پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ , 18 Apr 2024
جالب است ۰
هوش مصنوعی با پیشرفت گسترده و سریعی که دارد، قطعا در زندگی روزمره همه ما تأثیرگذار خواهد بود و امنیت سایبری و ملی کشورها هم از این قاعده مستثنی نیستند.
هوش مصنوعی با پیشرفت گسترده و سریعی که دارد، قطعا در زندگی روزمره همه ما تأثیرگذار خواهد بود و امنیت سایبری و ملی کشورها هم از این قاعده مستثنی نیستند.
 
به گزارش افتانا به نقل از هیل، در حالی که هوش مصنوعی (AI) چیز جدیدی نیست، گوگل بارد، مایکروسافت بینگ، ChatGPT و محصولات مشابه، این فناوری را برای مصرف‌کنندگان عادی قابل دسترس و قابل درک کرده‌اند. با این حال، نگرانی‌ها در مورد حفظ حریم خصوصی و امنیت منجر به درخواست برای توقف توسعه هوش مصنوعی و علاقه به مقررات سنگین در حوزه این فناوری رو به رشد شده است.
 
با اینکه خطرات هوش مصنوعی باید مورد توجه قرار گیرند، مزایای کلی هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و مدل‌های زبان بزرگ برای امنیت سایبری و امنیت ملی را نمی‌توان نادیده گرفت و سیاست‌گذاران باید توجه کنند که چگونه یک کشور می‌تواند به طور کامل از فناوری در این فضاها استفاده کند. سه کاربرد مستقیم از فناوری‌های مذکور در سطح فردی، سیستمی و ملی وجود دارد.
 

هوش مصنوعی در نقش مدافع سایبری

اول اینکه هوش مصنوعی می‌تواند برای مدافعان سایبری مفید باشد. در سال 2022، حدود 277 روز طول کشید تا یک نقض داده شناسایی و دلایل این نقض مشخص شود که در برخی موارد این فرآیند می‌تواند تا 300 روز طول بکشد. جالب اینجاست که اگر نقض‌ها در 200 روز یا کمتر کنترل شوند، متوسط 1.12 میلیون دلار در هزینه‌های شرکت‌های صرفه‌جویی می‌شود و سازمان‌هایی که از هوش مصنوعی و اتوماسیون استفاده می‌کنند، به طور متوسط 3 میلیون دلار در هزینه‌هایشان صرفه‌جویی کردند.
 
سرعت و صرفه‌جویی مالی مهم هستند، اما برخی مطالعات افزایش نرخ تشخیص در تهدیدهای سایبری را نشان می‌دهند. فناوری هوش مصنوعی می‌تواند به‌عنوان یک جنبه کلیدی برای شناسایی کارآمدتر و به‌موقع تهدید با خودکار کردن وظایفی که یک تحلیلگر انسانی ممکن است برایش زمان‌بر باشد، در زمان صرفه‌جویی کند.
 
محصولات ویژه امنیت سایبری با استفاده از مدل‌های زبانی بزرگ اخیراً هم برای کمک به مدافعان سایبری ظاهر شده‌اند و ارزیابی خودکار تهدید اکنون به واقعیت تبدیل شده است. در همین حال، پیشرفت‌های دیگری برای این فناوری در حال توسعه است که ممکن است تجزیه و تحلیل بدافزارهای احتمالی را در چند ثانیه امکان‌پذیر کنند.
 
استفاده از هوش مصنوعی در امنیت سایبری دارای اشکالاتی از جمله کیفیت داده‌های موجود برای یادگیری است، اما مانند بسیاری از جنبه‌های امنیتی، هیچ راه‌حلی نباید کاملاً مورد اعتماد باشد. هوش مصنوعی تنها راه‌حل برای امنیت سایبری نیست، اما می‌تواند نقشی مفید در این زمینه داشته باشد.
 

هوش مصنوعی، یاری‌رسان نیروهای امنیت ملی

دومین استفاده از هوش مصنوعی این است که می‌تواند به سیستم‌های سنتی برای امنیت ملی کمک کند. در جلسه اخیر کمیته خدمات مسلح سنای آمریکا بررسی شد که چگونه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی می‌توانند عملیات وزارت دفاع را بهبود بخشند.
 
نکته قابل‌توجه این است که ایالات متحده «تریلیون‌ها دلار سیستم تسلیحاتی بزرگ دارد که عمیقاً در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند.» متأسفانه، آسیب‌پذیری‌های سایبری سیستم‌های تسلیحاتی، نکته چندان جدیدی نیست. بررسی‌ها نشان داد که سیستم‌ها را می‌توان با استفاده از ابزارها و تکنیک‌های نسبتاً ساده کنترل کرد و تا حد زیادی بدون شناسایی شدن عمل کرد.
 
با این حال، تهدیداتی که بدون هوش مصنوعی و قابلیت‌های این فناوری قابل رسیدگی باشند، در حال افزایش است. یکی از واضح‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی، شناسایی تهدیدها و حملات سایبری است. حتی اگر سیستم‌های تسلیحاتی از منظر امنیتی پیشرفته باشند، هوش مصنوعی یک مزیت را نسبت به آن‌ها ارائه می‌کند، اما استفاده از هوش مصنوعی نسبت به تسلیحات امنیتی حیاتی‌تر است.
 

هوش مصنوعی امنیت ملی را بیشتر می‌کند

مزیت دیگر هوش مصنوعی این است که می‌تواند امنیت ملی را بهبود بخشد. این فناوری بسیار فراتر از ایالات متحده گسترش می‌یابد و دشمنان یک کشور همواره در تلاش هستند تا حداکثر استفاده را از این فناوری نوین داشته باشند. همانطور که در گزارش «ارزیابی تهدید سالانه جامعه اطلاعاتی» آمریکا اشاره شده است، «چین به سرعت در حال گسترش و بهبود هوش مصنوعی (AI) و قابلیت‌های تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ است» و چین به طور مستقیم تمایل خود را برای تبدیل شدن به مرکز اصلی نوآوری هوش مصنوعی تا سال 2030 اعلام کرده است.
 
این بدان معنا نیست که آمریکا باید هوش مصنوعی را بدون هیچگونه قانون و چارچوبی پیش ببرد، اما عدم توجه به آن به عنوان یک اولویت استراتژیک و مبارزه برای حفظ پیشروی، خطرات شدیدی را برای آمریکا و کشورهای دیگر ایجاد می‌کند. این همچنین به این معنی است که دولت و بخش خصوصی به طور یکسان باید اطمینان حاصل کنند که هوش مصنوعی تا آنجا که می‌تواند ایمن است زیرا دشمنان به دنبال سوءاستفاده از هر گونه آسیب‌پذیری هستند.
 
در حالی که جنبه‌های منفی و نگران‌کننده هوش مصنوعی بسیار مورد توجه قرار گرفته است، کاربردهای مثبت و مهم آن را نمی‌توان نادیده گرفت. عدم شناخت امنیت سایبری و مزایای امنیت ملی هوش مصنوعی باعث می‌شود یک کشور به طور فزاینده‌ای در معرض انواع ریسک‌های سایبری قرار بگیرد.
 
منبع: The Hill
کد مطلب : 20815
https://aftana.ir/vdcftcd0.w6dxyagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی