سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 7 May 2024
جالب است ۰
جنگ‌های امروز جنگ سایبری یا جنگ‌های «بیولوژیک» است. طبیعی است که با تغییر نوع جنگ‌ها و کنارگذاشتن روش‌های سنتی که در قدیم متدوال بود، کشورها برای مقابله با این جنگ‌های مدرن روش مدرن نیز برگزینند.
منبع : روزنامه بهار
پیشرفت علم و تکنولوژی زندگی امروز مردم دنیا را تحت تسخیر خود در آورده است. علم و تکنولوژی تا آنجا پیش رفته که حتی نوع جنگیدن را نیز نسبت به گذشته دچار تغییرات اساسی کرده است. امروزه نوع جنگ در دنیا متفاوت شده است.
 
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، جنگ‌های امروز جنگ سایبری یا جنگ‌های «بیولوژیک» است. طبیعی است که با تغییر نوع جنگ‌ها و کنارگذاشتن روش‌های سنتی که در قدیم متدوال بود، کشورها برای مقابله با این جنگ‌های مدرن روش مدرن نیز برگزینند. دیگر کشورها برای جنگ با طرف مقابل احتیاجی به لشکر‌کشی ندارند و به جای جایگزینی سرباز برای رفتن به جنگ کشورهای مختلف جهان برای مقابله با حملات سایبری، لشکر سایبری تشکیل می‌دهند.
 
کشورها در حال حاضر سعی می‌کنند اکثر بودجه خود را صرف ایجاد ارتش سایبری کنند. ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده است. با توجه به موقعیتی که ایران در دنیا دارد، تلاش‌های خوبی در این زمینه نیز انجام داده است. نسل امروز ایران نسل جوانی است که دانش خیلی خوبی در زمینه فضای مجازی دارد. صحبت‌کردن در مورد بحث امنیت در ایران کار حساسی است، اما به طور کلی باید گفت بحث امنیت در کشورمان خوشبختانه هر روز پررنگ‌تر می‌شود. 

خیلی از سازمان‌ها به این مسئله پرداخته‌اند و به سمت آن رفته‌اند خصوصا سازمان‌های مالی و اعتباری و بانک‌ها که نسبت به گذشته به مباحث امنیت توجه بیشتری نشان می‌دهند و در این راستا اقدام به انجام فعالیت‌هایی کرده‌اند. هدف بخش حاکمیتی هم نهادینه‌کردن آموزش‌ها در این حوزه در بین مردم است. در نتیجه جمهوری اسلامی ایران تلاش بسیاری در زمینه ایجاد ارتش سایبری دارد. 

ایران در سال‌های اخیر پیشرفت خیلی خوبی در این زمینه داشته است. همیشه وقتی که یک اتفاقی می‌افتد که خیلی از مسائل جرئی را نشان می‌دهد طبیعتا ما برای آن مسائل راه پیشگیری را در نظر می‌گیریم. در بحث امنیت که در سال‌های اخیر با اتفاقات ریزودرشتی همراه بوده، تحولات بسیاری به وجود آمده‌است.
 
«استاکس‌نت» با هدف کشورهایی مانند ایران طراحی شد. همین اتفاقات مردم را نیز آگاه‌تر کرده است. طبیعی است که ما برویم به‌دنبال آن‌که با آن‌ها مقابله یا پیشگیری کنیم، اما درباره این‌که آیا سیاست سایبری ایران آفندی یا پدافندی خواهد بود باید اشاره کنم که پدافندهای عامل در ایران به شکل دفاعی ساخته شده‌اند. خوب این یک امر طبیعی است؛ زمانی که به شما حمله می‌کنند شما هم سعی بر دفاع از خودتان دارید. حمله و دفاع از یکدیگر قابل تفکیک نیستند. 

در بحث امنیت این‌گونه نیست که زمانی که مشکلی به وجود می‌آید ما بتوانیم یک‌شبه مشکلات را حل کنیم و به حالت اول برگردانیم.
برخی از مشکلاتی که به وجود آمده، مشکلات زیرساختاری و مدیریت امنیت اطلاعات است. 

تنها کاری که ما می‌توانیم انجام بدهیم این است که از آن به عنوان فرصتی برای بهبود استفاده کنیم. کار ما تغییر زیر‌ساخت‌ها است که توانایی انجام این کار یک‌روزه ایجاد نخواهد شد. 

*رییس کمیسیون امنیت «افتا» سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران
کد مطلب : 4626
https://aftana.ir/vdcj.8exfuqemmsfzu.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی