دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 20 May 2024
جالب است ۰
ناصر حجازیان مدیرعامل فن‌آوران انیاک:

همکاران من حرفه ای هستند ولی این اتفاق حرفه ای نبود!

شرکت فناوران انیاک خود را متعهد می‌داند با همدلی همه بخش‌های فعال در این صنعت شرایطی را ایجاد نماید تا این مشکل را به فرصتی برای بهبود و ارتقا فنی و امنیتی نماید از مردم شریف کشورمان صمیمانه پوزش و عذرخواهی می‌نمایم.شرکت شاپرک در حال تدوین و ابلاغ دستورالعملی اجرایی و امنیتی برای شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت است.
منبع : بینا
شرکت فناوران انیاک خود را متعهد می‌داند با همدلی همه بخش‌های فعال در این صنعت شرایطی را ایجاد نماید تا این مشکل را به فرصتی برای بهبود و ارتقا فنی و امنیتی نماید از مردم شریف کشورمان صمیمانه پوزش و عذرخواهی می‌نمایم.شرکت شاپرک در حال تدوین و ابلاغ دستورالعملی اجرایی و امنیتی برای شرکت‌های ارائه کننده خدمات پرداخت است.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، شرکت فن‌آوران انیاک به عنوان یک شرکت تخصصی در حوزه خدمات پرداخت از سال ۱۳۷۸ فعالیت خود را آغاز کرده و با برخورداری از تجربه چندین ساله و دانش تخصصی مدیران و کارکنان خود که بزرگترین سرمایه شرکت است به عنوان پنج شرکت اول حوزه پرداخت الکترونیک در اجرای پروژه‌های بانکداری الکترونیکی در کشور مطرح بوده است.
 
این شرکت در حال حاضر با ۳۷۰ نفر نیروی انسانی متخصص به صورت مستقیم و قریب به ۱۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم مشغول به خدمت‌رسانی به شبکه بانکی کشور است.در گفتگو پایگاه خبری بانکداری الکترونیک با سید ناصر حجازیان مدیرعامل شرکت فناوران انیاک مروری بر روند بروز اتفاقات اخیر شده است. این گفتگو از پی می آید. 

آقای حجازیان ارزیابی شما در باره واقعه اخیر چیست؟

قبل از هر چیز این رخداد برای مجموعه ما و به نظرم کلیه شرکت‌های فعال در حوزه سیستم‌های پرداخت الکترونیک بسیار تلخ بود و من از این طریق از کلیه مردم شریف کشورمان که این اتفاق موجب دل نگرانی آنان شد صمیمانه پوزش و عذرخواهی می‌نمایم.

اما در رابطه با سوال جناب‌عالی بایستی گفته شود این اتفاق یک اقدام غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای بوده است. این شرکت به عنوان یکی از وظایف اصلی خود را متعهد می‌داند با همدلی همه بخش‌های فعال در این صنعت شرایطی را ایجاد نماید تا این مشکل را به فرصتی برای بهبود و ارتقا فنی و امنیتی نماید.

شرکت انیاک پس از اخذ موافقت اصولی و گذراندن مراحل نظارتی و استفاده از استانداردهای امنیتی و اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی فعالیت خود را آغاز نموده است و این شرکت به عنوان یکی از اولین شرکت‌های فعال در این حوزه در ۸ سال گذشته دوشادوش شبکه بانکی در حوزه مدیریت پایانه‌های فروشگاهی فعالیت نموده است و سابقه موجهی از خود بر جای گذاشته است.

صنعت پرداخت الکترونیک یک صنعت جوان و در حال رشد در کشور می‌باشد که انصافا در این چند سال گذشته قدم‌های بسیار بزرگی برداشته شده است و شرکت‌های خصوصی به عنوان موتورهای محرک این توسعه نقش موثری در ایجاد و بلوغ این صنعت برعهده داشته‌اند.
 
بی‌شک در مسیر این رشد با توجه به محدودیت‌ها و فشارهای خارجی طبیعتا مسوولیت و درایت مدیران این حوزه را صدچندان می‌کند، همچنین نکته‌ای که می‌بایستی مجددا تاکید شود و توسط مسوولین و کارشناسان اطلاع‌رسانی شده هیچگونه امکان سوءاستفاده از این اطلاعات وجود ندارد و هیاهوی ایجاد شده مخصوصا توسط رسانه‌های خارجی ضربه زدن به نظام پولی کشور است. 

اظهارنظرهای کارشناسان را پس از بروز این مشکل چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اصولا در شرکت‌های
فعال در زمینه IT به خصوص حوزه بانکی تدابیر و راهکارهای مختلفی جهت حفاظت از اطلاعات از قبیل تبادل اطلاعات، فرستادن فشرده‌سازی و رمزنگاری شده، تفکیک سطوح دسترسی واحدهای عملیاتی و پشتیبانی و تولید وجود دارد ولی در بعضی حوزه‌ها نقش عامل انسانی اجتناب‌ناپذیر بوده، لذا با توجه به تحلیل‌های کارشناسان مرتبط بیشتر با ماهیت شفاف‌سازی و تشریح زیرساخت‌های موجود و لزوم تقویت و اهمیت هرچه بیشتر این حوزه پرداخته است چراکه این موضوع محدود به کشور ما نبوده و همواره موارد مختلفی و مشابهی در سطح دنیا مشاهده می‌گردد با توجه به حساسیت امر و شیطنت‌های دشمنان ، هوشیاری دست‌اندرکاران این حوزه می‌تواند باعث خنثی شدن اقدامات مشابه شده و ما در این حوزه مسوولیت بیشتری احساس می‌کنیم. 

اظهارات غیرفنی نیز پس این اتفاق کم نبود به نظر شما اینگونه اظهار نظر ها چه تبعاتی برای این صنعت در بر خواهد داشت؟

فن‌آوری اطلاعات و سیستم‌های الکترونیکی امروزه بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی شهروندی است و این نیاز هر روز افزوده‌تر می‌شود بایستی به یاد داشته باشیم در گذشته چه میزان مشکلات در جابه‌جایی پول فیزیکی، هزینه‌های مربوط به چاپ اسکناس، احماء و نگهداری آن در کشور وجود داشته است، از این رو اظهارات غیرکارشناسانه می‌تواند موانعی در حوزه رشد و توسعه کشور در بر داشته باشد، لذا به نظر می رسد توسعه این صنعت یکی از موتورهای رشد و بالندگی هر کشوری بوده و تمام افراد و دستگاه‌های درگیر با این حوزه باید تلاش خود را در رشد و پویایی هرچه بیشتری در این صنعت به کار برند.

آقای مهندس در حال حاضر چه تعداد نیروی انسانی در شرکت مشغول به کار هستند؟

خوشبختانه در این صنعت همانطور که عرض کردم به جهت پویایی و ظرفیت‌های بالقوه آن پتانسیل خوبی برای اشتغال‌زایی در کشور دارد. در شرکت انیاک در حال حاضر به صورت مستقیم ۳۷۰ نفر مشغول به کار می‌باشند و قریب به ۱۰۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم فعالیت می‌کنند. 

واکنش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها با این اتفاق متفاوت بود به نظر شما دلایل این امر چه می تواند باشد؟

مجموعه انیاک و همکاران بنده در طی فعالیت حرفه‌ای خود همیشه اعتقاد قلبی به افکار عمومی و اطلاع‌رسانی از مجموعه فعالیت انجام شده در شرکت داشته‌اند، شرکت انیاک با عنایت خداوند متعال و با اتکا به تلاش کارکنان زحمتکش خود توانسته در حوزه تولید ملی و خودکفایی در بخش IT کشور قدم‌های بزرگی بردارد، بدیهی است درج بعضی از خبرها در بعضی از نشریات و خبرگزاری‌ها به دور از انصاف و اخلاف حرفه‌ای و بدون بررسی صحت و سقم خبربوده وتبعا این امر جز ضربه زدن به حیثیت حرفه‌ای مجموعه و کارکنان زحمتکش و ایجاد دل‌نگرانی در خانواده آنها دربر نخواهد داشت و جای گلایه دارد، هرچند بایستی در اینجا از آن دسته از نشریات و خبرگزاری‌ها که با رعایت عدل و انصاف و بررسی کارشناسی به اطلاع‌رسانی صحیح موضوع پرداختند نیز تشکر و قدردانی نماییم، بنده به عنوان یک سرباز کوچک در صنعت IT کشور تمام عمر حرفه‌ای خود را معطوف به ساخت و بالندگی این بخش نموده‌ام و از تمام ارباب جراید کشور تقاضا دارم قبل از درج هر خبری از طریق روابط عمومی شرکت نسبت به صحت و سقم خبر اطلاعات درست کسب نمایند.

به عنوان آخرین سوال چه تمهیداتی برای بالا بردن ضریب سطح کیفیت این خدمات کشور صورت گرفته است؟

با توجه به تصمیمات اتخاذ شده در شورای پول و اعتبار که در قالب بسته سیاستی بانک مرکزی برای سال ۱۳۹۰ مصوب و ابلاغ شد، ایجاد شبکه الکترونیک پرداخت کارتی (شاپرک) با هدف نظارت بیشتر به فعالیت شرکت‌های ارائه‌دهنده پرداخت (psp) و مدیریت متمرکز تراکنش‌های بسته پایانه‌های فروشگاهی و تدوین آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی و نظارت مستقیم و مستمر بر این مقوله به عنوان یکی از وظایف اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی قرار گرفت و این اداره با تاسیس یک شرکت نسبت به ایجاد زیرساخت‌های لازم در سال ۹۰ اقدام کردو عملیات مربوط به انتقال شرکت‌های psp به این سامانه در ماه‌های اول سال ۹۱ در حال پیگیری و عملیاتی شدن است. 

شرکت مذکور که با به کارگیری خبره‌ترین کارشناسان و مدیران این حوزه، تاسیس شده است در حال بررسی همه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت و تدوین و ابلاغ دستورالعملی اجرایی و امنیتی برای شرکت‌های مذکور است.
کد مطلب : 1099
https://aftana.ir/vdca.on6k49nwo5k14.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی