يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 28 Apr 2024
جالب است ۰
گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور در پاییز ۱۴۰۲ حاکی از رشد ناچیز مشترکان اینترنت ثابت در طول ۶ سال گذشته است.
گزارش مرکز آمار ایران از وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور در پاییز ۱۴۰۲ حاکی از رشد ناچیز مشترکان اینترنت ثابت در طول ۶ سال گذشته است.
 
به گزارش افتانا، مرکز آمار می‌گوید تعداد مشترکان اینترنت ثابت از حدود ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار در سال ۹۶ به حدود ۱۱ میلیون در پاییز امسال رسیده است. برآورد این میزان ناچیز رشد در طول ۶ سال درحالی است که گزارش‌های پیشین رگولاتوری حاکی از از رشد کمتر از دو درصدی اینترنت ثابت و تاییدکننده ضعف زیرساختی جدی در این زمینه است. «گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی کشور» مربوط به پاییز ۱۴۰۲ که به‌تازگی منتشر شده علاوه بر پرداختن به آمار مرگ‌ومیر، آسیب‌ها و وضعیت اقتصادی و فرهنگی، در فصلی جداگانه به «رسانه و فضای مجازی» پرداخته است. در این فصل آماری از شمار مشترکان تلفن همراه، اینترنت ثابت و سیار، تعداد رسانه‌های آنلاین و میزان گذران وقت افراد در فضای مجازی ارائه شده است.
 
ریزش ۶۸ هزار مشترک اینترنت ثابت از پاییز پارسال تا پاییز امسال
مرکز آمار ایران با استفاده از داده‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات می‌گوید در طول سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ تعداد مشتركان اینترنت پهن‌باند ثابت از ۹ میلیون و ۷۸۵ هزار و ۵۴۱ مشترک به ۱۱ میلیون و ۵۴ هزار و ۴۵۳ مشترک رسیده است.
 
طی این دوره ضریب نفوذ اینترنت پهن‌باند ثابت از ۱۲.۲۴ در سال ۱۳۹۶ به ۱۳.۵ در سال ۱۴۰۱ رسیده که حاکی از رشدی کمتر از ۱ درصد است. در پاییز امسال تعداد مشتركان اینترنت پهن باند ثابت به ۱۱ میلیون و ۱۱ هزار و ۳۱۶ مشترک مشترک و ضریب نفوذ آن به ۱۲.۹۰ رسیده است.
 
طرح آمارگیری برخورداری خانوارها و استفاده افراد از فناوری اطلاعات و ارتباطات هم تایید می‌کند که شمار مشترکان اینترنت ثابت در نقاط شهری و روستایی در طول سال‌های گذشته ریزش کرده و در عوض بر تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند سیار افزوده شده است.
 
آمار دسترسی به اینترنت ثابت
پیش از این در گزارش پاییز ۱۴۰۱ رگولاتوری، رشد اینترنت ثابت بسیار کم و زیر دو درصد برآورد شده بود. بر اساس این گزارش میزان مشترکان پهن‌باند ثابت نسبت به پاییز ۱۴۰۰ به میزان ۱.۷ درصد رشد کرده و شمار مشترکان بیش از ۱۱ میلیون و ۸۰ هزار نفر تخمین زده شده بود. این آمار البته در مقایسه با رقم ۱۱ میلیون و ۱۱ هزار نفری مشترکان در پاییز امسال، حاکی از کاهش حدود ۶۸ هزار مشترک اینترنت ثابت در طول یک سال است.
 
آبان امسال وزیر ارتباطات بی‌توجهی به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی را علت اصلی کاهش ضریب نفوذ اینترنت ثابت در کشور دانسته و گفته بود: «رتبه ارتباطات ثابت کشور در دنیا در بین ۱۹۰ کشور بالای ۱۵۰ است و در ده سال گذشته هم وضعیت همین بوده است. زیرساخت‌های ارتباطات ثابت در ده سال گذشته نوسازی نشده و بدترین کیفیت را دارد.»
 
در همین حال آمار و ارقام منتشرشده در گزارش بهار ۱۴۰۲ سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم نشان می‌دهد تعداد مشترکان اینترنت ثابت نسبت به مدت مشابه سال قبل سیر نزولی داشته است.
 
شمار مشترکان اینترنت سیار مثل همیشه در حال رشد
هم‌زمان با ریزش مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت، گزارش وضعیت اجتماعی و فرهنگی مرکز آمار نشان می‌دهد که همچنان اینترنت سیار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، چنان که شمار مشترکان تا پاییز امسال به بیش از ۱۰۹ میلیون مشترک رسیده است.
 
در طول سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱ تعداد مشتركان اینترنت پهن‌باند سیار از ۵۳ میلیون و ۲۴۴هزار و ۴۵۴ مشترک به رقم ۱۰۵ میلیون و ۱۸۰ هزار و ۴۹۴ رسیده است. طبق گزارش مرکز آمار، طی این دوره ضریب نفوذ اینترنت پهن باند سیار از ۶۶.۶۲ در سال ۱۳۹۶ به ۱۲۴.۱۸ در سال ۱۴۰۱ رسیده است. در پاییز ۱۴۰۲ شمار مشتركان اینترنت پهن‌باند سیار به ۱۰۹ میلیون و ۲۵ هزار و ۴۸۲ مشترک و ضریب نفوذ ۱۲۷.۷۷ رسیده است.
 
مشترکان اینترنت پهن‌باند سیار
برآوردهای آماری علاوه بر این نشان می‌دهد که تعداد مشتركان تلفن همراه از ۸۸ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۷۲۳مشترک در سال ۱۳۹۶ به ۱۴۸ میلیون و ۲۴۲هزار و ۳۰۸ مشترک در سال ۱۴۰۱ رسیده است. این گزارش با اشاره به اینکه برخی افراد دارای بیش از یک خط تلفن همراه هستند می‌گوید در پاییز ۱۴۰۲ تعداد مشتركان تلفن همراه به ۱۵۰ میلیون و ۶۶۳ هزار و ۹۹۶ مشترک افزایش یافته است. ضریب نفوذ تلفن همراه در این فصل ۱۷۶.۵۷ بوده است.
 
تا پاییز امسال همراه اول (با کمتر از ۸۰ میلیون)، ایرانسل (با بیش از ۶۵ میلیون) و سپس رایتل (با بیش از ۵ میلیون) به‌ترتیب بیشترین شمار مشترکان را داشته‌اند.
 
تعداد رسانه‌های آنلاین غیردولتی کاهش یافت
این گزارش در بخش دیگر تعداد عناوین رسانه‌های الکترونیک برخط را هم تخمین زده است. بر اساس این بررسی شمار رسانه‌های الکترونیک برخط غیردولتی از ۳۴ مورد در سال ۱۳۹۶ به ۲۱ مورد در سال ۱۴۰۱ کاهش یافته است.
 
علاوه بر این طبق نتایج طرح آمارگیری از فرهنگ رفتاری خانوار در سال ۱۳۹۹ سرانه حضور روزانه در شبکه‌های اجتماعی یک ساعت و ۳۲ دقیقه برآورد شده است. این آمار می‌گوید برای اشتغال و فعالیت‌های مرتبط با مزد و همچنین یادگیری یک دقیقه صرف شده است و بیشترین زمان با ۱۶ دقیقه فعالیت در فضای مجازی به اوقات فراغت و رسانه‌های گروهی و تمرین‌های ورزشی اختصاص دارد. طبق این بررسی میزان استفاده از فضای مجازی در راستای خودمراقبتی در پاییز ۹۹ صفر بوده است.
 
کد مطلب : 22067
https://aftana.ir/vdcguz9x.ak9x34prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی