يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
جالب است ۰
یادداشت بهزاد صمدی، تحلیلگر و مدرس کارگزاری اقتصاد بیدار

تحليل تکنيکال و نرم‌افزارهـــاي آن در تــــــالار شيشـــــــه‌اي

تحليل تکنيکال، روشي براي پيش‌بيني قيمت‌ها در بازار از طريق مطالعه وضعيت گذشته بازار است.

تحليل تکنيکال، روشي براي پيش‌بيني قيمت‌ها در بازار از طريق مطالعه وضعيت گذشته بازار است. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، در اين تحليل از طريق بررسي تغييرات و نوسان‌هاي قيمت‌ها و حجم معاملات و عرضه و تقاضا مي‌توان وضعيت قيمت‌ها در آينده را پيش‌بيني کرد. اين روش تحليل در بازار ارزهاي خارجي، بازارهاي بورس اوراق بهادار و بازار طلا و ديگر فلزات گران‌بها کاربرد گسترده‌اي دارد.

اين نوع تحليل با استفاده از «مطالعه رفتار و حرکات قيمت و حجم سهام در گذشته و تعيين قيمت و روند آينده سهم» صورت مي‌پذيرد، تغييرات قيمت سهم با استفاده از پيشينه تاريخي و نمودار توسط تحليل‌گر تکنيکي مورد تجزيه‌وتحليل قرار مي‌گيرد.

تحليل تکنيکي (فني)، با آزمون قيمت‌هاي گذشته و حجم مبادلات حرکت‌هاي آينده، قيمت را پيش‌بيني مي‌کند. اساس اين تحليل‌ها بر استفاده از نمودار و رابطه‌هاي رياضي و هندسي متمرکز است تا بدين گونه روندهاي کوچک و بزرگ به‌دست آيد. در اين راستا فرصت‌هاي خريد يا فروش از راه برآورد محدوده نوسانات بازار مشخص مي‌شود

نرم‌افزار تحليل تکنيکال معاملات بر خط
اين نرم‌افزارها، نرم‌افزارهايي هستند که فرآيندهاي رسم نمودار، تحليل و گزارش‌گيري را به‌صورت خودکار انجام مي‌دهند و به تحليلگر فني در بازبيني‌ها و پيش‌بيني بازار سهام کمک مي‌کنند. امروزه تحليل تکنيکال هم از جنبه کاربردي و هم از جنبه شناخت عمومي بسيار گسترده شده است، به‌طوري‌که طيف بزرگي از بانک‌ها و مؤسسات مالي، شرکت‌ها و سرمايه‌گذاران کوچک و بزرگ از آن براي پيش‌بيني و پياده‌سازي تصميمات سرمايه‌گذاري استفاده مي‌کنند.

ويژگي‌هايي يک نرم‌افزار تحليل تکنيکال مناسب
نمودار قيمت کليه شرکت‌هاي فعال در بورس و فرابورس ايران از ابتدا تاکنون را در برداشته. همچنين بايد نمودار کليه شاخص‌هاي بورس را داشته باشد.

البته وجود نمودار قيمت‌هاي جهاني طلا و ارز نيز در اين نرم‌افزار ضروري است و بايد توجه کرد که براي يک تحليل مناسب، نرم‌افزار نياز به مجموعه کامل انديکاتورهاي تحليل تکنيکي (...,RSI, MACD, MFI, EMA) دارد.

همچنين نرم‌افزار تحليل تکنيکال مناسب بايد امکان رسم انواع خط و شکل بر روي نمودارهاي فيبوناچي، گن، کانال‌ها و بادبزن‌ها را داشته باشد. انديکاتورهاي پيش‌بيني‌کننده و هدايت‌کننده داشته باشد و امکان مشاهده نماي کلي بازار را به تحليلگر بدهد. امکان ساخت گروه‌هاي مختلف از نمادهاي دلخواه و امکان ارسال سفارش از کليه بخش‌هاي نرم‌افزار را داشته باشد.

انواع نرم‌افزارهاي موجود در بازار ايران
۱- نرم‌افزار تحليل تکنيکال (AmiBroker)
نرم‌افزار AmiBroker يکي از بهترين ابزارهاي نرم‌افزاري در حوزه تحليل است که از محبوبيت ويژه‌اي در ميان تحليلگران بازار سرمايه برخوردار است. از مزاياي اين نرم‌افزار مي‌توان به کاربرپسند بودن، نمودارهاي متنوع گرافيکي، کاربري آسان، قابليت نوشتن اکسپرت‌ها و فرمول‌هاي مختلف و پيشرفته، استفاده بسيار کم از منابع پردازنده دستگاه به هنگام تحليل اشاره کرد. هرچند فراگيري نرم‌افزار هيچ‌گاه نمي‌تواند جايگزين دانش و مهارت تحليل تکنيکال شود اما به‌عنوان ابزاري مناسب جهت سرعت و دقت بخشيدن به تحليل‌ها الزامي است.

ده ويژگي اين نرم‌افزار
۱- نمودار سازي قدرتمند:
با کمک AmiBroker مي‌توانيد نمودارهاي لحظه‌اي، دقيقه‌اي، ساعتي، روزانه، هفتگي، ماهانه و سالانه قيمت اقلام موردنظر خود را در قالب انواع و اقسام نمودارهاي رايج ثبت، مطالعه و بررسي کنيد. علاوه بر اين و با استفاده از چارت‌هاي Built-in و ابزارهاي ترسيم نمودار، بيشترين تنوع در نمايش گرافيکي اطلاعات را در اختيار خواهيد داشت.

۲- به‌روزرساني خودکار بانک داده‌اي: با استفاده از انواع مراکز منتشرکننده داده‌هاي بازارهاي سرمايه مي‌توانيد به‌صورت خودکار بانک داده‌اي خود را به‌صورت چندگانه به‌روز و مقايسه کنيد.

۳- ايجاد فرمول‌ها: با کمک AmiBroker (AFL) مي‌توانيد مانند يک معامله‌گر حرفه‌، فرمول‌ها و سيستم‌هاي معامله‌ خاص خود را ايجاد و مستقر کنيد.
۴- ايجاد شاخص‌ها: با کمک گراف‌ها و نمودارهاي تصويري و ابزارهاي مقياس‌سازي و گريدبندي، هر شاخصي را که مي‌خواهيد ايجاد و به‌روز کنید 
۵- پويش بازار و اعمال قوانين معامله: پنجره تجزيه‌وتحليل خودکار اين نرم‌افزار به کاربر کمک مي‌کند تا بانک داده‌اي اقلام سرمايه‌اي موردنظر خود را به‌صورت خودکار اسکن (پويش) نمايد و قوانين خريدوفروش موردنظرتان را اعمال کند. 
۶- مديريت سبد سرمايه: گزينه مديريت پورتفوي AmiBroker به کاربر کمک مي‌کند تا سرمايه‌گذاري‌هاي فعلي خود را رديابي کند و سود تعلق‌گرفته، موجودي سرمايه و نقد، دريافت و پرداخت و کميسيون‌هاي پرداخت شده را براي هرکدام از اقلام سرمايه‌اي و در کل سبد مديريت کنيد.
۷- اتصال به پست الکترونيک: هميشه پشت ميز کار و رايانه خود نيستيد؟ مشکلي نيست، AmiBroker بااتصال به درگاه پست الکترونيک شما، به‌صورت لحظه‌اي نوسانات و تغييرات مدنظر شما را بر تلفن همراه شما ايميل مي‌کند تا هيچ فرصتي را از دست ندهيد.
۸- مديريت حساب‌ها: نرم‌افزار AmiBroker مي‌تواند

به حسابدار شخصي هر تحليلگر و معامله‌گري تبديل شود. دسترسي آني به اطلاعات تمامي معاملات، حساب‌هاي بانکي مختلف، طرف حساب‌هاي شما و محاسبه سود و زيان همواره امکان‌پذير است.
۹- توسعه دانش و مهارت‌ها: با کمک AmiBroker نه‌تنها تحليل و معامله مي‌کنيد، بلکه بيشتر و بيشتر مي‌آموزيد. با استفاده از گزينه Guru Advisor وضعيت‌هاي مختلف بازار را بررسي مي‌نماييد و از گزينه پيکان‌هاي خريدوفروش اتوماتيک بر نمودارها حوزه دانش تحليلي خود را توسعه دهيد.
۱۰- کاربري آسان و ساده: با در نظر گرفتن طبيعت نياز به مشاهده هم‌زمان نمودارها و اطلاعات مختلف جهت تحليل بهتر و دقيق‌تر، نرم‌افزار AmiBroker بر اساس يک طراحي ارگونوميک و چشم‌نواز هر ميزان اطلاعات را که نياز داشته باشيد به‌سرعت و باظرافت در اختيارتان قرار مي‌دهد.

نرم‌افزار Meta stock
ديگر نرم‌افزار مورداستفاده تحليلگران تکنيکال در بازار سرمايه، نرم‌افزار Meta Stock است که به‌عنوان قوي‌ترين نرم‌افزار تحليل تکنيکال و مديريت سبد سهام شناخته مي‌شود. اين نرم‌افزار داراي انواع ابزارهاي تکنيکي و قابليت استفاده بر فايل‌هاي Excel و Text را داراست.

نرم‌افزار تحليل تکنيکال پايلوت رسا
اين نرم‌افزار يکي از برترين نرم‌افزارهاي تحليل تکنيکال موجود در ايران بوده که به‌منظور دسترسي و استفاده علمي و تحليلي سهام‌داران، مشاوران بورس، آموزشگاه‌ها و کارگزاران در بورس اوراق بهادار تهران به آخرين قيمت‌ها و اطلاعات بازار طراحي شده است. اين پلتفرم شامل کليه وسايل و نرم‌افزارهاي تحليلي جهت انواع تحليل هم‌چون تحليل‌هاي تکنيکي و بنيادي بوده و در نوع خود يکي از کم‌نظيرترين نرم‌افزارهاي ارائه‌شده جهت تحليل بازار بورس ايران است. در حال حاضر امکان نصب اين نرم‌افزار به‌صورت رايگان ميسر است.

دايناميک تريدر
اين نرم‌افزار، يکي از نرم‌افزارهاي بسيار کاربردي و جالب توجه است که توسط گروه تحليل دايناميک تريدر با مديريت آقاي رابرت ماينر طراحي و ارائه شده است. در اين نرم‌افزار، ابزارهايي گنجانده شده است. گفتني است اين نرم افزار حتي قادر است به‌صورت آنلاين مانند متاتريدر کار کند. براي توضيح مزاياي اين نرم‌افزار، مي‌توان به موارد زير اشاره کرد:
محيطي با گرافيک بسيار بالا، مناسب براي اليوت کاران به دليل سهولت ليبل‌گذاري، قابليت بالا در تحليل زماني، امکان حذف خطوطي که موردنياز نيست مانند برخي از نسبت‌هاي فيبوناچي، نشان دادن پيوست‌هاي روزانه به‌صورت خودکار، تحليل زماني خودکار و ارائه گزارش، کامل بودن ابزار پيچفورک، دسته‌بندي کندل‌هاي روزانه با رنگ‌بندي مشخص

سامانه معاملاتي «مفيد تريدر» ۵
اين نرم‌افزار، نسخه بومي شده نرم‌افزار «متاتريدر ۵» است که توسط شرکت کارگزاري مفيد و تحت ليسانس و پشتيباني شرکت MetaQuates به بازار سرمايه ايران معرفي شده است. اين سامانه يکي از باسابقه‌ترين، کاربردي‌ترين و محبوب‌ترين سامانه‌هاي معاملاتي در سراسر جهان به‌شمار مي‌رود. 

تا حدي که بسياري از کارگزاران مطرح بازارهاي سهام و کالا در سراسر جهان در کنار پلتفرم‌هاي اختصاصي خود ناچار به ارائه پلتفرم متاتريدر شده‌اند. ازجمله اين کارگزاران مي‌توان به ODL انگلستان، ACM سوئيس، بانک سرمايه‌گذاري وارن‌گلدبانک (Varengold Bank) آلمان و ده‌ها کارگزار نام‌آشناي ديگر اشاره کرد. 

مزاياي متاتريدر ۵:
دسترسي به گسترده‌ترين مجموعه قيمت‌هاي بازارهاي داخلي و جهاني
ارسال انواع سفارش‌هاي خريدوفروش به‌صورت مستقيم و شرطي
نمايش عمق بازار و اطلاعات صف‌هاي عرضه و تقاضا
مشاهده موقعيت‌هاي معاملاتي، سابقه سفارش‌ها و نمايش پرتفوي
نمايش انواع نمودارها به همراه سابقه تاريخي قيمت نمادها تا ۱۱ سال
امکان تمرين و آزمايش استراتژي‌هاي معاملاتي در حساب‌هاي مجاز
نمايش اطلاعات لحظه‌اي و نمودارهاي تاريخي نمادهاي آتي سکه
نمايش زنده قيمت‌هاي جهاني طلا، نفت خام، فلزات اساسي
دريافت پيغام‌هاي ناظر بازار، سيستم کدال و اخبار مالي و اقتصادي
دريافت گزارش‌هاي تحليلي روزانه و هفتگي و پيام‌هاي اختصاصي
مجهز به مجموعه کامل ابزارهاي تحليل تکنيکال

ره‌آورد نوين ۳
ره‌آورد نوين ۳ جامع‌ترين نرم‌افزار بازار سرمايه ايران است. اين نرم‌افزار از اولين‌بار که در سال ۱۳۷۸ عرضه شد به‌علت داشتن بانک اطلاعاتي گسترده و ابزارهاي پيشرفته همواره انتخاب اول فعالان حقيقي و حقوقي بازار سرمايه بوده است. 

ويژگي‌هاي نرم‌افزار ره‌آورد نوين
نمودار قيمت تمامي شرکت‌هاي فعال در بورس و فرابورس از ابتدا تاکنون
نمودار ارزش تمام شاخص‌هاي بورس
نمودار قيمت‌هاي جهاني (طلا، مس، فولاد، روي، سرب، نفت و...)
امکان رسم انواع خط و شکل بر روي نمودار (فيبوناچي، گن، کانال‌ها و بادبزن‌ها و...)
مجموعه کامل انديکاتورهاي تحليل تکنيکي
(RSI،MACD،MFI،EMA و... )
انديکاتورهاي پيش‌بيني‌کننده و هدايت‌کننده مثل ابر ايچيموکو (Ichimoku Cloud)
محاسبه قيمت تعديلي سهم با هفت روش مختلف (ازجمله افزايش سرمايه، سود نقدي) به انتخاب کاربر

نرم‌افزار Advance GET
نرم‌افزار ادونسدگت (Advanced GET) ازجمله نرم‌افزارهاي شمارنده امواج است که از مزاياي زيادي برخوردار است. در اين نرم افزار امواج به‌صورت خودکار و با تشخيص خود نرم‌افزار با شماره‌هاي ۱ تا ۵ شماره‌گذاري مي‌شوند. 

ضمن اينکه پارامترهاي ويژه‌اي چون PTI، Elliott Triger، شماره‌گذاري‌هاي مختلف، JTI، خطوط گن، چنگال‌هاي آندروز و غيره اين نرم‌افزار را از ديگر نرم‌افزارها متمايز مي‌سازد. به‌خصوص PTI که تشکيل امواج ۵ کامل و شکست‌خورده را در موج چهارم مشخص مي‌سازد؛ ويژگي منحصربه‌فردي که در هيچ نرم‌افزاري غير از ادونسدگت نيافته‌ايم. 
مرجع: ماهنامه دیده‌بان فناوری- شماره پنجم

کد مطلب : 10670
https://aftana.ir/vdcdz90f.yt0z56a22y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی