دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 13 May 2024
جالب است ۰
چهار پیام‌رسان داخلی بله، ایتا، آی‌گپ و گپ به یکدیگر متصل شدند.
چهار پیام‌رسان داخلی بله، ایتا، آی‌گپ و گپ به یکدیگر متصل شدند.
 
به گزارش افتانا، سرانجام با اجرایی شدن قابلیت اینترکانکشن بر روی چهار پیام‌رسان داخلی بله، ایتا، آی‌گپ و گپ، این پیام‌رسان‌ها به یکدیگر متصل شدند و در به‌روزرسانی جدیدی که ارائه دادند امکان اتصال به مرکز تبادل پیام را افزودند.
 
بر این اساس، کاربران هریک از این پیام‌رسان‌ها امکان ارسال پیام به مخاطبان خود را در سه پیام‌رسان دیگر خواهند داشت. برای استفاده از امکان اینترکانکشن کافی است کاربران در بخش تنظیمات هریک از پیام‌رسان‌ها در بخش حریم خصوصی و امنیت، موافقت خود را برای دریافت پیام از طریق سه پیام‌رسان دیگر را اعلام کنند. گفته می‌شود طبق وعده وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سروش‌پلاس و روبیکا نیز در آینده به این جمع، اضافه می‌شوند.
 
اینترکانکشن یا MXP به معنای ایجاد امکان ارسال پیام از مبدا یک پیام‌رسان ایرانی به سایر سکوهای مشابه بومی است. درباره چگونگی عملکرد این سرویس گفته شده که این کار با دو روش کلی برای پیاده‌سازی ارتباط داخلی میان پیام‌رسان‌ها یا mxp وجود دارد. روش خودکار که در این شیوه سرورmxp ، به صورت خودکار مطلوب‌ترین مقصد برای ارسال پیام را انتخاب می‌کند. مرکز تبادل پیام بین چند پلتفرم یک مدل شبیه ستاره‌ای ارتباط را برقرار می‌کند و خودش از چند زیرسیستم همگام‌سازی، کانتکت‌های تبادل پیام و غیره تشکیل می‌شود.
 
قبل از این، مهدی مظفری، مدیرکل پایش، ممیزی و نظارت سازمان فناوری اطلاعات ایران، درباره سازوکارهای قانونی پیش‌بینی‌شده برای راه‌اندازی مرکز انتقال پیام اظهار کرده بود: با توجه به دغدغه‌های موجود در کشور برای اینکه سازوکاری ایجاد شود تا ارزش افزوده‌ای برای پیام‌رسان‌ها در برابر پیام‌رسان‌های خارجی ایجاد شده و امکانی فراهم شود که بتوان با استفاده از یک پیام‌رسان داخلی به دیگر پیام‌رسان‌ها پیام ارسال کرد این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. در این گذرگاه پیام می‌خواهیم ارتباط را بین پیام‌رسان‌های ناهمگون فراهم کنیم. هر مخاطب، پیام‌رسان خودش را دارد و در شروع کار ترافیک به سمت مرکز انتقال داده شاید زیاد نباشد، ولی بعد از مدتی پس از راه‌اندازی این سیستم، مخاطبان، پیام‌رسان خود را انتخاب کرده و دیگر پیام‌رسان‌ها را حذف می‌کنند.
 
به گفته مسئولان، یکی از مهم‌ترین مزایای این سیستم ارائه خدمات دولت به جامعه آماری قابل توجهی است و وقتی همگام‌سازی اطلاعات کانتکت‌ها برای ارتباط دوسویه مهیا شود، می‌توان خیلی از خدمات را به این جامعه آماری در حوزه‌های مختلف ارائه کرد. با وجود مزایای گفته شده ممکن است برخی پیام‌رسان‌ها از چنین مرکزی استقبال نکنند اما نکته‌ حائز اهمیت این است که مراکز تبادل داده بین پلتفرم‌ها در دنیا ازهشت سال قبل آغاز به کار کرده‌اند و ابتدا ژاپن و کره جنوبی و بعد هلند و کانادا به این موضوع پیوستند.
 
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تنوع و تعدد پیام‌رسان‌ها یک فرصت است چون هر کسی حق انتخاب دارد، اما همه مردم نمی‌توانند در همه آنها حضور داشته باشند که بتوانند با همه در ارتباط باشند.
 
علاوه بر اینکه به هرحال استقبال از پیام‌رسان‌های خارجی حتی با وجود فیلترینگ، بیشتر از پیام‌رسان‌های داخلی بوده است، از زمانی که در سال گذشته صحبت از اجرایی شدن این طرح به میان آمد با اما و اگرهایی نیز همراه بود؛ از دغدغه حذف شدن یک پیام‌رسان برای صاحبان این پلتفرم‌ها گرفته تا امنیت اطلاعات افراد عضو این پیام‌رسان‌های داخلی و ظرفیت‌های زیرساختی اجرای این طرح.
کد مطلب : 20703
https://aftana.ir/vdcbfzb5.rhbggpiuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی