يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 19 May 2024
جالب است ۰
شرکت مخابرات: ۳۶.۵ میلیون نفر، مرکز آمار ایران: ۱۱ میلیون نفر

اختلاف ۲۵ میلیونی در تعداد کاربران اینترنت

ارائه آمار از تعداد کاربران اینترنت در کشور همیشه سوال‌برانگیز و با شک و تردید‌هایی همراه بوده است. علت آن هم اعلام آمار متناقض از سوی وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقابل گزارش­های‌، مرکز آمار کشور است.
منبع : پایگاه خبری شهر الکترونیک
ارائه آمار از تعداد کاربران اینترنت در کشور همیشه سوال‌برانگیز و با شک و تردید‌هایی همراه بوده است. علت آن هم اعلام آمار متناقض از سوی وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات در مقابل گزارش­های‌، مرکز آمار کشور است. 

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)،در آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت ارتباطات، ایران در سال ۲۰۱۱ با داشتن ۳۶.۵ میلیون کاربر اینترنت، ضریب نفوذی برابر ۴۶.۹ درصد داشته است‌؛ که این میزان براساس گفته­‌های رضا تقی ­پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رتبه اول در منطقه را نشان می­دهد.

در مقابل، مرکز آمار ایران در دی ماه سال ۹۰ براساس آمارگیری نمونه‌ای از خانوارهای ایرانی اعلام کرد، تعداد کاربران اینترنت در کشور حدود ۱۱ میلیون نفر و میزان ضریب نفوذ اینترنت ۱۴.۷ درصد است . همچنین این آمار نشان می­دهد که بخش عمده (۸۵ درصد) کاربران فعلی اینترنت، هنوز از روش دایل‌آپ برای اتصال به اینترنت بهره‌ می‌برنند.
 
از آنجایی که در حال حاضر ارتباط اینترنتی از طریق دایل‌آپ در بررسی شاخص توسعه یافتگی کشورها اهمیتی ندارد، بنابراین باید گفت حدود ۸۵ درصد از جمعیت ایران اساسا به سرویس اینترنت دسترسی ندارند.

فرمول­های متفاوت، آمارهای متفاوت

ضریب نفوذ اینترنت حاکی از توانمندی و دسترسی جمعیت محدوده‌ای خاص به اینترنت است. اما از آنجا که آمار ضریب نفوذ در کشور ما با اما و اگرهای بسیاری همراه بوده، نمی‌توان گفت که پیشرفت اینترنت به چه اندازه است.

براساس آمار شرکت مخابرات، تعداد کاربران اینترنت در سال ۸۴ حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر بوده که در سال ۸۵ به ۱۲ میلیون رسیده است. این تعداد در سال ۸۶ بدون افزایش چشمگیر ۱۲ میلیون و۸۰۰ هزار نفر بوده اما در سال ۸۷، تعداد کاربران با توجه به زیرساخت­های کشور و محدودیت­ها موجود، به شکل غیر قابل باوری افزایش یافته و به ۲۱ میلیون نفر رسیده است.
 
در سال ۸۸ نیز تعداد کاربران حدود ۲۶میلیون۵۰۰ هزار نفر اعلام شده است.اگر مروری به آمار منتشر شده در سایت شرکت مخابرات ایران طی سال­های ۸۴ تا ۹۰ داشته باشیم، شاهد افزایش ناگهانی تعداد کاربران طی سال­های یاد شده خواهیم داشت.

به عنوان مثال براساس آمار این سایت تعداد کاربران در سال ۸۴ حدود ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار کاربر بوده که در سال ۸۵ به ۱۲ میلیون رسیده است. در سال ۸۶ چندان به تعداد کاربران افزوده نشده و در این سال تعداد کاربران ۱۲ میلیون و۸۰۰ هزار نفر بوده است. 

در سال ۸۷، تعداد کاربران با توجه به زیرساخت­های کشور و محدودیت­ها موجود در بخش اینترنت، به شکل غیر قابل باوری افزایش یافته و به ۲۱ میلیون نفر رسیده است. در سال ۸۸ تعداد کاربران حدود ۲۶میلیون۵۰۰ هزار کاربر بوده. در واقع میزان کاربران از رقم کمتر از ۱۳ میلیون به ۲۶میلیون افزایش یافته که به باور برخی کارشناسان حوزه آی ­تی چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد .

تنها سندی که مسئولان وزارت ارتباطات، برای افزایش ناگهانی تعداد کاربران در عرض یک سال، آن هم به صورت شفاهی عنوان می‌کنند، این است که کاربرانی را که از طریق تلفن‌همراه به اینترنت متصل می‌شوند، جزو کاربران اینترنتی
می‌دانند . اما بنابر اظهارات کارشناسان، این کار کاملا غیر قابل قبول است؛ چراکه نمی‌توان این دسته از افراد به عنوان یک پایانه نگاه کرد.

انتشار دو آمار متناقض طی سال­های گذشته، این سوال را در ذهن کاربران به وجود می‌آورد که کدام یک از آنها صحیح‌تر است؟ مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، انتشار آمارهای مختلف را به تفاوت در فرمول­های به کار برده ارتباط می­دهند و معتقدند که هر فرمول یک نتیجه را به دنبال دارد.

محمد حسن شانه‌ساززاده رییس هیات مدیره شرکت شاتل در گفت‌­وگو با پایگاه خبری شهر الکترونیک، ارائه ندادن یک تعریف درست از کاربر اینترنت را دلیل انتشار این آمار متناقض در کشور میداند و می­گوید: طی سال­های گذشته تعریف یک کاربر از نظر ITU تغییرات زیادی کرده است. اما در آخرین تغییرات، کاربر اینترنت از نظر این نهاد فردی است که به اینترنت با حداقل سرعت ۲ مگابیت دسترسی داشته باشد. 

اما در ایران، کاربران اینترنت را فردی در نظر می­گیرند که یک­بار در سال به هر طریقی به اینترنت دسترسی داشته باشد. حتی مسئولان وزارت ارتباطات افرادی را که به صورت ناخودآگاه GPRS گوشی­های موبایلشان شان فعال است، جزو کاربران اینترنت اعلام می­ کنند که کاملا اشتباه است.

به باور وی تا زمانی که یک تعریف استاندارد و علمی در این زمینه وجود نداشته باشد، نمی­توان به آمارهای اعلام شده درباره ضریب نفوذ اینترنت اعتماد کرد.

در مقابل، علی حکیم­ جوادی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رییس سازمان فناوری اطلاعات در خصوص تناقض آماری موجود می­‌گوید: فرمول­‌های مختلفی برای به دست آوردن ضریب­ نفوذ اینترنت در جهان وجود دارد.
 
ما برای رسیدن به یک فرمول قابل استناد پروژه­ ای را با همکاری دانشگاه شریف پیاده کردیم. در این پروژه تمام فرمول­‌هایی که برای رسیدن به ضریب­ نفوذ مورد استفاده قرار می­گیرند را جمع­ آوری کردیم و به یک فرمول استاندارد رسیدم .

محمد حسن شانه‌ساززاده، رییس هیات مدیره شرکت شاتل: از نظر ITU کاربر اینترنت فردی است که به اینترنت با حداقل سرعت ۲ مگابیت دسترسی داشته باشد. اما در ایران، کاربر اینترنت را فردی در نظر می‌گیرند که یک­بار در سال به هر طریقی به اینترنت دسترسی داشته باشد. مسئولان وزارت ارتباطات، حتی افرادی را که به صورت ناخودآگاه GPRS گوشی­‌های موبایلشان شان فعال است، جزو کاربران اینترنت اعلام می‌کنند. 

به باور وی اعلام آمار ضریب­ نفوذ تنها برای پاسخگویی به مردم در داخل کشور نیست؛ چرا که شاید برای مردم عادی چندان مهم نباشدکه مثلا ضریب­ نفوذ اینترنت در کشور چه میزان است. اما در جوامع بین ­المللی و مخصوصا در مجموعه­ هایی که شاخص ­های توسعه یافتگی را جمع‌آوری می­ کنند، ارائه این مستندات بسیار ضروری است. بنابراین وقتی وزارت ارتباطات آماری را در این خصوص اعلام می‌­کند، براساس یکسری مستندات علمی و استاندارد است.

وی در پاسخ به غیر قابل باور بودن آمار ضریب ­نفوذ در کشور می­گوید: عده­ ای تنها برای ایجاد تنش عنوان می­ کنند که این آمار غیر واقعی است اما هر فردی که به اطراف خود نگاه کند و دسترسی مردم به اینترنت را ببیند، می­فهمد که این آمار واقعی و به دور از بزرگ­نمایی است.

حکیم­ جوادی در واکنش به گزارش مرکز آمار که نشان می­دهد ۸۵ درصد از کاربران از طریق دایل آپ، و تنها کمتر از ۱۵ درصد کاربران از طریق اینترنت پرسرعت به اینترنت دسترسی دارند می‌گوید: مرکز آمار با استفاده از فرمول مخصوص به خودش این آمار را به دست آورده است. 

اما فکر نمی­کنم که در حال حاضر کاربری از طریق دایل‌ آپ ،به اینترنت اتصال پیدا کند. گزارش‌هایی از مراکز مخابراتی به دست سازمان رسیده است که نشان می­ دهد بسیاری از تجهیزات مراکز مخابراتی برای نصب اینترنت پرسرعت بدون استفاده مانده است.

معاون وزیر ارتباطات اعلام می­کند که در حال حاضر حتی کاربران در روستاها نیز به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند و بسیاری از فعالیت­های خود از جمله پرداخت قبوض و.. را از طریق سیستم­‌های
الکترونیکی انجام می­دهند. همچنین بسیاری از پروژه‌هایی که در کشور تعریف شده، از جمله هدفمندی رایانه ­ها، ثبت­ نام در کنکور و... ، مردم را مجبور به استفاده از سرویس اینترنت کرده است.

اینترنت پرسرعت سوار بر لاک پشت

حتی اگر آمار ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات را قابل استناد دانسته و قبول کنیم که طی سال­های ۸۷ تا ۹۰، ضریب نفوذ اینترنت در کشور دو برابر شده است، باز هم آمار­های بین­ المللی نشان می­دهد که کشور در بخش اینترنت پرسرعت چندان وضعیت خوبی ندارد.

جدیدترین آمار وضعیت اینترنت پرسرعت در ۱۳ کشور دنیا نشان می­دهد که از هر ۱۰۰ نفر در ایران یک نفر به اینترنت پرسرعت دسترسی دارد.

این آمار با توجه به این نکته که قرار است براساس اهداف چشم انداز ۲۰ ساله کشور و همچنین برنامه پنجم توسعه، ایران رتبه اول منطقه را از نظر علمی فناوری به خود اختصاص دهد چندان قابل قبول به نظر نمی‌رسد.

علی حکیم جوادی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات: عده­‌ای تنها برای ایجاد تنش عنوان می­‌کنند که آمار کاربران اینترنت در ایران غیر واقعی است اما هر فردی که به اطراف خود نگاه کند و دسترسی مردم به اینترنت را ببیند، می­‌فهمد که این آمار واقعی و به دور از بزرگ­‌نمایی است.
 
معاون وزیر ارتباطات در این خصوص و در مورد برنامه ­های وزارت آی­‌سی­‌تی، برای تبدیل جایگاه ایران به رتبه اول در منطقه می­گوید: تمام تلاش ما انجام برنامه پنجم توسعه است. فصل الخطاب در برنامه پنجم توسعه راه­اندزای شبکه ملی اطلاعات است و سعی می­کنیم براساس آنچه در این برنامه به عنوان مظیفه ما وظیفه تعیین شده است، گام برداریم.

وی اعلام می ­گوید: در حال حاضر مهم این است که مردم به اطلاعاتی که می­خواهند دسترسی داشته باشند و چندان تفاوت ندارد که این دسترسی از طریق اینترنت بین­ المللی باشد و یا شبکه ملی اطلاعات.

حکیم جوادی می­ افزاید: تا پایان برنامه پنجم توسعه باید تمام دستگاه­های دولتی به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند و همجنین ۶۰ درصد خانواره­ا نیز امکان استفاده از این شبکه را داشته باشند، وزارت ارتباطات تمام تلاش خود برای اجرای این برنامه را انجام می‌دهد.

در حالی که مسئولان وزارت ارتباطات بر این باورند که برای تبدیل ایران به قطب فناوری در منطقه، هیچ مشکلی پیش رو ندارند اما به باور فعالان حوزه اینترنت، کمبود و کیفیت پایین پهنای­ باند در کشور، ایجاد محدودیت­های سرعتی برای کاربران از جمله دلایل اصلی است که تبدیل ایران به کشور اول منطقه در زمینه فناوری اطلاعات را با مشکل مواجه می­کند.

محمد حسن شانه ساز زاده رییس هیات مدیره شرکت شاتل، در خصوص وضعیت کشور در بخش استفاده از اینترنت پرسرعت می­گوید:در کشور ما به دلیل ضعف­های زیرساختی، مشکلات شرکت­های ندا با مخابرات استان­ها و.. کاربران نتوانستند به صورت گسترده به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند و علیرغم تمایل و نیاز به دسترسی اینترنت پرسرعت امکان استفاده از آن را نداشتند.

وی می­ افزاید: بروکراسی­‌های اداری شرکت­های خدمات دهنده اینترنت پرسرعت و همچنین محدودیت در دسترسی به این سرویس نیز از دیگر مباحثی است که مشکل‌ساز شده و کاربران از آن شکایت دارند. همچنین در مقابل این سرویس نه چندان با کیفیت کاربران مجبور به پرداخت هزینه­ های بالایی هستند و همین امر باعث می­شود استفاده از اینترنت پرسرعت در سبد خانواده­‌ها جایی نداشته باشد.

این فعال حوزه اینترنت بر این باور است تا زمانی که محدودیت­ها ایجاد شده در بخش اینترنت پرسرعت از بین نرود و به نوعی نگرش و سیاست‌گذاری مسئولان وزارت ارتباطات در این بخش تغییری نکند ایران نمی­تواند براساس برنامه پنجم توسعه، عنوان اول در منطقه را در بخش اینترنت پرسرعت از آن خود کند.
کد مطلب : 2053
https://aftana.ir/vdcb.sb5urhbgfiupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی