شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
جالب است ۰
برنامه‌های SaaS به طور موثر بر روی برنامه‌های کاربردی وب ساخته شده‌اند و بسیاری از آسیب‌پذیری‌ها در برنامه‌های کاربردی وب می‌توانند بر توانایی شرکت برای فعالیت تأثیر بگذارند.
برنامه‌های SaaS به طور موثر بر روی برنامه‌های کاربردی وب ساخته شده‌اند و بسیاری از آسیب‌پذیری‌ها در برنامه‌های کاربردی وب می‌توانند بر توانایی شرکت برای فعالیت تأثیر بگذارند.

به گزارش افتانا، به نقل از cybersecuritynews، هر شرکتی باید به امنیت سایبری خود توجه داشته باشد. اما شرکت‌های (Software as a Service) SaaS، مجموعه‌ای از نگرانی‌های خاص خود را دارند که باید به آن‌ها توجه داشته باشند. با توجه به اینکه مدل کسب‌و‌کار آنها در درجه اول آنلاین است، برنامه های کاربردی SaaS  خود را در برابر تهدیدات مختلف امنیت سایبری SaaS باز می کنند. و بسیاری از آنها به دلیل تمرکز بر رشد بر امنیت، آمادگی لازم را ندارند.
 
برنامه‌های SaaS به طور موثر بر روی برنامه‌های کاربردی وب ساخته شده‌اند و بسیاری از آسیب‌پذیری‌ها در برنامه‌های کاربردی وب می‌توانند بر توانایی شرکت برای فعالیت تأثیر بگذارند.
AppTrana   بیش از 61000 آسیب‌پذیری باز را در بیش از 1400 سایت تجزیه‌و‌تحلیل شده در سه‌ماهه چهارم سال 2022 شناسایی کرد.
 
زمانی که آسیب‌پذیری‌ها به‌صورت عمومی فاش می‌شوند، مهاجمان ممکن است تلاش کنند تا قبل از انتشار وصله از آنها سوء‌استفاده کنند. با پیاده‌سازی یک وصله مجازی، کسب‌وکارها می‌توانند به طور موثر آسیب‌پذیری را قبل از سوء استفاده مهاجمان از آن اصلاح کنند. این می‌تواند به ویژه زمانی که نرم افزار آسیب‌دیده برای عملیات تجاری حیاتی است مهم باشد.
 
در اینجا ما به برترین تهدیدات امنیت سایبری SaaS در سال 2023 و نحوه محافظت در برابر آنها نگاهی خواهیم کرد.
 
حملات فیشینگ
حملات فیشینگ همچنان یک تهدید بزرگ امنیت سایبری برای برنامه‌های SaaS هستند. مجرمان سایبری از ایمیل‌ها یا وب‌سایت‌های جعلی برای فریب کاربران برای ارائه اطلاعات حساس مانند اطلاعات ورود یا اطلاعات کارت اعتباری استفاده می‌کنند.
 
با برنامه‌های SaaS، حملات فیشینگ می‌توانند کاربران و مدیرانی را که به داده‌های حساس دسترسی دارند، هدف قرار دهند. برای کاهش خطر حملات فیشینگ، باید آموزش‌های منظم امنیت سایبری را به کارمندان ارائه و احراز هویت چند عاملی را برای برنامه‌های SaaS پیاده‌سازی شود.
 
نقض داده‌ها
نقض داده‌ها همچنان یکی از نگرانی‌های اصلی برای مشاغلی است که از برنامه های SaaS استفاده می‌کنند. این شامل سرقت اطلاعات مشتری ازجمله اطلاعات شخصی مانند نام، آدرس و شماره کارت اعتباری است که می‌تواند منجر به از دست دادن اعتماد و وفاداری مشتری شود و منجر به عواقب قانونی و مالی برای شرکت شود. چندین قدم وجود دارد که شرکت های SaaS می‌توانند برای محافظت در برابر نقض داده‌ها انجام دهند. یکی از مهم‌ترین آنها اجرای اقدامات امنیتی قوی مانند فایروال برنامه‌های وب، سیستم‌های تشخیص نفوذ و رمزگذاری داده‌ها است. همچنین، ممیزی‌های امنیتی و ارزیابی‌های آسیب‌پذیری را به طور منظم انجام دهید تا هرگونه ضعف در سیستم‌های امنیتی خود را شناسایی و برطرف کنید.
 
تهدیدات داخلی
تهدیدهای داخلی می‌ تواند از سوی کارمندان یا پیمانکارانی که به داده‌های حساس دسترسی دارند، باشد. این افراد ممکن است عمدا یا ناخواسته به امنیت سایبری شرکت آسیب وارد کنند. برای کاهش خطر تهدیدات داخلی، باید کنترل های دسترسی را اجرا کنید و تعداد افرادی را که به داده‌های حساس دسترسی دارند محدود کنید.
 
حملات باج‌افزار
باز هم، اگرچه ممکن است منحصر به برنامه‌های SaaS نباشد، باج‌افزار همچنان یک تهدید نسبتاً جهانی برای کسب‌وکارهای آنلاین از همه نوع است. حملات باج‌افزاری شامل مجرمان سایبری است که داده‌های یک شرکت را رمزگذاری می‌کنند و برای تبادل کلید رمزگشایی درخواست پرداخت می‌کنند. با برنامه‌های SaaS، حملات باج‌افزاری می‌تواند بسیاری از کاربران را تحت تأثیر قرار دهد و باعث آسیب گسترده شود. برای محافظت در برابر حملات باج‌افزار، پشتیبان‌گیری منظم از داده‌ها را اجرا کنید و به کارکنان آموزش دهید که حملات باج‌افزاری را شناسایی کرده و از آن اجتناب کنند.
 
پیکربندی نادرست ابر
پیکربندی نادرست ابر زمانی رخ می‌دهد که یک شرکت تنظیمات امنیتی برنامه SaaS خود را به اشتباه پیکربندی می‌کند و داده‌های حساس را در معرض مجرمان سایبری قرار می‌دهد. برای جلوگیری از پیکربندی نادرست ابر، باید به‌طور منظم تنظیمات امنیتی خود را بررسی و به‌روز کنید و ابزارهای خودکار را برای شناسایی پیکربندی‌های نادرست پیاده‌سازی کنید.
 
خطرات شخص ثالث
برنامه‌های SaaS اغلب برای سرویس های مختلف، مانند هاستینگ یا تجزیه‌وتحلیل داده، به فروشندگان شخص ثالث متکی هستند. با این حال، این فروشندگان شخص ثالث ممکن است خطرات امنیت سایبری را نیز برای برنامه SaaS معرفی کنند. برای کاهش خطرات شخص ثالث و اطمینان از داشتن پروتکل های امنیتی قوی، دقت لازم را بر روی فروشندگان انجام دهید.
 
حملات  DDoS
حملات Distributed Denial of Service ‪(DDoS) شامل ترافیک بیش از حد سرورهای یک برنامه SaaS است که باعث از کار افتادن یا در دسترس نشدن برنامه می‌شود. حملات DDoS می‌تواند مشاغلی را که برای اجرای عملیات خود به برنامه های SaaS متکی هستند، ویران کند. برای محافظت در برابر حملات DDoS، راه‌حل‌های حفاظتی DDoS را پیاده‌سازی کنید و به طور منظم انعطاف‌پذیری برنامه‌های SaaS را در برابر حملات DDoS آزمایش کنید.
 
حملات  SQL Injection
حملات تزریق SQL شامل سوء‌استفاده از آسیب‌پذیری‌ها در پایگاه داده یک برنامه SaaS برای دسترسی به داده‌های حساس یا اصلاح رفتار برنامه است. حملات تزریق SQL می‌تواند به ویژه ویرانگر باشد زیرا به مهاجم اجازه می‌دهد تا کنترل برنامه را در دست بگیرد و آن را به نفع خود دستکاری کند.
 
حملات بدافزار
حملات بدافزار شامل آلوده کردن رایانه یا شبکه با نرم‌افزارهای مخربی است که می تواند داده های حساس را بدزدد یا آسیب‌های دیگری به سیستم وارد کند. با برنامه های SaaS، حملات بدافزار می‌تواند به سرعت از طریق برنامه گسترش یابد و بسیاری از کاربران را تحت تاثیر قرار دهد. نرم‌افزار جامد ضد بدافزار را برای محافظت در برابر حملات بدافزار پیاده‌سازی کنید و به طور منظم برنامه ها را برای بدافزار اسکن کنید.
 
اکسپلویت‌های روز صفر  (zero day)
بهره‌برداری‌های روز صفر به آسیب‌پذیری‌های نرم‌افزاری اشاره دارد که برای فروشنده نرم‌افزار یا جامعه امنیت سایبری ناشناخته است. مجرمان سایبری می توانند از این آسیب پذیری ها برای دسترسی به داده های حساس یا کنترل برنامه SaaS سوء استفاده کنند. برای محافظت در برابر سوء استفاده‌های روز صفر، باید با آخرین وصله‌های امنیتی و به‌روزرسانی‌های برنامه به‌روز باشید.
 
حملات زنجیره تامین
عملا هیچ شرکتی  درصد از حملات زنجیره تامین ایمن نیست. این شامل شرکت های SaaS نیز می‌شود. این به این دلیل است که مجرمان به دنبال ضعیف ترین حلقه در زنجیره هستند. با هک کردن یک شرکت، آنها گاهی اوقات می توانند به داده های متعلق به شرکت‌های دیگر در زنجیره تامین دسترسی پیدا کنند. سپس ممکن است بتوانند هک کنند، فیش کنند، از باج افزار استفاده کنند و غیره تا به هدف نهایی خود برسند. شرکت‌های بزرگ اغلب هدف مجرمان سایبری هستند. اما آنها از شرکت‌های کوچک‌تر عبور خواهند کرد تا در صورت لزوم به شرکت های بزرگ‌تر برسند.
 
تهدیدات پایدار پیشرفته
تهدیدهای پایدار پیشرفته یا APT ممکن است به عنوان کاربران واقعی ظاهر شوند، اما برنامه‌های پنهانی برای اجرا دارند. به طور معمول، آنها توسط دولت حمایت می‌شوند یا ممکن است بخشی از یک گروه با دسترسی به بودجه قابل توجه باشند. تشخیص APT دشوار است. آنها حتی از بدافزار و تاکتیک‌های دیگر برای جلوگیری از پیدا شدن استفاده خواهند کرد. آنها متخصص در فرار هستند و اغلب برای ماه‌ها یا حتی سال‌ها متوجه نمی‌شوند. APT ها معمولا به دنبال داده‌های حساس هستند. اما آنها همچنین ممکن است آنجا باشند تا عملیات شما را مختل کنند به عنوان مثال، با حمله  DoS . در حالی که برخی از شرکت‌های SaaS به سازندگان و کارآفرینان مستقل خدمات می‌دهند، شرکت‌هایی هستند که با سازمان‌های دولتی، سازمان‌های مراقبت‌های بهداشتی، عملیات اضطراری و غیره ارتباط دارند. اگر مشتریانی در این دسته‌ها یا مشابه دارید، APT ها یک تهدید واقعی امنیت سایبری SaaS هستند.
 
نتیجه
چقدر برای تهدیدات امنیت سایبری SaaS در سال 2023 آماده هستید؟ شما می‌توانید اطمینان پیدا کنید که هکرها قصد دارند از جدیدترین فناوری‌ها برای دستیابی به دادههای شما استفاده کنند. ارزهای دیجیتال، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و موارد دیگر پایه و اساس حملات امسال و پس از آن را تشکیل خواهند داد.
 
کد مطلب : 20743
https://aftana.ir/vdcfmed0.w6dxjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی