جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
جالب است ۰
سال ۲۰۱۴ از نظر تعداد حملات سایبری بزرگ از سال‌های گذشته چیزی کم نداشته و شاید حمله به شرکت سونی پیکچرز در شمار بزرگ‌ترین هک‌های تاریخ ثبت خواهد شود.
منبع : خبرگزاری ايسنا

سال ۲۰۱۴ از نظر تعداد حملات سایبری بزرگ از سال‌های گذشته چیزی کم نداشته و شاید حمله به شرکت سونی پیکچرز در شمار بزرگ‌ترین هک‌های تاریخ ثبت خواهد شود.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، گزارشی که از سوی sputniknews منتشر شده، نگاهی به بزرگ‌ترین جرائم سایبری تکان دهنده دنیای تکنولوژی در سال ۲۰۱۴ انداخته است. 

در نوامبر سال ۲۰۱۴ گروهی از هکرها که خود را «محافظان صلح» نامیده بوند در یک حمله سایبری موفق شدند که چندین ترابایت از اطلاعات حساس این شرکت را سرقت کنند. به‌محض انجام این حمله سایبری چندین شماره امنیتی این شرکت، ایمیل و گزارش حقوق افراد مشهور و کارمندان سونی به علاوه نسخه‌هایی از فیلم‌های اکران نشده در اینترنت منتشر شده و به صورت آنلاین قابل دسترسی شد.

این حمله تقریبا با اعتراض کره جنوبی به فیلمی با نام «مصاحبه»، یک کمدی درباره تلاش سیا برای ترور کیم‌جونگ اون رهبر کره شمالی، هم‌زمان شد و به همین دلیل گفته شد که حمله سایبری به کمپانی سونی پیکچرز بی ارتباط با کرده شمالی نبوده است. در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۴ اف بی آی به‌طور رسمی اعلام کرد که حمله سایبری صورت گرفته از سوی کره شمالی بوده است درحالی‌که حکومت پیونگ‌یانگ چنین اتهامی را رد می‌کند.

در سالی که گذشت، حساب رسمی دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه در ۱۴ آگوست سال ۲۰۱۴ میلادی هک شد. اطلاعاتی که هکرها اقدام به انتشار آن کرده بودند مبنی بر این بود که مدودف تصمیم دارد استعفا داده و به عنوان یک عکاس آزاد فعالیت کند. این پیام یک ساعت بعد از انتشار حذف شد. هیچ گروه یا شخصی مسئولیت حمله سایبری به توییتر نخست وزیر روسیه را بر عهده نگرفت. 

در اواخر آگوست سال ۲۰۱۴ با هک شدن سیستم بک‌آپ آی‌کلود کمپانی اپل، صدها عکس شخصی از بازیگران و مشاهیر هالیوودی از جمله جنیفر لورنس و کیم کارداشیان روی اینترنت قرار گرفت و به سرعت در شبکه‌های مختلف اجتماعی بازنشر شد. در واکنش به این اتفاق بسیاری از سایت‌های اینترنتی، امنیت پایین ‌آی‌کلود را به عنوان ننگی برای کمپانی بزرگ اپل دانستند اما اپل چندان زیر بار مسئولیت اتفاق پیش آمده نرفت.

در ماه نوامبر همین سال، گروهی از هکرهای منتسب به بخش سایبری یگان بروکت که در واقع نام نیروهای ویژه پلیس اوکراین بود، تحت‌نظر مستقیم وزارت کشور اوکراین فعالیت می‌کرد. این یگان برخی اسناد محرمانه آمریکا را روی وب‌سایت خود منتشر کرد. بر اساس این مدارک محرمانه واشنگتن آماده ارائه سلاح‌های کشنده به کیف (پایتخت اوکراین) بود؛ اما این تمام فعالیت این گروه هک سایبری نبود چراکه این گروه در سال گذشته اقدام به انجام حملات سایبری دیگری مانند مسدود کردن تلفن‌های همراه برخی اعضای پارلمان اوکراین و هک کردن وب سایت‌های پترو پروشنکو، رییس جمهور اوکراین و وزیر امرو خارجه این کشور کردند.

در بین ماه‌های فوریه و مارس هکرها اطلاعات نزدیک به ۲۳۳ میلیون کاربر ای‌بی یا ئی‌بی را که یک وب‌گاه مزایده اینترنتی است و  مقر آن در ایالت کالیفرنیا در ایالات متحده آمریکا قرار دارد، دزدیدند که این اطلاعات شامل رمز عبور این افراد، شماره تلفن و آدرس خانه آن‌ها می‌شد. ارتش الکترونیکی سوریه مسئولیت این حمله سایبری را بر عهده گرفت.

بعد از این حمله، ای‌بی ادعا کرد که تمام اطلاعات تجاری این وب‌سایت در امنیت کامل قرار دارند چرا که وب‌سایت این اطلاعات را در سرورهای دیگری ذخیره کرده است. با این حال این شرکت از کاربرانش خواست تا رمز عبورشان را تغییر دهند.

اگرچه حملات سایبری همیشه در صدر اخبار قرار نمی‌گیرند اما تعداد آن‌ها بیش از تصور مردم عادی است. لابراتوار کسپرسکی، تخمین زده‌است که بیش از ۲۱ میلیون حمله سایبری در سال ۲۰۱۴ در جهان به وقوع پیوسته است.

جرایم رایانه‌ای، یک صنعت روبه رشد به حساب می‌آید. صنعتی که سودآور است و ریسک کمی دارد اما این صنعت سودآور سالانه ۴۴۵ میلیارد دلار ضرر به اقتصاد جهانی وارد می‌کند.

طبق گزارشی از مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی  مقدار تقریبی هزینه جرائم رایانه‌ای برای اقتصاد جهانی سالانه ۴۴۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است که این رقم شامل منافعی است که از این راه به مجرمان و ضرری که به شرکت‌ها برای مقابله و ترمیم آسیب‌ها وارده شده می‌رسد.

بر اساس این گزارش که از سوی McAfee منتشر شده است در خوش‌بینانه‌ترین حالت خسارت‌های جرائم سایبری در یک سال باعث از بین رفتن ۳۷۵ میلیارد دلار می‌‌شود و در بدترین حالت نیز ۵۷۵ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. 

گزارش ثابت شرکت‌های مورد حمله هکری، نشان می‌دهد که روند رو به رشد جرائم سایبری از کنترل خارج شده است اما مهم‌ترین بخش از ضرر جرائم سایبری مربوط به خسارت‌هایی است که از این طریق به عملکرد شرکت‌ها و اقتصاد ملی کشورها وارد می‌شود. ضربه به حقوق مالکیت معنوی افراد، دزدیده شدن دارایی‌های اقتصادی و اطلاعات حساس تجاری، هزینه فرصت‌های از دست رفته، هزینه‌های جانبی برای افزایش امنیت شبکه و در نهایت هزینه جبران خسارت‌های وارد شده به دلیل حملات سایبری از جمله بزرگ‌ترین ضررهایی است که حمله هکرها به یک شرکت یا بخشی از یک دولت به وجود می‌آورد.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین المللی در ادامه این گزارش می‌نویسد که با وجود لیست عریض و طویل حملات سایبری و خسارت‌های ناشی از آن، این امر تعجب برانگیز است که برخی کشورها- حتی کشورهای بزرگ توسعه یافته - کوچک‌ترین تلاشی را برای تخمین ضررهایی که حمله هکرها سالانه به آن‌ها وراد می‌کند، از خود نشان نمی‌دهند.

بر اساس این گزارش خسارت‌های حملات سایبری به چهار اقتصاد برتر دنیا شامل آمریکا، چین، ژاپن و آلمان در سال ۲۰۱۴ میلادی به ۲۰۰ میلیارد دلار رسیده است. کشورهایی که درآمد ناخالص ملی کمتری دارند طبیعتاً ضرر کمتری نیز خواهند دید ولی شرایط با افزایش استفاده این کشورها از شبکه اینترنت تغییر خواهد یافت و به‌محض این‌که پای هکرها به سیستم عامل‌های موبایلی باز شود، مسلماً این کشورها نیز از خسارت‌های هنگفت حملات سایبری بی‌بهره نخواهند ماند.

کد مطلب : 8940
https://aftana.ir/vdcc.0q4a2bqoxla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی