جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 10 May 2024
جالب است ۰
دکتر خوانساری در نخستین همایش مدیران فناوری اطلاعات:

اپراتورهای خدمات امنیت سایبری به‌زودی راه‌اندازی می‌شوند

رئیس سازمان فناوری اطلاعات از راه‌اندازی اپراتورهای خدمات امنیتی در کشور خبر داد و گفت: بیش از ۴۰ دانشگاه به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شدند.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات از راه‌اندازی اپراتورهای خدمات امنیتی در کشور خبر داد و گفت: بیش از ۴۰ دانشگاه به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند متصل شدند.
 
به گزارش افتانا، دکتر خوانساری، معاون وزیر ارتباطات در نخستین همایش مدیران فناوری اطلاعات، امنیت فضای مجازی و مراکز آپای دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی، پژوهش و فناوری، وضعیت تعاملات میان سازمان فناوری اطلاعات ایران با وزارت علوم و به ویژه دانشگاه‌ها را تبیین کرد و گفت: سازمان فناوری اطلاعات ایران به دنبال عدالت توزیع منابع با ۳۰ مرکز  آپا در سال گذشته قرارداد امضا کرد که در سال جاری به ۳۶ مرکز افزایش پیدا خواهد کرد. از نظر  ریالی نیز در سال گذشته در مجموع با مراکز آپا، ۱۴۵ میلیارد ریال قرارداد داشتیم که در سال ۱۴۰۲ این رقم به ۵۴۱ میلیارد ریال افزایش می‌یابد. هم‌چنین با توجه به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان با پنج شرکت فعال در این حوزه قرارداد داشتیم که این تعداد به ۲۵ شرکت ارتقا خواهد یافت و به عبارتی تعامل با شرکت‌های دانش‌بنیان از اولویت‌های سازمان فناوری اطلاعات ایران است.
 
وی با اعلام این مهم که در شش‌ماهه دوم سال گذشته، شاهد حجم بالایی از حملات به مراکز آموزش عالی کشور بودیم، افزود: طبق آمار  ۴۸ مرکز  آموزش عالی کشور با آسیب امنیتی رو‌به‌رو بوده‌اند که درنهایت منجر به رخدادهای امنیتی شده است.
 
معاون وزیر ارتباطات در خصوص چشم‌انداز فعالیت‌های پیش روی این سازمان در حوزه امنیت گفت:  در حال حاضر  تعدادی از شرکت‌های دارای مجوز خدمات مورد نیاز این حوزه را در ۹ گرایش ارائه می‌کنند اما درصددیم تا پایان سال اپراتورهایی در این بخش فعال شوند تا به صورت یکپارچه خدمات تعریف شده در ۹ گرایش را ارائه دهند. دکتر خوانساری در خاتمه خواستار ارتقای جایگاه ساختاری فعالان فناوری اطلاعات در دستگاه‌ها و ارتقای مراکز فناوری اطلاعات با کمک موارد قانونی شد.
 

برنامه‌ریزی برای ارائه خدمات دستگاه‌های دولتی بدون اخذ مدرک

دکتر خوانساری، انجام تکلیف بند ج تبصره ۷ قانون برنامه بودجه سال ۱۴۰۲ را مهم‌ترین موضوع دولت الکترونیکی در سال پیش رو دانست که به طور صریح  ارائه کلیه خدمات دستگاه‌های دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را نشانه می‌رود. وی، چگونگی زمان‌بندی اجرایی پنجره واحد را در سال جاری تشریح کرد و گفت: مقرر شده است،  تا آبان سال جاری، ارائه همه خدمات دستگاه‌های دولتی از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند صورت بگیرد. سپس در آذرماه، استعلامات غیر الکترونیکی حذف و  با استعلامات و تبادل داده و اطلاعات برخط و آنی در مرکز ملی تبادل اطلاعات جایگزین شود. تا پایان دی ماه نیز حداقل ۲۰ درصدخدمات به‌صورت برخط، بدون دخالت عامل انسانی و بدون اخذ هرگونه مدرک از متقاضی خدمت با استفاده کامل از داده و اطلاعات ملی موضوع قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی، مورد هوشمندسازی قرار بگیرد و این موضوع تکلیف مهمی است که به طور جدی از دستگاه‌ها پیگیری خواهیم کرد.
 

دولت هوشمند از دریچه آمار و ارقام

معاون وزیر ارتباطات، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند را بستر اجرای بسیاری از طرح‌های ملی کشور دانست و در ادامه سخنرانی خود با ذکر آمار برخی از آنها را نام برد. ثب‌ نام بیش از یک میلیون نفر در طرح اینترنت رایگان به سه دهک ابتدای درآمدی و انجام ۱۴ میلیون استعلام، ثبت نام بیش از سه میلیون نفر در طرح یارانه،  ثبت‌نام بیش از ۱۸ هزار نفر در طرح خبرنگاران،  ثبت‌نام بیش از ۴۷۶ هزار نفر در طرح فرزند آوری و جوانی جمعیت و به تازگی ثبت نام بیش از ۴۰۰ هزار نفر کتب درسی دانش آموزان، موفقیت‌هایی هستند که بر اثر ایجاد پنجره ملی هوشمند به دست آمده و به مردم کشور عرضه شده است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران تصریح کرد: طبق تازه‌ترین آمار ارئه  شده، پنجره ملی خدمات تا کنون دارای  ۱۳۴ دستگاه متصل، دارای بیش از ۱۷ میلیون نفر کاربر ثبت شده و سه هزار خدمت یا زیرخدمت است.
 
رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به اینکه نظام آموزشی کشور در انجام تکلیف خود در خصوص اتصال به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هنوز نتوانسته است به نقطه مطلوبی برسد، اظهار داشت: تا کنون بیش از ۴۰ دانشگاه به پنجره خدمات هوشمند دانشگاهی متصل شده‌اند، ولی نسبت به وجود ۱۴۵ دانشگاه دولتی کشور،  میزان مطلوبی برای محیط فرهیخته دانشگاهی به شمار نمی‌رود. حال چنانچه تعداد کل دانشگاه‌های کشور را به این مهم اضافه کنیم،  تکلیف ما در ارائه خدمات فناوری اطلاعات در حوزه دانشگاه‌ها را سخت‌تر می کند.
 
در این همایش همچنین از مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مرکز پیشتاز در اتصال به پنجره خدمات هوشمند دولت و مرکز برتر در حوزه امنیت و نفوذ در شبکه، تقدیر شد و مرکز آپای دانشگاه صنعتی اصفهان به عنوان مرکز برتر آپای کشور شناخته شد.
کد مطلب : 20985
https://aftana.ir/vdcdkn0x.yt0zj6a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی