يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 5 May 2024
جالب است ۰

از کجا جایزه بخرم؟

علیرضا صالحی
صنف فناوری اطلاعات به دلیل جوانی و پویایی، لاجرم رفتارهایی جوانانه هم دارد. جویای نام و جویای جاه. برای همین است که هویت داشتن، در جایزه ها و قاب های رنگارنگ نمود پیدا می کند
منبع : دنیای اقتصاد
گزارشی که درروزنامه دنیای اقتصاد مورخ نهم مردادماه با عنوان "جشنواره هایی که جایزه می فروشند" درج گردید، تازه کردن داغی بود که مدتی است بر سینه صنف فناوری اطلاعات نشسته است. نگارنده پیش از این یادداشتی را با عنوان "این جایزه به فروش می رسد" در روزنامه فناوران در تاریخ هجده مرداد ۸۹ درج نمود و در آن به آسیب شناسی همین مسئله پرداخت. 

صنف فناوری اطلاعات به دلیل جوانی و پویایی، لاجرم رفتارهایی جوانانه هم دارد. جویای نام و جویای جاه. برای همین است که هویت داشتن، در جایزه ها و قاب های رنگارنگ نمود پیدا می کند.
 
اما قاب هایی که بدون شفافیت در داوری و نحوه تامین منابع مالی، نداشتن پشتوانه علمی و آکادمیک، لحاظ نکردن منافع صنفی و ... به برندگان داده و در حقیقت فروخته می شوند. 

"آفتی به نام «جایزه فروشی و جایزه بگیری» در صنف مي‌خواهد رخنه کند و ریشه هر حرکت مثبتی را در آینده هم بخشکاند. همه باید هوشیار باشیم" متاسفانه آنچه که در سال ۸۹ با این عبارات هشدار داده شد، اکنون به ساختاری قدرتمند تبدیل شده است. 

شرکت ها یا مجموعه هایی که اساس کسب و کار خود را بر تعریف یک جایزه، جذب منابع مالی از طریق فروش آن جایزه بنا نهاده اند و سال بعد با ردگم کردن و تغییر نام جایزه به یک عنوان دهان پرکن دیگر، شرکت های جدیدی را می فریبند، از همین جمله اند.
 
شرکت هایی که در سال با فروش یک یا دو جایزه، کسب و کار خود را به پیش می برند که ترفند تغییر نام جایزه و جعل عنوان دیگری که عموما ملی بودن را هم یدک می کشد، تنها یکی از وجود این پدیده زشت است. 

در این میان، چند نهاد خصوصی و دولتی هم که تلاش کرده اند وضعیت خود را تثبیت کرده و از چنین موضوعاتی به دور باشند نیز به دلیل فقدان شفافیت در روندهای اجرایی و داوری و ابهام در سازوکارهای مالی، به همین مشکلات مبتلا هستند. 

متاسفانه آفت جایزه فروشی و خرید آن، در صنف ما جاخوش کرده است. تا زمانی که شرکت ها خودشان را نیازمند چنین جوایزی می بینند، این پدیده ناسالم زیست خواهد کرد. 

تنها راه خشکاندن ریشه های این آفت و جداکردن صف آنانی که دلسوزانه و علاقمندانه می خواهند جوایز معتبری را در این حوزه سامان دهند، هشیارکردن شرکت ها و سازمان هاست. اینکه در مقابل این جایزه فروختن ها نه بگوییم و بدانیم که این آفت در همه کشورهای درحال توسعه کمابیش حیات یافته اما با هوشیاری شرکت ها، حذف شده است. باید شرکت ها را هوشیار کرد.
کد مطلب : 2391
https://aftana.ir/vdcg.y9xrak9wqpr4a.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی