يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
جالب است ۰
کارکرد دوگانه آنلاین شدن معاملات

شيشه گروه‌هاي مجازي بورس در معرض سنگ

سیدرضا علوی، مدیرعامل کارگزاری بانک توسعه صادرات
از روزي که اينترنت، وارد چرخه معاملات بورس شد و سهام‌داران توانستند فارغ از تالار شيشه‌اي حافظ، جريان افت‌وخيز سهم‌ها را در سايت شرکت بورس دنبال کنند، ذات معامله در بورس دگرگوني بسياري را تجربه کرد.

از روزي که اينترنت، وارد چرخه معاملات بورس شد و سهام‌داران توانستند فارغ از تالار شيشه‌اي حافظ، جريان افت‌وخيز سهم‌ها را در سايت شرکت بورس دنبال کنند، ذات معامله در بورس دگرگوني بسياري را تجربه کرد. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، آنلاين شدن تابلوي معاملات، باعث افزايش ميل افراد به سرمايه‌گذاري در اين بازار و کسب سودهاي کلان شود. البته روند آنلاين شدن فقط به تابلوي معاملات محدود نبود و کم‌کم معامله‌گري آنلاين هم به بازار سرمايه پا نهاد. در اين ميان، شبکه‌هاي اجتماعي و گروه‌هاي نرم‌افزارهاي ارتباطي اسمارت فون‌ها، باعث شکل‌گيري پديده‌اي در بازار سرمايه شدند که گروه‌هاي تحليلي و مشاوره براي سرمايه‌گذاري را به‌راحتي و بدون مجوزهاي رسمي در اختيار سهام‌داران مي‌گذاشت.

مي‌توان نقطه عطف اين گروه‌ها را دوران اوج استقبال کاربران از فيس بوک مشاهده کرد که حتي با بي‌پروايي اسامي شبيه گروه اخبار رانتي بورس و يا نوسان‌گيري در بازار سهام را به خود اختصاص مي‌دادند. پس از آن گروه‌هاي وايبري، جايگزين فيس بوک شدند که به‌دليل در دسترس بودن و راحت‌الوصول بودن براي افراد، با استقبال بهتري مواجه شد. اما سرآمد گروه‌گرايي مجازي در بازار سرمايه، اکنون در تلگرام مشاهده مي‌شود.

فرآيند تصميم‌گيري در فضاي مجازي که امروز جايگاه خاصي بين سهام‌داران پيدا کرده است، از حضور در شبکه‌هاي مجازي تا ناهنجاري‌هاي پس از تصميم‌گيري را شامل مي‌شود. در اين فرآيند ابتدا سهام‌اران به جستجوي اطلاعات در گروه‌اي مجازي مي‌ردازند. پس از پيدا کردن گروه‌های مجازي و عضويت در آنها، تحليل توسط اين گروه ارائه مي‌شود و سرمايه‌گذار بر اساس اين تحليل‌ها اقدام به تصميم‌گيري براي خريدوفروش مي‌کند. پس از انجام عمليات سرمايه‌گذاري يا فروش سهام، به‌دليل اينکه تحليل‌ها در اکثر مواقع، اعتبار کافي را ندارند، منجر به ناهنجاري پس از تصميم‌گيري مي‌شود.
 
گروه‌هاي مجازي رنگارنگي که امروز درزمينه بورس فعاليت مي‌کنند، در اکثر مواقع بلاي جان يک معامله موفق در بورس مي‌شوند، هرچند ممکن است آثار مثبتي نيز در بازار داشته باشند. از مجموعه آثار گروه‌هاي مجازي در تصميم‌گيري سهام‌داران مي‌توان به استفاده از تحليل‌هاي تخصصي در تصميم‌گيري سهام‌داران اشاره کرد. هرچند ممکن است که تهديد همراهي با حرکت‌هاي گروهي در گروه‌هاي سفته‌بازي گريبان‌گير سرمايه‌گذاران بشود. البته اين موضوع هنگامي تهديد شمرده مي‌شود که سرمايه‌گذار خود از حرکت سفته‌بازانه بر حذر باشد، اما به دليل بي‌تجربگي و يا اشتباه در انتخاب، دچار اين گروه‌ها شود.
 
البته گاهي در اين گروه‌ها مشاهده مي‌شود که انتشار سريع اطلاعات دقيق و شفاف درخصوص عملکرد شرکت‌هاي بورسي ديده مي‌شود. همچنين بازنشر کردن شايعات در خصوص شرکت‌ها، حالت دوگانه‌اي در بازار ايجاد مي‌کند. اين دوگانگي در صورتي پيش مي‌آيد که اگر اين شايعات درست باشد، به گرفتن يک تصميم درست کمک مي‌کند، اما اگر شايعه‌اي بدون پشتوانه واقعي باشد، به ايجاد شبهه در بازار دامن مي‌زند و منجر به خريدوفروش‌هاي اشتباه در بازار مي‌شود. در اين موضوع البته گروه‌هاي مجازي نقش تکميلي را هم ايفا کرده‌اند و با امکان تأييد و يا تکذيب شايعات به تصميم‌گيري درست سهام‌داران کمک مي‌کنند. البته اين نقش مي‌تواند به‌موقع ايفا نشود که اين عدم اجراي به‌موقع مي‌تواند ناشي از ناداني و يا عمد باشد که منافع عده‌اي ديگر را تأمين کند. 

استفاده از خدمات مجازي شرکت‌هاي مشاور سرمايه‌گذاري، کارگزاران و ساير نهادهاي مالي مرتبط به بورس، يکي ديگر از گزينه‌هاي سهام‌داران است که به‌دليل اينکه از طريق مراجع رسمي و مجاز گردانده مي‌شود، مي‌تواند

به‌عنوان مراجع مجازي مطمئن‌تري براي کسب اطلاعات، شناخته شود. البته بايد توجه کرد که گاهي مراجع مجاز نيز براي حمايت از منافع خود به نشر اطلاعات خاصي اقدام مي‌کنند که هرچند ممکن است اين کار، نشر اکاذيب به دنبال نداشته باشد، اما احتمال انتشار هدفمند اطلاعات براي دريافت بازخورد موردنظر را دارد. 

لازم به ذکر است که در گرو‌ه‌هاي اين نوع شرکت‌ها، امکان نقد عملکرد مديران شرکت نيز وجود دارد و پاسخ‌گويي زودهنگام از مديران را مطالبه مي‌کند. به‌عبارتي مي‌توان گفت که در گروه‌هاي مجازي، فضاي تعامل دوجانبه و چندجانبه بين افراد وجود دارد و به تقويت فضاي مشورتي در بازار سرمايه کمک مي‌کند. 

چگونگي تأثير وب سايت‌هاي مرتبط با شبکه‌هاي اجتماعي بر فرآيند تصميم‌گيري سهام‌داران
فناوري‌هاي جديد سبب شده است که امروزه سهام‌داران در شبکه‌هاي اجتماعي مجازي آنلاين، زمان زيادي را صرف کنند. شرکت‌هاي مشاور سرمايه‌گذاري و يا ساير نهادهاي مالي مرتبط با توجه به حوزه فعاليت خود مي‌توانند از اين بستر جديد در صورت درک و تحليل درست، براي تنظيم راهبردهاي بازاريابي و افزايش درآمد خود بهره گيرند. 

شبکه‌هاي موجود بر سهام‌داران فعال و فرآيند تصميم‌گيري آنها مؤثر است. اين سهام‌داران با بررسي و تحليل اخبار و اطلاعات، نسبت به سرمايه‌گذاري اقدام مي‌کنند. همچنين شبکه‌هاي اجتماعي با تحريک تمايل به سرمايه‌گذاري بالقوه سهام‌داران، بر تصميمات آنها تأثير مي‌گذارند. 

به کمک شبکه‌هاي اجتماعي، افراد مي‌توانند درک بهتري از شرکت‌هاي بازار سرمايه داشته باشند که مي‌تواند به ايجاد تمايل در آنها براي سرمايه‌گذاري و يا خروج از سهام شرکت‌ها منجر شود. 

براي سرمايه‌گذاران بالقوه که هنوز تصميم دقيقي براي سرمايه‌گذاري ندارند، نقش شبکه‌هاي مجازي مي‌تواند پررنگ‌تر باشد. زيرا اطلاعات موجود در شبکه‌هاي اجتماعي مي‌تواند با احتمال موفقيت بيشتري آنها را به سمت خريد سهام ببرد. البته اين توفيق در مقايسه با جذب افرادي که هدفمندتر تصميم به خريد سهام گرفته‌اند، ناچيز است.

نقاط قوت گروه‌هاي مجازي و شبکه‌هاي مجازي
در گروه‌هاي موجه بازار، بهره‌گيري از تحليلگران خبره يا افراد مورد وثوق بازار فعاليت مي‌کنند و تحليل و سيگنال خريد اين افراد مورد اطمينان است و امکان بيشتري را براي رسيدن به بازدهي مطلوب ايجاب مي‌کند. 

حضور و جوا‌ب‌گويي راحت‌تر مسئولان سازمان بورس و شرکت بورس به‌عنوان متوليان بازار سرمايه در گروه‌هاي رسمي بازار که عموماً توسط مديران مياني يا روابط عمومي‌هاي سازماني و شرکتي اداره مي‌شود. 

در برخي از گروه‌هاي مجازي، امکان ارائه مشاوره تخصصي توسط شرکت‌هاي مشاور سرمايه‌گذاري فراهم‌ شده است. 

ارائه سريع‌تر خدمات متنوع بازار سرمايه توسط نهادهاي مالي مختلف ديگر امکان مثبتي است که گروه‌هاي مجازي در اختيار سهام‌داران مي‌گذارند. 

فراگير بودن شبکه‌هاي اجتماعي و دسترسي همگان به آنها در نقاط مختلف کشور، تا حد زيادي اعتدال محتوايي بين سهام‌داران را ايجاد مي‌کند. همچنين امکان آموزش‌هاي تخصصي توسط اساتيد فن در برخي از گروه‌ها ديده شده است که به بهبود وضعيت دانشي سهام‌داران کمک شايان توجهي مي‌کند. 

نقاط ضعف گروه‌هاي مجازي و شبکه‌هاي مجازي
امکان سفته‌بازي توسط برخي از افراد در گروه‌هاي هماهنگ با انجام حرکت‌هاي گله در سهم‌هاي بي‌بنياد کوچک انجام مي‌شود که متأسفانه افراد بي‌تجربه را نيز همراه مي‌کند و به‌نوعي به‌عنوان طعمه از آنها استفاده مي‌شود: ‌

- عدم نظارت کافي بر گروه‌هاي مجازي توسط نهاد ناظر بازار و يا ساير نهادهاي نظارتي کشور که البته به‌دليل ضعف قانوني است.
- تهديد سلامت بازار سرمايه و از بين رفتن اعتماد عمومي نسبت به آن به دليل جولان سفته‌بازان در گروه‌هاي مجازي پيش مي‌آيد. 
- امکان انتشار مطالب غيرواقعي و گمراه‌کننده که مي‌تواند به تصميم‌گيري سهام‌داران تأثير منفي بگذارد.
منبع: ماهنامه دیده‌بان فناوری- شماره پنجم

کد مطلب : 10672
https://aftana.ir/vdcf0vdy.w6dxeagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی