کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

گفت‌وگو با آنی خاچیکیان

ارتباط موثر میان دانش، صنعت و بازار افتا به فرهنگ‌سازی نیاز دارد

فریبا یاراحمدی

13 دی 1400 ساعت 14:59

خاچیکیان مسئول کمیسیون فرهنگ و ارتباطات کانون دانش، صنعت و بازار افتا می‌گوید: نقطه آغاز شکل‌گیری این کمیسیون، ایجاد بستر مکالمه موثر بین اعضای اکوسیستم افتای کشور است.


خاچیکیان مسئول کمیسیون فرهنگ و ارتباطات کانون دانش، صنعت و بازار افتا می‌گوید: نقطه آغاز شکل‌گیری این کمیسیون، ایجاد بستر مکالمه موثر بین اعضای اکوسیستم افتای کشور است.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، کانون دانش، صنعت و بازار افتا با این هدف آغاز به کار کرد که نقش یک نهاد تسهیلگر را در این حوزه به خوبی ایفا کند و همان‌گونه که از نامش برمی‌آید لازم است که برای ایفای این نقش تسهیلگری پیوند و ارتباط خوبی بین اهالی دانش و فعالان بخش صنعت و بازار این حوزه برقرار کند. از همین رو بود که کمیسیون فرهنگ و ارتباطات در این کانون شکل گرفت.

به گزارش روابط عمومی کانون دانش، صنعت و بازار افتا، آنی‌ خاچیکیان، مدیرعامل شرکت پویه‌گام و مسئول کمیسیون فرهنگ و ارتباطات کانون دانش، صنعت و بازار افتا درباره چگونگی شکل‌گیری این کمیسیون می‌گوید: طی تجربه‌ای که شرکت پویه‌گام از سال ۸۵ تا کنون داشته‌است بسیاری از مذاکرات، پروژه‌ها، تهدیدها و ریسک‌ها به علت عدم درک متقابل اتفاق می‌افتد. لازم است زبان موثر برای تعریف صورت مسئله، تبیین مفروضات، اعلام محدودیت‌ها و درنهایت، تعیین اولویت‌ها ایجاد شود. تصور کنید این موضوع مهم که در یک سازمان به اندازه کافی پیچیدگی دارد چقدر می‌تواند در شبکه‌ای از سازمان‌های متکی به هم پیچیده‌تر شود. نقطه آغاز شکل‌گیری کمیسیون فرهنگ و ارتباطات، ایجاد بستر مکالمه موثر بین اعضای اکوسیستم افتای کشور است. مخاطب این کمیسیون در لایه حاکمیت، کسانی هستند که لازم می‌بینند هماهنگی میان بخش‌های مختلف حاکمیت فناوری اطلاعات را چه از منظر قانون‌گذاری، چه از منظر اجرایی و چه از منظر نظارتی ایجاد کنند و در این سطح هماهنگی فعالان کلان، بیشترین اولویت را دارند. در سطح اجرایی و کارشناسی، مهم‌ترین اولویت، ایجاد فرهنگ مناسب برای تربیت و نگهداشت نیروی متخصص است. در سطح عموم جامعه نیز بالا بردن آگاهی کاربران در استفاده صحیح از سرویس‌های مبتنی بر فناوری اطلاعات در اولویت قرار دارد. این کمیسیون در زمینه فرهنگ‌سازی و ارتباطات فعال است و به بیان ساده‌تر فرهنگ‌سازی اولویت اصلی آن است.

وی درباره کارها و برنامه‌هایی که تاکنون در این کمیسیون انجام شده‌است و برنامه‌های پیش روی این کمیسیون توضیح می‌دهد: در وهله اول ایجاد چارچوب‌های کاری، استاندارد کردن فرایندهای تبادلات، آغاز کار روابط عمومی و تامین محتوا در سایت کانون صورت پذیرفته است و در ادامه مقرر شده است سه گونه سرویس برای سه گونه مخاطب ارائه شود که در قالب اطلاع‌رسانی، کلاس، پروژه تولید محتوا و کارگاه در دست اقدام است.

خاچیکیان درباره چشم‌انداز این کمیسیون و اثرگذاری آن را در صنعت افتای کشور، می‌گوید: کانون با هدف ایجاد هماهنگی بین ذی‌نفعان مختلف این اکوسیستم، تعریف می‌شود و اینکه ذی‌نفعان چه کسانی هستند، چه نیازهایی دارند، روش شناسایی یا کشف ذی‌نفعان و نیازهای آنها، روش ایجاد هماهنگی میان آنها و ... پرسش‌های بنیادینی هستند که کانون افتا با آن دست به گریبان است.

وی ادامه می‌دهد: زبان، ابزاری برای ارتباط است و زبان فارسی به عنوان زبانی کهن و کارا که دارای اندوخته تاریخی فراوان است اهمیت زیادی در نحوه تفکر، چارچوب‌بندی برای عمل و اقدام دارد و نقش مهمی بازی می‌کند. شاید لازم است بیشتر فکر کنیم که از این ابزار فاخر و توانای دیرین و پر از مخازن اسرار چگونه استفاده کنیم که میزان بیشتری از درک متقابل، اثربخشی و اقدام بهره‌ور داشته باشیم. آنچه واضح است اینکه ما همدیگر را به شکل مناسبی درک نمی‌کنیم. برنامه‌های غیر قابل اجرا ارائه می‌دهیم. خروجی‌های مبهم تعریف می‌کنیم و یکی از بالاترین آمارها را در جهان برای عدم موفقیت پروژه‌ها داریم. این مطلب جای تامل دارد.

خاچیکیان می‌گوید: تاکنون در کشور بیشتر در حیطه تکنیک و تکنولوژی این حوزه پرداخته‌ایم و وقتی به نقش فرهنگ در این موضوع، اشاره می‌شود بیشتر دوستان متعجب می‌شوند. ولی واقعیت این است که فرهنگ بخش نرم‌‌افزاری روش زندگی انسان است. از منظر تحلیل‌های سیستمی شاید بتوان زبان و فرهنگ را در لایه زیرساخت سیستم‌های سرویس‌دهنده جای داد که بر روی آن ابزارها، فرایند‌ها، سرویس‌ها و منابع تخصیص داده می‌شوند تا به هدف یا استراتژی خاصی دست یابند. پس لازم است به این زیرساخت هم بپردازیم و به شکل موثرتر وکاربردی از آن استفاده کنیم.


کد مطلب: 18700

آدرس مطلب :
https://www.aftana.ir/interview/18700/ارتباط-موثر-میان-دانش-صنعت-بازار-افتا-فرهنگ-سازی-نیاز

افتانا
  https://www.aftana.ir