دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 29 Apr 2024
تعداد نظر۱
جالب است ۰
پنجمین جشنواره ملی فاوا برگزار شد

تأکید بر نقش توسعه‌IT برای پیشرفت همه‌جانبه کشور

در جشنواره ملی فاوا بر لزوم توجه به IT و اتکا به اقتصاد دانش بنیان برای توسعه کشور تأکید شد.
منبع : پایگاه خبری جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات

در جشنواره ملی فاوا بر لزوم  توجه به IT و اتکا به اقتصاد دانش بنیان برای توسعه کشور  تأکید شد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، در پنجمین جشنواره ملی فاوا که روز دوشنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۹۴ با عنوان کسب و کارهای نو با خدمات الکترونیکی برگزار شد، واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به سهم فناوری‌های نوین در ارتقای بهره‌وری گفت: دولت در برنامه ششم، موتور حرکت به سمت توسعه را IT و اتکا به اقتصاد دانش بنیان قرار داده است. 

واعظی در این مراسم با تبریک روز جهانی ارتباطات به خانواده بزرگ ارتباطات کشور، بهره‌گیری صحیح از فناوری در دنیای امروز را مساوی با ایجاد قدرت و ثروت در کشورها دانست که همه حوزه‌ها به نوعی تأثیرپذیر و تأثیرگذار بر آن هستند و با اشاره به تحولات ICT در دنیا افزود ICT :در همه بخش‌ها توانمندساز است. امروز اگر بخواهیم کار درست و با سرعت انجام دهیم بدون پشتوانه ICT امکانپذیر نیست. 

وی معاون اول رئیس جمهور را حامی بخش فاوا در دولت عنوان کرد و گفت: با تلاش ایشان پس از ۶ سال وقفه جلسات منظم شورای عالی IT برگزار شد و دستاوردهای خوبی هم برای کشور به ارمغان داشت. در سال گذشته رئیس جمهور از بخش ICT کشور خواسته‌هایی داشت که با کمک دولت، بخش خصوصی و دانشگاه‌ها تلاش شد بخشی از زیرساخت‌های مدنظر فراهم شود. باید در زمان کوتاه جبران عقب ماندگی کنیم و از این رو تا پایان سال ۱۳۹۳ در بیش از ۲۰۰ شهر نسل ۳ و ۷۰ شهر نیز نسل ۴ برقرار شد. در ابتدای دولت یازدهم ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مشترک اینترنت داشتیم که اکنون به ۹ میلیون افزایش یافته است و معادل همین مقدار نیز از اینترنت موبایل بهره می برند. 

وی با اشاره به این که شبکه انتقال کشور محدود بود و در یک سال گذشته سه برابر شده است، افزود: پهنای باند داخل نیز ۴ برابر افزایش یافته است.
 
واعظی اولویت‌های سال جاری را بحث دولت الکترونیک، توسعه کسب و کار، اشتغال دانش پایه و دسترسی آزاد به اطلاعات عنوان کرد و گفت: در زمینه دولت الکترونیک با هدف بهبود خدمات و چابک‌سازی دولت، شفافیت و کاهش زمان و هزینه خدمات تاکنون ۱۴ خوشه و ۳۱ کار گروه ایجاد و در آیین‌نامه شورای عالی فناوری اطلاعات مصوب و ابلاغ شده است. 

وزیر ارتباطات با بیان اینکه دولت دنبال تصدی‌گری نیست و تنها در زیرساخت‌هایی که یا برای بخش خصوصی صرفه اقتصادی ندارد و یا از نظر حاکمیتی باید در اختیار دولت باشد حضور خواهد یافت، گفت: امیدواریم بازار ۲۰ هزار میلیارد تومانی فعلی ICT کشور به ۶۰ هزار میلیارد تومان گسترش یابد. بنای دولت بر این است که فرقی بین بخش خصوصی، دانشگاهی و دولتی قائل نشود و ما معتقدیم که با همکاری تمام بخش‌ها به اهداف دست می‌یابیم. 

دکتر واعظی با تاکید بر حمایت از شرکتهای دانش بنیان افزود: جهت حمایت از تولید و پژوهش داخلی در سال گذشته ۹۰ میلیارد تومان وام وجوه اداره شده اختصاص داده شد که بخش قابل توجهی از آن هزینه شد و در سال جاری نیز ۱۲۰ میلیارد تومان به این بخش کمک می شود. در سال جدید با صدور ۷ تا ۸ پروانه جدید به ایجاد حدود ۱۰۰هزار شغل کمک می شود. 

در این مراسم، دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور، گفت: این جشنواره نشان می‌دهد که باید توجه بیشتری به موضوع ارتباطات داشت، به‌ویژه در سالی که به سال همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت نام‌گذاری شده است، ارتباطات نقش مهمی در تحقق این شعار دارد. 

جهانگیری با بیان این که توسعه ارتباطات به‌عنوان زیرساخت تحرک‌بخش و توانمند‌ساز همه بخش‌های اقتصادی کشور است، گفت: ما به توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی نیازمندیم و برای تحقق این خواسته، زیرساخت اصلی که توسعه را تسهیل می کند، توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات است. 

وی با بیان اینکه نظام ارتباطی دولت از لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نیازمند تحرک و حرکت بیشتر است، افزود: دولت نیازمند تقویت بنیان‌های ارتباطی با جامعه و نخبگان است. سهم دولت در نظام رسانه‌ای کشور از سهم منتقدان و مخالفان بسیار کمتر است و این امر دولت را با دشواری‌هایی در ارتباط با جامعه مواجه می‌کند. 

جهانگیری به هوشمندسازی و چابک سازی فعالیت های دولت اشاره و بر نقش دولت در توسعه ارتباطات تأکید کرد و افزود: دولت موضوع توسعه فناوری ارتباطات را با جدیت دنبال می‌کند. دولت کم‌تحرک و بزرگ نمی‌تواند نقش واقعی خود را در توسعه ارائه دهد. 

جهانگیری بر ارتقای بهره وری دولت و بهره گیری از سرمایه نیروی انسانی تحصیل‌کرده تأکید کرد و ادامه داد: ارتقای بهره‌وری، کاهش هزینه و زمان ارائه خدمات دولت، تسهیل دسترسی آسان مردم به خدمات، پاسخ‌گویی و شفاف‌سازی نظام اجرایی برای مقابله با فساد و ویژه‌خواری؛ مطالبات و دغدغه‌هایی است که با رویکرد صحیح نظام ارتباطی و فناوری اطلاعات قادر به دست‌یابی است. 

وی با بیان اینکه ICT به‌عنوان زیرساخت، تحرک بخش و توانمندساز همه بخش های اقتصادی کشور است افزود: توسعه در اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سیاست نیازمند زیرساخت اصلی به نام توسعه ارتباطات است. 

وی با تأکید بر اینکه توسعه با کارهای مقطعی و جزیره‌ای انجام نمی شود ادامه داد: شورای عالی فناوری اطلاعات به‌عنوان نهاد سیاست‌گذار و اجرایی کشور احیا و فعال شد و این شورا موضوعات مهم و جدی همچون توسعه پهن باند در کشور را در دستور کار دارد. 

جهانگیری با بیان اینکه راهی جز استقرار دولت الکترونیک و حتی دولت همراه نداریم، افزود: کشوری که نسل‌های سوم و چهارم موبایل را ایجاد می‌کند می‌تواند از فرصت دولت همراه نیز استفاده کند. 

وی با اشاره به برنامه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد سالانه ۱۰۰هزار شغل، گفت: این موضوع، کار مهمی است و همه دستگاه ها باید از آن حمایت کنند تا سهم فاوا در تولید ناخالص ملی و صادرات کشور با یک حرکت علمی دقیق افزایش یابد. 

رضا رحمانی، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، نیز در این مراسم با بیان این که فناوری اطلاعات و ارتباطات در بهبود فضای کسب و کار در کشور نقش بسزایی دارد، گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با درک اهمیت نقش ICT در بهبود فضای کسب و کار در این بخش حرکتی جهادی را آغاز کرده است. مجلس شورای اسلامی در تدوین برنامه ششم توسعه از حمایت‌های بخش خصوصی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در اتاق فکر خود بهره می‌برد. 

وی با بیان این که امروزه تمام کشورهای پیشرفته دنیا در عرصه های فناوری اطلاعات و ارتباطات پیشرفت های چشمگیری داشته اند گفت: این امر نشان می دهد که تا چه اندازه این عرصه می تواند در توسعه کشور موثر باشد. 

رحمانی با اشاره به این که بیش از ۸۰ در صد مردم ایران سواد فاوا دارند، تاکید کرد: ۱۷درصد دانشجویان کشور نیز در این عرصه فارغ‌التحصیل شده‌اند که این امر نشان می‌دهد ما برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور آمادگی لازم را داشته و باید از این فرصت بهره ببریم. فناوری اطلاعات و ارتباطات بهترین فرصت برای اجرای عدالت در جامعه را فراهم می‌کند به‌عنوان مثال با توسعه بحث آموزش الکترونیکی، بهداشت الکترونیکی و خدمات نوین کشاورزی به مناطق محروم می‌توان عدالت را در تمام آحاد جامعه برقرار کرد. 

وی برلزوم اهمیت به افزایش تولید داخلی ملی در کشور تأکید کرد و گفت: در سال ۸۴ حدود ۸۰۰میلیون دلار تجهیزات وارد کشور شد که این رقم در سال ۹۲ به سه میلیارد دلار رسیده است که این آمارها نشان می‌دهد باید بتوانیم مطابق با سیاست‌های کلی کشور وضعیت تولید داخلی خود را ارتقا دهیم. تولید ملی باید به یک نهضت تبدیل شود و از تمام اپراتورهای تلفن همراه و شرکت‌های فعال حوزه ICT درخواست داریم برای رونق این بخش اهمیت جدی قائل شوند. 

نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین با تأکید بر اهمیت افزایش تولید نرم افزارهای بومی تاکید کرد: در این حوزه ۸۵ محور توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شناسایی شده است.

در این مراسم سعید سعادت، رئیس هیئت مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، نیز تصویب قوانین حمایتی در حوزه فاوا را یک راه حل کارساز در افزایش تعامل دولت و بخش خصوصی دانست واظهار داشت: در سالی که به همدلی و هم‌زبانی نام‌گذاری شده است خواهان توجه بیشتر دولت به دستاوردهای بخش خصوصی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم. نمایشگاه الکامپ ویترین صنعت ITاست و بیست و یکمین دوره آن امسال برگزار می‌شود. این در حالی است که با وجود تمام تلاش‌ها و پیگیری‌ها هنوز با مشکلات متعددی مواجه هستیم. در سال ۹۴ باید در دولت و تدبیر و امید به اجرا شدن قوانین به‌عنوان فرصت نگریست و از توان بخش خصوصی بهره برد.

کد مطلب : 9573
https://aftana.ir/vdcf.ed1iw6dtmgiaw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مرتضی خاکپور
...
سلام
مسئولان محترم ایمیل ملی ایران .
ایمیل من بسته و غیر فعال شد .
لطفاً درستش کنید .
متشکرم .