سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 23 Apr 2024
جالب است ۰
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی به تشریح ضرورت تغییر کارکرد دولت برای توانمندسازی اقتصاد دیجیتال کشور پرداخت.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات در نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی به تشریح ضرورت تغییر کارکرد دولت برای توانمندسازی اقتصاد دیجیتال کشور پرداخت.
 
به گزارش افتانا، محمد خوانساری، معاون وزیر ارتباطات در نخستین همایش ملی اقتصاد هوشمند و توسعه مالی بر لزوم تغییر کارکردهای دولت به سمت پلتفرم نوآوری برای توانمندسازی اقتصاد دیجیتال ایران تاکید کرد.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ادامه داد: از جمله تجربیات دولت هوشمند در ایجاد سامانه‌های متصل، داده محور و تا حد زیادی هوشمند می‌توان به سامانه‌های پنجره واحد مدیریت زمین و درگاه صدور مجوزهای اصناف اشاره کرد که توسط سازمان فناوری اطلاعات ایران ایجاد و راه‌اندازی شده است.
 
وی، دولت هوشمند را به مثابه ارائه خدمت توسط سامانه‌ها دانست و به تبیین تجربه پنجره واحد مدیریت زمین پرداخت. به گفته وی، در سامانه زمین که در 25 استان کشور استقرار یافته است، 11 دستگاه از مجموع 47 دستگاه مرتبط با این حوزه که نقش کلیدی در صدور مجوزهای حوزه زمین به ویژه تغییر کاربری اراضی ایفا می‌کنند به یکدیگر متصل شده‌اند و گردش کار میان آن‌ها به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد.
 
وی افزود: به عبارت دیگر در این پنجره، ، مردم برای دریافت یک خدمت ملی، نیازی به مراجعه به دستگاه‌ها یا سامانه‌های مختلف ندارند و از یک درگاه واحد خدمت خود را دریافت می‌کنند و این دستگاه‌ها هستند که با تبادل اطلاعات و داده‌ها با یکدیگر و تقسیم کار، یک سامانه واحد خدمت‌رسانی را ایجاد کرده‌اند.
 
خوانساری با بیان این مطلب که این مهم با ایجاد مرکز ملی تبادل اطلاعات NIX و گذرگاهی تبادل سرویس دولت میسر شده است، گفت: در این الگو برای توسعه یک سامانه ملی، داد‌ه‌های پایه مورد نیاز توسط هر کدام از دستگاه‌‌های متولی در مرکز ملی تبادل اطلاعات، ارائه شده و یکی از دستگاه‌ها نسبت به تجمیع این اطلاعات و ایجاد سامانه یکپارچه انتهایی اقدام می‌کند.
 
وی ادامه داد: نکته قابل توجه در این الگو که الگوی کاملی محسوب نمی‌شود، آن است که خدمت‌رسانی از ابتدا تا انتها همچنان توسط دولت انجام می‌شود و دولت همچنان متصدی ارائه خدمات عمومی است و این الگو زمانی تکمیل‌تر می‌شود که نقش تصدی‌گری دولت حداقل شود، یا به عبارتی سامانه‌ها و خدمات نهایی هم توسط خود مردم به مردم ارائه شود.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در این رویداد با بیان این مهم که در دولت پلتفرمی، ارایه خدمت به صورت رقابتی و مبتنی بر ارزش‌رسانی بالاتر صورت می‌گیرد، تصریح داشت: در دولت پلتفرمی، علاوه بر این که قواعد تصمیم‌گیری و فرآیند خدمت‌رسانی، سامانه‌ای شده و حداقل وابستگی به دخالت افراد را خواهد داشت، همین خدمات با نوآوری‌های متعدد توسط مردم به مردم ارایه می‌شود و دولت نقش توانمندساز و تنظیم‌گر را ایفا می‌کند.
 
معاون وزیر ارتباطات در این رویداد، مرکز ملی تبادل اطلاعات (NIX) را با شبکه شتاب (شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی) مقایسه کرد و مرکز ملی تبادل اطلاعات را هسته اولیه ورود به دولت پلتفرمی و متعاقبا ایجاد پلتفرم نوآوری خدمات دولت به شمار آورد.
 
وی در خاتمه به ارایه خلاصه‌ای آماری از شاخص‌های کارکردی مرکز ملی تبادل اطلاعات پرداخت و گفت: در حال حاضر در گذرگاه خدمات دولت الکترونیک (GSB)، یک هزار و 949 خدمت ارایه می‌شود و 77 دستگاه سرویس‌دهنده و 326 دستگاه سرویس‌گیرنده وجود دارد که در سال گذشته سه میلیارد تراکنش را به ثبت رسانده‌اند. این در حالی است که گذرگاه عمومی خدمات دولت الکترونیک (PGSB)، 368 خدمت به دستگاه‌های دولتی و کسب و کارها ارایه می‌شود و 46 دستگاه سرویس‌دهنده و 686 دستگاه سرویس‌گیرنده به این گذرگاه متصل‌اند. بر این اساس 4.5 میلیارد تراکنش در سال 1401 توسط PGSB به ثبت رسیده است که عمده آن را استعلامات خدمت کرونا توسط بخش خصوصی تشکیل می‌دهد.
کد مطلب : 20770
https://aftana.ir/vdcfxed0.w6dxeagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی