شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
جالب است ۰
تمام شدن حجم اینترنت مسئله‌ای قابل پیش‌بینی است اما برخی کاربران احساس می‌کنند زمان تمام شدن ظرفیت اینترنت آن‌ها مطابقت چندانی با میزان مصرف‌شان نداشته است و در این میان باید دید که این مسئله به هکرها بر‌می‌گردد یا کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی.
منبع : خبرگزاری ايسنا

تمام شدن حجم اینترنت مسئله‌ای قابل پیش‌بینی است اما برخی کاربران احساس می‌کنند زمان تمام شدن ظرفیت اینترنت آن‌ها مطابقت چندانی با میزان مصرف‌شان نداشته است و در این میان باید دید که این مسئله به هکرها بر‌می‌گردد یا کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی. 


به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، شاید بسیاری از کاربران اینترنت این تجربه را داشته باشند که حجم اینترنت‌شان ناگهان ته کشیده است. البته تمام شدن حجم اینترنت مسئله‌ای قابل پیش‌بینی است اما برخی کاربران احساس می‌کنند زمان تمام شدن ظرفیت اینترنت آن‌ها مطابقت چندانی با میزان مصرف‌شان نداشته است.

نظر برخی کاربران این است که شرکت‌های اینترنتی کم‌فروشی می‌کنند اما خود شرکت‌های اینترنتی تقصیر را به گردن هکرهایی می‌اندازند که به اینترنت کاربران دسترسی پیدا می‌کنند، ترافیک مصرفی کاربر را افزایش می‌دهند و در نهایت حجم اینترنت وی را استفاده می‌کنند.

اگر اتمام ناگهانی حجم اینترنت ناشی از کم‌فروشی شرکت‌های اینترنتی باشد، وظیفه جلوگیری و رسیدگی به این امر بر عهده سازمان تنظیم مقررات است. 

علی‌اصغر عمیدیان در مورد این مطلب با اشاره به نظارتی که از سوی سازمان تنظیم مقررات بر نحوه اجرای مقررات از سوی شرکت‌ها می شود، قول برخورد با شرکت‌هایی را داده که به اعتقاد کاربران در فروش اینترنت کم‌فروشی می‌کنند.

وی به عنوان رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، سازمانی که وظیفه نظارت بر کیفیت اینترنت را دارد، تصریح کرد که اگر اجحافی در حوزه پهنای باند صورت می‌گیرد و شرکتی در این حوزه کم‌فروشی کند، پس از مدتی او را جریمه کرده و بعد از تکرار نیز برای مدتی ممکن است مدت پروانه آن‌ها کم شود یا در صورت تکرار پروانه آن‌ها لغو شود.

عمیدیان در ادامه استقرار یک دادسرای ویژه در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات از جمله عواملی دانست که م‌ تواند میزان تعهد شرکت‌ها به مقررات رگولاتوری افزایش دهد اما همه پیگیری‌های رگولاتوری در صورتی اتفاق می‌افتد که این سازمان متوجه کم‌فروشی صورت گرفته از سوی شرکت اینترنتی بشود و بتواند به موقع جلوی آن را گرفته و علاوه بر خسارتی که باید از سوی شرکت به کاربران پرداخت شود، شرکت اینترنتی را نیز جریمه کند.

درنهایت باید توجه داشت که درصد بسیار کمی از کاربران حاضر به صرف وقت و هزینه برای پیگیری کمفروشی شرکت اینترنتی هستند و اگر سازمان تنظیم مقررات و بخش نظارت آن نتواند به درستی شرکتها را پایش کند، احتمال دریافت این خسارت و جریمه شرکت نیز نزدیک به صفر است.

شرکت‌های اینترنتی که زیر بار انجام چنین کم‌فروشی نمی‌روند به همین نظارتهای سازمان تنظیم مقررات اشاره دارند. رییس کمیسیون اینترنت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران تاکید کرد ‌که با وجود نظارت‌های رگولاتوری شرکت‌های اینترنتی امکان کم‌فروشی ندارند. 

محمد رضا کریمی، رییس کمیسیون اینترنت نصر تهران، نیز با اشاره به این مطلب که هیچ شرکت اینترنتی مجوز‌داری با وجود نظارت‌های کاملا رگولاتوری نمی‌تواند در فروش اینترنت کم‌فروشی کند،  هکرهایی را مسئول کم شدن حجم اینترنت کاربران می‌داند که با دسترسی به اکانت یک کاربر حجم اینترنت آن را استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به ای‌نکه گاهی برخی حمله‌های سایبری باعث می‌شود حجم اینترنت کاربران به‌طور غیرطبیعی مصرف شود، توضیح داد: این‌که گاهی حجم خریداری شده از سوی مشترکان با حجمی که این افراد مصرف می‌کنند مطابقت ندارد، در برخی مواقع وجود هکرها باعث می‌شود ترافیک مصرفی کاربر بیش از مصرف وی افزایش پیدا کند و سیستم اکانتینگ نیز نمی‌تواند بین ترافیک مصرفی از سوی کاربر واقعی و هکر تفکیک قائل شود.

کریمی درباره این‌که چگونه می‌توان جلوی چنین حمله‌های سایبری را گرفت، به نقش شرکت زیرساخت در این زمینه اشاره و اظهار کرد: در مورد این‌گونه حملات سایبری با شرکت زیرساخت جلساتی برگزار شده است. شرکت زیرساخت نیاز به انجام برنامه‌هایی از جمله Black holding دارد که بتواند اینترنت شرکت‌ها را مانیتور کرده و جلوی مصرف حجم اینترنت از سوی هکرها را بگیرد.

وی درباره اجرای چنین طرحی از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت از استفاده از برنامه‌های به صورت پایلوت در شرکت زیرساخت خبرداد و گفت: این اتفاق به صورت پایلوت از سوی شرکت زیرساخت در حال اجراست تا هر جایی که شرکت‌ها احساس کردند مورد حمله‌های هکرها قرار گرفتند زیرساخت جلوی این حمله را بگیرد.

اما اینکه خسارت‌دیده‌ها باید به کجا مراجعه کنند مسئله مهم دیگری در این زمینه است که برای پاسخ به آن باید دانست کدام یک از شرکت‌های اینترنتی یا شرکت زیرساخت مسئول خسارت وارده به کاربران است.

رییس کمیسیون اینترنت نصر تهران با اشاره به این‌که در بیشتر موارد پیدا کردن منبع هک امکان‌پذیر نیست، خاطر نشان کرد: اگر خسارتی از سوی حملات سایبری به مشترکان اینترنت وارد شود برخی شرکت‌ها حجم اضافی را به جای حجم اینترنت مصرف‌ شده مشترک در اختیار وی قرار می‌دهد.

کریمی درباره‌ این‌که یک کاربر اینترنت چه‌طور می‌تواند متوجه کاهش غیرمعمول حجم اینترنت خود شود، گفت: کاربران می‌توانند گزارش حجم اینترنت مبادله شده بین کاربر و شرکت ISP را اندازه‌گیری کنند اما این امر کاری تخصصی است.

کد مطلب : 8918
https://aftana.ir/vdch.zn6t23nw6ftd2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی