شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
جالب است ۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبكه ملی اطلاعات در خردادماه سال آینده به بهره برداری می رسد . راه اندازی این شبكه مهمترین عامل در ایجاد امنیت در فضای سایبری است .
 وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شبكه ملی اطلاعات در خردادماه سال آینده به بهره برداری می رسد . راه اندازی این شبكه مهمترین عامل در ایجاد امنیت در فضای سایبری است .

به گزارش افتانا ،دكتر' رضا تقی پور' روز شنبه در نخستین همایش ملی دفاع سایبری اظهار داشت: صیانت از اسرار كشور یكی از راهبردهای سند فضای تولید و تبادل اطلاعات (افتا)است .امروزه ضربه های زیادی از عدم رعایت این راهبرد به كشور وارد شده است به طوری كه به علت عدم میزبانی در داخل كشور، اطلاعات بسیاری را در مسیر سرورهای خارجی از دست داده ایم.

وی همچنین حفظ هویت ایرانی - اسلامی را از دیگر راهبردهای سند افتا دانست و گفت: تفاوت اصلی بین فعالیت های سایبری جمهوری اسلامی ایران و دیگر كشورها وجود دارد كه این تفاوت از حفظ هویت ایرانی - اسلامی در فعالیت های سایبری ایران سرچشمه می گیرد .

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به استفاده از تجهیزات بومی در ایجاد امنیت مجازی گفت: امنیت نمی تواند وارداتی باشد؛ بارها آزموده ایم كه شركت های خارجی در كوتاه مدت و برای نشان دادن حسن نیت ظاهری به تعهدات خود عمل كرده است اما ایجاد امنیت در درازمدت توسط شركت های خارجی یك سم مهلك تلقی می شود و اصولا وابستگی امنیتی در اصول كشورداری پذیرفتنی نیست.

تقی پور خاطر نشان كرد: خمیرمایه جوهره اینترنت 'امنیتی' است. اینترنت در وهله اول برای جمع آوری اطلاعات ایجاد شده است و دیگر جنبه های آن ایجاد جذابیت برای استفاده هر چه بیشتر كاربران است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم گفت: آزمایشگاه هایی در حمایت از صنعت داخلی و نیز حمایت از شركت های دانش بنیان در دولت دهم ایجاد شده است.

به گفته تقی پور جایگزینی محصولات بومی شده به جای محصولات خارجی ، ایمن سازی زیرساخت ها با تدابیر پدافند غیرعامل، ممنوعیت خرید خارجی به صورت غیركنترل شده و نیز ایجاد مراكز رصد اتفاقات ضد امنیتی در فضای سایبر از جمله اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دهم است.

وی گفت: وزارت ارتباطات آمادگی دارد تا به عنوان متولی توسعه و پیشرفت كشور در عرصه ارتباطات، امنیت را در سطح ملی و در حمایت از تولیدات بومی برقرار كند.

وی همچنین از ایجاد سامانه امنیتی در سازمان های دولتی (IFMS) خبر داد و گفت: مقدمات این كار فراهم شده است و از اوایل سال آینده این سامانه ها ایجاد می شوند .

نخستین همایش ملی دفاع سایبری امروز - شنبه - در سالن همایش های وزارت كشور آغاز شد . این همایش تا فردا ادامه دارد .
کد مطلب : 437
https://aftana.ir/vdchtqnkd23nx.ft2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی