پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 2 May 2024
جالب است ۰
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به ازای هر ۱۰درصد افزایش نفوذ شبکه اینترنت باند پهن در کشورهای در حال توسعه به طور متوسط ۱.۴درصد افزایش تولید ناخالص داخلی به وجود می آید، گفت: طبق آمار ۳درصد تولید ناخالص ملی کشور سهم فناوری اطلاعات است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به ازای هر ۱۰درصد افزایش نفوذ شبکه اینترنت باند پهن در کشورهای در حال توسعه به طور متوسط ۱.۴درصد افزایش تولید ناخالص داخلی به وجود می آید، گفت: طبق آمار ۳درصد تولید ناخالص ملی کشور سهم فناوری اطلاعات است. 

به گزارش افتانا،رضا تقی پور با اشاره به سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص ملی و افزایش بهره وری در اغلب کشورهای دنیا و برنامه های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه اظهار داشت: یکی از محورهای اصلی فعالیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که از ابتدای دولت دهم به مجلس شورای نیز ارائه شد ارتقای نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در تولید ناخالص داخلی بود که تا حدود زیادی امروز این برنامه در حال تحقق است؛ به نحوی که در سال ۸۹ حدود ۳ درصد از تولید ناخالص ملی در کشور سهم فناوری اطلاعات بود و این درحالی است که در سالهای قبل از دولت دهم این سهم حدود ۲.۲ درصد برآورد شده است.

وی ادامه داد: با این وجود یکی از اهداف برنامه پنجم توسعه این است که بتوانیم سهم فناوری اطلاعات را در شاخص GDP کشور به حداقل ۴ درصد برسانیم.

تقی پور با اشاره به اثرات شبکه پهن باند بر تولید ناخالص داخلی گفت: بنابر گزارش بانک جهانی به ازای هر ۱۰ درصد افزایش نفوذ شبکه باند پهن در کشورهای در حال توسعه به طور متوسط ۱.۴ درصد افزایش و در کشورهای توسعه یافته ۱.۲ درصد افزایش GDP را شاهد خواهیم بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: باید توجه داشت که افزایش تولید ناخالص داخلی تنها مربوط به تامین زیرساختها نخواهد بود و تا حدود زیادی بحث تامین محتوا و سرویس ها نیز در این قضیه اهمیت دارند که طبیعتا به تناسب آمادگی دستگاههای اجرایی برای ارائه خدمات الکترونیکی، این درصد افزایش خواهد یافت.

وی با تاکید براینکه امروز ادعا می کنیم که زیرساختهای لازم برای بخش اعظمی از این خدمات در کشور فراهم است، تصریح کرد: بخش باقی مانده نیز در حال فراهم شدن است که با ایجاد شبکه ملی اطلاعات کامل خواهد شد.

تقی پور اظهار امیدواری کرد که همه دستگاههای اجرایی با رویکرد الکترونیکی شدن فرایندها و الکترونیکی کردن ارائه خدمات به مردم ، در ارتقای سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی کمک کنند. 

کارشناسان معتقدند که کشورهای توسعه یافته در حوزه توسعه اینترنت و کاربردهای آن در حال افزایش دسترسی شهروندانشان به شبکه‌های با پهنای باند وسیع هستند و برای افزایش پهنای‌باند زیاد توجیه اقتصادی دارند و علاوه بر آن افزایش کیفیت خدمات برخط را نیز با اهمیت می‌دانند.

از این روی گفته می شود تاثیر ۱۷درصد در GDP کره جنوبی سال ۲۰۰۷، تاثیر ۳۵درصد در صادرات کره جنوبی در سال ۲۰۰۷، تاثیر ۲درصد از ۱/۵ درصد رشد اقتصادی کره جنوبی در سال ۲۰۰۶ و تاثیر ۶/۱درصد از ۵ درصد رشد اقتصادی کره جنوبی در سال ۲۰۰۷ مدیون دسترسی شهروندان به اینترنت با سرعت بالا بوده است. در کشورهای توسعه یافته نیز به ازای یک درصد افزایش تعداد کاربران اینترنت با سرعت بالا، حدود ۲۴۰ دلار به سرانه GDP مردم آن کشورها افزوده شده است.

در کشور ما نیز از سال ۸۸ تاکنون، ظرفیت پهنای باند داخلی کشور از حدود ۳۵ گیگابیت بر ثانیه به ۵۰۰ گیگابیت بر ثانیه رسیده که حدود ۱۶ برابر رشد داشته است و براساس پیش نویس برنامه پنجم توسعه کشور، پیش بینی شده بود این حجم پهنای باند داخلی در پایان برنامه محقق شود اما با بازنگری در این برنامه مقرر شد این شاخص در پایان برنامه با رشدی چهار و نیم برابری به بیش از دو ترابایت بر ثانیه افزایش پیدا کند.
کد مطلب : 691
https://aftana.ir/vdcjfvemzuqeh.sfu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی