سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ , 19 Mar 2024
جالب است ۰
پوشش وِیژه اخبار الکامپ 90

راضی و ناراضی در کنار هم

الکامپ هفده ساله در فضایی بالغ بر ۴۸ هزار مترمربع و با حضور ۵۷۱ شرکت داخلی و ۵۷ شرکت خارجی برگزار شد
شلوغ اما بی سر و صدا. نه خبری از غرفه‌های خوراکی است که هر ساله به یکی از مکان‌های شلوغ نمایشگاه الکامپ تبدیل شده بود و نه خبری از صدای موسیقی پرهیجان که از بلندگوهای نمایشگاه پخش می‌شد.

در الکامپ هفدهم جای غرفه‌های خوراکی را غرفه‌های شرکت‌هایی از جمله جیرینگ همراه اول، وایمکس مبین‌نت و شرکت‌های اینترنتی گرفته‌اند که سعی می‌کنند با قرعه کشی و ارائه برگه‌های تخفیف، بازدیدکنندگان را به طرف خود جلب کنند و به جای موسیقی پرهیجان هم هر از گاهی یک گوینده با صدایی خشک و جدی تبلیغات شرکت‌ها را می‌گوید. 

الکامپ هفده ساله در فضایی بالغ بر ۴۸ هزار مترمربع و با حضور ۵۷۱ شرکت داخلی و ۵۷ شرکت خارجی برگزار می‌شود. برگزارکنندگان این دوره از نمایشگاه نو‌آوری‌های نمایشگر‌های انتخاباتی وزارت کشور، رونمایی از رسانه‌های مجازی، رونمایی از خدمات دولت الکترونیکی و افتتاح شبکه شباب را از جمله ویژگی‌های بزرگ و برتر این نمایشگاه نسبت به دور قبل معرفی می‌کنند. 

ایران الکامپ ۲۰۱۱ به عنوان بزرگترین رویداد فناوری اطلاعات کشور با شعار «ایران الکامپ؛ آینده امروز» تا ۲۲ آذر و از ساعت ۹ الی ۱۶ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی میزبان علاقه مندان حوزه فناوری اطلاعات کشور بود. سالن‌های شماره ۳۸A و ۲۷ مربوط به دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک، سالن‌های ۶ و ۷ مربوط به شبکه، امنیت، اینترنت، خدمات ICT و رسانه‌های مجازی، ۳۱A,B،۳۵، ۳۸ مربوط به الکترونیک و سخت‌افزار، سالن‌های ۴۰، ۴۰A، ۴۱A,B، ۴۴-۱ و ۴۴-۲ مربوط به بخش نرم‌افزار، تجهیزات شناسایی و مکان‌یابی رادیویی از جمله اصلی‌ترین سالن‌ها وبخش‌های الکامپ هفدهم هستند. 

به دنبال محصولات نوین
اگر از ترافیک پارکینگ نمایشگاه بین‌المللی عبور کردید و به سالن‌های نمایشگاه رسیدید حتما قبل از ورود به سالن‌ها مراقب موکت‌های قرمز تاخورده و پستی و بلندی داخل سالن‌ها باشید که باعث زمین‌ خوردنتان نشود. 

وقتی صحبت از نمایشگاه بین‌المللی می‌شود سریع به این فکر می‌کنید که قرار است چه محصولات تکنولوژیک نوینی برای اولین بار در این نمایشگاه رونمایی شود، اما همین که پایتان به غرفه‌ها می‌رسد می‌فهمید که خبری از دستگاه‌های دیجیتالی جدید نیست و بیشتر محصولاتی هم که در نمایشگاه دیده می‌شود همان محصولاتی است که پیش از این در جهان و حتی در پاساژهای کامپیوتری می‌توانید پیدا کنید. 

حتی در این دوره از نمایشگاه خبری از غرفه‌هایی که به شکل جزیره‌ای کنار هم قرار گرفته بودند و با استفاده از نمایشگرهای بزرگ بازدیدکنندگان زیادی را به سمت خود جذب می‌کردند هم نیست. 

شرکت آونگ که در زمینه تجهیزات کامپیوتری فعالیت می‌کند در این نمایشگاه سریع‌ترین‌هارددیسک دنیا به نام sh۱۲ و سه مدل فلش درایو جدید ADATA را به نمایش گذاشت.‌هارددیسک SH۱۲ از پورت USB ۳.۰که دارای سرعت ۵ گیگابایت بر ثانیه است بهره می‌برد. این مدل دارای بدنه ضد خش و براق بوده و طراحی آن بسیار کوچک و باریک است. 

ظرفیت این‌هارد دیسک به ۵۰۰ گیگا بایت و یک ترابایت می‌رسد. آونگ همچنین‌هاردیسک‌های جدید USB۳.۰ دیگری با نام‌های SH۱۴و NH۱۳ را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت این‌هارد دیسک‌ها نیز در سه مدل ۵۰۰ و ۷۵۰ گیگا بایت و ۲ ترابایتی عرضه می‌شوند. 

