پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
جالب است ۰
 در دیدار با رئیس‌جمهور

فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال چه گفتند

رئیس‌جمهور در جمع برخی از فعالان اقتصاد دیجیتال کشور گفت که دستگاه‌های دولتی نباید بدون مشورت با فعالان بخش خصوصی مربوطه تصمیم‌گیری کنند.
 رئیس‌جمهور در جمع برخی از فعالان اقتصاد دیجیتال کشور گفت که دستگاه‌های دولتی نباید بدون مشورت با فعالان بخش خصوصی مربوطه تصمیم‌گیری کنند.
 
به گزارش افتانا، هفته گذشته در روزهای پایانی ماه رمضان، جمعی از فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال در نهاد ریاست جمهوری با ابراهیم رئیسی دیدار کردند و به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها و مطالبات فعالان این حوزه پرداختند.
 
ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در این نشست گفت: «نقش دولت در عرصه کسب‌وکارهای دیجیتال، حمایت، هدایت، نظارت و تنظیم‌گری است.»
 
وی زمینه‌سازی برای حضور بیشتر بخش خصوصی در کسب‌وکارهای مجازی را از وظایف دولت و همچنین اتحادیه‌هایی که در حوزه اقتصاد دیجیتال فعالیت دارند دانست و گفت: «همه مسئولان و بخش‌های دولتی موظف به تسهیل فضای کسب‌و‌کار در اقتصاد دیجیتال و رفع موانع در این حوزه هستند. تعدد مراجع و اطاله فرایند صدور مجوز به‌عنوان یکی از مهم‌ترین موانع این عرصه است و دستگاه‌های تنظیم‌گر باید به نحوی فعالیت‌شان را تنظیم کنند که موجب اخلال در کسب‌وکار نشود.»
 
رئیسی مرکز ملی فضای مجازی را مأمور کرد پیشنهادهای ارائه شده در این نشست را برای تهیه لایحه جهت کنترل ریسک سرمایه‌گذاری در اقتصاد دیجیتال و همچنین ایجاد شورای رقابت اقتصاد دیجیتال مورد بررسی قرار دهد.
 
در این دیدار حسین اسلامی، رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، پیشنهاد حضور یک نماینده از بخش خصوصی در نشست‌های فضای مجازی را بدون حق رای ارائه داد. او گفت: «اجرای مصوبات نیازمند حمایت رئیس جمهور است و باید همه دولت به مصوبات این کارگروه تمکین کنند. وی همچنین خواستار رفع اختلالات اینترنت شد و گفت: محدودیت‌های کنونی اینترنت کمکی به آینده کشور نخواهد کرد، این سخن بنده را به عنوان نماینده بخش خصوصی بپذیرید. ما همه موارد عنوان شده از سوی نهادهای امنیتی و قضایی را شنیده‌ایم، اما هنوز بر این باوریم که در فضای بازتر باید به فعالیت ادامه داد. ما نمی‌دانیم مواردی مانند یوتیوپ و گوگل‌پلی چه زمانی رفع فیلتر می‌شوند.»
 
علیرضا عابدینی‌نژاد، مدیرعامل شرکت دوران، گفت: «شرکت‌های خصولتی، ریشه بخش خصوصی واقعی را می‌خشکانند زیرا با امکانات ویژه و رانت اجازه نمی‌دهند شرکت‌های خصوصی واقعی رشد کند. این روزها در تمامی حوزه‌ها به دنبال مجوززدایی در صنعت کشور هستم اما در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات مجوززایی در حال رخ دادن است و هر روز شاهد سخت‌گیری‌های بیشتر هستیم.»
 
آسیه حاتمی یزدی، مدیرعامل شرکت ایران تلنت، هم گفت: «بی‌ثباتی در اقتصاد و اختلال‌ها در اینترنت سبب ریزش در استخدام‌ها می‌شود و در دو سال اخیر شاهد تعدیل شدید نیرو در بخش خصوصی بودیم. ایران کشور پرجمعیتی است و سیستم آموزشی خوبی دارد، اما این سیستم آموزشی جوابگوی بخش صنعت نیست و گاهی افراد مهارت لازم را برای انجام کار در صنعت ندارند. جمعیت ایران و سیستم آموزش مهم‌ترین شاخص برای صادرات خدمات است. این صادرات، ارز آوری برای کشور به همراه دارد، این فرایند نیازمند زیرساخت و تسهیل‌گری است.»
 
همچنین محمدرضا آقایا، مدیرعامل سایت باسلام، گفت:  قدرت یک پلتفرم حاصل از قدرت تک‌تک اعضای آن پلتفرم است. دولت به فعالان اقتصادی انرژی برساند؛ همان‌طور که در زمان جنگ به فرماندهان جنگ این انرژی داده می‌شد. باید خیلی از بوروکراسی‌ها را کنار بگذاریم. تقاضا داریم که چنین نشست‌هایی تکرار شود. باید در وضعیت کسب‌و‌کار بهبود حاصل شود.
 
مینا مهرنوش، رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، این موضع را مطرح کرد که «می‌توان از ظرفیت بخش  خصوصی در حوزه دولت هوشمند استفاده کرد. برای رسیدن به اقتصاد دیجیتال نیازمند فرهنگ هستیم، اما ابزارهای تبلیغاتی برای بخش خصوصی بسیار گران است. بخش محتوای دیجیتال با توجه به مشارکت مردم می‌تواند درآمدزایی بالایی ایجاد کند.»
 
تسهیل و تضمین اصل و سود سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی در کسب‌وکارهای دیجیتال، تضمین خرید خدمات صاحبان کسب‌وکارهای مجازی، تخصیص ارز مناسب برای توسعه اقتصاد دیجیتال، حمایت از صادرات فناوری و خدمات دیجیتال و فعال شدن ستاد ویژه اقتصاد رمز ارز، ایجاد مناطق آزاد فناوری اطلاعات، جلوگیری از رقابت شرکت‌های شبهه دولتی با بخش خصوصی، افزایش زمان تسویه حساب تسهیلات ارزی فعالان حوزه دیجیتال، آینده‌پژوهی و تثبیت بازار برای کسب‌وکارهای مجازی، جلوگیری از ورود بانک‌ها به سرمایه‌گذاری در عرصه اقتصاد دیجیتال و تدوین سند چشم‌انداز کشور برای سرمایه‌گذاری در حوزه رمز ارز و تدوین لایحه برای کنترل ریسک‌های این حوزه  موضوعات دیگری بود که در این جلسه مطرح شد.
کد مطلب : 20706
https://aftana.ir/vdcepf8w.jh877i9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی