توجه به برندسازی درکشور باید به شیوه علمی و محققانه صورت گیرد تا بتوانیم در آینده اقتصادی کشورمان شاهد ایجاد ثروت از این راه باشیم.
نام تجاری یا برند چکیدهای از هویت، اصالت، ویژگی، شهرت و بازتابی است که از یک محصول احساس میکنیم و یا میخواهیم احساس کنیم و صاحبان کالا برای ایجاد تمایز محصولات خود با محصولات دیگر از آن استفاده میکنند. نامگذاری تجاری یک فعالیت حیاتی است که بر اساس آن تمامی کارکردهای شرکت به سمت یک هدف راهبردی یعنی ایجاد تمایز و تفاوت با سایر رقبا میروند.
به گزارش مؤسسه دیدهبان آی تی، در برنامه اقتصاد فردای این هفته دکتر محمد آزادی، دبیرعلمی کنفرانس استراتژی برند به اتفاق دکتر علیرضا صالحی، مجری کارشناس برنامه به بررسی و تحلیل نقش برند در اقتصاد و وضعیت برندینگ در کشور و ارتباط آن با صنعت فناوری اطلاعات پرداختند.
در ابتدای برنامه، دکتر صالحی به آماری که اخیراً توسط ماهنامه فوربس درباره ۱۰ برند برتر جهان منتشر شده، اشاره کرد که در صدر آن نام شرکت اپل به ارزش ۲/۱۲۴ میلیارد دلار قرار دارد و این در حالی است که ارزش کل بازار سهام کشور ما مبلغی حدود ۳۴۰ هزار میلیارد تومان است و پس از آن دکتر آزادی به تعریف بنیادین مفهوم برند در جهان پرداخت.
دکتر آزادی گفت: برند دارای یک تعریف قانونی به عنوان علامت تجاری است که در کشور ما نیز وقتی صحبتی از آن میشود اغلب منظور همین است اما تعریف دیگر برند شامل مجموعهای از طرح، شعار، علامت و ویژگیهای جدیدی نظیر دامنه و غیره میشود که تمایز بین محصولات یک شرکت با رقبا و ایجاد احساس عاطفی در مخاطبان نسبت به آن نام را در برمی گیرد. این نه فقط یک مقوله صرفاً اقتصادی بلکه اجتماعی و دانشبنیان بوده است. درواقع برند یک محصول، تمامی رفتارهای یک شرکت و سخنان مدیران آن را شامل میشود که در طول زمان شکل میگیرد.
وی با اشاره به نقش برند در خلق ثروت به عنوان یک دارایی ناملموس، اظهار داشت: امروزه تمام سرمایههای سازمانی و اقتصادی در این حوزه است. اعمالی که سازمانها انجام میدهند منجر به ایجاد برند میشود و این اتفاقی نیست که یکی دوروزه پیش بیاید. جالب آن است که آن چه امروز در جهان و در سازمانهای مطرح بین المللی با استفاده از دانش روز در حوزه برندینگ از آن استفاده میشود در بازار سنتی کشور ما و از گذشته وجود داشته و این حساسیت نسبت به راضی نگه داشتن مشتری توسط فروشنده و تمایل و وفاداری مشتری به یک فروشنده خاص در بازار و در داد و ستد رایج بود و این مسئله به نوعی از لحاظ اصول اخلاقی و عرفی در کسب و کار کشور ما از دیرباز اهمیت داشت.
وی ادامه داد: با وجود چنین پیشینه ای، موضوع برند یا دارایی ناملموس در کشور ما چیزی نیست که سازمانها چندان برنامه ای برای آن داشته