جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ , 29 Mar 2024
جالب است ۰
حضور شرکت‌های فناوری اطلاعات در بورس

نگاهي گذرا به حضور شرکت‌هاي رايانه‌اي در بازار سرمايه

صنعت رايانه و فعاليت‌هاي وابسته که طي هفته‌هاي اخير از رشد خوبي برخوردار بوده است، به‌صورت کلي از چند دسته شرکت در حوزه‌هاي کاري مختلف مرتبط با رايانه‌ها تشکيل شده است که خدمات متنوعي در حوزه شبکه يکپارچه کشور و واردات، ساخت و تهيه زيرساخت‌هاي خدمات پرداخت الکترونيک ارائه مي‌دهند.

صنعت رايانه و فعاليت‌هاي وابسته که طي هفته‌هاي اخير از رشد خوبي برخوردار بوده است، به‌صورت کلي از چند دسته شرکت در حوزه‌هاي کاري مختلف مرتبط با رايانه‌ها تشکيل شده است که خدمات متنوعي در حوزه شبکه يکپارچه کشور و واردات، ساخت و تهيه زيرساخت‌هاي خدمات پرداخت الکترونيک ارائه مي‌دهند.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، شرکت خدمات انفورماتيک با نماد «رانفور» بزرگ‌ترين شرکت اين گروه با حدود ۴ هزار ميليارد تومان ارزش بازار است. دو شرکت تجارت الکترونيک پارسيان (رتاپ) به ارزش ۵۱۱ ميليارد تومان و کارت الکترونيک ايران کيش (رکيش) با ارزش ۲۷۵ ميليارد تومان در حوزه خدمات پرداخت الکترونيک با عنوان PSP شناخته مي‌شوند. شرکت‌هاي ديگر مانند مفاخر، مداران و سيستم هم سخت‌افزارها و نرم‌افزارهاي موردنياز در حوزه پرداخت و بانکداري الکترونيکي را فراهم مي‌آورند. با اين مقدمه در ادامه به معرفي شرکت شاپرک از مهم‌ترين پايگاه‌هاي پايش تبادل اطلاعات بانکي و ذکر عاملي که اخيراً موجب رشد اکثر نمادهاي اين گروه شده است مي‌پردازيم. 

معرفي شاپرک
شبکه الکترونيکي پرداخت کارت شاپرک به‌منظور سامان‌دهي نظام پرداخت، در دي‌ماه سال ۱۳۹۰ با مشارکت بانک‌هاي کشور تأسيس شد. از مهم‌ترين وظايف شرکت، نظارت دقيق و همه‌جانبه بر عمليات پرداخت الکترونيک و حصول اطمينان از رعايت استانداردها و ضوابط و همچنين افزايش سطح امنيت نظام پرداخت در کشور است. 

در ارديبهشت‌ماه سال ۱۳۹۱ بااتصال PSP ها مستقيماً به سوئيچ شاپرک، فعاليت آنها رسماً از بانک‌ها جدا شد و بانک‌ها که تا گذشته درواقع خود را صاحب تمامي فرايندهاي بانکداري مي‌دانستند، اين‌بار خود خدمات بانکي‌شان را به PSP سپردند تا با نظارت شاپرک بستر مناسب و سازوکار يکسان براي فعاليت شرکت‌هاي ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و مشارکت بخش خصوصي در توسعه شبکه پرداخت کشور روند درست‌تري در اين صنعت طي شود. شاپرک، يک ساختار شبکه پايانه‌هاي فروشگاهي ايجاد کرد که وظيفه پذيرندگي کارت‌ها را برعهده گرفت تا شرکت‌هاي psp، کارت‌خوان‌هاي نصب شده خود در فروشگاه‌ها را به اين شبکه واحد متصل کنند. 

افزايش بيش از انتظار تعداد تراکنش‌ها
تراکنش‌هاي شاپرک شامل خريد، مانده‌گيري، پرداخت قبض و خريد شارژ است که از سه درگاه پايانه‌هاي خريد (POS)، اينترنت و موبايل (USSD) صورت مي‌گيرد. در سال‌هاي اخير با ايجاد فرهنگ و توسعه زيرساخت‌هاي پرداخت الکترونيک کارتي، تعداد تراکنش‌هاي بانکي رشد قابل‌توجهي داشته‌اند. تعداد تراکنش‌هاي ثبت‌شده شاپرک در پايان سال ۱۳۹۳ در مقايسه با سال ۱۳۹۲ حدود ۴۳ درصد و در ۶ ماهه نخست سال ۱۳۹۴ در مقايسه با مقطع زماني مشابه در سال گذشته، با رشد ۴۱ درصدي روبه‌رو بوده است. اين در حالي است PSP هاي بورسي (رکيش و رتاپ) و شرکت خدمات انفورماتيک (رانفور) در بودجه‌هاي سال ۹۴ خود رشدي حدوداً ۳۰ درصدي را براي تعداد تراکنش‌هاي شاپرکي متصور بودند. 

اين عامل باعث شد که قيمت سهم رانفور خود به‌تنهايي در بازه‌اي دوماهه رشد شارپ حدود ۳۰ درصدي را تجربه کند. در تصوير بالا روند رشد تعداد تراکنش‌هاي بانکي طي دو سال اخير آمده است. 
مرجع: ماهنامه دیده‌بان فناوری- شماره پنجم

کد مطلب : 10674
https://aftana.ir/vdchk-nz.23nvqdftt2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی