پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
جالب است ۰
برای اولین بار در همایش بین‏ المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی

مدال ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی اهدا می‌شود

برای اولین بار مدال ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی در کشور به حداکثر سه نفر اهدا خواهد شد.
هفتمین همایش ملی و اولین همایش بین‏ المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی در تاریخ ۲۹ تا ۳۱ اردیبهشت توسط انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران برگزار می شود. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، مهندس سید حسین پاریاب مدیرکل دفتر توسعه دولت الکترونیکی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دبیرکل انجمن علمی تجارت الکترونیکی و همین طور دبیرکل هفتمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی ، با اشاره به چگونگی شکل گیری این همایش ها ، درباره ی اهداف همایش جاری گفت : 

در سال ۸۹ اولین جرقه های برگزاری چنین همایش‌هایی زده شد. چرا که ما در کشور شاهد انجام کارهای قابل توجهی در حوزه ی تجارت و اقتصاد الکترونیکی بودیم اما متاسفانه فاقد بهره وری چندانی بود. 

استنباط ما از دلایل اصلی چرایی آن حول دو محور اصلی می چرخید : موازی کاری و جزیره ای بودن فعالیت های نهاد مرتبط. بنابراین تصمیم گرفتیم در مسیر تدوین یک نقشه راه جامع و کامل حرکت کنیم که بتواند در اختیار تمامی نهاد ها قرار گرفته و تا حد امکان از وقوع این معضلات جلوگیری کند. 

در واقع حرکت ما طی مسیری جدی است از وضع موجود به سمت وضع مطلوب و دلخواهی که مدنظر داریم و بدین منظور تاکنون ۳۱۴ جلسه با نمایندگان دولتی و بخش خصوصی برگزار شده است.
 
در این راستا اولا جهت مشارکت تمامی بخش ها و نهاد ها، اعم از دولتی و خصوصی در تمامی نقاط کشور و ثانیا به منظور تامین زیر ساخت های مورد نیاز برای توسعه ی تجارت و اقتصاد الکترونیکی، اقدام به برگزاری یک هم اندیشی ملی کردیم که متفاوت با پنج همایش اول تا پنجم تجارت الکترونیکی بود که قبلا در وزارت بازرگانی وقت انجام داده بودیم. 

وی در تشریح هفت محور همایش افزود: سياست‏ها و چشم‏ انداز کشور زیر ساخت های امنيت و اعتماد، فني و ارتباطي، حقوقي و قانوني، آموزش و مهارت‏هاي انساني، اقتصادي و تجاري ( شامل بانکداری الکترونیکی ، بورس ، بیمه ،گمرک ، مالیات و لجستیک الکترونیکی ) و حلقه ی آخری که ضعف اصلی کشور در حوزه ی تجارت الکترونیکی در این قسمت است: كاربردها و نوآوري . 

وی افزود، در سه ماهه ی سوم سال ۹۰ برای ۷ محور یاد
شده ، ۷ همایش تخصصی برگزار شد بدین صورت که هر یک از همایش های تخصصی یک متولی اصلی داشت و سایرین به عنوان همکار یا حامی حضور داشتند. 

دستاورد این همایش ها، همایش دیگری در ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت سال گذشته بود که جهت جمع بندی دستاورد های همایش ۷ گانه برگزار شد . در این همایش ها، موانع و مشکلات پیش رو و ارائه ی راهکار برای توسعه ی هرچه بیشتر تجارت و اقتصاد الکترونیکی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
نتیجه ی این همایش ها "نقشه ی راه توسعه تجارت و اقتصاد الکترونیکی کشور" بود که تدوین شد و مقرر است در هفتمین دوره آن است که در روزهای ۲۸ تا ۳۱ اردیبهشت امسال برگزار می شود رونمایی شود. 

دبیرکل هفتمین همایش ملی و اولین همایش بین‏ المللی تجارت و اقتصاد الکترونیکی ، ضمن بیان دستاورد های همایش های قبلی درباره ی تقدیر از برترین های حوزه ی تجارت و اقتصاد الکترونیکی نیز گفت: 

برای اولین بار قرار است مدال ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی در کشور به حداکثر سه نفر اهدا شود.

وی همچنین در خصوص تقدیر از برترین های تجارت و اقتصاد الکترونیکی در کشور گفت: معیارهایی برای انتخاب برترینها در نظر گرفته شده است که از جمله این معیارها می توان به مقالات، پایان نامه، طرح ها، پروژه ها و فعالیت هایی اشاره نمود که توسط افراد انجام شده و برای دبیرخانه انجمن علمی تجارت الکترونیکی ایران ارسال شده است. 

همچنین شاخص هایی مثل کمیت و کیفیت کار، کاربردی بودن و میزان وسعت تاثیر پذیری در کشور از دیگر معیار ها جهت انتخاب برترین هاست. 

مهندس سید حسین پاریاب اعلام داشت که مطابق برنامه ریزی های بعمل آمده مقرر است برای اولین بار در کشور مدال ملی تجارت و اقتصاد الکترونیکی به حداکثر سه نفر اهدا شود که البته تعداد بنا به تشخیص دبیرخانه ی تخصصی علمی از یک تا سه نفر متغیر خواهد بود.
 
وی افزود، قرار است برای ارزش نهادن بیش از پیش به قلم و تلاش های تئوریک و همینطور تهییج جهت ارتقای سطح نگارش های علمی به برترین مقاله ارائه شده به همایش نیز یک دستگاه خودرو تقدیم شود. 

مهندس سید حسین پاریاب در پایان با تاکید بسیار بر سهم بالای نهاد دانشگاه در توسعه و اقتصاد تجارت الکترونیکی ، ۵ راهکار را برای شتاب بخشیدن هرچه بیشتر به این نهاد مهم و حیاتی پیشنهاد کرد : 

تربیت نیروهای متخصص کشور در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تربیت نیروهای مدرس در کشور که می تواند به کاهش میزان مهاجرت نخبگان منجر شود، بازنگری در محتوای درسی رشته های فناوری اطلاعات و ارتباطات، بازنگری در محتوای دروس دوره‌هایی که هم اکنون در حال اجراست و راه اندازی دوره های تحصیلات تکمیلی براساس نیازهای مختلف کشور.
 
گفتنی است دانشگاه های تهران ، شریف ، امام حسین (ع) ، شاهد ، شیراز ، موسسه آموزش عالی طبرستان، دانشگاه آزاد اسلامی ، یزد ، تربیت مدرس ، مالک اشتر ، الزهرا ، باهنر کرمان ، علوم پزشکی تهران و تبریز و همچنین انجمن های کامپیوتر ، حمل و نقل ریلی ایران و غیره بعنوان حامیان علمی همایش هستند.

کد مطلب : 5346
https://aftana.ir/vdcj.xeifuqetmsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی