دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
جالب است ۲
به گفته رئیس کانون هماهنگی افتا، اگر حکم بر تخلیه کارخانه نوآوری آزادی است پس معاونت علمی باید هرچه سریع‌تر ساختمان‌هایی را در اختیار مجموعه نوآوری آزادی قرار دهد.
به گفته رئیس کانون هماهنگی افتا، اگر حکم بر تخلیه کارخانه نوآوری آزادی است پس معاونت علمی باید هرچه سریع‌تر ساختمان‌هایی را در اختیار مجموعه نوآوری آزادی قرار دهد.
 
به گزارش افتانا، تعطیلی کارخانه نوآوری آزادی را یکی تایید کرد و یکی تکذیب. حرف و حدیث بسیار است، اما آنچه شاهدیم این است که در ماجرای تصمیم برای تعطیلی کارخانه نوآوری آزادی بسیاری کارشناسان، متخصصان و فعالان کسب‌وکارهای حوزه فناوری زبان به انتقاد گشودند و هر یک ایرادات و تهدیدات چنین تصمیماتی را برای اکوسیستم استارتاپی و فناوری کشور برشمردند.
 
در همین راستا دکتر ابوالفضل روحانی، رئیس کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار افتا در گفت‌وگویی با افتانا گفت: «پیشنهاد عاجل من این است که معاونت علمی، اطلاع‌رسانی درستی در این زمینه داده و اجازه ندهند افراد دیگر جریان‌سازی کنند و دیگر اینکه اگر به لحاظ قوانین قوه قضاییه، موجر مجبور به تخلیه این ساختمان است سریعا معاونت علمی ساختمانی را از ساختمان‌های خود، اختصاص داده و با کمال تشریفات و عزت و احترامی که برای این شرکت‌ها قائل‌اند آنها را به سرعت به ساختمان‌های جدید منتقل کنند.»
 
وی افزود: «با نگاهی به آمار و ارقام این مجموعه که بیش از 18 هزار مترمربع فضا،‌ شکل‌گیری بیش از 250 تیم و فعالیت روزانه بیش از هزار و 400 نفر در حوزه‌های مختلف کارآفرینی در آن مشغول به کار هستند، به نظر می‌آید این اتفاق لطمه‌ای بزرگ به مجموعه‌ای خواهد زد که توانسته نخبگان و افراد حوزه IT را گرد هم بیاورد.»
 
روحانی ادامه داد: «اساسا وظیفه معاونت علمی این است که به رشد شرکت‌ها و استارتاپ‌ها کمک کرده و کارهایی زنجیره‌وار و رقابتی انجام دهد. در دوره معاونت دکتر ستاری که شاید نزدیک به 10 سال در این مسئولیت بودند، مجموعه‌های نوآوری، پارک‌های علم و فناوری، ‌پردیس‌های مختلف، مراکز رشد‌، ناحیه‌های نوآوری مختلف به رشد خوبی رسیدند و به نظر می‌آید در زمان خودشان با تلاش بسیار توانستند مجموعه‌های مختلفی را برای شکل‌گیری یک اکوسیستم پویا ایجاد کنند تا بتوانند نخبه‌های مختلف این حوزه را دور هم گرد آورند.»
 
وی افزود: «اکنون در دوره جدید که دکتر دهقانی فیروز آبادی، مسئولیت این معاونت را بر عهده دارند امیدواریم طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که همیشه اشاره دارند باید جوانان در حوزه علم و دانش پیشرو بوده و بتوانند این علم را تبدیل به محصول کنند، ادامه‌دهنده این راه و جریانی باشند که در این حوزه شکل گرفته است. بنابراین در این دوره تعریف سیاست‌گذاری‌های کلان برای این حوزه باید هم‌افزایی شود تا زنجیره تولید علم به تولید فناروی و محصول کمک کند.»

رئیس کانون هماهنگی دانش صنعت و بازار افتا در خصوص مشکل تخلیه کارخانه نوآوری آزادی بیان کرد: «مشکلی که به وجود آمده بحث اجاره بوده که معاونت علمی باید با سعه صدر در این خصوص ورود کرده و مشکل را حل کند. در این مجموعه شرکت‌های بزرگی مثل علی بابا، ‌زاویه و شتاب‌دهنده‌های بزرگی در حال فعالیت هستند که توانسته‌اند اکوسیستم خوبی را به وجود آورند. این مجموعه‌ها باعث شدند نزدیک به دو هزار نفر از نخبگان باانگیزه بتوانند در کشور فعالیت کنند. در شرایط موجود، اینکه بیاییم با دست خودمان و اقدام‌های ناسنجیده باعث تعطیلی امثال این مجموعه‌ها شویم قطعا ادله خوبی برای مهاجرت نخبگان‌مان خواهد شد.»

وی افزود: «به هر حال تا کنون برنامه‌ریزی‌های معاونت علمی تا حدی مطلوب بوده است اما نقاط ضعفی هم وجود دارد از جمله اینکه شکل‌گیری مجموعه کارخانه نوآوری آزادی که دوستان معاونت علمی در جریان اجاره 5 ساله آن بودند و باید زودتر اقدام می‌کرده با صلح با مالک به نتیجه می‌رسیدند. حتی اگر همچنان بتوانند محلی مرغوب و قانونی از ساختمان‌های موجود خود را به مالک کارخانه دهند حرکتی بسیار مثبت است و یا اینکه اگر نگهداشتن این ساختمان غیرممکن است باید مجموعه‌ها را به سرعت در ساختمان‌های خود اسکان دهند، زیرا نباید انگیزه جوانان نخبه و باغیرتی که با وجود تمام مشکلات و محدودیت‌ها در کشورشان ایستاده و حاضر به خدمت هستند، نابودکنیم.»
 
کارخانه نوآوری آزادی تهران، توسط موسسان و سهامداران شرکت هم‌آوا، با هدف ایجاد بستری برای توسعه نوآوری، کارآفرینی، اکوسیستم استارتاپی و فضای کسب‌وکار کشور، در اختیار بازیگران فعال این عرصه قرار گرفت و به عنوان نخستین و بزرگ‌ترین مرکز نوآوری در کشور از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد.
 
 
کد مطلب : 21608
https://aftana.ir/vdcg739x.ak9qz4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی