جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ , 3 May 2024
جالب است ۰
در یک نگاه به حوادث سایبری شاهدیم که حملات هکرها در فضای مجازی در پنج سال اخیر روندی فزاینده داشته‌است.
منبع : خبرگزاری ايرنا

در یک نگاه به حوادث سایبری شاهدیم که حملات هکرها در فضای مجازی در پنج سال اخیر روندی فزاینده داشته‌است.

به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، تبه‌کاران و هکرهایی که از طرف برخی دولت‌های استثمارگر حمایت می‌شوند همواره تهدیدی برای سیستم‌ها و شبکه‌های کامپیوتری در جهان بوده‌اند. اغلب این حملات توسط محققان امنیتی دفاع و خنثی شده‌اند، اما برخی از آنها هم موفق بوده‌اند و آثار زیان‌باری در سطح جهانی به جای گذاشته‌اند. در این‌جا نگاهی داریم به چند نمونه از بزرگ‌ترین هک‌های رخ‌داده در ۵ سال اخیر در جهان.

شرکت ادوبی (۲۰۱۳)
طبق برآورد مؤسسه Sophos در این حمله نشانی و پسورد ایمیل کاربر، همچنین اطلاعات کارت بانکی ۲.۸ میلیون نفر سرقت شد. در این حمله، هکرها به شبکه Adobe دسترسی پیدا کردند. هنوز چگونگی آن دقیقاً معلوم نشده است.  مهاجمان توانستند علاوه بر دزدیدن اطلاعات به سورس کد برنامه‌های مهم ادوبی دسترسی یابند و آنها را دانلود کنند.
در ژی این تهاجم، شرکت ادوبی به کسانی که اطلاعات کارت اعتباری‌شان دزدیده شده‌بود پیشنهاد یک حساب کاربری رایگان داد و از بقیه کاربران خواسته شد که پسورد خود را عوض کنند. 

eBay در سال 2014
این حمله به ۱۴۵ میلیون کاربر خسارت وارد کرد. نام کاربری، رمز عبور، نشانی ایمیل و دیگر داده‌های شخصی مشتریان به‌سرقت رفت. مهاجمان با استفاده از اطلاعات لاگین یک کارمند وارد شبکه شرکت شدند.
این شرکت در بیانیه‌ای از همه کاربرانش خواست که پسوردهای خود را تغییر دهند و همچنین وعده داد تا امنیت خود را بهبود بخشد. 

شرکت Target در سال 2014
اطلاعات سرقت شده در این حمله شامل ۴۰ میلیون کارت اعتباری و بانکی  به‌علاوه  ۷۰ میلیون ایمیل بود که طی آن هکرها از اطلاعات لاگین یک شرکت پیمانکاری همکار تارگت به نام HVAC سوءاستفاده کردند تا به شبکه اصلی شرکت دست یابند. 

شش ماه بعد، گریک اشتاین هافل، مدیرعامل شرکت، به سبب این نفوذ مجبور به استعفا شد. بعدتر Target، طبق حکم دادگاه، ملزم به پرداخت ۱۰میلیون دلار غرامت به افرادی شد که زیان مالی دیده بودند.

مؤسسه Home Depot در سال ۲۰۱۴
این سرقت سایبری اطلاعات ۵۳ میلیون نشانی ایمیل و اطلاعات ۵۶ میلیون کارت بانکی و اعتباری خریداران با مجموع موجودی ۸۰ میلیارد دلار را شامل می‌شد.

به گفته مسئولان هوم دیپات، هکرها از طریق اطلاعات حساب کاربری یکی از شعبه‌های این شرکت توانسته بودند وارد شبکه سازمان شوند و بدافزاری روی سیستم‌های تسویه حساب خودکار شرکت نصب کنند که باعث می‌شد اطلاعات کارت بانکی همه خریداران در کانادا و آمریکا برای هکرها ارسال شود. 

پاک‌سازی آثار بدافزار برای این شرکت آمریکایی، ۶۲ میلیون دلار هزینه دربرداشت. کمپانی به همه کاربران زیان‌دیده پیشنهاد یک حساب کاربری رایگان داد. 

Anthem در 2015
در این حمله شماره تأمین اجتماعی، اطلاعات استخدامی و دیگر اطلاعات شخصی شرکت آنتم که دومین شرکت بزرگ آمریکا در زمینه بیمه سلامتی محسوب می‌شود به‌سرقت رفت.

تحقیق‌ها مشخص کرد این نفوذ از ماه‌ها پیش‌تر آغاز شده بود و هکرهای آن احتمالا چینی هستند. برخی گمان دارند که همین هکرها مرتکب نفوذ به شبکه‌های هواپیمایی United Airlines و هک اخیر اطلاعات کارمندان کاخ سفید شده‌اند. مؤسسه Anthem نیز به افراد زیان‌دیده از این حمله، پیشنهاد خدمات رایگان داد.

JPMorgan Chas در سال 2014 
اطلاعات سرقت شده این حمله نام، نشانی و شماره تلفن کاربران با مجموع ۲.۶ تریلیون دلار موجودی را در برمی‌گفت که این‌بار هم هکرها با استفاده از اطلاعات ورود یک کاربر به شبکه JPMorgan نفوذ کرده‌بودند. اخیراً کارآگاهان چهارنفر را که مظنون به مشارکت در این هک هستند، دستگیر کردند.

اداره مدیریت پرسنل ایالات متحده (۲۰۱۵)
تعداد آسیب :
اطلاعات سرقت شده در این حمله شامل شماره تامین اجتماعی و دیگر اطلاعات شخصی مربوط به ۲۲ میلیون از کارکنان فعلی و سابق دولت آمریکا می‌شود.

هکرها که به ادعای دولت آمریکا تحت حمایت و پشتیبانی دولت چین هستند، با سرقت اطلاعات لاگین یکی از کارمندان شرکتی ثالث طرف قرارداد با دولت توانستند به شبکه‌های دولت آمریکا نفوذ کنند. 

کاترین آرچولتا، مدیر این اداره، ماه پیش استعفا کرد. این سازمان همچنان مشغول بررسی چگونگی افشای این اطلاعات است.

کد مطلب : 9887
https://aftana.ir/vdcd.j0n2yt0j5a26y.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی