جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
جالب است ۰

رونمایی از یوز، اولین موتور جستجوی ملی کشور

موتور جستجوی ملی و اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران داخلی
وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از نخستین موتور جستجوی ایرانی با تأکید بر اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران حمایت دولت را از طرحٍ‌های موفق داخلی اعلام کرد.
منبع : خبرگزاری ايسنا

وزیر ارتباطات در مراسم رونمایی از نخستین موتور جستجوی ایرانی با تأکید بر اهمیت حفظ حریم خصوصی کاربران حمایت دولت را از طرحٍ‌های موفق داخلی اعلام کرد. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، اولین موتور جست‌وجوی رسمی کشور صبح روز گذشته با حضور وزیر ارتباطات و معاونان وی رونمایی شد. در این موتورجست‌وجو که یوز نام دارد و با آدرس www.yooz.ir در دسترس کاربران قرار دارد، کاربران اینترنت می‌توانند مطالب مورد نظر خود را  جست‌وجو کرده و از این آن به جای جست‌وجوگرهایی مانند گوگل استفاده کنند. 

محمود واعظی در حاشیه این مراسم درباره حمایت دولت از موتورهای جست‌وجوی ایرانی  و احتمال محدودیت در جستجوی برخی واژه‌ها و وجود برخی نگرانی‌ها از کنترل صفحات، اظهار کرد: تاکنون براساس صفحاتی که در دیتاسنتر‌های این موتور جست‌وجو قرار دارد فیلترینگی از نظر کلمات صورت نگرفته است. این که مردم فکر کنند اگر از یک موتور جست‌وجوی جهانی مانند گوگل استفاده کنند، اطلاعات آنها محفوظ می‌ماند اما هنگام استفاده از موتور جست‌وجوی داخلی اطلاعات آنها مورد رصد قرار می‌گیرد، برداشت کاملاً اشتباهی است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: شرکت‌هایی که در حال حاضر موتورهای جست‌وجو را طراحی کرده‌اند به‌طور کامل خصوصی هستند و در این میان دولت فقط از آنها حمایت می‌کند تا کار خود را به سرانجام برسانند و پس از رسیدن این شرکت‌ها به سوددهی، دولت دیگر کاری با آنها نخواهد داشت اما تا پیش از رسیدن به این نقطه این نوع فعالیت‌ها بدون حمایت‌های دولت محکوم به شکست خواهد بود چراکه هزینه‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.

واعظی همچنین تأکید کرد: دولت حامی حریم خصوصی مردم است و این موضوع برای ما یک عزم محسوب می‌شود. از سوی دیگر شرکت‌های داخلی ما به مراتب بیش از شرکت‌های خارجی امانت‌دار مردم و اطلاعات آنها خواهند بود. اکنون در جست‌وجوگرهای خارجی مشخص نیست اطلاعات افراد به چه سازمان‌هایی فروخته می‌شود و برهمین اساس ما همواره از مردم خواسته‌ایم تا در شبکه‌های اجتماعی خارجی حداقل اطلاعات خصوصی خود را وارد کنند.

وی درباره میزان موفقیت جست‌وجوگر یوز، توضیح داد: میزان موفقیت این پروژه‌ها به شرکت‌های ارائه‌دهنده آنها بستگی دارد، چراکه لازم است این شرکت‌ها نیازمندی‌های مختلف مردم را تأمین کنند.

واعظی در ادامه به دو شبکه اجتماعی ایرانی اشاره کرد و گفت: طی ماه‌های گذشته دو شبکه اجتماعی موبایلی «ایسون» و «ساین»ا راه‌اندازی شده‌اند اما از میان این دو شبکه، یکی از آنها به بیش از ۷۰۰ هزار نفر کاربر رسیده و دیگری تنها ۱۰۰ هزار نفر کاربر دارد لذا این‌که هر شبکه تا چه اندازه مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، موضوعی است که به شرکت‌های ارائه‌کننده آن مربوط می‌شود و ما تنها از پروژه‌های خوب طراحی شده  در داخل کشور، حمایت می‌کنیم.

وزیر ارتباطات درباره برنامه‌ریزی‌هایی که برای شناساندن موتور جست‌وجوهای جدید به مردم در نظر گرفته شده، اظهار کرد: فکر می‌کنم لازم است در این زمینه خود شرکت‌ها و رسانه‌ها کار تبلیغاتی لازم را انجام دهند. طبیعی است جامعیت موتور جست‌وجوهایی مانند گوگل در شرایط فعلی مانند موتور جست‌وجوهای داخلی باشد اما به هر حال موتور جست‌وجوی رونمایی شده این قابلیت را دارد که بیش از یک میلیارد صفحه را در معرض دید مخاطبان خود قرار دهد.

مهدی تقوی، مدیر پروژه یوز ایرانی، در این مراسم خاطر‌نشان کرد: در حال حاضر ایران ششمین کشور استفاده‌کننده از گوگل در دنیاست. ما برای راه‌اندازی این موتور جست‌وجو طی چهار سال گذشته از محققان پنج دانشگاه کشور کمک گرفتیم.

وی همچنین عنوان کرد: در حال حاضر کشور‌های مختلف دنیا استفاده از موتورهای جست‌وجو بومی را مورد توجه قرار دادند و برهمین اساس بیش از نیمی از جست‌وجوی مردم خود را به سمت این موتورها سوق داده‌اند.

مدیر پروژه موتور جست‌وجوی یوز همچنین اظهار داشت: در حال حاضر روزانه ۲۵ میلیون نفر در داخل ایران اطلاعات خود را از طریق گوگل تأمین می‌کنند در حالی که سرویس‌های بومی می‌توانند اطلاعات بیشتری را در اختیار این افراد قرار دهند.

وی همچنین به مباحثی مانند تحریم‌ها و مشکلاتی که ممکن است به واسطه تحریم سرویسی مانند گوگل در ایران ایجاد شود، گفت: ما برای این موتور جست‌وجو سه گام تعریف کرده‌ایم که در مرحله‌ اول این‌گونه تعریف شده است که ما باید یک میلیارد صفحه فارسی را پوشش دهیم که اکنون از این سقف هم گذر کرده‌ایم.

مدیر پروژه موتور جست‌وجوی یوز ادامه داد: در خصوص زبان انگلیسی نیز برنامه‌ریزی ما آن است که به شش میلیارد صفحه فارسی، انگلیسی و عرب زبان برسیم که هنوز با این نقطه فاصله داریم و در نهایت تلاش ما بر آن است که کل پوشش خود را به ۲۴ میلیارد صفحه برسانیم. 

کد مطلب : 9226
https://aftana.ir/vdca.unok49nui5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی