يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
جالب است ۰
پیش‌بینی گاردین از بازار فناوری اطلاعات ایران:

بازار ایران در آستانه رونق شرکت‌های نوپای فناوری

روزنامه گاردین در گزارشی درباره بازار فناوری در ایران آینده روشنی را برای آن ترسیم کرد.
منبع : خبرگزاری فارس

روزنامه گاردین در گزارشی درباره بازار فناوری در ایران آینده روشنی را برای آن ترسیم کرد.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، گاردین پیش‌بینی کرده است که با کاهش تحریم‌ها و افزایش حضور سرمایه گذاران خارجی در ایران، شرکت‌های نوپای فناوری در کشور می‌توانند کسب و کار خود را کاملاً توسعه دهند. یکی از نشانه‌های این تحول برگزاری کنفرانس iBridge برلین با حضور نمایندگان صدها شرکت فناوری نوپای ایرانی دانسته شده که برای جلب سرمایه افراد و مؤسساتی از کشورهای اروپایی و قاره آمریکا تلاش خواهند کرد. 

هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس بررسی چالش‌ها و فرصت‌های کارآفرینی در ایران به خصوص در حوزه فناوری است. از جمله شرکت‌های بزرگ فناوری ایرانی که در این کنفرانس حضور می‌یابند، می‌توان به سایت تجارت الکترونیک دیجی کالا با ۷۵۰ هزار بازدیدکننده و ارزش ۱۵۰ میلیون دلار، سایت به اشتراک‌گذاری ویدئوی آپارات وسایت تخفیف گروهی تخفیفان اشاره کرد.

از آن سوی دنیا نیز سرمایه‌گذاران بزرگی از دره سیلیکون ولی در کنفرانس مذکور حضور خواهند داشت که یکی از آنها Dave McClure است. 

وی که سابقه سرمایه‌گذاری در ۵۰۰ شرکت نوپا را دارد در مورد اهمیت کنفرانس iBridge گفته است: ایران مانند بسیاری از اقتصادهای در حال ظهور جمعیت زیادی دارد که تعداد قابل توجهی از آنها تحصیل کرده هستند و لذا در این کشور پتانسیل زیادی برای سرمایه‌گذاری وجود دارد. این سرمایه‌گذار معتقد است که در صورت بهبود روابط ایران با دیگر کشورهای جهان، رشد اقتصادی فراوانی در انتظار آن است و به‌طور قطع فرصت‌های جالبی برای شرکت2های نوپا وجود خواهد داشت.

این فعال عرصه فناوری اطلاعات، مشکل اصلی را قوانینی می‌داند که توسط دولت آمریکا وضع شده و اجازه سرمایه‌گذاری مستقیم افرادی همچون او را در بخش فناوری ایران نمی‌دهد. هرچند خوش‌بینی زیادی در مورد تغییر این قوانین در آینده نزدیک وجود دارد.

براساس آمار موجود ۷۰درصد از جمعیت ۸۰میلیونی ایران زیر ۳۵ سال سن دارند و نیمی از مردم ایران از تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند. همچنین ۴۶میلیون ایرانی که معادل ۵۷.۲ درصد جمعیت ایران است از اینترنت استفاده می‌کنند. این رقم نیمی از کل کاربران اینترنت در خاورمیانه را در برمی‌گیرد.

در ادامه  گزارش گاردین به حمایت دولت ایران از کنفرانس iBridges و نقش شرکت‌های فناوری در بهبود اوضاع اقتصادی ایران و جلوگیری از فرار مغزها اشاره شده  سپس تعدادی از شرکت‌های نوپا و موفق فناوری ایران معرفی شده اند.

نکته‌ای که در این گزارش به آن اشاره شده این است که رفع تحریم‌ها لزوماً تأثیر مثبتی بر فعالیت تمامی شرکت‌های فناوری نوپای ایرانی ندارد. به عنوان مثال، حضور مستقیم گوگل در بازار برنامه‌های تلفن همراه از رونق کافه‌بازار که خدمات مشابه با گوگل پلی ارائه می‌دهد، خواهد کاست؛ اما در عوض به نفع دیجی کالا خواهد بود زیرا این شرکت می‌تواند از سرمایه‌گذاری خارجی و فروش کالا در سطح بین‌المللی بهره‌مند شود.

کد مطلب : 9624
https://aftana.ir/vdcc.iqoa2bqe0la82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی