته اند. علت را در چه چیزی می بینید؟
اولین نکته از نظر من کیفیت خود محصول است، در اینکه آنتی ویروس کسپرسکی از نظر امکانات و ویژگی های فنی یکی از بهترین برند های حال حاضر هست، شکی وجود ندارد، که این مسئله قابل ارجاع به مراکز ارزیابی آنتی ویروس ها در دنیا می باشد. اما علاوه بر ویژگی های فنی، شبکه های داخلی در ایران شاید بر خلاف تصور شبکه های بزرگ و پیچیده ای هستند که نیازمند محصول قدرتمندی هستند که اضافه بر امکانات ذاتی یک آنتی ویروس کنسول مدیریتی بسیار قوی داشته باشد، تا امکانات و نیازهای سازمان ها را برآورده کند.

دیگر اینکه برند کسپرسکی جزء اولین محصولاتی بوده که در بازار ایران وارد شده و این مسئله باعث شده که دانش فنی محصول به خوبی قابل دسترس باشد. علاوه بر اینکه این محصولات به واسطه مجموعه نمایندگی های متعدد که در ایران وجود دارد به آسانی در دسترس نیز می باشد، به نظر من شبکه عرضه محصولات کسپرسکی در ایران نسبت به سایر برندها از ساختار بهتر و منسجم تری برخوردار است. در ضمن تمرکز ایدکو بر انجام فعالیت های بازاریابی گسترده و همچنین روابط عمومی مناسب در این موفقیت بی تاثیر نبوده است.

آیا با تمرکزی که بخش های مختلف دولت بر تولید محصولات بومی دارند، فکر می کنید که بازار آنتی ویروس های خارجی با تلاطم روبرو خواهد شد؟ و آیا راهکارمحور شدن شما پاسخی به این تغییرات در آینده نبوده است؟
حضور آنتی ویروس داخلی در بازار بسیار مناسب است از نظر من بسیار بهتر است که آنتی ویروس داخلی بسیار قدرتمند باشد چون لذت رقابت با یک رقیب قدرتمند بسیار بیشتر است، به نظرم تلاطم خاصی در بازار رخ نخواهد داد و همچنان پارامترهای اصلی کیفیت حفاظت از سازمان ها نسبت به تهدیدات خارجی و کنسول مدیریتی قابل رقابت با امکانات حداکثری خواهد بود. راهکار محور شدن ایدکو هم پاسخی نسبت به حضور آنتی ویروس ایرانی نیست، پاسخی نسبت به اعتماد مشتریان به حضور بیشتر ایدکو در بازار است.



کد مطلب : 7445
https://aftana.ir/vdcb.abzurhbasiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی