شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 4 May 2024
جالب است ۰
تولید محتوای ملی سهم فناوری اطلاعات را در اقتصاد کشور افزایش می‌دهد.
منبع : خبرگزاری ايسنا

تولید محتوای ملی سهم فناوری اطلاعات را در اقتصاد کشور افزایش می‌دهد.
 
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، اجرایی شدن طرح تلویزیون تعاملی، ایجاد شبکه ملی اطلاعات و جذابیت در شبکه‌های اجتماعی داخلی و در نهایت آن‌چه که به‌عنوان ابزارهای ایجابی برای دست‌یابی به اینترنت پاک مطرح می‌شود همگی در گرو تولید محتوای متناسب با شاخص‌های بومی و فرهنگی است و می‌تواند سهم فناوری اطلاعات را در اقتصاد کشور افزایش دهد. 

‌رئیس جمهور نیز با آگاهی از نقش مهم فناوری اطلاعات در زمینه‌های اقتصادی در کشور با تأکید بر این که شبکه ملی ارتباطات علاوه بر درآمدزا بودن می‌تواند در کشور ایجاد اشتغال کند بر لزوم مشارکت بخش‌های دولتی و خصوصی در تولید محتوا برای شبکه ملی ارتباطات تأکید کرد.

وزیر ارتباطات نیز بارها بر لزوم تولید محتوا در اینترنت و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی تأکید کرده و فضای مجازی را به فضای واقعی جامعه تشبیه کرده بود که می‌توان با ایجاد محتوای سالم در آن از ورود محتوای ناسالم جلوگیری کرد. با این وجود اوضاع محتوای فارسی در کشور چندان رضایت‌بخش به نظر نمی‌رسد. 

دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز با اشاره به این‌که زبان فارسی تنها ۸دهم درصد از محتوای وب را در اختیار دارد، تصریح کرد که در صورتی که هویت خود را نتوانیم در فضای مجازی ترویج دهیم با چالش روبرو خواهیم شد.

اهمیت تولید محتوا و توجه به آن تا آن‌جا پیش رفت که سعید مهدیون، معاون شورای عالی فضای مجازی‌ در مهرماه سال جاری اعلام کرد که قرار است تولید محتوا در دستور جلسه رسمی این شورا قرار گیرد اما این امر محقق نشد.

بحران موجود در زمینه تولید محتوای بومی و با زبان فارسی باعث شده که کارشناسان بر این عقیده باشند که محتوای فارسی در حال حاضر در اینترنت تولید می‌شود اما کمیت و کیفیت این محتوا تناسب زیادی با بزرگی جامعه‌ استفاده‌کننده از اینترنت ندارد.

مهم‌ترین حوزه‌ای که بحث لزوم تولید محتوا در آن به چشم می‌خورد، مسئله شبکه ملی اینترنت یا همان اینترانت است که سال‌ها با چالش تولید محتوا مواجه بوده و وزیر ارتباطات نیز در این مورد با اشاره به ظرفیت‌های اینترانت برای سازمان‌های مختلف اظهار کرده بود که نهضت ملی تولید محتوا و برنامه‌های نرم‌افزاری در دستور کار این وزارت‌خانه است.

وی در راستای آن‌چه که نهضت تولید محتوا معرفی کرده بود خبر داد که این وزارتخانه برنامه‌ریزی کرده است با حمایت بخش خصوصی و افزایش پهنای باند داخلی این رقم را به ۵۰ درصد برساند.

بررسی وضعیت محتوای بومی در شبکه اینترنت و راهکارهایی برای تولید محتوا سابقه‌ای چندساله در وزارت ارتباطات دارد اما در شرایط فعلی و با طرح موضوع اقتصاد مقاومتی و با توجه به شباهت‌های فرهنگی و زبانی ایران با کشورهای همسایه، نقش تولید محتوای داخلی در اقتصاد امری است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین سازمان فناوری اطلاعات نیز چندی پیش از تلاش این سازمان برای اقتصادی کردن تولید محتوا خبر داد. 

نصرالله جهانگرد در این مورد با اشاره به آمادگی ایران برای اقتصادی کردن تولید محتوا و میزبانی اطلاعات در داخل و همچنین ارائه سرویس مناسب به فعالان در این حوزه، اعلام کرد که این سازمان در تلاش برای فراهم آوردن زمینه تأمین محتوای موردنیاز جامعه است.

وی تصریح کرد: استراتژی دولت و وزارت ارتباطات، تولید و توزیع منابع و محتواهای مورد نیاز کشور در داخل است و برهمین اساس اقدام‌های قانونی موردنیاز پیش‌بینی شده و به زودی از سوی مراجع ذی‌صلاح ابلاغ خواهد شد.

جهانگرد پیش از این نیز بر لزوم ایجاد مدل اقتصادی جذاب برای تولیدکنندگان محتوا تأکید و اعلام کرد که در حال حاضر، بسترها برای ارائه سرویس‌دهی از سوی اپراتورها فراهم شده به زودی و در کوتاه‌ترین زمان با بررسی‌های کارشناسی، زمینه افزایش درآمد تولیدکنندگان نرم افزار، محتوا و سرویس‌ها به‌منظور ایجاد بازاری پویا و جذاب فراهم می‌شود.

با در نظر گرفتن نقش تولید محتوا در جنبه‌های مختلف فرهنگی و ارتباطی اهمیت این امر مشخص می شود اما آنچه که امروز بیش از پیش مورد توجه مسئولان این حوزه قرار گرفته است، نقش تولید محتوا در زمینه‌های اقتصادی و جایگاه ایران به‌عنوان میزبان محتوا در منطقه است.

کد مطلب : 9075
https://aftana.ir/vdcc.mqoa2bqxpla82.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی