با تغییر نسل مشتریان بانکی و گرایش به دریافت خدمات غیرحضوری، شعب بانکی باید به سمت ایجاد تمرکز و ارائه مجموعهای از خدمات در کمترین زمان و یکجا بروند.
به گزارش مؤسسه دیدهبان آی تی، در برنامه اقتصاد فردای این هفته با حضور مهندس سید حامد قنادپور، فعال بانکداری الکترونیکی و مدرس دانشگاه و دکتر علیرضا صالحی، مجری کارشناس برنامه، موضوع آینده بانکداری الکترونیکی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.
مهندس قنادپور درباره امکان حذف شعبهها در آینده چنین گفت: شعبه یک کانال است و باید وجود داشته باشد اما نه به شکل فعلی و در آینده فیزیک شعبه بانکی را بهعنوان یک کانال و به شکلی متفاوت از امروز لازم داریم. در حال حاضر شعب بانکی مرکز خدمات محسوب میشوند اما در گذر زمان باید تغییر رویکرد و نگاه داشته باشند. اکنون نیز طیف سنی مراجعه به شعب رو به افزایش متوسط سنی و سالمندان است و جوانان کمتر مخاطب آن هستند و طی۵ تا ۱۰ سال آینده کمتر هم میشوند و طبیعتاً این گروه سنی جوان برای دریافت سرویس و خدمات به بانک مراجعه نمیکنند. انتظار نسل جدید از بانک ارائه سرویس و خدمات درون شعبه نیست. اکنون هم ۸۵ تا ۹۵ درصد فعالیتهای بانکی خارج از شعبه انجام میگیرند. شعبههای بانکی در آینده باید به جای مرکز خدمات بهعنوان مرکز تجاری و یا مرکز مشاوره مورد استفاده قرار بگیرند و یا اینکه تبدیل به سوپر مارکت خدمات شوند.
دکتر صالحی نیز به تحقیقی در سال ۲۰۱۴ اشاره کرد که نشان میدهد در اروپا نیمی از مشتریان علاقهمند به وجود شعب فیزیکی بانکها با تغییر وظایف هستند و مهندس قنادپور در این مورد اظهار داشت: شعبه یک نیاز است. طبق بررسیهای میدانی، افراد قدیمی آن را به خاطر ایجاد ارتباطات انسانی و تعاملات چهره به چهره در مراجعه به شعب، ترجیح میدهند.
وی درباره تغییر وظایف شعبهها گفت: وقتی از تبدیل شعبه به