رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد سیستمعامل موبایل برای نیازهای بومی گفت: به سیستمعاملی نیاز داریم که نسبت به دو فاکتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم، اما اجباری درکار نیست و جایگزین تمامی سیستمهای عامل نمیشود.
منبع : خبرگزاری ايسنا
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به ایجاد سیستمعامل موبایل برای نیازهای بومی گفت: به سیستمعاملی نیاز داریم که نسبت به دو فاکتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم، اما اجباری درکار نیست و جایگزین تمامی سیستمهای عامل نمیشود.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، با اشاره به تصمیم برای ایجاد سیستمعامل بومی موبایل، اظهار کرد: یک درصد از نیازمندیهای ما به سیستمعاملی نیاز دارد که نسبت به دو فاکتور امنیت و استقلال آن مطمئن باشیم؛ اینکه نفوذی به آن نباشد و تصمیم دیگری بر آن تأثیر نگذارد. سیستمعامل بومی یعنی سیستمعاملی که پاسخگوی نیاز بومی بوده و برای نیازهای ما شخصیسازی شدهباشد؛ در واقع قرار نیست به نیاز همه پاسخ دهد، بلکه برای یکسری نیازمندیهای خاص است.
وی با بیان اینکه قرار نیست دولت این سیستمعامل را بنویسد، افزود: این سیستمعامل آماده شده و میتواند روی گوشیهایی که در ایران تولید میشود، قرار گیرد و با بعضی برندهای خارجی هم مذاکراتی انجام شدهاست؛ اما در کل، به معنای اجبار برای آنها نیست و قرار نیست جایگزین همه سیستمهای عامل شود. اگر زمانی شهروندی ترجیح داد و دوست نداشت با این سیستمهای عامل کار کند چون برایش محدودیت ایجاد کرده، این امکان برایش وجود خواهد داشت.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات درباره سامانه شبکه احراز هویت کاربران (شاهکار) گفت: شاهکار یک سرویس حاکمیتی است و بعد از مدتی ممکن است همه اپلیکیشنها که میخواهند مطمئن شوند کاربرانشان فیک نیستند و قابلیت شناسایی داشتهباشند، همه را مجبور به احراز هویت کنند که این برای جامعه محدودیت ایجاد میکند. اما هر فردی برای دریافت سامانه شاهکار درخواست کند و درخواستش از دید ما منطقی باشد، ما ارائه میدهیم.
ناظمی ادامه داد: جایی که موردنیاز است، باید احراز هویت انجام شود، برای مثال در جابهجاییهای مالی و فینتکها احراز هویت لازم است. چون لازم است بدانیم چه آدمی پول جابهجا میکند، اما درباره شبکههای اجتماعی، کسی دوست ندارد احراز هویت شود. اپلیکیشنهای خریدوفروش هم اگر درخواست دهند، ما شاهکار را به آنها ارائه میدهیم.
وی ادامه داد: ما قیمت را صفر نمیکنیم و به همه دسترسی نمیدهیم که درخواست احراز هویت کنند و برای رعایت حقوق شهروندان سختگیری میکنیم. البته برای ارائه یک سرویس، تجهیزاتی نیاز است و ما نمیتوانیم سرویسی دهیم که قیمتش از هزینه تمامشده برای دولت پایینتر باشد، اما همان قیمت را از کسبوکار میگیریم و روی حداقل قیمت منصفانه دریافت میکنیم.
رئیس سازمان فناوری اطلاعات با اشاره به اقدامات انجامشده در زمان سیل گفت: طبق آمار جهانی، ۷۰ درصد لطمات ناشی از حوادثی مانند سیل صرفاً از طریق آگاهیرسانی قابل حل است. ما در زمان وقوع سیل چند کار انجام دادیم، اولین کار سرویسهای اخطار مکانمحور بود. سه سال پیش ۱۷ دقیقه بارش در سولقان به کشته شدن ۱۱ همشهری منجر شد، اما امسال با وجود بارشهای شدیدتر این اتفاق نیفتاد.
ناظمی با اشاره به نقش اپلیکیشنها در اقدامات پس از وقوع سیل بیان کرد: با شرکتهای تولیدکننده اپلیکیشنهای نقشه و مسیریابی که مجموعاً چهار میلیون کاربر در ایران دارند، هماهنگی انجام شد که در ایام عید اعلام کنند کجا خطر آبگرفتگی و سیلاب وجود دارد. یکی دیگر از سرویسها اعلام نقاط امدادی در اپلیکیشنهای نقشه بود. همچنین در بعضی از شبکههای اجتماعی میتوانستید مکان نقاط امدادی هلال احمر را ببینید. یکی دیگر از قابلیت اپلیکیشنها، امکان اضافه کردن پایگاههای امدادی بود که بیشتر در اختیار پایگاهها بود اما به زودی دسترسی عمومی آن را هم اعلام میکنیم که برای توزیع امکانات افراد راحتتر شود.