يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
جالب است ۰
معاملات آنلاين به‌عنوان يک ابزار نوين معاملاتي از سال ۱۳۸۹ که براي اولين‌بار ارائه شد و نسبت ارزش معاملات آنلاين در اين سال‌ها همواره صعودي بوده‌است.

معاملات آنلاين به‌عنوان يک ابزار نوين معاملاتي از سال ۱۳۸۹ که براي اولين‌بار ارائه شد و نسبت ارزش معاملات آنلاين در اين سال‌ها همواره صعودي بوده‌است.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، معاملات آنلاين به‌عنوان يک ابزار نوين معاملاتي از سال ۱۳۸۹ که براي اولين‌بار ارائه شد و نسبت ارزش معاملات آنلاين در اين سال‌ها همواره صعودي بوده‌است. به‌طوري که اين افزايش رشد نه‌تنها بين اشخاص حقيقي بلکه اشخاص حقوقي بوده و شرکت‌ها با ايجاد اين دسترسي سعي مي‌کنند نظارت لحظه‌اي بر سبد سهام خود داشته و بدين ترتيب رصد بدون واسطه بر بازار انجام دهند. اما در کنار مزاياي ذاتي، در اين شيوه معاملاتي مشکلات و محدوديت‌هايي مشاهده مي‌شود که عمدتا ناشي از نرم‌افزار شرکت‌هاي ارائه‌دهنده است. از مهم‌ترين محدوديت‌هاي مطرح شده عبارت‌اند از:
 
ضعف در زيرساخت‌هاي ارتباطي، عدم آشنايي کافي سرمايه‌گذاران با سامانه، عدم نمايش مظنه‌ها، عدم نمايش جايگاه کاربر در زمان وجود صف‌هاي معاملاتي که اين امر باعث شده سهم فروش از طريق سامانه نسبت به سهم خريد همواره بيشتر باشد، عدم تنوع در ارائه انواع سفارشات، محدوديت حجمي در عرضه‌هاي اوليه ، تغيير کارگزار ناظر فروش و....
 
براساس نظر کارشناسان ارائه‌دهنده نرم‌افزاري معاملات آنلاين، امکان اصلاح بسياري از مشکلات موجود با بازنگري اين نرم‌افزارها و نيز جلب نظر سازمان درباره محدوديت‌هاي اعمال شده در آن‌ها وجود دارد.
 
به‌منظور کمک به رفع مشکلاتي از قبيل ناکافي‌بودن آشنايي سرمايه‌گذاران با نحوه انجام معامله از طريق سيستم‌هاي معاملات برخط و مزيت‌هاي اين شيوه معاملاتي و مسائل مربوط به عرضه‌هاي اوليه، بورس اوراق بهادار مي‌تواند اقدامات زير را انجام دهد:
 
• با برگزاري کلاس‌ها و دوره هاي آموزشي، تهيه کتب و جزوات و CD هاي آموزشي درباره چگونگي انجام معامله از طريق

سيستم‌هاي معاملات برخط و مزيت‌هاي اين شيوه معاملاتي، در سطح کشور به‌ويژه در تالارهاي مناطق، آگاهي سرمايه‌گذاران درباره اين نوع از معاملات را افزايش دهند.
• براي تشويق سرمايه‌گذاران به سرمايه‌گذاري در چارچوب معاملات آنلاين، بورس مي‌تواند در عرضه‌هاي اوليه سهميه بيشتري به اين گروه از سرمايه‌گذاران اختصاص دهد و يا کاربران معاملات برخط را با توجه به سطح دانش مالي آنها رتبه‌بندي کرده و متناسب با رتبه‌اي که به‌دست مي‌آورند از امکانات بيشتري در سيستم معاملات آنلاين بهره‌مند شوند و اين مي‌تواند دليل درخواست شرکت‌هاي کارگزاري براي گرفتن مدرک تحصيلي را توجيه کند مي‌تواند که يک برتري براي مشتريان با سطح تحصيلات بيشتر باشد و همچنين ريسک انجام معاملات احساسي را در سطح بازار را کاهش مي‌دهد.
 
با اين حال از مهم‌ترين مشکلات مي‌توان به قطعي‌هاي مکرر اشاره کرد که در جهت رفع آن بعضي از شرکت‌هاي کارگزاري در حال طراحي سيستم آنلاين اختصاصي خود هستند که نه‌تنها اين مشکل را بر طرف مي‌کند، بلکه در رقابت با ديگر شرکت‌ها مي‌تواند در جذب سرمايه‌گذار خارجي با ايجاد فضايي به زبان انگليسي که به‌راستي يک ضعف در سيستم معاملات بر خط فعلي است، به‌خصوص اکنون که در دوران بعد از توافق هسته‌اي قرار داريم و بازار از کمبود نقدينگي رنج مي‌برد مي‌توان با چند زبانه کردن سامانه امکان جذب سرمايه‌گذاران خارجي فراهم کرد و شرکت‌ها نيز با مهيا کردن زيرساخت‌هاي خود سعي مي‌کنند در آينده درصورت مهيا شدن حضور سرمايه‌گذاران خارجي در اين بازار برتري نسبي نسبت به ديگر کارگزاران داشته‌باشند.
 
در مجموع هرچند با افزايش استقاده کاربران از سامانه آنلاين در چند سال اخير مواجه بوده‌ايم، اما به‌دليل وجود ريسک‌هاي سيستماتيک فعلي بازار سرمايه شاهد آمار کمتري از معاملات توسط سرمايه‌گذاران خرد در بازار هستيم که به‌نوعي همان رکود بازار را در اندازه کوچک‌تر نشان مي‌دهد، به گونه‌اي که بسياري از سرمايه‌گذاران خرد تنها به بازگشايي حساب کاربري بسنده کرده و حتي کساني که از اولين استفاده‌کنندگان اين ابزار بوده‌اند با خارج کردن سرمايه خود در انتظار چشم‌انداز اقتصادي کشور در آينده هستند.
مرجع: ماهنامه دیده‌بان فناوری- شماره پنجم

کد مطلب : 10673
https://aftana.ir/vdcgw39q.ak9zu4prra.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی