شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
جالب است ۰
در نشست خبری رئیس سازمان پدافند غیرعامل مطرح شد:

تأکید بر لزوم پایش دائمی تهدیدات متغیری که کشور با آن مواجه است

اختصاصی افتانا
سردار جلالی با اشاره به پایش و رصد دائمی تهدیدات به‌عنوان وظیفه اصلی سازمان پدافند غیرعامل، تصریح کرد: ما برای هر تهدید مؤثری که ممکن است علیه کشور ایجاد شود رویکردهای تخصصی خاص ایجاد کرده‌ایم؛ زیرا ابزار و شکل تهدیدات در فضاهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

سودابه محمدپور
سردار جلالی با اشاره به پایش و رصد دائمی تهدیدات به‌عنوان وظیفه اصلی سازمان پدافند غیرعامل، تصریح کرد: ما برای هر تهدید مؤثری که ممکن است علیه کشور ایجاد شود رویکردهای تخصصی خاص ایجاد کرده‌ایم؛ زیرا ابزار و شکل تهدیدات در فضاهای مختلف با یکدیگر متفاوت است.

به گزارش مؤسسه دیده‌بان آی‌تی، سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل، صبح امروز در نشست خبری با اشاره به اينکه پدافند غيرعامل اساسا يک سازمان ترکيبي بين دفاع و بخش غيرنظامي با هدف تعميق دفاع در اجزاي کشور با تأکيد بر بخش هاي نظامي است، گفت: اين سازمان در سه حوزه دفاع، حفاظت از مردم و تأمين پدافند غيرعامل در دستگاه‌هاي اجرايي کشور فعاليت مي‌کند. مشابه اين سازمان در تمامي کشورها با عناوین مختلفی وجود دارد که در کشور ما نيز در سال ۸۲ با دستور مقام معظم رهبري، پژوهش براي تشکيل چنين نهادي صادر و پس از آن ستاد کميسيون پدافند غيرعامل ايجاد شد. 

سردار جلالي در رابطه با لزوم داشتن يک برنامه ثابت در زمينه پدافند غيرعامل افزود: قوانين پنج ساله کشور نمي‌توانست پاسخ‌گوي نياز اين سازمان باشد، از اين رو سال گذشته اساسنامه پدافند غيرعامل تصويب شد که شامل مقررات، چارچوب‌ها و راهکارها بود. 

وي تاکيد کرد: بر اين اساس ماهيت سازمان، حاکميتي و از جنس لشگري و کشوري تعيين شد که به دليل فرادولتي بودن آن، تصميماتش براي بخش‌هاي کشوري برخي نهادهاي خصوصي و نهادهاي غيردولتي مانند شهرداري‌ها الزام‌آور است. 

سردار جلالی عنوان کرد: پس از ابلاغ حکم مقام معظم رهبري و انتصاب اين جانب به عنوان رئيس سازمان پدافند غيرعامل، لازم بود که هشت رويکرد جديد اين نهاد معرفي شود که بر اساس هشت تهديد موثر در کشور در نظر گرفته شده است. 

وی پایش و رصد دائمی تهدیدات را وظیفه این سازمان برشمرد و افزود: لازم است ما رویکرد مقابله با هر تهدید را متناسب با آن انتخاب کنیم. 

سردار جلالی با بیان اینکه هشت رویکرد جدید را در عرصه پدافند غیرعامل احصا کردیم، تصریح کرد: ما برای هر تهدید مؤثری که ممکن است علیه کشور ایجاد شود رویکردهای تخصصی خاص ایجاد کرده‌ایم؛ زیرا ابزار و شکل تهدیدات در فضاهای مختلف با یکدیگر متفاوت است. 

وی همچنین از احصای هشت رویکرد جدید سازمان پدافند غیرعامل برای مقابله با هشت تهدید موثر علیه کشور خبر داد و آنها را شامل پدافند سایبری، پدافند زیستی (بیولوژیک)، پدافند پرتوی، پدافند شمیایی، پدافند کالبدی(فنی و مهندسی)، پدافند اقتصادی، پدافند مردم‌محور (دفاع غیر نظامی) و پدافند آمادگی عمومی را عرصه‌های جدید فعالیت سازمان پدافند غیر عامل عنوان کرد و در ادامه به تهدیدات حوزه سایبری اشاره و تصریح کرد: پدافند سایبری در این عرصه وظیفه دارد تا در حد ممکن تاثیرگذاری دشمن را در این عرصه کاهش دهد. 

سردار جلالی همچنین با اشاره به مجموعه‌ای از تهدیدات و رویکردهای جدید دشمن پس از برجام اظهار داشت: باید تهدیدشناسی جدیدی در حوزه برجام داشته باشیم، چراکه چهره تهدیدات پس از برجام تغییر خواهد کرد. توسعه حوزه جاسوسی و جمع آوری اطلاعات از زیر ساخت‌ها و جاسوسی صنعتی از جمله تهدیداتی است که کشور را در این برهه تهدید می‌کند و لذا باید ستاد پایش اجرای برجام درخصوص اقدامات آمریکا تشکیل شود تا تمام اعمال و رفتار و گفتار آمریکایی‌ها را بررسی و کنترل کنیم. 

وی افزود: ما نظرات و موضوعات خود را درخصوص تهدیدات برجام به‌صورت طبقه‌بندی شده به کمیسیون برجام دادیم و بعد از این باز هم نظرات خود را به مجلس ارائه خواهیم کرد. 

سردار جلالی اظهار کرد: از مهم‌ترین موضوعات حوزه توسعه تحقیقات جاسوسی صنعتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و در این راستا تا به حال در موضوع استحکام بخشی به زیرساخت‌های هسته‌ای در پدافند غیرعامل کارهای سنگینی انجام شده است و اصفهان، فردو و نطنز از دستاوردهای پدافند غیرعامل هستند که تا به حال توانسته‌اند احتمال گزینه نظامی را کاهش دهند. پس بعد از برجام ممکن است بخشی از تهدیدات در حوزه نطنز افزایش یابد که باید برای مقابله آماده باشیم.

سردار جلالی درباره تهدیدات حوزه سایبری اظهار داشت: می‌توانیم با کشورهای هم‌سو نظیر روسیه، چین و هند در حوزه سایبری تعامل داشته باشیم و با تبادل تجربه و دانش راه خطر را سد کنیم. همچنین دفاع جمعی و دفاع حقوقی راهکارهای دیگری هستند که می توانند در این حوزه تأثیرگذار باشند.

کد مطلب : 10177
https://aftana.ir/vdcfeydy.w6dxeagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی