افتانا - آخرين عناوين کلیات :: rss_full_edition http://www.aftana.ir/others Tue, 19 Mar 2019 00:14:51 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 http://www.aftana.ir/skins/default/fa/{CURRENT_THEME}/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط افتانا http://www.aftana.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام افتانا آزاد است. Tue, 19 Mar 2019 00:14:51 GMT کلیات 60 آشنایی با «پدافند غیرعامل و تهدیدات نوین» http://www.aftana.ir/fa/doc/news/12097/آشنایی-پدافند-غیرعامل-تهدیدات-نوین سازمان پدافند غیرعامل به‌منظور فرهنگ‌سازی و توسعه دانش عمومی در حوزه امنیت سایبری کتاب «پدافند غیرعامل و تهدیدات نوین» را منتشر کرده‌است.به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، سازمان پدافند غیرعامل در راستای فرهنگ‌سازی و توسعه فرهنگ عمومی درزمینه امنیت سایبری اقدام به انتشار متن کتب این حوزه کرده‌است.کتاب «پدافند غیرعامل و تهدیدات نوین» برگرفته از سخنرانی‌ها و دیدگاه‌های سردار دکتر غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل است. پدافند غیرعامل هنر و علم دفاع بدون اسلحه است و در عصری که تهدیدان امنیتی رنگ و بوی تازه‌ای یافته‌اند تلاش دارد که بر بستر فناوری‌های نوین و دانش روز به ارائه راهکارهای قابل اجرا بپردازد. کتاب حاضر، سعی دارد تا مخاطب را با تهدیدها، مدل کلی دفاع همه‌جانبه از کشور و تقسیم‌بندی حوزه‌های پدافند و مسائلی از این قبیل آشنا کند. متن کامل این کتاب از فایل ضمیمه در بالای این خبر قابل دریافت است.  ]]> کلیات Mon, 12 Dec 2016 11:30:59 GMT http://www.aftana.ir/fa/doc/news/12097/آشنایی-پدافند-غیرعامل-تهدیدات-نوین لزوم توجه به کیفیت دوره‌های تخصصی آموزش کوتاه‌مدت آی تی http://www.aftana.ir/fa/doc/interview/9390/لزوم-توجه-کیفیت-دوره-های-تخصصی-آموزش-کوتاه-مدت-آی-تی دوره‌های تخصصی آموزش کوتاه‌مدت در ایجاد اشتغال و ارتقای دانش آی تی جامعه نقش عمده‌ای ایفا می‌کند. به گزارش مؤسسه دیده بان آی تی، اقتصاد فردا، این برنامه خود را با حضور مهندس مازیار گنجه‌ای، مدیرعامل شرکت کاریار ارقام و دکتر علیرضا صالحی، کارشناس مجری برنامه، به موضوع آموزش فناوری اطلاعات اختصاص داد. مهندس گنجه‌ای با سابقه حدود ۱۸ سال فعالیت در حوزه آموزش فناوری اطلاعات بخش خصوصی درباره چگونگی ورود این مقوله به کشور گفت: نیاز کشور به این آموزش‌ها از سال ۷۵ با ورود تکنولوژی آی تی و تجهیزات تخصصی احساس شد و مورد توجه قرار گرفت و این امر باعث شد تا افرادی با تأسیس شرکت‌های خصوصی در سطوح مختلف به آموزش این تجهیزات و نرم‌افزارها بپردازند. وی ادامه داد: این دوره‌ها، مهارتی و کاربردی‌اند و به هیچ عنوان در واحدهای درسی دانشگاه‌ها به آنها پرداخته نمی‌شود چون در آنها باید نوع کاربری کاربران را مورد توجه قرار داد؛ برخی از آنها User Base و بعضی دیگر Brand Base هستند یعنی بر اساس نوع فناوری، وارد و دوره‌های تخصصی مرتبط با آنها توسط این آموزشگاه‌ها تأسیس شده‌اند. امروزه افراد برای یافتن شغل مناسب‌تر و نیز استفاده بهتر از تکنولوژی‌های موجود به این آموزش‌ها نیاز دارند و به‌دلیل رشد سریع فناوری اطلاعات تبدیل به فاکتور بسیار مهمی برای رشد کشورهای توسعه نیافته و در حال توسعه شده‌اند؛ برای نمونه در کشورهایی مثل هند از ۱۵ سال قبل شروع به توجه و سرمایه‌گذاری در بخش آموزش فناوری اطلاعات کرده‌اند و این امر باعث رشد بسیار سریع تکنولوژی فناوری اطلاعات در این کشور شده تاجایی که هند در سال ۲۰۱۲ حدود ۷۷ میلیارد دلار در صادرات نرم افزار درآمد کسب کرده است. مهندس گنجه‌ای درباره تأثیر این دوره‌ها بر توسعه اشتغال و بالابردن سطح دانش فنی افراد، اظهار داشت: فناوری اطلاعات در دهه اخیر در کشور رشد خوبی داشته و بازار مناسبی به وجود آورده است. ما در یک آمارگیری تصادفی دریافتیم که بیش از ۷۰ درصد فارغ‌التحصیل‌های ما بعد از دوره پایه که حدود ۲ ماه زمان می‌برد، با حقوق‌ و مزایای خوبی جذب بازار به‌ویژه در حوزه تلکام می‌شوند و به عقیده من علاقه‌مندان با آموزش مختصر و کوتاه‌مدتی که در تمام دنیا هم بر کوتاه بودن آن تأکید می‌شود، زمینه مناسبی برای ایجاد استارتاپ بیزنس‌ها و یا جذب در بازار کار پیدا می‌کنند. این دوره‌ها به کارآفرینی مستقیم منجر می‌شود؛ مثلاً کسی که دوره اندروید را گذرانده شخصاً می‌تواند با یک ایده خلاقانه با راه اندازی سایت به درآمدزایی برسد و ما اکنون نمونه‌های بسیاری در کشور داریم که با هزینه کم اولیه به این عرصه وارد شده و درآمد خوبی از آن کسب می‌کنند. وی تأکید کرد: پیش‌نیاز ورود به این دوره‌ها فقط علاقه است و من حتی افرادی را دیدم که با وجود سن پایین در این حوزه استاد شدند. آشنایی با زبان انگلیسی در این دوره‌ها که البته به فارسی تدریس می‌شود نیز کمک‌کننده است و این پایه خوب زبان انگلیسی در یادگیری بهتر بسیار مؤثر خواهد بود و برخی در این مورد که می‌گویند اگر کسی پیش‌زمینه فنی و دانش مهندسی یا تحصیلات مرتبط داشته باشد، نسبت به دیگران جلوتر خواهد بود اما به نظر من ویژگی فناوری اطلاعات این است که اگر فرد به دوره‌های مهارتی علاقه داشته باشد از پایه شروع می‌کند و پیش می‌رود و این اصلاً ربطی به پیش‌زمینه ندارد هرچند که داشتن این شرایط از نظر گیرایی مطالب شاید عامل مثبتی باشد اما فارغ‌التحصیلان ما خلاف این را هم نشان داده‌اند. این فعال حوزه آموزش فناوری اطلاعات ادامه داد: البته این افراد وقتی با این مدارک وارد بازار کار می‌شوند مشاوره‌های بهتری خواهند داد؛ چون افراد بدون پیش‌زمینه قبلی تنها در همان دوره گذرانده شده مهارت می‌یابند اما به دلیل علاقه‌ای که باعث ورود آنها به این دوره شده و ماهیت فناوری اطلاعات که همه چیز در آن به‌صورت متن باز است این افراد نیز با قدری مطالعه قادر خواهند بود به خوبی وارد بازار این حوزه شوند و مطالعه جنبی و ارتقای دانش برای رسیدن به هدف موردنظر آنها بسیار موثر است. به هر جهت از آنجایی که ما به نوعی کاتالیزور هستیم و دانش آی تی گستردگی بسیاری دارد بنابراین خیلی مهم است که علاقه فرد را در همان دوره پایه به‌درستی شناسایی کنیم. وی درباره نقطه ورود و آغاز این دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت تخصصی به علاقه‌مندان توصیه کرد: به نظر من CCNA دوره‌ای است که علاقه‌مندان می‌توانند در آن با تمام فاکتورها و ساختارهای شبکه آشنا ‌شوند. برای افرادی که به دوره‌های امنیتی و نفوذ علاقه‌مندند CH آغاز خوبی است. به اطلاعات پیش‌زمینه هم نیاز نیست و با مطالعه بیشتر قابل جبران است. همچنین طی این دوره‌ها امکان استفاده از لابراتورهای مجهز و خوبی برای شرکت‌کنندگان ایجاد می‌شود که بسیار مفید است. در حوزه نرم افزار نیز به‌دلیل گستردگی آن باید به علم روز توجه کرد که برای این روزها برنامه‌های موبایل و اندروید که بسیار جای کار دارد، پیشنهاد می‌شود. مهندس گنجه‌ای درباره راحتی ورود به بازار فعالیت حوزه آموزش فناوری اطلاعات گفت: یکی از دغدغه‌های ما این است که مراکز دولتی برخلاف قانون وارد این حوزه شده‌اند و از آنجایی که با توجه به پیشرفت بسیار سریع دانش فناوری اطلاعات توان به‌روزرسانی خود را ندارند این امر از کیفیت آموزش ارائه شده توسط آنها کاسته و در نهایت چالش‌هایی هم برای ما به وجود آورده است. وی درباره اینکه چه سازمان و یا نهادهایی می‌توانند جلوی ورود غیر منطقی این مجموعه برزرگ را به این زمینه بگیرند، اظهار داشت: ما در بخش خصوصی با سازمان فناوری اطلاعات صحبت کردیم اما متأسفانه خود این سازمان هم از هفته قبل اعلام کرد که به‌زودی آغاز به برگزاری دوره تخصصی می‌کند. با استانداری تهران نیز مذاکراتی برای دریافت مجوزهایی کرده‌ایم. در مجموع یکی از نقاط ضعف ما این است که هیچ نهادی از این بخش حمایت مستقیم نمی‌کند. گنجه‌ای درباره گستردگی این حوزه گفت: ما در یک تجربه ۱۷ ساله به این نتیجه رسیدیم که این دپارتمان‌ها و دوره‌ها را وسعت دهیم و اکنون تقریباً هشت دپارتمان تخصصی داریم که هرکدام شامل دوره‌های متعددی هستند. هرکدام از این دپارتمان‌ها راه ورود افراد را مشخص می‌کنند. ما دپارتمان‌های طراحی فیزیکال مراکز داده که بر اساس استانداردهای TI یا BC طراحی می‌شود، دوره‌های شبکه و چیدمان مراکز دیتا به صورت اکتیو و دوره‌های نرم‌افزاری در دپارتمان دیگر و دوره‌های امنیتی که در چند سال اخیر در ایران و البته در تمام دنیا بسیار پر مخاطب است را داریم. افراد وقتی دوره‌ای را شروع می‌کنند شاید بتوانند در همان دوره اول وارد بازار بشوند اما بسیار خوب است که این دوره‌ها را برای ارتقای خود پس از جذب در بازار کار تکمیل کنند. این دوره‌ها به‌خاطر استاندارد و بین‌المللی بودن در همه جای دنیا اعتبار دارند و لذا برای کسانی که قصد مسافرت به خارج از کشور و فعالیت بین‌المللی را در این حوزه‌ها دارند بسیار مفید خواهد بود. در این برنامه همچنین مهندس فریبا مهدیون، مدیرعامل شرکت سماتک که تجربه سال‌ها فعالیت در حوزه آموزش فناوری اطلاعات را دارد، به‌صورت تلفنی به بیان دیدگاه‌های خود درباره جایگاه آموزش فناوری اطلاعات در جامعه پرداخت. لازم به ذکر است، برنامه اقتصاد فردا کاری از گروه اقتصاد و دانش صدای جمهوری اسلامی ایران است که پنج‌شنبه هر هفته رأس ساعت ۱۰ صبح با حضور کارشناسان به بررسی مسائل مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات می‌پردازد. ]]> کلیات Sat, 21 Mar 2015 05:40:12 GMT http://www.aftana.ir/fa/doc/interview/9390/لزوم-توجه-کیفیت-دوره-های-تخصصی-آموزش-کوتاه-مدت-آی-تی CRM راهکاری برای ارتقای کیفیت و جلب رضایت مشتریان http://www.aftana.ir/fa/doc/interview/9373/crm-راهکاری-ارتقای-کیفیت-جلب-رضایت-مشتریان CRM با حفاظت اطلاعات مشتریان و کمک به مدیریت دانش در سازمان منجر به سرعت‌بخشی و ارتقای کیفیت خدمات و محصولات می‌شود. به گزارش مؤسسه دیده بان آی تی، در برنامه اقتصاد فردا موضوع راهکارهای ارتباط با مشتریان با حضور مهندس ایمان فکری، مدیرعامل شرکت آیکو و دکتر علیرضا صالحی، کارشناس مجری برنامه، بررسی شد. مهندس فکری درباره سیستم ارتباط با مشتری یا CRM که مجموعه‌ای از راهکارهای مدیریتی است و ارتباط نزدیکی هم با حوزه آی تی دارد، گفت: این واژه مخفف CustomerRelation Management است. مدیریت ارتباطات با مشتریان برای هر شرکتی که خدمت یا کالایی ارائه می‌کند از اهمیت برخوردار است. مدیریت درخواست‌ها، سؤالات، نارضایتی، انتقادها و پیشنهادهای مشتریان در این سیستم روی می‌دهدکه مفاهیم آن بر اساس دانش رشته مدیریت و بر بستر ابزاری ایجادشده با استفاده از دانش آی تی شکل گرفته است. این امر از گذشته‌های دور نیز به شکلی وجود داشته چون بشر همواره نیازمند ارتباط بوده اما اکنون این روند پیشرفت کرده و مدرن شده است. وی ادامه داد: در حجره‌های موجود در بازار سنتی ما که شخصی به‌عنوان تاجر باسابقه آن را اداره می‌کند، شاهدیم که وی با دست تکان دادن و سلام کردن به افراد و مشتریانی که از جلوی حجره او رد می‌شوند علامتی برای اعلام شناخت آن‌ها و تداوم حفظ این رابطه ارسال می‌کند که منجر به دلگرمی مشتری می‌شود. CRM درواقع همین شناخت روابط قبلی، تأکید بر آن و نشان دادن اهمیت مشتری برای فروشنده را شامل می‌شود. مردم‌داری درواقع مفهومی اساسی است که CRM بر اساس آن شکل گرفته و این شناخته‌شده بودن شما در فروشگاهی که به آن مراجعه و از آن سرویس دریافت می‌کنید، قطعاً تلقین خوبی برای شما به‌عنوان مشتری محسوب می‌شود و احساس خوبی بابت آن پیدا می‌کنید. مهندس فکری درباره ساختار CRM و چرایی ضرورت وجود آن گفت: کسب وکارها شامل سه بخش بازاریابی، فروش و خدمات هستند. در مرحله اول جذب مشتری صورت می‌گیرد و پس از برقراری این ارتباط، کالا و خدمات در بخش فروش به وی معرفی می‌شود و پس از فروش نیز سرویس و خدمات پس از فروش به مشتری را ارائه می‌شود و البته هرکدام از این سه بخش نیز زیرشاخه‌های خود را دارند. این تقریباً پایه تمامی کسب و کارهاست اما مهم‌ترین دلیل برای خودکارسازی این روند این است که روابط و خدمات یا سرویسی که به مشتری ارائه می‌شود نباید قائم به ذات و متکی به یک فرد باشد چون مشتری از آن حوزه کاری انتظار دارد نه فقط از یک شخص و لذا باید سیستمی وجود داشته باشد که در آن تمامی افراد سازمان به اندازه کافی مشتری را بشناسند و بدانند که چگونه روحیات و خصایصی دارد. دیگر اینکه این سیستم باعث می‌شود که اگر کارمندی به هر دلیلی سازمان را ترک کرد اطلاعات را با خود نبرد و این سوابق در این سیستم درجباشد. دلیل سوم ضرورت نیاز به CRM، سرعت دسترسی به اطلاعات است که حجم زیادی از اطلاعات را درباره مشتریان طی سال‌های مختلف از روز اول ارتباط تا همان لحظه در کمترین زمان برای ارائه سرویس مناسب به آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد.  وی ادامه داد: دلیل دیگر اهمیت CRM استفاده از این اطلاعات در دپارتمان‌های مختلف موجود در سازمان است. ارتباط مشتریان از بخش بازاریابی آغاز می‌شود که برای جذب او برخورد خوبی با او صورت می‌گیرد و پس از آن در مراحل و بخش‌های دیگر نیز او همان‌قدر انتظار برخورد خوب دارد و اینجاست که CRM ارزش مشتری را در سطح سازمان توزیع می‌کند و کارکنان سایر بخش‌ها درمی‌یابند که مشتری چقدر برای سازمان اهمیت دارد. مهندس فکری افزود: فروش آغاز یک تعهد است اما این در کشور ما اتفاق نمی‌افتد به دلیل اینکه اولاً، سازمان‌ها پس از فروش خیلی تعهد ندارند و دوم اینکه شاید این تعهد را داشته باشند اما ابزار آن را ندارند یا نمی‌شناسند و اینجاست که سیستم CRM بسیار کمک‌کننده و تأثیرگذار خواهد بود. وی درباره نقش CRM بر مدیریت دانش در کسب و کارها گفت: در CRM به‌طور کامل این مسئله قابل انجام است. اگر شما آماری از تماس تعداد زیادی مشتریان درباره یک پرسش مشترک داشته باشید در جمع‌بندی خود از این موضوع اقدام به اصلاح دفترچه راهنما یا محصول موردنظر می‌کنید و مواردی مشابه این بر مدیریت دانش به نحو قابل‌توجهی تأثیر مثبت می‌گذارد. مدیرعامل شرکت آیکو، CRM را ابزاری مفید برای هر سطحی از کسب و کار خواند و گفت: استفاده از ‌CRM هیچ ربطی به تعداد کارکنان و وسعت یا کوچکی سازمان ندارد و شما به‌عنوان اداره‌کننده یک کسب و کار یک‌نفره و یا حتی فردی که ارتباطاتی گسترده دارید با این سیستم قادر خواهید بود که روابط و برنامه‌های خود را مدیریت کنید. وی درباره چگونگی برقراری ارتباط میان بخش‌های مختلف یک سازمان گفت: CRM در تمام بخش‌های سازمان با توجه نوع نگرش آن‌ها تغییر می‌کند و درمجموع یک بانک اطلاعاتی جامع است و کارهای اصلی آن یکپارچگی اطلاعات مشتریان و دسترسی تمام بخش‌های سازمان به این اطلاعات به یک اندازه است تا هریک به تناسب نیاز خود از آن اطلاعات بهره‌مند شوند. در شرکت‌های معتبر جهان بالغ بر ۷۵ هزار نفر از CRM استفاده کرده و در قالب این ساختار، مشکلات محصولات و خدمات خود را رفع کرده‌اند. CRMدر شرکت‌های ایرانی نیز برای بهبود فرایندها به‌ویژه در فروش بسیار تأثیرگذار است. این سیستم می‌تواند به شما کمک کند تا برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را که باید در آینده انجام شود در زمان موردنظر به‌صورت هشدار دریافت کرده و سوابق تمام فعالیت‌ها و روابط با مشتریان را همواره به‌سرعت و آسانی در دسترس داشته باشید.خدمات، بخشی از سرویسی است که شما به مشتری می‌دهید و مشتری انتظار دارد که در هربار مراجعه و تماس او را بشناسید و اگر او را به یاد نیاورید احساس منفی در وی ایجاد می‌شود. با استفاده از CRM شما حجم زیادی از اطلاعات را که گنجاندن تمام آن در ذهن دشوار و حتی غیرممکن است، در اختیار خواهید داشت. مهندس فکری ادامه داد: مقاومت در برابر تغییرات ویژگی اغلب انسان‌ها و سازمان‌هاست. اولین برخوردی که در پیاده‌سازی CRM می‌شود این است که کارکنان معترض می‌شوند وقت کافی برای وارد کردن اطلاعات و نوشتن گزارش کوتاهی از تماس با مشتری مربوطه ندارند اما اگر این اطلاعات را همان موقع ثبت کنند در هنگام بازیابی و مراجعات بعدی متوجه صرفه‌جوییدر زمان خود خواهند شد و این بسیار ارزشمند است که CRM این زمان را برای شما ذخیره می‌کند. وی تصریح کرد: اکنون سیستم‌های امروزی در دنیا به نام XRM معروف‌اند و دیگر CRM نیستند چون تمامی ارتباطات سازمان اعم از تولیدکننده، سرویس‌دهنده، سرویس‌گیرنده و ... را شامل می‌شود و لذا به سیستم مدیریت ارتباط با مخاطبان سازمان تعمیم یافته است. در ادامه برنامه مهندس فرید شهودی، کارشناس خبره سیستم‌های CRM، درباره آنچه که امروزه به صورت ابزار نرم افزاری CRM وجود دارد، گفت: بنگاههای اقتصادی غربی برای پیشبرد اهداف و جلب مخاطب و از همه مهمتر وفادار کردن مشتریان خود بهمنظور بالا بردن و حفظ تعاملات ایجاد شده میان بنگاه و مشتری اقدام به طراحی الگوهایی کردند که در بخش فروش، خدمات و بازاریابی این شرکتهای معتبر صاحب برند پیاده سازی شده است اما این مدلها کمکم از حالت انحصاری خارج شده و به صورت ابزاری نرم افزاری در دنیا توسعه پیدا کردند و اکنون شاید حدود ۱۳۵ پکیج عمومی CRM در دنیا وجود دارد که در هر فرهنگ و تمدنی به تناسب شرایط بازار آن منطقه طراحی و پیاده سازی میشوند. وی افزود: CRM در واقع جذب مخاطبان و مدیریت روابط با مشتریانی است که به بنگاه اقتصادی مراجعه میکنند و البته نه فقط در بنگاه اقتصادی بلکه در سازمانهای دولتی نیز تحت عنوان تکریم ارباب رجوع مورد توجه قرار دارد و به حفظ مخاطبان و وفادار ساختن آنها کمک میکند. لازم به ذکر است، برنامه اقتصاد فردا کاری از گروه اقتصاد و دانش صدای جمهوری اسلامی ایران است که پنج‌شنبه هر هفته رأس ساعت ۱۰ صبح با حضور کارشناسان به بررسی مسائل مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات می‌پردازد. ]]> کلیات Sat, 14 Mar 2015 07:41:50 GMT http://www.aftana.ir/fa/doc/interview/9373/crm-راهکاری-ارتقای-کیفیت-جلب-رضایت-مشتریان نماد اعتماد الکترونیکی راهکاری برای جلب اعتماد در فضای مجازی است http://www.aftana.ir/fa/doc/interview/9297/نماد-اعتماد-الکترونیکی-راهکاری-جلب-فضای-مجازی به گفته مهندس محمودیان، نماد اعتماد الکترونیک ابزاری برای اعتمادسازی در فضای کسب و کار مجازی و سامان‌دهی به بازار رو به گسترش این حوزه است. به گزارش مؤسسه دیده بان آی تی، این هفته در برنامه اقتصاد فردا، موضوع توسعه فضای تجارت الکترونیکی کشور با حضور مهندس محمدرضا محمودیان، مسئول طرح نماد در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و مشاور رئیس مرکز و دکتر علیرضا صالحی، مجری کارشناس برنامه مورد بررسی قرار گرفت. مهندس محمودیان درباره چگونگی شکلگیری بحث نماد اعتماد الکترونیکی گفت: بر اساس اسناد بالادستی مثل قانون برنامه چهارم توسعه یا قانون تجارت الکترونیکی مقرر شد که وزارت بازرگانی وقت و وزارت صنعت، معدن و تجارت کنونی یک مرکز برای تجمیع و سامان‌دهی امور کسب و کار فضای مجازی ایجاد کند که در نتیجه اساسنامه آن نیز در مجلس تصویب شده و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی بر اساس مبانی قانونی و حوزه‌های مختلف توسعه تجارت الکترونیکی پایهریزی و پروژه‌های شاخصی در آن معرفی شدند که سامان‌دهی و اعطای نماد اعتماد به کسب و کارهای اینترنتی از مهم‌ترین آن‌هاست و همچنین شورای امنیت کشور نیز طبق مصوبه وزیر وقت مرکز را موظف کرده که در این زمینه با اعطای نماد به این سامان‌دهی عینت بخشیده و آن را برای خریداران اینترنتی ملموس کند. وی درباره رسالت مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای ساماندهی و شکل دادن به کل فرایند تجارت الکترونیکی کشور چنین گفت: این کسب و کارهای مجازی قبلاً در فضای سنتی توسط وزارتخانه و تحت نظارت اتحادیه و اصناف کنترل می‌شدند و البته امروز تعداد معدودی از کارها در فضای مجازی هستند که مصداقی در فضای فیزیکی نداشته‌اند اما اگر این رویه تکمیلی را قائل باشیم باید بگویم که وقتی یک کسب و کار از فضای فیزیکی به فضای مجازی وارد می‌شود باید خود را با ساز و کار این مرکز هماهنگ کند و در این چارچوب گام بردارد. مهندس محمودیان درباره چگونگی و وجود یک آمار دقیق از وضعیت حجم مبادلات و کل فرایند تجارت در فضای سایبری اظهار داشت: آمارهای مربوط به تجارت از مبادی مثل گمرک‌ها، تولیدات و ظرفیت‌های کارخانهجات و نیز مجوزهایی که برای تیراژ استفاده می‌شوند، قابل استخراج هستند ولی در بخش مجازی بهدلیل بحث فرهنگی و بستری که در جامعه جاری است فعالان اینقبیل کسب و کار آمار عملکرد خود را به دلیل نگرانی از مالیات و مسائلی از این دست ارائه نمی‌دهند که البته دولت سعی در اصلاح این شرایط برای رسیدن به یک آمار شفاف و همچنین جلوگیری از قاچاق کالا انجام داده است اما بهطورکلی می‌توانم بگویم که اکنون حدود ۹۵ درصد از کسب و کارهای مجازی تحت پوشش نماد اعتماد در آمده‌اند اما حجم فرایندهای مالی این حوزه را دولت به دلیل مسائل فرهنگی موجود و برای برهم نزدن امنیت فکری فعالان این کسب و کارها هنوز تحت بررسی و کنترل قرار نداده است. وی درباره میزان توفیق نماد اعتماد الکترونیکی در جلب اعتماد مشتریان در فضای مجازی چنین گفت: این موضوع از دو منظر قابل بررسی است؛ یکی از نگاه خریداران و ارباب رجوع‌ها و دیگری از نگاه دست اندرکاران. از نظر مسئولان به هرحال این شروع لازم بوده و این اقدامات اولیه قابل دفاع است چون در فضای مجازی حتماً باید یک نهاد یا عنصر سوم این اعتمادبخشی را در قالب ساز و کار قانونی ایجاد کند و این نماد تاکنون گام‌های اولیه را برداشته است. ما برای این بحث ۵ گام تعریف کرده‌ایم که تاکنون ۲ مرحله را پیش رفته‌ایم و برای گام‌های بعدی در حال بررسی و مشاوره با دست اندرکاران و کارشناسان این حوزه هستیم و برخی از آن‌ها نیز به فرهنگسازی و بسترسازی فنی، فرهنگی و اجتماعی نیاز دارد. ما در گام اول و دوم، هویت افراد و مکان کسب و کار را با کمک پلیس فتا و دو ارگان دیگر به انجام رسانده‌ایم و اصالت مجوز کسب و کارها نیز توسط قوه قضاییه و دفاتر اسناد رسمی تائید شده و اکثر سازمان‌های ارائه مجوز نیز رویه‌های خود را ارائه داده‌اند و ما اکنون کسب و کارها را بر اساس این الگوها طبقه بندی کرده‌ایم و با توجه به این مسائل کسب و کارها را شناسایی می‌کنیم. در گام دوم یعنی امنیت سایت، لزوم رعایت پروتکل SSL مطرح است که البته حدود ۲ درصد از مشاغل این حوزه را شامل نمی‌شود و شاید همه سایت‌ها نیاز به آن نداشته باشند اما هر سایتی که باید مشخصات مشتری را دریافت کند ملزم به رعایت این مورد است. در مجموع می‌توان گفت که این نماد تاکنون بر اساس طراحی‌ها بیش از ۷۰ -۸۰ درصد اعتماد لازم را به خریداران داده است. وی درباره محل درج نماد در سایت‌هایی که موفق به دریافت آن شده‌اند و نیز چگونگی اطمینان خریداران از صحت و سقم نماد مربوطه، توضیح داد: همه متقاضیان خریدهای اینترنت می‌توانند اطلاعات کامل را از سایت www.enamad.ir بگیرند. برای اطمینان از اصالت آن نیز کافی است که در سایت فروشگاه روی آن کلیک کنند و در صفحه باز شده اطلاعات کامل را ببینند و یا با مراجعه به این سایت در قسمت فهرست فروشگاه‌هایی که این نماد را گرفته‌اند در فایل اکسل موجود نام فروشگاه مورد نظر خود را بیابند. مسئول طرح نماد در مرکز توسعه تجارت الکترونیکی درباره اقداماتی که در راستای کوتاه‌سازی فرایند اخذ نماد اعتماد صورت گرفته است، گفت: با اقداماتی که صورت پذیرفته اکنون اعطای نماد فرایند پیچیده‌ای نیست اما باید الزاماتی رعایت و مسائلی کنترل شود و طبق قانون باید اصل مدارک را داشته باشیم و برای تسهیل در این امر متقاضیان می‌توانند اسکن آن‌ها را آپلود و برای ما ارسال کنند اما باید برابر اصل بودن آن‌ها توسط دفاتر ثبت اسناد رسمی صورت گیرد و در هر صورت مسئله احراز هویت فیزیکی همچنان مطرح است. اگر امضای دیجیتال در کشور ما رایج شود این موضوع احراز فیزکی در بانک، گمرک و نیز در حوزه خرید و فروش اینترنتی حل می‌شود. به هرحال از یک‌سو ارسال مدارک از طریق پست گاهی زمان می‌برد و از طرفی مسائل هویتی که پلیس فتا و اماکن برای ما بررسی می‌کنند نیز گاهی زمان‌بر می‌شو البته ما پروتکل‌هایی میان خود تعریف کرده‌ایم ازجمله اینکه بازه زمانی یک هفته‌ای عدم پاسخ‌گویی این نهادها را به حساب تائید بگذاریم. با در نظر گرفتن تمام این شرایط در حالت عام ما سعی داریم که روند اعظای نماد را به ۳ الی ۴ روز برسانیم البته تاکنون مواردی هم پیش آمده که کمتر از ۲۴ ساعت طول کشیده که اغلب مربوط به موارد خاصی مثل پروژه ملی یا آوردن اسناد به شکل دستی یا مسائلی از این دست بوده است اما در مجموعه می‌توان گفت که این روند نسبت به گذشته سریع‌تر شده است. وی ادامه داد: برای کسب و کارهای خارج از تهران نیز اقدامات لازم در دفاتر استانی محل زندگی یا کار این متقاضیان شهرستانی و از طریق دفتر اسناد رسمی همان منطقه قابل تأیید است و این پروسه در تهران متمرکز نیست. مهندس محمودیان درباره کسب و کارهای کوچک و خانگی اظهار داشت: از نگاه حاکمیتی مرکز هر کسب و کاری باید مجوزی داشته باشد که در حوزه اصناف تعریف می‌شود و کسب و کارهای خانگی نیز که در سال‌های گذشته چندان سامان‌دهی خاصی و عینت اجتماعی نداشتند اما اکنون دو وزارت‌خانه موظف به سامان‌دهی این کسب و کارها شده‌اند البته ما تاکنون به این گروه سخت‌گیری نکرده‌ایم و در برخی سطوح بنابه تشخیص اینکه فروشنده کالای خاصی مانند اقلام دارویی نبوده و یا فعالیت غیرقانونی انجام نمی‌داده‌اند به آن‌ها نماد اعطا کرده‌ایم تا حمایتی از این کسب و کارهای یک نفره خانگی باشد. وی با بیان اینکه نماد اعتماد به مالیات و فضای فیزیکی ربطی ندارد و در حال حاضر بدون هیچ هزینه‌ای تنها برای اعتمادسازی در فضای کسب و کار مجازی ارائه می‌شود، گفت: بر اساس آخرین آمار در حال حاضر ۷۵۵۵ کسب و کار اینترنتی دارای نماد هستند که البته تعداد بیشتری برای دریافت این نماد متقاضی بودند و ما در کارتابل خود بیش از ۳۰ هزار درخواست داشته‌ایم که برخی ممکن است خودشان این نیاز را حس نکرده یا به کسب و کار ادامه نداده و در نتیجه دریافت نماد را پیگیری نکرده باشند. مهندس محمودیان تصریح کرد: در هر حال امروز سایر سازمان‌ها در حال روزآوری قوانین خود برای توجه به نماد اعتماد در اخذ مجوزها و سرویس‌های مختلف به کسب و کارها هستند و پیش بینی ما این است که در سال آینده تا ۱۰ هزار کسب و کار دیگر نیز بتوانند دارای نماد شوند. اکنون کسب و کارهای عمده زیر پوشش آمده‌اند و امیدواریم که تا یک سال آینده در کشور سایت اینترنتی نداشته باشیم که بدون نماد اعتماد وارد عرصه فعالیت فروش و خدمت به مردم شود. وی افزود: مرکز توسعه تجارت از همه کسب و کارها، اتحادیه‌ها و دست و اندرکاران درخواست کمک برای رسیدن به این بلوغ را دارد تا در فضای بحث و گفتگو و هم‌اندیشی، فرهنگ استفاده از نماد در جامعه توسعه یابد و در قالب مصوبه و آیین‌نامه متبلور شود. مهندس محمودیان از برگزاری جشنواره خرید اینترنتی در نیمه دوم اسفندماه خبر داد و گفت: زمان دقیق برگزاری این جشنواره بستگی به استقبال کسب و کارها دارد و احتمالاً به مدت یک هفته برپا خواهد شد. اخبار دقیق‌تر آن نیز به زودی در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت. ما ه به عنوان نهاد حاکمیتی امیدواریم که این نمایشگاه مورد استقبال کسب و کارهای الکترونیکی و مردم قرار گیرد. وی در پایان به مردم توصیه کرد: ما باید برای ورود به هر فضایی با قوانین آن آشنا باشیم و در عرضه تجارت الکترونیکی نیز باید قواعد و مقررات مربوط به فضای مجازی را بشناسیم تا بتوانیم خرید ایمن و مطمئنی داشته باشیم. لازم به ذکر است، برنامه اقتصاد فردا کاری از گروه اقتصاد و دانش صدای جمهوری اسلامی ایران است که پنج‌شنبه هر هفته رأس ساعت ۱۰ صبح پخش می‌شود و با حضور کارشناسان به بررسی مسائل مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات می‌پردازد. ]]> کلیات Sat, 28 Feb 2015 08:50:11 GMT http://www.aftana.ir/fa/doc/interview/9297/نماد-اعتماد-الکترونیکی-راهکاری-جلب-فضای-مجازی تلاش برای شناساندن توان بخش خصوصی به سایر ارگان‌ها http://www.aftana.ir/fa/doc/news/9247/تلاش-شناساندن-توان-بخش-خصوصی-سایر-ارگان-ها کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی سعی دارد با ایجاد شرایط مناسبی نظیر تهیه و تدوین تعرفه‌های خدماتی، پیشنهاد تدوین تعرفه‌های گمرکی به مسئولان گمرک و ایجاد بستر کیفی مناسب برای ارائه مشاوره‌های کارشناسی کیفی به سایر بخش‌های دولتی و خصوصی، حوزه آی تی کشور را در توسعه ساختارهای اجتماعی و اقتصادی کشور سهیم گرداند. به گزارش مؤسسه دیده‌بان آی تی، این بار برنامه اقتصاد فردا با توجه به آغاز فعالیت دوره چهارم سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران با حضور مهندس آزاد معروفی، رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و مدیرعامل شرکت لاوان ارتباط و دکتر علیرضا صالحی، کارشناس مجری برنامه، به بررسی اهداف و برنامه‌های پیش روی این سازمان پرداخت. مهندس معروفی با اشاره به آغاز دور چهارم کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران اظهار داشت: برنامه‌های دور چهارم اکنون در دست بررسی است و پس از آماده شدن، برنامه‌های کمیسیون نیز تهیه، تدوین و اصلاح خواهد شد. در دور سوم، اهدافی برای برقراری اصل ۴۴ قانون تدوین شد تا توان بخش خصوصی را به سایر بخش‌های حاکمیتی بشناساند. وظیفه کمیسیون ما ایجاد بستر ساختاری و فیزیکی مناسب برای فعالان این بخش نظیر تهیه و تدوین تعرفه‌های خدماتی و همچنین پیشنهاد تدوین تعرفه‌های گمرکی به مسئولان گمرک و ایجاد بستر کیفی مناسب برای ارائه مشاوره‌های کارشناسی کیفی است که دولت و بخش خصوصی می‌توانند از مشاوران ما بگیرند؛ همچنین تدوین استانداردهای مرتبط با حوزه مختلف شبکه‌ای و بستر امنیتی فیزیکی در این چارچوب می‌گنجد. بررسی مسائل حقوقی، بیمه و مالیات نیز برای رسیدگی به مسائل جدید این حوزه و تدوین مقررات متناسب با آن در کمیسیون جایگاه ویژه دارد. در زمینه قراردادها نیز به دنبال قراردادهای برد- برد و به نفع بخشی دولتی و خصوصی در کنار هم هستیم تا با توجه خاص به بخش خصوصی به ایجاد امکانات مناسب برای پیشرفت این بخش دست یابیم. از آنجایی که عمر تعرفه خدمات مهندسی شبکه بیش از سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است و در انجمن شرکت‌های انفورماتیک نیز این بحث وجود داشت، مهندس آزادی جایگاه فعلی آن را در نظام تصمیم‌گیری فناوری اطلاعات کشور با وجود سابقه حدود ۱۲ سال چنین برشمرد: این تعرفه‌ها اکنون در بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی جا افتاده و بسیاری از سازمان‌ها بر اساس این تعرفه‌ها، مناقضات و داوری قراردادها را انجام می‌دهند و ما همواره در دوره‌های مختلف در پی بازنگری، به‌روزرسانی و اصلاح آن هستیم. چون حوزه شبکه به مباحث عمرانی و تأسیساتی نزدیک است ما در پی یک نظام جامع مهندسی آی تی با استانداردها، مقررات فنی، شیوه‌های اجرا، نحوه ارجاع کار و تبدیل تعرفه به فهرست‌بها هستیم تا روزبه‌روز به ساختار سازمان‌یافته نظام مهندسی نزدیک‌تر شده و به رفع موانع بازار آی تی کشور بپردازیم که امروزه نیاز به بهبود آن برای توسعه ساختارهای اقتصادی و اجتماعی دیگر به‌شدت احساس می‌شود. وی درباره ضمانت اجرایی تعرفه‌هایی که قرارست به شکل فهرست‌بها ارائه شود توسط سازمان‌های دولت و پیمانکاران، گفت: ما در اینجا ضمانت اجرایی در قالب ابلاغ یک حکم و بخش‌نامه نداریم اما سازمان‌های دولتی هم به یک معیار مناسب در قراردادها و مناقضات به‌عنوان مرجع نیاز دارند و این تعرفه‌ها اکنون مورد پذیرش قرار گرفته است؛ به‌خصوص که در حوزه داوری قراردادها و پروژه‌های آی تی نیاز بسیاری به سامان‌دهی آن حس می‌شود و امید است که رفتن به سمت فهرست‌بها، چهارچوب لازم را برای بهبود و نظم یافتن همه مسائل پیدا کند. مهندس معروفی در مورد تعرفه‌های گمرکی تجهیزات شبکه که همواره دغدغه کمیسیون شبکه در تمامی دوره‌ها بوده است، گفت: در مورد تعرفه تجهیزات گمرکی در طول سال‌های پشت سر گذاشته شده شاهد دو تجربه بسیار دشوار بودیم. یکی از آن‌ها تعیین ۵۰ درصد تعرفه برای تجهیزات اکتیو شبکه بود که در واقع تولیدی در ایران نداشت ولی به علل نامشخص این اتفاق افتاد و مورد دوم مربوط به تعرفه تجهیزات تکنولوژی بود که به شیوه غیرکارشناسی تعرفه را بر مبنای ۵ درصد یا کیلویی ۱۵۰۰۰ تومان اعمال کردند که بسیار غیرعلمی بود و با پیگیری و برگزاری جلساتی از سوی کمیسیون با مسئولان ذیربط این مورد نیز برطرف شد. وی افزود: در دوره جدید قصد داریم اطلاعات خود را به فعالان همه بخش‌ها برسانیم که یکی از آن‌ها کمیسیون صنعت، معدن و تجارت است. تاکنون نیز بارها خواستیم تا سازمان را به‌عنوان عضو بپذیرند یا حداقل از آن به‌عنوان مشاور استفاده کنند که این مورد قبلاً هم صورت گرفته بود اما امیدواریم تدوام یابد و با دادن یک کرسی و یا استفاده از توان کارشناسی ما مشکلاتی که موجب اختلال بازار و بروز خسارات متعدد می‌شود از بین رفته و جلوی تصمیمات غیر کارشناسی گرفته شود. رئیس کمیسیون شبکه سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران ادامه داد: سازمان همچنین توان ارائه مشاوره و همکاری در رابطه با استانداردها و مسائل برنامه و بودجه جدید، امکان ارتباط با کمیسیون اقتصادی و فناوری اطلاعات مجلس و سازمان تنظیم مقررات را دارد که امیدواریم از این پتانسیل‌ها استفاده شود. وی تصریح کرد: مسئله مهم دیگری که وجود دارد ارتباط بین اعضای سازمان نظام صنفی و به‌خصوص اعضای کمیسیون شبکه است که با اطلاع‌رسانی، تبادل افکار، ارائه پیشنهادات و با کمک خرد جمعی به تدوین برنامه‌های جدید در سه سال آینده پرداخته و در بخش مشاوران سازمان نیز تلاش کنیم که با کمک اعضا و فعالان این حوزه رتبه‌بندی آن را به سطح ۱ و ۲ ارتقا داده و به نظام جامع مهندسی بسیار قوی در حوزه آی تی دست یابیم و بتوانیم روش ارجاع کاری را مانند آنچه در نظام مهندسی عمران وجود دارد متناسب با تکنولوژی‌های روز و بدون دوباره‌کاری به اجرا درآوریم و خطرات و خسارات ناشی از این معضلات را برطرف کنیم و حتی بسیار خوب می‌شود اگر شرکت‌های مشاوره‌ای فعال در کشور نیز در این مسیر به ما یاری برسانند. در بخش دیگری از برنامه مهندس حمید بابادی‌نیا، رئیس کمیسیون شبکه و امنیت شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، درباره فعالیت‌های کمیسیون شبکه گفت: یک سری قوانین بین‌المللی وجود دارد که توسط کمپانی‌های بزرگ، سازمان‌های مردم نهاد و متخصصان حوزه آی تی تدوین شده تا مهندسان و فعالان این حوزه بر اساس آن عمل کنند و یکی از مسائلی که ما همواره در کمیسیون شبکه پیگیری کرده‌ایم مربوط به تعرفه‌گذاری خدمات است که سعی کرده‌ایم در تمام زمینه‌های تخصصی مربوطه این کار را انجام دهیم و مکتوب قابل استنادی را در اختیار مهندسان، کارشناسان، متخصصان ارشد و تکنسین‌ها قرار دهیم تا برای ارائه خدمات به آن رجوع کنند. وی درباره فعالیت عمده دیگر کمیسیون شبکه که در حوزه آموزش مدون و مستمر متخصصان است، گفت: خوشبختانه پرونده و مستندات لازم برای آموزش وجود دارد. ما در تهران با برگزاری سمینار تخصصی برای فعالان این عرصه اقدام به آگاهی‌رسانی و ارتقای دانش آن‌ها می‌کنیم و از طرفی سعی کرده‌ایم آموزشگاه‌های شبکه که عضو کمیسیون نیز هستند را به جامعه مهندسان معرفی کنیم تا در جهت افزایش و به‌روز کردن دانش خود از آن بهره‌مند شوند. لازم به ذکر است، برنامه اقتصاد فردا کاری از گروه اقتصاد و دانش صدای جمهوری اسلامی ایران است که پنج‌شنبه هر هفته رأس ساعت ۱۰ صبح با حضور کارشناسان به بررسی مسائل مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات می‌پردازد. ]]> کلیات Sat, 21 Feb 2015 06:55:14 GMT http://www.aftana.ir/fa/doc/news/9247/تلاش-شناساندن-توان-بخش-خصوصی-سایر-ارگان-ها در بانکداری فردا، مأموریت شعب تغییر خواهد کرد http://www.aftana.ir/fa/doc/news/9216/بانکداری-فردا-مأموریت-شعب-تغییر-خواهد با تغییر نسل مشتریان بانکی و گرایش به دریافت خدمات غیرحضوری، شعب بانکی باید به سمت ایجاد تمرکز و ارائه مجموعه‌ای از خدمات در کمترین زمان و یکجا بروند. به گزارش مؤسسه دیده‌بان آی تی، در برنامه اقتصاد فردای این هفته با حضور مهندس سید حامد قنادپور، فعال بانکداری الکترونیکی و مدرس دانشگاه و دکتر علیرضا صالحی، مجری کارشناس برنامه، موضوع آینده بانکداری الکترونیکی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. مهندس قنادپور درباره امکان حذف شعبه‌ها در آینده چنین گفت: شعبه یک کانال است و باید وجود داشته باشد اما نه به شکل فعلی و در آینده فیزیک شعبه بانکی را به‌عنوان یک کانال و به شکلی متفاوت از امروز لازم داریم. در حال حاضر شعب بانکی مرکز خدمات محسوب می‌شوند اما در گذر زمان باید تغییر رویکرد و نگاه داشته باشند. اکنون نیز طیف سنی مراجعه به شعب رو به افزایش متوسط سنی و سالمندان است و جوانان کمتر مخاطب آن هستند و طی۵ تا ۱۰ سال آینده کمتر هم می‌شوند و طبیعتاً این گروه سنی جوان برای دریافت سرویس و خدمات به بانک مراجعه نمی‌کنند. انتظار نسل جدید از بانک ارائه سرویس و خدمات درون شعبه نیست. اکنون هم ۸۵ تا ۹۵ درصد فعالیت‌های بانکی خارج از شعبه انجام می‌گیرند. شعبه‌های بانکی در آینده باید به جای مرکز خدمات بهعنوان مرکز تجاری و یا مرکز مشاوره مورد استفاده قرار بگیرند و یا این‌که تبدیل به سوپر مارکت خدمات شوند. دکتر صالحی نیز به تحقیقی در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد که نشان می‌دهد در اروپا نیمی از مشتریان علاقه‌مند به وجود شعب فیزیکی بانک‌ها با تغییر وظایف هستند و مهندس قنادپور در این مورد اظهار داشت: شعبه یک نیاز است. طبق بررسی‌های میدانی، افراد قدیمی آن را به خاطر ایجاد ارتباطات انسانی و تعاملات چهره به چهره در مراجعه به شعب، ترجیح می‌دهند. وی درباره تغییر وظایف شعبه‌ها گفت: وقتی از تبدیل شعبه به سوپرمارکت خدمات حرف می‌زنیم یعنی همه چیز به سمت تمرکز می‌رود. مشتری در مراجعه فیزیکی احتیاج به تمرکز دریافت خدمات را حس می‌کند. مشتری مایل است که مجموعه‌ای از خدمات موردنظر خود را یک‌جا و یک‌باره دریافت کند. در آینده بانک باید بتواند این شرایط را فراهم کند و حتی سرویس تحویل در محل را نیز برای جلب رضایت مشتری به وی ارائه کند. وی افزود: این مسئله تداخلی با مشاغل و حرفه‌های گوناگون ندارد چون در واقع دیگر نمی‌توان نام آن را شعبه بانک گذاشت یعنی بر فرض منظور ما این نیست که بانک به‌جای آژانس هواپیمایی بلیط بفروشد و یا به جای یک فروشگاه کالا یا خدمتی عرضه کند بلکه ما باید مراکزی داشته باشیم که قادرند خدمات بانکی را از طریق ابزار و سیستم‌های بانکی ارائه دهند ولی لزوماً شعبه بانک نیستند. دنیا نیز به سمت هم‌افزایی می‌رود. بانک جای هیچ بخشی کار نمی‌کند بلکه این زمینه فراهم می‌شود که در کنار هم یک نقطه دسترسی داشته باشند و فرایند مشارکتی در آن به شکل تخصصی روی دهد. در این شرایط همه کسب و کارها فعالیت‌های خود را دارند و این ابزار بانکی است که توسط بانک‌ها در این نقاط ایجاد می‌شود و تمام فعالیت‌های مکانیزه شعبات به این سمت می‌رود. مهندس قنادپور گفت: دنیا جای تغییرات است و ما با مفاهیم و نسلی در سن ۱۵ تا ۳۵ سال مواجه هستیم که در آینده نیمی از نیروی کار را تشکیل می‌دهند و خیلی بیش از قبل توان پذیرش نوآوری و تغییر را دارند. این افراد که اکنون نیز از پول فیزیکی کمتر استفاده می‌کنند و پرداخت‌های کوچک خود را نیز از کانال الکترونیکی انجام می‌دهند، مشتریان بانکی آینده هستند که تغییر بانک‌ها را راحت می‌پذیرند؛ پس باید علایق و نیازهایشان دیده شود. وقتی پول فیزیکی در جامعه، حذف نه اما کمرنگ شود، مثل کتاب الکترونیک که هیچ‌وقت جای کتاب کاغذی را با آن حال و هوای خاص خودش نگرفته، ما نیز باید نیازها را دیده و به این سمت برویم. وی گفت: در آینده خودپردازها تبدیل به سلف سرویس می‌شود و به کیوسک‌ها تکامل پیدا می‌کند. در مورد مکانیزاسیون بانکی نیز روندها به سمتی است که شعب، فضای کوچکی از تمام بانکداری خواهند بود. بانک‌های ما باید روندها و نیازها را بشناسند و سبک زندگی‌ها را ببینند نه این‌که صرفاً دغدغه دستگاه Pos، خودپرداز و شعبه را داشته باشند بلکه باید کسب و کار بانکی را تغییر دهند. بانک‌ها باید بستر فعالیت بانکی شوند نه عامل فعالیت‌های بانکی اعم از ارائه تسهیلات و وام و سپرده‌گذاری که البته خود این‌ها نیز ممکن است به عنوان فعالیت‌های بانکی دچار تغییراتی شوند. ما باید از هم‌اکنون به دنبال جوابی برای تغییر سبک زندگی، هزینه و درآمد برای مخاطبان آینده‌ای که از همین فردا شروع می‌شود، باشیم. مهندس قنادپور درباره کاربران آینده که با اتکای فراوان به بانکداری همراه انتظار همیشه در دسترس بودن بانک‌ها را دارند، اظهار داشت: نسل جدید بسیار پذیرای آن است که فعالیت بانکی به‌صورت فیزیکی، خارج از شعب و از طریق بانکداری الکترونیکی در محل کار یا زندگی وی و حتی به‌صورت تحویل در محل در بستر موبایل و اینترنت به او ارائه شود. بانکداری سیار اتفاقی است که باید در کشورمان رخ دهد اما نه به مفهوم فعلی آن‌که فقط شامل موبایل می‌شود. در بخش دیگر برنامه محمد گرکانی نژاد، محمد گرکانی نژاد، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، درباره نقش موبایل در بانکداری آینده گفت: موبایل با ایجاد امکان دسترسی در هر زمانی و مکانی به تراکنشها و فعالیتهای پیچیدهتر، انتظار امنیت و محاسبات دقیقتر و قوی تری را نیز ایجاد میکند و هرچه سرعت پردازش اطلاعات بالاتر برود، پردازش امنیتی و محاسباتی قویتری را شامل میشود. وی افزود: این مجموعه به هم پیوسته که مستقل از مکان و با اتصال به شبکه موبایل به فرد سرویس میدهد باید مورد توجه بانکها قرار گیرد و بانکداران اگر سعی نکنند که از طریق بخشهای مختلف خود، ارائه خدمات با امنیت بالا را در این سیستم مورد استفاده قرار دهند برای آنها مشکلساز خواهد بود. این آیندهای است که موتور محرک آن موبایلها و سرویس پرووایدرها هستند. لازم به ذکر است، برنامه اقتصاد فردا کاری از گروه اقتصاد و دانش صدای جمهوری اسلامی ایران است که پنج‌شنبه هر هفته رأس ساعت ۱۰ صبح با حضور کارشناسان به بررسی مسائل مرتبط با حوزه فناوری اطلاعات می‌پردازد. ]]> کلیات Sun, 15 Feb 2015 07:12:12 GMT http://www.aftana.ir/fa/doc/news/9216/بانکداری-فردا-مأموریت-شعب-تغییر-خواهد تا سال ۱۴۰۰ پروتکل IPV6 در ایران جایگزین IPV4 شود http://www.aftana.ir/fa/doc/news/8554/سال-۱۴۰۰-پروتکل-ipv6-ایران-جایگزین-ipv4-شود معاون وزیر ارتباطات اظهار امیدواری کرد تا سال ۱۴۰۰ پروتکل IPV۶ در ایران جایگزین IPV۴ شود که مقدمات اجرای این طرح توسط اپراتور‌های اصلی شرکت زیرساخت و در شبکه ملی اطلاعات در حال انجام است. به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، نصرالله جهانگرد در همایش تشریح گذر به IPV۶ در ایران اظهار داشت: به تدریج پدیده اینترنت اشیاء در فضای اینترنت باعث ایجاد مفهوم دیتا (دیتاهای بزرگ) می‌شود که این مفاهیم بر IPV۶ مبتنی خواهد بود. معاون وزیر ارتباطات تصریح کرد: از نظر آدرس‌دهی اینترنتی ۵ محدوده جغرافیایی وجود دارد که ایران در محدوده اروپا و خاورمیانه سازمان آدرس‌دهی منطقه‌ای (RIPE) قرار دارد. ایران با انجمن IPV۶ ارتباط منظمی دارد و در این انجمن شاخه IP ایران راه‌اندازی شده است. وی توضیح داد: در سطح ملی طرح‌های پایلوت گذر از IP نسخه ۴ به نسخه ۶ اجرا شده است. وی گفت: برای به کارگیری IPV۶ در شبکه ملی اطلاعات تصمیمات فنی گرفته شده است در بخش شبکه نیز هماهنگی با اپراتور‌های اصلی و شرکت زیرساخت برای تامین تجهیزات انجام شده است. جهانگرد اظهار امیدواری کرد: تا سال ۱۴۰۰ به طور کامل پروتکل IPV۶ در کشور اجرایی شود. رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ابلاغ برنامه گذر از نسخه ۴ به نسخه ۶ IP گفت: تمهیدات لازم برای تجهیز شبکه ملی اطلاعات به IPV۶ انجام شده و این برنامه در سال ۹۴ کاملتر می‌شود. وی همچنین با اشاره به مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات در مورد مقررات IPV۶ در کشور گفت: این کمیسیون مصوباتی در مورد مدیریت نام دامنه و مدیریت IP ها در کشور داشته که در این باره مورد استفاده قرار می‌گیرد. ]]> کلیات Sun, 09 Nov 2014 11:04:35 GMT http://www.aftana.ir/fa/doc/news/8554/سال-۱۴۰۰-پروتکل-ipv6-ایران-جایگزین-ipv4-شود تقلب در سایت های دوست یابی انگلیسی http://www.aftana.ir/fa/doc/news/8516/تقلب-های-دوست-یابی-انگلیسی گردانندگان یک شرکت اینترنتی دوستیابی انگلیسی به نام JDI Dating اعتراف کردند که برای جلب نظر کاربران به عضویت در سایت‌های خود نمایه‌های کاربری قلابی طراحی می‌کردند. به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، ین نمایه‌های کاربری شامل مشخصات و تصاویر افرادی جذاب بوده که عضو آن سایت نبوده‌اند و تنها برای فریب کاربران و جلب اشتیاق آنها برای حضور در سایت یاد شده به آن افزوده می‌شدند. JDI Dating سه سایت دوستیابی اینترنتی را در انگلیس اداره می‌کند که در همه آنها چنین تخلفاتی روی داده است. در این نمایه ها مشخصات کامل شخصیتی و علائق و سن این اعضای قلابی هم به طور کامل درج شده بود. اگر چه عضویت در سایت‌های وابسته به JDI Dating رایگان است، اما گردانندگان آن برای تشویق کاربران تازه عضو شده به صرف هزینه از طرف اعضای قلابی پیام هایی را برای آنان ارسال می کردند تا این افراد به عضویت خدمات پولی درآمده و بین ۱۰ تا ۳۰ دلار در ماه پرداخت کنند. جالب اینکه عضویت کاربران برای استفاده از خدمات پولی JDI Dating اغلب بدون اطلاع و کسب رضایت آنها تمدید می‌شد. با توجه به گستردگی کلاهبرداری‌های این سایت کمیسیون فدرال ارتباطات آمریکا موضوع را مورد بررسی قرار داده و به این شرکت دستور داده تا نمایه های قلابی خود را حذف کرده و همچنین ۶۱۶۱۶۵ دلار خسارت بپردازد. ]]> کلیات Tue, 04 Nov 2014 04:30:00 GMT http://www.aftana.ir/fa/doc/news/8516/تقلب-های-دوست-یابی-انگلیسی نوزدهمین جلسه شورای عالی فضای مجازی شب گذشته برگزار شد http://www.aftana.ir/fa/doc/news/8535/نوزدهمین-جلسه-شورای-عالی-فضای-مجازی-شب-گذشته-برگزار جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور شامگاه شنبه به ریاست رییس جمهوری و با حضور سران قوا و اعضای حقیقی و حقوقی آن، برگزار شد.به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، موضوع ساماندهی پیامک‌های انبوه و خدمات ارزش افزوده پیامکی در جلسه شورای عالی فضای مجازی کشور مطرح و پس از بحث و بررسی، ضرورت توجه و پرداختن به آن مورد تأیید همه اعضا قرار گرفت. پس از طرح کلیاتی در مورد جوانب مختلف این موضوع ، ادامه مذاکرات در مورد این دستور، به جلسه بعدی این شورا موکول شد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری در ابتدای این جلسه با بیان اینکه واقعه کربلا و عاشورا صرفاً یک واقعه تاریخی نیست که در گذر زمان باقی بماند، گفت: کربلا و عاشورا یک فرهنگ بزرگ و نجات‌بخش برای همه کسانی است که می‌خواهند آزاده و با عزت زندگی کنند. رییس جمهوری با اشاره به اینکه اسلام پس از رسول اکرم(ص) یکبار دیگر در آیینه کربلا تجلی یافت، افزود: عاشورا درس کرامت، عزت و احترام به همه انسان‌ها است، چنانکه حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) تا آخرین لحظه تلاش داشت کسانی را که یاران و فرزندان ایشان را به شهادت رسانده بودند و عزم به شهادت رساندن ایشان را نیز داشتند، راهنمایی و به صراط مستقیم هدایت کند. ]]> کلیات Sun, 02 Nov 2014 14:20:28 GMT http://www.aftana.ir/fa/doc/news/8535/نوزدهمین-جلسه-شورای-عالی-فضای-مجازی-شب-گذشته-برگزار آغاز نظرسنجی درباره اپراتورهای مجازی موبایل http://www.aftana.ir/fa/doc/news/8521/آغاز-نظرسنجی-درباره-اپراتورهای-مجازی-موبایل معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری از انتشار فراخوان نظرخواهی تخصصی در مورد سیاستها و اصول حاکم بر صدور پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) در کشور خبر داد. به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، صادق عباسی شاهکوه گفت: افزایش ضریب نفوذ و اشباع بازار تلفن همراه کشور، توجه و دغدغه‌ نهاد رگولاتوری را بیش از پیش به افزایش کیفیت خدمات معطوف کرده و بهترین عامل تاثیرگذار در افزایش کیفیت خدمات و کاهش قیمت، براساس تجربه جهانی و منطق اقتصادی، افزایش رقابت در بازار است. وی افزود: یکی از سیاست های افزایش رقابت در بازار، ایجاد زمینه ورود و فعالیت اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) در کشور است که گام اول آن در مصوبه ۱۸۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پیش‌بینی شده است. عباسی شاهکوه تصریح کرد: براساس مصوبه ۱۸۶ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات اپراتورهای متقاضی ارتقای پروانه فعالیت جهت ارائه خدمات تلفن همراه پهن باند موظفند شرایط را برای ایجاد و توسعه اپراتورهای مجازی تلفن همراه فراهم کنند. معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری با اشاره به اینکه در شش ماه گذشته این سازمان با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسی، همکاری با نهادهای پژوهشی و بهره‌گیری از مشاوران داخلی و خارجی، در حال بررسی امکان‌سنجی و تدوین چارچوب و سیاستهای کلی ورود و توسعه اپراتورهای مجازی تلفن همراه است، اظهار کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی با انتشار این فراخوان به دنبال آن است که همزمان با مطالعات کارشناسی، از خبرگان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور بویژه در حوزه ارتباطات سیار، در مورد اصول و ضوابط کلی فعالیت اپراتورهای مجازی تلفن همراه نظرخواهی کرده و سپس اصول و سیاست های کلی راه‌اندازی اپراتورهای مجازی تلفن همراه را برای تصویب به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه کند. وی افزود: خبرگان، متخصصان و نخبگان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌توانند به صورت مکتوب و با مراجعه به لینک فراخوان نظرخواهی تخصصی درمورد سیاست ها و اصول حاکم بر صدور پروانه اپراتورهای مجازی تلفن همراه (MVNO) بر روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی نظرات خود را حداکثر تا پایان آبان ماه به رگولاتوری اعلام کنند. ]]> کلیات Sun, 02 Nov 2014 06:30:00 GMT http://www.aftana.ir/fa/doc/news/8521/آغاز-نظرسنجی-درباره-اپراتورهای-مجازی-موبایل