سالن‌ ۷ هم یکی دیگر از سالن‌های شلوغ این نمایشگاه است که علت این شلوغی هم شاید مرتبط با عرضه نیم بهای مودم‌های وایمکس ایرانسل باشد. این شرکت در این نمایشگاه مودم‌های USB و wi-fi خود را به همراه یک گیگا بایت ترافیک هدیه به صورت نیم بها عرضه می‌کند. ایرانسل در این نمایشگاه علاوه بر معرفی خدمات عمومی و سازمانی خود، دست به ثبت نام نیم بهای مودم‌های وایمکس خود نیز می‌زند. 

در الکامپ هفدهم که بخش دولتی در آن حضور پررنگی دارد، سالن‌های دولت الکترونیک و تجارت الکترونیک هم با برپایی نشست‌ها و همایش‌هایی در خصوص بالا بردن امنیت خصوصی کاربران در فضای اینترنت یا معرفی خدمات الکترونیکی سازمان‌ها دولتی سعی در جذب مخاطبان به سالن‌های خود داشتند. 

یکی از غرفه‌هایی که در سالن دولت الکترونیک جنب و جوش زیادی داشت غرفه شورای عالی اطلاع رسانی است. این شورا جدیدترین عملکردها و دستاوردهای خود را در قالب یک بسته الکترونیکی شامل مستندات، بروشور، نرم‌افزار و... عرضه می‌کند. این شورا جدیدترین دستاورد خود یعنی پست الکترونیک چاپار را که هنوز به طور رسمی آغاز به کار نکرده است، به نمایش گذاشت. این پست الکترونیک با نام chmail قرار است سرویس‌دهی عمومی خود را از ۲۰ آذر ماه آغاز کند. 

شرکت‌کنندگان: کیفیت و مدیریت ضعیف است
شاید در کنار حضور پررنگ شرکت‌های دولتی یکی از نقاط ضعیف نمایشگاه الکامپ که اکثر حاضرین در نمایشگاه هم به آن اشاره می‌کنند عدم حضور شرکت‌های بزرگ آی‌تی کشور باشد. 

شرکت مادیران برعکس سال گذشته در غرفه‌ای نسبتا کوچک اقدام به معرفی محصولات خود در این نمایشگاه می‌کند. 

یکی از مسوولان غرفه این شرکت در نمایشگاه الکامپ یکی از ضعف‌های این دوره از نمایشگاه را نبود شرکت‌های بزرگ و با کیفیت حوزه آی تی کشور عنوان می‌کند و می‌گوید: «در حال حاضر ما هیچ شرکت بزرگی را در این نمایشگاه نمی‌بینیم و از نظر ما مشکل این نمایشگاه هم همین است.» وی در ادامه می‌افزاید: «شرکت‌هایی که در حال حاضر در این نمایشگاه حضور دارند از لحاظ کیفی و نوع فعالیت بسیار ضعیف و در سطح پایینی قرار دارند.» به باور وی شاید حضور کمرنگ شرکت‌های بزرگ آی‌تی کشور به مشکلاتی مادی مانند نوسانات بازار ارز مرتبط باشد اما مسوولان غرفه شرکت مگفا (شرکت تابعه و تخصصی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) یکی از ضعف‌های این دور از نمایشگاه را به نبود مدیریت یکپارچه، زمان‌بندی نامناسب برگزاری نمایشگاه و اطلاع‌رسانی ناقص مجری آن مرتبط می‌داند و می‌گوید: «سال گذشته برگزاری نمایشگاه از نظر غرفه آرایی اطلاع رسانی، جانمایی و چیدمان غرفه‌ها بسیار منظم و متفاوت صورت گرفت. بنابراین امسال هم انتظار داشتیم این جهش کیفیت در برپایی نمایشگاه دیده شود، اما همان‌طور که می‌بینید نه تنها جهشی در برگزاری نمایشگاه دیده نشده، بلکه مجری برگزاری این نمایشگاه به جای استفاده از شیوه‌های نوین برای اطلاع‌رسانی از همان شیوه‌های سنتی استفاده می‌کند.» 

در مقابل این انتقادات، اما شرکت‌هایی هم بودند که برگزاری این نمایشگاه را بهتر از پارسال می‌دانند و بر این باورند که مجری این نمایشگاه با آنها هماهنگی کامل داشته. برای مثال مسوولان غرفه شرکت پارس آنلاین که در زمینه اینترنت پر سرعت فعالیت می‌کند بر این باورند آنقدر شرایط برگزاری نمایشگاه برایشان خوب بوده که اعلام کردند که برعکس سال گذشته، به صورت رسمی در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و محصولات و خدمات خود را به بازدیدکنندگان عرضه می‌کنند.خوب یا بد، نمایشگاه الکامپ تا دو روز دیگر به کار خود ادامه می‌دهد و باید منتظر ماند و دید بعد از پایان این دوره از نمایشگاه چه خبرها و انتقاداتی در خصوص این نمایشگاه منتشر می‌شود.
کد مطلب : 188
https://aftana.ir/vdcakan6149na.5k4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی